Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2008, 14:41   #221
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is het wel. Duidt er gerust uit aan wat er volgens jou fout aan is. Ik ben benieuwd.

Statistiek was nu net één van m'n betere vakken
En jij hebt niet geleerd dat het staal van de bevolking dat je gebruikt in de peiling representatief moet zijn? Dat is de eerste les van de cursus.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 14:51   #222
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En jij hebt niet geleerd dat het staal van de bevolking dat je gebruikt in de peiling representatief moet zijn?
Precies en om een representatieve staal te hebben moet je

1) At random je data verzamelen
2) Voldoende observaties bijeen sparen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 15:21   #223
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies en om een representatieve staal te hebben moet je

1) At random je data verzamelen
2) Voldoende observaties bijeen sparen
En je moet niet meer controleren of random data, overeenkomt met de bevolking? (% man-vrouw, leeftijdsklassen,...)
Als dit tegenwoordig de manier is om peilingen uit te voeren, begrijp ik waarom ze er tegenwoordig zo dikwijls naast zitten.

Kan je me vertellen of een internet-peiling op een of andere web-site voldoende "at random" is?
En hoeveel observaties heb je nodig om uitspraken te doen over een bevolking van 6 miljoen mensen?
Oud 17 juli 2008, 15:43   #224
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En je moet niet meer controleren of random data, overeenkomt met de bevolking? (% man-vrouw, leeftijdsklassen,...)
Als dit tegenwoordig de manier is om peilingen uit te voeren, begrijp ik waarom ze er tegenwoordig zo dikwijls naast zitten.
Dat is hoogstwaarschijnlijk het geval niet als je tienduizenden mensen hebt. Stel dat ik een enquete online zet en er participeren 12.000 mensen aan mijn enquete, dan is het toch logisch dat daar niet enkel studenten (of enkel vrouwen) aan meedoen?

Citaat:
Kan je me vertellen of een internet-peiling op een of andere web-site voldoende "at random" is?
En hoeveel observaties heb je nodig om uitspraken te doen over een bevolking van 6 miljoen mensen?
Dat varieert in functie van de standaarddeviatie, het foutenmarge, welke verdeling je gegevens volgen, ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 16:54   #225
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Stel dat ik een enquete online zet en er participeren 12.000 mensen aan mijn enquete, dan is het toch logisch dat daar niet enkel studenten (of enkel vrouwen) aan meedoen?

...
Het lijkt me in elk geval logisch dat mensen zonder de nodige 'connectedness' er niet aan zullen meedoen.

Passen die in uw foutenmarges?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 19:18   #226
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is hoogstwaarschijnlijk het geval niet als je tienduizenden mensen hebt. Stel dat ik een enquete online zet en er participeren 12.000 mensen aan mijn enquete, dan is het toch logisch dat daar niet enkel studenten (of enkel vrouwen) aan meedoen?

Dat varieert in functie van de standaarddeviatie, het foutenmarge, welke verdeling je gegevens volgen, ...
Er zullen waarschijnlijk niet enkel studenten meedoen, maar als er 60% studenten meedoen, is dit toch niet representatief.

Een online enquete op de site van de flair of van voetbalwereld of het pallieterke zal ongetwijfeld andere resultaten geven.

Citaat:
Nadeel van deze vorm van enquêteren is dat de groep waaruit een steekproef genomen wordt, niet altijd even representatief is voor de hele populatie. Ten eerste zijn ouderen, laag opgeleiden en allochtonen minder op het internet aanwezig. Daarnaast is het invullen van een internetpeiling geheel vrijblijvend, en vooral de meer in het onderwerp geïnteresseerde personen zullen de enquête invullen. Jelke Bethlehem, methodoloog bij het CBS formuleerde het peilen via internet als: Je probeert iets te zeggen over een populatie vissen in twee vijvers, door een steekproef te nemen uit één vijver, en dan alleen van de vissen die uit het water springen
bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Opiniepeiling

Als je niet kan zeggen hoeveel observaties je nodig hebt voor je on-line enquete, hoeveel observaties zijn er volgens jou nodig voor het onderzoek van Dimarso waaruit blijkt de de vlaming niet communautair stemde?
Oud 17 juli 2008, 19:33   #227
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hoe kun je nu antwoorden op de vraag wat er met België/Vlaanderen moet gebeuren als je niet weet wat het lot van Brussel is.
Wij zien daar geen enkel probleem in. Echt niet.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 19:35   #228
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zullen waarschijnlijk niet enkel studenten meedoen, maar als er 60% studenten meedoen, is dit toch niet representatief.

Een online enquete op de site van de flair of van voetbalwereld of het pallieterke zal ongetwijfeld andere resultaten geven.

