Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2008, 15:30   #421
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
Je kan zonder problemen zondigen en er ook van genieten als je uw geweten dichtgeschroeid hebt
En niet-hergeborenen hebben hun geweten 'dichtgeschroeid', ja?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 15:31   #422
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Nee, want je moet ook lezen wat vooraf gaat aan de passage waar God dit volk met de ban slaat.
Dit volk verbrandde namelijk hun eigen kinderen levend in een koperen gegoten gloeiend heet beeld. Dat is de ware reden waarom God dit volk met de ban slaat. Maar dat vergeet je er natuurlijk bij te zeggen.
Wat dat volk ook mispeuterd mag hebben - zelfs de gruwelijkste misdaden - eigenlijk suggereer je hier dat God Zich tot hun niveau verlaagt.

Terwijl één van de dikke pijlers van het christelijk geloof juist de vergiffenis is. Iemand doet me pijn. Wel, ik heb twee mogelijkheden: wraak nemen of vergeven. Als christen poog ik te kiezen voor de tweede mogelijkheid, en wel om te laten blijken dat ik uit beter hout gesneden ben dan degene die me pijn gedaan heeft, in de hoop dat hij daardoor tot inkeer komt.

Precies door elkaar te vergeven verheft iemand zich op een hoger plan. En dit in navolging van Christus, de mensgeworden God.

Hoe kan je dan volhouden dat God in het Oude Testament precies het tegenovergestelde deed? Hij zette Zichzelf - althans volgens jouw interpretatie - niét op een hoger plan, maar verlaagde Zich tot het plegen van een al even verwerpelijke misdaad.

Niet dat dit mijn interpretatie van die tekst is, hé. Het is de jouwe. En je grijpt die interpretatie dan nog aan om genocide - want dát is de misdaad in kwestie - goed te praten!!!

Mooie christen ben jij...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 15:33   #423
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Lees dan nog eens mijn antwoorden.
Heb ik gedaan. Je gebruikt (op niet al te handige wijze, zoals gewoonlijk) wel een héél sterk eufemisme om een volkerenmoord te omschrijven: "in de ban slaan".

Bang van het woord "genocide"? Bang een kat een kat te noemen?
Oud 29 juni 2008, 15:33   #424
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Wat dat volk ook mispeuterd mag hebben - zelfs de gruwelijkste misdaden - eigenlijk suggereer je hier dat God Zich tot hun niveau verlaagt.

Terwijl één van de dikke pijlers van het christelijk geloof juist de vergiffenis is. Iemand doet me pijn. Wel, ik heb twee mogelijkheden: wraak nemen of vergeven. Als christen poog ik te kiezen voor de tweede mogelijkheid, en wel om te laten blijken dat ik uit beter hout gesneden ben dan degene die me pijn gedaan heeft, in de hoop dat hij daardoor tot inkeer komt.

Precies door elkaar te vergeven verheft iemand zich op een hoger plan. En dit in navolging van Christus, de mensgeworden God.

Hoe kan je dan volhouden dat God in het Oude Testament precies het tegenovergestelde deed? Hij zette Zichzelf - althans volgens jouw interpretatie - niét op een hoger plan, maar verlaagde Zich tot het plegen van een al even verwerpelijke misdaad.

Niet dat dit mijn interpretatie van die tekst is, hé. Het is de jouwe. En je grijpt die interpretatie dan nog aan om genocide - want dát is de misdaad in kwestie - goed te praten!!!

Mooie christen ben jij...
God heeft Zijn volk zo lief dat Hij deze Midjanieten met de ban slaat opdat hun gruwelijke praktijken Zijn volk niet zouden besmetten. Maar ik vermoed dat jij dat wel wist?
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 15:35   #425
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hadden ze geluisterd naar hun geweten dan zouden ze reageren op Gods genade.
Oud 29 juni 2008, 15:36   #426
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
God heeft Zijn volk zo lief dat Hij deze Midjanieten met de ban slaat opdat hun gruwelijke praktijken Zijn volk niet zouden besmetten. Maar ik vermoed dat jij dat wel wist?
Jouw interpretatie mijn waarde.

Maar draai niet zo rond de pot, want met de vetgedrukte woorden bedoelde de schrijver wel degelijk een volkerenmoord. En die heb jij goedgekeurd.

Verbaast me niets van iemand die de Bijbel letterlijk leest, zonder ook maar het minste respect voor politieke, sociale en economische achtergronden die uit geschiedkundig (dus wetenschappelijk) onderzoek gebleken zijn.

Ik ga je niet lastigvallen met mijn interpretatie van die teksten, omdat je een flink pak geschiedenisles kennelijk mist. Daar zijn universiteiten voor, en er zijn er nog andere dan "katholieke" hoor...
Oud 29 juni 2008, 15:39   #427
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God slaat een volk met de ban omdat dit volk een er gruwelijke praktijken op nahield
Dus hergeborenen doden geen medemensen, maar zijn het instrument van God als die volkeren 'in de ban slaat', wat neerkomt op 'moorden' in uw eigen woorden. Eigenlijk is dat wat ik al dacht dat het 'addertje onder het gras' was dat u niet expliciet wilde zeggen, alzo geweld aandoend aan de waarheid. Jouw moorden is geen moorden, he Luc? Degene die jij dood is zelfs niet waardig 'mens' genoemd te worden, want schuldig aan 'gruwelijke misdaden'.

