Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2008, 20:20   #381
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
idd en toen hadden we een veel betere maatschappij dan nu ... . Dus wat is uw punt ?
Kinderen mishandelen, of lichamelijk en geestelijk geweld goedkeuren, onder het mom van een goede opvoeding ? Maatschappij van mijn kloten ja, het is mishandeling, punt andere lijn.

Citaat:
Ik vind wel dat je als ouder uit liefde voor uw kind je dat kind een goede opvoeding moet bijbrengen en ja indien nodig vind ik een corrigerende tik zeker een goed instrument.
Liefde ? Walgelijk! Hanteer jij soms dezelfde simpele taktieken om volwassenen te beletten van dwazigheden te begaan ?

Citaat:
De softe aanpak van tegenwoordig is zeker niet bijbels en komt zoals gewoonlijk uit linkse hoe.
Steek je bijbel eens waar de zon niet schijnt aub. Het slaan van kinderen is per definitie anti christelijk.
Oud 16 juli 2008, 20:30   #382
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik neem aan dat je gelooft in satan/de duivel/lucifer als katholiek ? God heeft hem ook geschapen en hij was toen ook goed, maar hij is op een bepaald moment gevallen en verbannen uit de hemel. Is God daarom slecht ? Nee maar satan heeft op een bepaald moment beslist (vrije wil) dat hij wou rebelleren tegen God.

Voor Adam en Eva geldt dat ze van nature uit goed waren (denk ik) tot aan de zondeval want toen is er iets veranderd waardoor de mens van nature uit slecht werd. Dus toen God de mens schiep was die goed, maar daarna is het misgelopen omdat de mens uit eigen vrije wil besloten heeft om te zondigen.
Je moet dat allemaal niet te fundamentalistisch lezen. De menselijke dualiteit is nu eenmaal de essentie van het menselijk zijn. Je kan dat aankaarten in een verhaal, maar dat blijft dan ook een verhaal. In ieder geval overstijgt het G-ddelijke de menselijke dualiteit. De dualiteit is ook nodig, maar evenwicht evenzeer, en daar begint onze verantwoordelijkheid.

Dus neen, toen God de mens schiep had die niet maar één kant. De twee kanten zijn altijd aanwezig geweest. We hebben niet alleen de mogelijkheid om vrij te kiezen, we kunnen zelfs niet niet kiezen tussen goed en kwaad, en we dragen altijd een verantwoordelijkheid. De meeste mensen zijn continu bezig met vluchten voor hun verantwoordelijkheid, maar daardoor schaden ze zichzelf en hun omgeving alleen maar.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:34   #383
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Het grappige is dat de atheïsten, in hun haast om het tegendeel te bewijzen, alleen maar de slechtheid van de mens in de verf zetten door hun gedrag tegenover christenen. Dat kunnen we op dit forum alleen al genoeg vaststellen.
ne goeie!

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:34   #384
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Een tomaat is geen fruit. Da's groente.
Neen dat is fruit.

Paulus.
Oud 16 juli 2008, 20:37   #385
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Waaruit blijkt dat volgens jou?
Dat heb ik al een paar keer gezegd.

Als je deftig wil meedebateren doe dan tenminste de moeite om te zien wat er al gezegd is geweest.

Paulus.
Oud 16 juli 2008, 20:46   #386
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grappige is dat de atheïsten, in hun haast om het tegendeel te bewijzen, alleen maar de slechtheid van de mens in de verf zetten door hun gedrag tegenover christenen. Dat kunnen we op dit forum alleen al genoeg vaststellen.
Alléén de slechtheid van de gelovige mens mijn beste,die heeft immers een god nodig om zijn fouten in te zien,wij niet ,wij zien onze eigen fouten zelf wel...
De gelovige moet nog verlost worden,de atheïst daarentegen is al verlost mijn beste......
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:50   #387
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Alléén de slechtheid van de gelovige mens mijn beste,die heeft immers een god nodig om zijn fouten in te zien,wij niet ,wij zien onze eigen fouten zelf wel...
Wij ook hoor. Daarvoor hebben wij heus geen God nodig.

Citaat:
De gelovige moet nog verlost worden,de atheïst daarentegen is al verlost mijn beste......
Omgekeerd zul je bedoelen.

