Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Had Paisley gelijk om Paus Johannes Paulus een "AntiChrist" te noemen
Jazeker, de eeuwenlange vervolgingen van de katholieke kerk is in strijd met Gods waarden 6 20,00%
Neen, die Protestantse sektes hangen een extreem-kapitalistisch maatschappijmodel aan 6 20,00%
Ik ben een communist en ik verwerp alle godsdiensten 7 23,33%
Wat een onzin, zeg daar hou ik mij niet mee bezig 11 36,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2008, 18:43   #21
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Ik heb geen enkele reden om Gods Woord niet aan te nemen als zijnde DE ultieme waarheid.

Ik heb reeds een draad gestart 'Is de Bijbel werkelijk het Woord van God' en ook hier is er niemand die kan aantonen dat Gods Woord onbetrouwbaar zou zijn. Maar misschien heb jij wel sterkere argumenten.
Beste Luc,

Er is absoluut geen enkel argument te bedenken waarom we meer geloof zouden moeten hechten aan de waarheid van wat jij "Gods woord" noemt dan aan de waarheid van "het woord van superman" of "het woord van Mega Mindy". "God", "Mega Mindy" en "Superman" zijn alle drie creaturen die (nog) niet zintuiglijk waargenomen zijn, maar waar wel verhalen over bestaan.

Het feit dat er verhalen over bestaan en dat zij niet zijn waargenomen, bewijst niet dat ze niet bestaan. Toch zal je met mij akkoord zijn dat het onzinnig is om aan te nemen dat "Mega Mindy" en "Superman" bestaan tot het tegendeel bewezen is. De reden hiervoor is het scheermes van Occam: neem nooit meer concepten aan dan je strikt nodig hebt.

Welnu, net als voor "Mega Mindy" en "Superman" is er geen enkele zintuiglijke waarneming die ons een indicatie geeft dat er zoiets als een "God" zou bestaan. Het is dus onzinning om van die hypothese uit te gaan.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 21:31   #22
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De Heer Paisley,Ian was er zich blijkbaar niet van bewust dat op zijn eigenste stukje eiland de "strijd" tussen katholieken,Anglicanen en Protestanten in Schotse- en andere versies eigenlijk al een paar honderd jaar geleden uitgevochten was...met de vrij algemene nederlaag van de katholieken("de chevaliers" en de Ieren ) als gevolg....

Verder deed hij nog alsof de Paus nog die intrigrerende "macht achter de troon" speelt zoals in die tijd (vooral bij toenmalige doodsvijand Frankrijk)

Je kunt BLIJVEN in het verleden leven....
De RKK heeft nog altijd veel macht, meer dan je zou vermoeden. Vooral door de Jesuiten. Kijk eens naar hun rol in de vietnamoorlog. De oorzaak ervan ligt helemaal bij dit systeem.
Hier een boek er over online:
http://www.reformation.org/vietnam.html

Maar ja 't zal weer te moeilijk denk ik voor velen hier. Voor te beginnen is het in het engels.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 21:39   #23
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Beste Luc,

Er is absoluut geen enkel argument te bedenken waarom we meer geloof zouden moeten hechten aan de waarheid van wat jij "Gods woord" noemt dan aan de waarheid van "het woord van superman" of "het woord van Mega Mindy". "God", "Mega Mindy" en "Superman" zijn alle drie creaturen die (nog) niet zintuiglijk waargenomen zijn, maar waar wel verhalen over bestaan.

Het feit dat er verhalen over bestaan en dat zij niet zijn waargenomen, bewijst niet dat ze niet bestaan. Toch zal je met mij akkoord zijn dat het onzinnig is om aan te nemen dat "Mega Mindy" en "Superman" bestaan tot het tegendeel bewezen is. De reden hiervoor is het scheermes van Occam: neem nooit meer concepten aan dan je strikt nodig hebt.

Welnu, net als voor "Mega Mindy" en "Superman" is er geen enkele zintuiglijke waarneming die ons een indicatie geeft dat er zoiets als een "God" zou bestaan. Het is dus onzinning om van die hypothese uit te gaan.
Uw argument is dat God niet bestaat en de bijbel onzin is. U bent gewoon tegen. Argumenten vóór interesseren U niet. Zo simpel is dat.
Oud 13 juli 2008, 09:25   #24
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
De RKK heeft nog altijd veel macht, meer dan je zou vermoeden. Vooral door de Jesuiten. Kijk eens naar hun rol in de vietnamoorlog. De oorzaak ervan ligt helemaal bij dit systeem.
Hier een boek er over online:
http://www.reformation.org/vietnam.html