Is dat nog christendom? Foei.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 juni 2008 om 15:40.
Oud 29 juni 2008, 15:40   #428
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben je nog altijd niet overtuigt van uw toestand? Zie eens wat de Ontwerper van zijn schepseltjes zegt in Jesaja 64:6:
'Jullie rechtvaardigheid daden zijn als het kleed van een menstruerende vrouw.'
Natuurlijk ben ik op de hoogte van de mens, zoals deze beschreven staat in de bijbel. Lees anders Romeinen 3 vers 10 en verder nog even terug.
Oud 29 juni 2008, 15:41   #429
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dus hergeborenen doden geen medemensen, maar zijn het instrument van God als die volkeren 'in de ban slaat', wat neerkomt op 'moorden' in uw eigen woorden. Eigenlijk is dat wat ik al dacht dat het 'addertje onder het gras' was dat u niet expliciet wilde zeggen, alzo geweld aandoend aan de waarheid. Jouw moorden is geen moorden, he Luc. Degene die jij dood is zelfs niet waardig 'mens' genoemd te worden, want schuldig aan 'gruwelijke misdaden'.

Is dat nog christendom? Foei.

Toen God dit volk met de ban sloeg, bestond het christendom dan al voor Jezus?
Foei. Nee.
Oud 29 juni 2008, 15:42   #430
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Jouw interpretatie mijn waarde.

Maar draai niet zo rond de pot, want met de vetgedrukte woorden bedoelde de schrijver wel degelijk een volkerenmoord. En die heb jij goedgekeurd.

Verbaast me niets van iemand die de Bijbel letterlijk leest, zonder ook maar het minste respect voor politieke, sociale en economische achtergronden die uit geschiedkundig (dus wetenschappelijk) onderzoek gebleken zijn.

Ik ga je niet lastigvallen met mijn interpretatie van die teksten, omdat je een flink pak geschiedenisles kennelijk mist. Daar zijn universiteiten voor, en er zijn er nog andere dan "katholieke" hoor...
Jouw interpretatie is niet Bijbels en totaal uit context. Laat staan dat je zou kunnen achterhalen wie God is.
Oud 29 juni 2008, 15:43   #431
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke
Als mensen die de 'goede boodschap' niet gehoord hebben op hun levenswandel en geweten beoordeeld kunnen worden en niet die zogenaamde wedergeboorte doorgemaakt hoeven hebben, is het niet waar dat mensen zonder wedergeboorte van nature genieten van het zondigen. Ook is het onjuist dat mensen die een zogenaamde wedergeboorte doorgemaakt hebben van zondigen niet zouden genieten. Ze komen - net als niet-wederegeborenen - in gewetensnood als zij iets doen waarvan zij denken dat het niet juist was om te doen.
Deze stelling kan jij niet staven vermits je niet weet noch ervaren hebt wat wedergeboorte is.
Hoe kan jij oordelen of ik wel of niet weet of ervaren heb wat wedergeboorte is. Bovendien gaat het grootste deel van mijn bericht over niet-wedergeborenen, en dat heeft elk mens ervaren.
Oud 29 juni 2008, 15:43   #432
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hadden ze geluisterd naar hun geweten dan zouden ze reageren op Gods genade.
Maar kan je 'niet-hergeboren' zijn en blijven en toch 'luisteren naar je geweten'?
Oud 29 juni 2008, 15:44   #433
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Hoe kan jij oordelen of ik wel of niet weet of ervaren heb wat wedergeboorte is. Bovendien gaat het grootste deel van mijn bericht over niet-wedergeborenen, en dat heeft elk mens ervaren.
Je kan Gods koninkrijk niet zien tenzij je wederom geboren bent.
Oud 29 juni 2008, 15:47   #434
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen God dit volk met de ban sloeg, bestond het christendom dan al voor Jezus?
Foei. Nee.
Mij interesseren vooral de toekomstige misdaden die de 'hergeboreren' in naam van God bereid zijn te begaan. Ik merk dat je weer niet ingaat op het thema zelf, maar de waarheid ligt voor de hand, ook al wil je ze niet expliciet maken (en dat is een vorm van liegen Luc).
Oud 29 juni 2008, 15:49   #435
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P
1. Liegen is niet altijd slecht
2. Liegen is niet enkel slecht

En nogmaals: liegen is slechts een zonde voor een gelovige zoals U.
Ik beschouw liegen niet als zonde.
Daaruit kun je afleiden dat wie liegt slecht is. Dus ook jij bent slecht want je hebt ook al eens in uw leven een echte leugen verteld.
Iemand die liegt is een leugenaar.
Iemand die moord is een moordenaar enz...
Nee, daaruit kun je afleiden dat wie liegt niet altijd slecht is, en dat wie liegt niet enkel slecht is. Tenzij je een gelovige bent.