Paulus.
Oud 16 juli 2008, 20:51   #388
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Doe nooit iemand iets aan wat ge niet wilt dat iemand u aandoet'. Deze stelregel consekwent toepassen of een ernstige poging in die zin doen, maakt van iemand in mijn ogen een 'goed' mens.

Maar dat is natuurlijk een opgave. En iedereen maakt eens een fout. Nochtans doet iedereen ook eens iets goeds. U legt veel te veel de nadruk op de 'zondigheid' van de mens. U zou uw energie beter gebruiken moest u ook eens proberen het goede in de mens te ontdekken. Maar ik vrees dat u hiertoe niet erg geneigd bent, want dan kunt u niet meer zwaaien met de verchrikkelijke straffen die God de zondaars zal opleggen.

Daar draait hun héle geloof om,alle zondaars op de aarde,en alle heiligen in de hemel...
Oud 16 juli 2008, 20:51   #389
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat je geen verloste indruk maakt?
Oud 16 juli 2008, 20:56   #390
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wij ook hoor. Daarvoor hebben wij heus geen God nodig.

Omgekeerd zul je bedoelen.
Paulus.
Nee toch niet,wij zijn al verlost mijn beste,van de ketenen van het geloof en de hele hypocritie die eraan vast hangt...
Oud 16 juli 2008, 21:02   #391
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat je geen verloste indruk maakt?
Ach, mijn beste linda....

De heer is Uw herder,niet de mijne,en schaapjes zoals U ziet hij graag aangezien die er toch niet durven over na te denken en die liever géén risico nemen en daarom maar braaf gelovig blijven.....

Ik ben prima met metzelf en mijn kijk op de wereld tevreden,nu U nog,gezien de krampachtige replieken hier hebt U blijkbaar nog een hele weg af te leggen naar de totale vrijheid van levensopvatting...
Ik wens U alvast véél geluk in Uw zoektocht ,en ik hoop hoe dan ook dat U ooit zal vinden ,wat ik allang gevonden heb....
Oud 16 juli 2008, 21:09   #392
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hier nog grappiger is mijn waarde, is dat veel niet gelovigen en anders gelovigen een veel hoger incasseringsvermogen hebben en gewoon hun schouders ophalen. En de meer extreme types die hun hele hebben en houden hebben opgehangen aan een opperwezen, geloof of ideologie staan bekend om hun beperkte incasseringsvermogen ( zoals hier duidelijk merkbaar ), moeite met relativering, gebrek aan gevoel voor humor, gebrekkige assertiviteit, en nog meer eigenschappen die doen denken aan bekende persoonlijkheidsstoornissen.

Laatst gewijzigd door Andro : 16 juli 2008 om 21:10.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 21:39   #393
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system:
'Doe nooit iemand iets aan wat ge niet wilt dat iemand u aandoet'. Deze stelregel consekwent toepassen of een ernstige poging in die zin doen, maakt van iemand in mijn ogen een 'goed' mens.
Dat is de samenvatting van het Jodendom.

Citaat:
Maar dat is natuurlijk een opgave. En iedereen maakt eens een fout. Nochtans doet iedereen ook eens iets goeds. U legt veel te veel de nadruk op de 'zondigheid' van de mens. U zou uw energie beter gebruiken moest u ook eens proberen het goede in de mens te ontdekken. Maar ik vrees dat u hiertoe niet erg geneigd bent, want dan kunt u niet meer zwaaien met de verchrikkelijke straffen die God de zondaars zal opleggen.
Ik weet niet tegen wie je het had, maar het is wel zo dat op zondag hier in de kerk iedere mis begint met het vergeven van de zonden. Voor wie zichzelf kan accepteren met zijn menselijkheid zal dat geen problemen stellen, maar voor wie te hoge eisen stelt aan zichzelf, en meer nog wie via zijn medemensen te hoge eisen stelt aan zichzelf, zal zich daar misschien toch niet zo gemakkelijk bij voelen. Voor diegenen die niet met hun menselijkheid kunnen leven, is het al genoeg dat er erkend wordt dat er zonden bestaan, om zich aangevallen te voelen.
Wat is overigens het probleem met dat 'zwaaien met verschrikkelijke straffen'? Als we ons verstand niet gebruiken dan zullen we het duur bekopen, dat is zeker. Je kan dat ook als een natuurwet zien. Je kan dat ook als wetenschap zien. Alle afdelingen van de tak humane wetenschappen houden zich daarmee bezig. Denk je dat je beter af bent, als je je ogen sluit voor de werkelijkheid?
Oud 16 juli 2008, 21:48   #394
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, mijn beste linda....