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Opiniepeiling

Als je niet kan zeggen hoeveel observaties je nodig hebt voor je on-line enquete, hoeveel observaties zijn er volgens jou nodig voor het onderzoek van Dimarso waaruit blijkt de de vlaming niet communautair stemde?
Het is gewoon een feit dat op een online peiling er een grotere foutenmarge zit omdat je inderdaad geen uniforme spreiding hebt. Bepaalde groepen zijn niet of ondervertegenwoordigd en anderen zijn oververtegenwoordigd; maar het is niet omdat de foutenmarge groter is dat ze geen richting kunnen aangeven.
Algemeen storend is dat er bij gelijk welke peiling gewoon te weinig context en informatie gegeven wordt zodat de cijfers (vaak percentages) gewoon niet controleerbaar zijn.
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 19:38   #229
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Niet iedereen vind het doodnormaal om de beslissing van anderen te dicteren, Brussel kan zelf kiezen, ze meot gewoon bewust zijn van de pro en cons van elke keuze.
Hier in vlaanderen eens rammelen met een grote zak geld...

De keuze zal dan vlug gemaakt zijn aangezien als alternatief het zwarte gat op de loer ligt als vlaanderen al zijn ambtenaren uit het brusselse dreigt weg te trekken....

Voor het geld danst de waal is een vlaams spreekwoord,en dat walen graag dansen voor geld weten we al jaaaaren...

Zelfs beren zijn hier niets tegen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:19   #230
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Je staat niet alleen . Maar taal van verzoening en éénheid verkoopt nu éénmaal moeilijker dan populistisch gezwets en de schuld bij de tegenpartij leggen. Al helemaal bij de armen van geest.

Ik ben daar vrij defaitistisch in. Dat zit er bij de mensen in , als ze een zondebok vinden om de problemen op af te schuiven dan zullen ze dat altijd doen. En het is natuurlijk weer geheel toevallig alweer de schuld van "den overkant" , deze keer de Walen. Eens dat proces in gang geschoten kunt ge daar niet veel meer tegen beginnen , vrees ik. Als ge mensen steevast wijs maakt dat de essentie van hun problemen veroorzaakt worden door de onwil van een groep mensen waar de meesten nauwelijks banden mee heeft , dan zal een grote groep mensen daar met de open ogen in trappen en automatisch een deel beredeneerde mensen mee sleuren.

Maar let toch op met die vergelijkingen. De situatie moet men ook niet gaan dramatiseren tot de Duitse jaren '30 toestanden. Dat vreet aan de geloofwaardigheid van uw anders zeer respectabel betoog.
Het wordt een tijd dat ze eens naar de 6 miljoen vlamingen gaan luisten. in plaats van dat ze moeten zwijgen en betalen betalen en nog es betalen....
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:22   #231
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
Het wordt een tijd dat ze eens naar de 6 miljoen vlamingen gaan luisten. in plaats van dat ze moeten zwijgen en betalen betalen en nog es betalen....
Ik ben Brusselaar en moet ook betalen.
(en Brussel wordt schijnbaar buiten spel gezet door de Vlaamse partijen, dus...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:25   #232
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
netto krijgt u.
En veel (te veel)
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:26   #233
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
(en Brussel wordt schijnbaar buiten spel gezet door de Vlaamse partijen, dus...)
Hoezo? Wij zijn van de mening dat jullie zelf wel zullen beslissen, wij moeten dat toch niet voor jullie doen?

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 17 juli 2008 om 20:35.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:44   #234
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Als de N-VA aan de macht is, hoe komt het dan dat hun standpunten niet gerealiseerd worden?
Er werd ook niets anders gerealizeerd sinds de verkiezingen.
Oud 17 juli 2008, 20:45   #235
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
netto krijgt u.
En veel (te veel)
Ik zou willen dat je gelijk had...
Oud 17 juli 2008, 21:15   #236
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
Ik zou blij zijn als de vlaamse politici eens naar de vlamingen zouden willen luisteren.
Oud 17 juli 2008, 21:19   #237
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De grootste leugen van het laatste jaar is de stelling dat de Vlamingen communautair zouden hebben gestemd bij de federale verkiezingen.
De peiling van TNS/Dimarso die het tegendeel aantoonde moest geheim blijven.
De mensen liggen helemaal niet wakker van een staatshervorming.
Dat geloof je toch zelf niet???

In welke isoleercel breng jij je dagen door??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 21:22   #238
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Politici

Citaat:
Ik zou blij zijn als de vlaamse politici eens naar de vlamingen zouden willen luisteren.
Een CD&V politicus verklaarde gisteren: "Geef ons Reynders maar als premier. We zullen dat varkentje wel wassen".
Veel Vlamingen wensen dat Reynders het nu eens probeert...Die CD&V -er luistert alleszins naar z'n kiezers.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 21:28   #239
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Dat geloof je toch zelf niet???

In welke isoleercel breng jij je dagen door??
Natuurlijk stemden de vlamingen niet communautair.
Geloof jij iets anders?
Oud 17 juli 2008, 21:28   #240
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Statistiek was nu net één van m'n betere vakken
15 motherfuckers.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be