Iemand die liegt is een leugenaar.
Iemand die gelooft is een gelovige.
Iemand die brood bakt is een bakker.
Iemand die muziek maakt is een muzikant enz...
Oud 29 juni 2008, 16:05   #436
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Wat moet ik juist verklaren?

Zie jij de kritiek van niet-gelovigen op Taqiyya als hypocrisie of is die kritiek op iets anders gebaseerd?
Al Taqiyya is bijna een geloofspunt gewoorden...voor de antimoslims, die er hun verwrongen uitleg aan geven, natuurlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=g60kR1gPGlw

Toch, in het NT:
Wat doet Petrus hier?
http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/3.html

(de tora heeft een similaire bepaling)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiki:
Takiyya of Taqqiyya (التقية - 'vrees, verdediging'[1]) (ook gespeld als Taqiyya/Taqiya/Tuqya) geldt in de islamitische traditie van sjiieten, ismaëlieten en Druzen als een toegestane gedragsregel om het geloof onder bedreiging of dwang te verbergen. Het begrip werd oorspronkelijk als een praktisch principe in de Koran geïntroduceerd en baseert zich op de verzen (ayaat) uit (Soera Het Geslacht van Imraan 28) en (Soera De Bijen 106), op Hadith, tafsir-literatuur en juridische geschriften. Binnen de islam bestaat onenigheid over de interpretatie en het gebruik van het principe, omdat het als gedragsregel aanleiding zou kunnen geven tot hypocrisie, veinzen en liegen. De overige belangrijke stromingen binnen de islam (die de overgrote meerderheid vertegenwoordigen) geven geen mandaat voor de toepassing ervan en verwijzen naar verschillende overleveringen waarin het veinzen wordt afgewezen en zelfs als shirk worden aangemerkt[2].
http://nl.wikipedia.org/wiki/Takiyya
Helpt dat om de propaganda in perspectief te zien?

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 juni 2008 om 16:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 16:11   #437
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, want je moet ook lezen wat vooraf gaat aan de passage waar God dit volk met de ban slaat.
Dit volk verbrandde namelijk hun eigen kinderen levend in een koperen gegoten gloeiend heet beeld. Dat is de ware reden waarom God dit volk met de ban slaat. Maar dat vergeet je er natuurlijk bij te zeggen.
Citaat:
Nee, God slaat een volk met de ban omdat dit volk een er gruwelijke praktijken op nahield. Dus is God rechtvaardig om deze kindermoordenaars met de ban te slaan.
We spreken hier wel over genocide he snul? Dus dan ga je iedereen uitmoorden, inclusief die kinderen

Volgens uw zelfde zieke logica verdiend het hele Duitse volk de dood omdat de nazi's slecht waren
Oud 29 juni 2008, 16:12   #438
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin te vermoeden dan "herboren" christenen hun hersenen tot moes maken. Enige vorm van denkvermogen blijkt te ontbreken
Oud 29 juni 2008, 16:37   #439
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Zonder ook maar iets te willen goedpraten, moeten we toch een aantal dingen op een rijtje zetten.

1 Verdiend een volk bestaansrecht als haar idealisme een martelen van kinderen omvat? Is het volstrekt abnormaal, dat de ouders van wie die kinderen die potentiële slachtoffers zijn van die cultus, die cultus geen bestaansrecht gunnen?

2 als er een God zou zijn die verantwoordelijk is voor ons bestaan, hebben wij dan het recht om Hem in zijn beslissing, over wie mag leven en wie moet sterven, te veroordelen?

Een bedenking van...

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 17:25   #440
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paulus
Verdiend een volk bestaansrecht als haar idealisme een martelen van kinderen omvat?
Wie beslist erover of een volk bestaansrecht heeft? Degenen die zeggen in naam van God te spreken? Dan sta je inderdaad dicht bij genocide.

Waar zie jij ergens een volk dat niet van zijn kinderen houdt, en dat ondanks het feit dat kindermishandeling voorkomt zowat overal ter wereld?

Wij is de mens om te pretenderen te handelen in naam van God? Het is niet God die hier beoordeeld wordt, maar die pretensieuze, en gevaarlijke mens die meent te kunnen moorden in naam van God, en desondanks pretendeert het gebod op doden te respecteren. Dit kan alleen door de tegenstander te 'ontmenselijken'. Een werkelijk verwerpelijk menselijk gedrag.

Met de bijbel als argument de medemens doden. Het kan.
En dan zeggen dat het 'Gods wil' was. Het kan.
En blijven zeggen 'het goede' te doen. Dat kan ook.

Maar dat maakt het nog niet goed.
Wie ben jij om te pretenderen God's wil te voltrekken op basis van jouw interpretatie van wat geschreven staat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be