De heer is Uw herder,niet de mijne,en schaapjes zoals U ziet hij graag aangezien die er toch niet durven over na te denken en die liever géén risico nemen en daarom maar braaf gelovig blijven.....
Ten eerste, ik denk dat ik heel wat verder ga dan jij qua rationeel denken, ten tweede, ik denk dat ik ook een stuk vrijer ben in mijn denken dan de meesten hier. Jij durft het risico niet nemen over G-d na te denken. Er zit inderdaad iets 'braafs', brave = moedig in het durven denken over G-d.

Citaat:
Ik ben prima met metzelf en mijn kijk op de wereld tevreden,nu U nog,gezien de krampachtige replieken hier hebt U blijkbaar nog een hele weg af te leggen naar de totale vrijheid van levensopvatting...
Tja, die mensen die weinig zien, en toch tevreden zijn, die hebben een feestdag ergens in december. Ik ben rustig, relax, vrij, maar ik zie dat niet bij jou. Ik zie bij jou een verkrampt vluchten voor het denken over G-d. Niet dat ik dat niet begrijp. Gelet op de voorstelling die het Christendom daarvan heeft gegeven, is dat ook begrijpelijk. Maar ik volg de Christelijke voorstelling van God niet. Het is voor Christenen ook gewoon God, en niet G-d. Voor mij gaat het over G-d. Dat is meer dan God. Ik voel mij helemaal niet angstig voor G-d, en ik geniet een vrijheid waarvan ik vermoed dat jij er nauwelijks van kan dromen.

Citaat:
Ik wens U alvast véél geluk in Uw zoektocht ,en ik hoop hoe dan ook dat U ooit zal vinden ,wat ik allang gevonden heb....
Allez, een goed gedacht zal veel waard zijn zeker.
Oud 16 juli 2008, 21:54   #395
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee toch niet,wij zijn al verlost mijn beste,van de ketenen van het geloof en de hele hypocritie die eraan vast hangt...
En van wat bent u dan verlost? Bent u dan een gelovige geweest?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 16 juli 2008 om 22:01.
Oud 16 juli 2008, 22:21   #396
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste, ik denk dat ik heel wat verder ga dan jij qua rationeel denken, ten tweede, ik denk dat ik ook een stuk vrijer ben in mijn denken dan de meesten hier. Jij durft het risico niet nemen over G-d na te denken. Er zit inderdaad iets 'braafs', brave = moedig in het durven denken over G-d.
Je zou het écht niet zeggen als je jouw posts leest.....
Toch niet wat het onderwerp rationeel betreft aangezien je atheïsten steeds wéér in een hokje probeert te stoppen waarbij U momenteel zowat alle scheldwoorden heeft geprobeert om ons een naam te kunnen geven ....
Jouw vrijheid bevindt zich tussen de eerste en laatste bladzijde van je gebedsboek.....
Mijn vrijheid kent géén grenzen zoals jouw geloof dat jou ketent aan zijn regeltjes....

Citaat:
Tja, die mensen die weinig zien, en toch tevreden zijn, die hebben een feestdag ergens in december. Ik ben rustig, relax, vrij, maar ik zie dat niet bij jou. .

Tja, jullie vieren toch ieder jaar jullie heiligen,en wij profiteren gewoon van een extra dagje vakantie.....

U kent mij niet mijn beste,dan kan U ook geen oordeel over mij vellen,of denkt U dat U god bent,daarstraks was U ook erg snel in een andere draad om die lieve omaplop aan te pakken....
Typisch gedrag van geloofsfanaten die vastgeroest zitten in hun enge denkwereldje zullen we maar zeggen....
Altijd erg snel met hun oordeel,wat staat er in de bijbel mijn beste...." oordeel niet,opdat gij niet geoordeeld wordt"...
Gelovigen dienen zich daaraan te houden,wij echter niet aangezien wij géén enkel schrift hebben dat ons regeltjes oplegt....totally freedom,my dear,...

Citaat:
Allez, een goed gedacht zal veel waard zijn zeker.
Dat geldt voor iederéén,zowel voor U als voor mij....

Maar voor mij is het véél meer dan een gedacht mijn beste,het is de realiteit...

Nu U nog...
Oud 16 juli 2008, 22:27   #397
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Omdat God doorheen al het kwaad dat de mens uitsteekt, wegen zoekt om hem uit te redden. En eens alle mensen die bestemd zijn voor de eeuwigheid tot geloof gekomen zijn, dan zal God Zijn oordeel vellen. Voorlopig wacht Hij nog geduldig en spreekt Hij voortdurend tot het hart van de mens in de hoop dat de mens zijn verloren toestand erkent en dusdanig bevrijdt wordt uit zijn slavernij aan zonde die leid tot de dood.
Dat is allemaal totaal niet relevant voor mijn vraag. Probeer het groter plaatje te bekijken.

Waarom doet god de moeite om de schepping te scheppen, als hij al op voorhand weet hoe alles afloopt.

Als god inziet dat de schepping van de mens leidt tot zondeval, kindermoord en zelfmoordterrorisme, waarom gaat hij dan door met dat plan? Waarom een wereld scheppen als je weet dat hij verdorven zal raken? Dan had god toch evengoed iets beters kunnen maken?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 22:34   #398
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Dat is allemaal totaal niet relevant voor mijn vraag. Probeer het groter plaatje te bekijken.

Waarom doet god de moeite om de schepping te scheppen, als hij al op voorhand weet hoe alles afloopt.

Als god inziet dat de schepping van de mens leidt tot zondeval, kindermoord en zelfmoordterrorisme, waarom gaat hij dan door met dat plan? Waarom een wereld scheppen als je weet dat hij verdorven zal raken? Dan had god toch evengoed iets beters kunnen maken?
Hehe, tenzij god natuurlijk de sadist is,en de gelovige de masochisten zijn die tot het einde van hun leven als het ware willen gepijnigd worden door hun god en zijn geloof in de hoop zo een eeuwig leven te kunnen versieren....

nou ja ze doen maar als ze zich daar beter bij voelen,wie zijn wij om hun te gaan vertellen hoe verkeerd ze zijn....
Oud 16 juli 2008, 23:08   #399
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
En van wat bent u dan verlost? Bent u dan een gelovige geweest?

Paulus.
Ik ben inderdaad een gelovige geweest mijn beste Paulus...
Opgevoed in een klein dorpje waar het geloof met de paplepel werd ingegeven...
Een dorpje waar de kerk elke zondag stampvol zat en waar meneer pastoor als een heerser over zijn gelovigen regeerde en wiens preken eerder donderpreken waren....
En wiens woord door zijn parochianen dan ook gevolgd werd,en welke gevolgen zijn woorden hadden heb ik destijds ook kunnen vaststellen....
Het heeft mij méér dan 20 jaar gekost om dit geloof af te gooien waaronder jaren van vertwijfeling....
Maar mijn beste Paulus ,het was het waard ,al die jaren van wikken en wegen,geloven of niet geloven...
Nu voel ik mij onbezorgd en vrij mijn beste....
Weg met alle ketenen waarmee het geloof mij bond....
Nu huldig ik één gouden regel,de reden van mijn bestaan en mijn omgang met ieder in mijn directe leefomgeving en dat is mijn beste " doe nooit iemand aan,wat gijzelf niet aangedaan wil worden"

En méér moet dat niet zijn,alle verantwoordelijkheid ligt bij mezelf,voor elke fout die ik maak acht ik mijzelf verantwoordelijk zonder een hogere macht te moeten aanroepen om mijn fout te vergeven...
Dat doe ik namelijk niet bij mezelf,niet vergeven,wel onthouden en zorgen dat diezelfde fout in de toekomst niet meer voorvalt....

Ik hoef géén god mijn beste als hogere macht,ikzelf ben mijn hogere macht,mijn geweten en moraal bepaalt mijn menszijn....
Oud 16 juli 2008, 23:22   #400
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zou het écht niet zeggen als je jouw posts leest.....
Toch niet wat het onderwerp rationeel betreft aangezien je atheïsten steeds wéér in een hokje probeert te stoppen waarbij U momenteel zowat alle scheldwoorden heeft geprobeert om ons een naam te kunnen geven ....
Ik vind niet dat ik scheld. Ik observeer gewoon kalm, nuchter, en communiceer over wat ik zie. Ook heb ik er geregeld op gewezen dat ik ook andere atheïsten ken. Ik kan maar vaststellen dat dit hard bij jou aankomt.
Rationeel denken is voor mij meer dan het verketteren van godsdiensten. Zie ook de blauwe zin in mijn onderschrift.

Citaat:
Jouw vrijheid bevindt zich tussen de eerste en laatste bladzijde van je gebedsboek.....
Mijn vrijheid kent géén grenzen zoals jouw geloof dat jou ketent aan zijn regeltjes....
Het is precies andersom. Je hebt overigens niet gelezen wat ik schreef. Ik ben het zeker niet altijd eens met christenen, en de meest hysterische scheldtirades aan mijn persoon kreeg ik van een praktiserend katholieke vrouw. Ze heeft dat echt niet gedaan omdat ik mij laat opsluiten tussen de eerste, en de laatste pagina van de bijbel.
Jouw vrijheid is begrensd omdat je een fobie hebt voor de bijbel. Ik kijk iedere zaterdagvoormiddag naar alle religieuze programma's: islamitische, hinduïstische Bhoedhistische, Christelijke, en op zondagavond op Canvas naar Braambos van de katholieken, naar de Evangelische, de Joodse, etc ... Ik kijk ook soms naar Lichtpunt, maar wat mij daaraan tegensteekt, is dat het altijd gaat over veroordelen, aanklagen. De benadering van de mens, en zijn levensbeschouwing in Lichtpunt is altijd zo negatief, ze denken daar altijd zo volgens het schema: L'enfer, c'est les autres.
Ik voel mij daar niet lekker bij.

Citaat:
Tja, jullie vieren toch ieder jaar jullie heiligen,en wij profiteren gewoon van een extra dagje vakantie.....
Een dagje vakantie is een dagje vakantie. Ik zie het verschil niet.

Citaat:
U kent mij niet mijn beste,dan kan U ook geen oordeel over mij vellen,of denkt U dat U god bent,daarstraks was U ook erg snel in een andere draad om die lieve omaplop aan te pakken....
Ik pakte omaplop niet aan, wel die CD&V testosteronebom.

Citaat:
Typisch gedrag van geloofsfanaten die vastgeroest zitten in hun enge denkwereldje zullen we maar zeggen....
't Zal nooit goed zijn. Mensen die G-d erkennen zijn ofwel 'fanatici' die geen plezier hebben aan hun leven, of als ze blijk geven van menselijkheid inzake gevoeligheid voor mannelijk schoon dan zijn het ... wat was het ook weer? Straathoer of zo.

Citaat:
Altijd erg snel met hun oordeel,wat staat er in de bijbel mijn beste...." oordeel niet,opdat gij niet geoordeeld wordt"...
Gelovigen dienen zich daaraan te houden,wij echter niet aangezien wij géén enkel schrift hebben dat ons regeltjes oplegt....totally freedom,my dear,...
Hoeveel keer moet ik nog zeggen dat niemand van mij iets hoeft. Je bent vrij met je leven te doen wat jij wil. Het kan mij niet schelen als je een stuk mist. En ik oordeel niet, ik stel maar vast. Ik zie wel heel veel geoordeel in jullie posts. Misschien niet direct altijd in de jouwe, ik heb jou niet bepaald gevolgd. overigens meen ik mij te herinneren dat ik jou wel eens gelijk heb gegeven, als je gelijk had.

Citaat:
Maar voor mij is het véél meer dan een gedacht mijn beste,het is de realiteit...
Sweet dreams.

Dat godsbeeld van Flippend Rund is ook al bijzonder eng. Maar dan is dat misschien toch voor een stuk te danken aan de kerk. Als mensen te lang beknot zijn in hun denken, teveel grenzen opgedrongen hebben gekregen, dan is het willicht normaal dat ze dergelijk vermijdingsgedrag gaan vertonen.

Tenslotte, de volgende uitspraak van jou: "Hehe, tenzij god natuurlijk de sadist is,en de gelovige de masochisten zijn die tot het einde van hun leven als het ware willen gepijnigd worden door hun god en zijn geloof in de hoop zo een eeuwig leven te kunnen versieren.... nou ja ze doen maar als ze zich daar beter bij voelen,wie zijn wij om hun te gaan vertellen hoe verkeerd ze zijn...." wijst toch niet bepaald op een ontspannen houding tegenover religie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be