Maar ja 't zal weer te moeilijk denk ik voor velen hier. Voor te beginnen is het in het engels.
Laat nu nét de jezuïeten vaak de rol gespeeld te hebben van de klassieke luis in de pels, soms ook in die van de paus zelf. Het is niet voor niets dat de generaal-overste van de Societas Jesu de bijnaam Zwarte Paus draagt.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:00   #25
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw argument is dat God niet bestaat en de bijbel onzin is. U bent gewoon tegen. Argumenten vóór interesseren U niet. Zo simpel is dat.
Argumenten? Valt er daar iets te argumenteren? Weerlegt men een ogenziekte?
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 19:02   #26
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Iedereen herrinerd zich ongetwijfeld de actie van de Noord-Ierse Protestantse dominee Ian Paisley die in 1988 de toespraak van wijlen Paus Johannes Paulus verstoorde toen die het Europees parlement bezocht. Paisley wierp hem toe: “U bent de antichrist, de vijand van Christus'', "daarom verwerp ik u en uw verderfelijke instelling". Nadien werd hij door "democraten" op hardhandige wijze uit het Europees parlement gegooid. Vraag is nu, Had Paisley geen gelijk? Heeft Vaticaanstad en haar volgelingen door de eeuwen heen de echte waarden van God en zijn zoon Jezus Christus niet verraden??? Laat u allen gaan in deze topic en geen taboes deze keer...

Hier het bewuste filmpje:
alle gelovigen, één pot nat ...
Oud 14 juli 2008, 20:41   #27
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik respecteer iedereen zijn geloof, maar veel concrete argumenten die pleiten voor het bestaan van een alvader, hemel en hel en andere Bijbelse thema's zijn er niet hoor.

Eigenlijk geen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 20:44   #28
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Nadien werd hij door "democraten" op hardhandige wijze uit het Europees parlement gegooid.
Ze hadden hem beter goed wat petsen verkocht. Protestanten, niets dan miserie. Beweren dat de Katholieke Kerk een foute boodschap brengt en het geloof vals uitdraagt. Dan vraag ik mij toch eens af van wie de eerste protestanten, en Luther, hun religieuze vorming hebben gekregen. De Katholieke Leer is blijkbaar toch vals, heeft Luther dan opeens een heilige ingeving gekregen?

Laatst gewijzigd door Metternich : 14 juli 2008 om 20:46.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 22:33   #29
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik respecteer iedereen zijn geloof, maar veel concrete argumenten die pleiten voor het bestaan van een alvader, hemel en hel en andere Bijbelse thema's zijn er niet hoor.

Eigenlijk geen.
U loopt dan wel heel de dag geblinddoekt zeker? Serieus gebrainwashed in het geloof van de oerknal-soep.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 14 juli 2008 om 22:40.
Oud 14 juli 2008, 22:35   #30
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ze hadden hem beter goed wat petsen verkocht. Protestanten, niets dan miserie. Beweren dat de Katholieke Kerk een foute boodschap brengt en het geloof vals uitdraagt. Dan vraag ik mij toch eens af van wie de eerste protestanten, en Luther, hun religieuze vorming hebben gekregen. De Katholieke Leer is blijkbaar toch vals, heeft Luther dan opeens een heilige ingeving gekregen?
Luther heeft gewoon eens zijn Bijbel opengeslagen, en beginnen lezen en gezien dat de RKK heel het tegenovergestelde doet dan dat wat Jezus en zijn apostelen predikten. Zo simpel is dat.
Oud 15 juli 2008, 05:46   #31
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U loopt dan wel heel de dag geblinddoekt zeker? Serieus gebrainwashed in het geloof van de oerknal-soep.
Oerknal, evolutie, daar zijn tenminste argumenten voor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 11:29   #32
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Noord-Ierland ofterwel Ulster is een provincie van de UK. Hij is immers thuis.
Noord-Ierland is deel van Ierland, de kolonisatiepolitiek van de UK heeft niet voor een ommekeer kunnen zorgen.
Oud 15 juli 2008, 20:21   #33
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Luther heeft gewoon eens zijn Bijbel opengeslagen, en beginnen lezen en gezien dat de RKK heel het tegenovergestelde doet dan dat wat Jezus en zijn apostelen predikten. Zo simpel is dat.
En de wijze waarop de protestant Paisley jarenlang stokebrand heeft gespeeld in de Noord-Ierse kwestie, is dat soms wél conform wat Jezus en Zijn apostelen predikten?
Oud 18 juli 2008, 21:30   #34
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oerknal, evolutie, daar zijn tenminste argumenten voor.
In het gehersenspoelde oerknal en oersoep wereldje.
Oud 18 juli 2008, 21:34   #35
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
En de wijze waarop de protestant Paisley jarenlang stokebrand heeft gespeeld in de Noord-Ierse kwestie, is dat soms wél conform wat Jezus en Zijn apostelen predikten?
'k Ben niet op de hoogte van wie daar eigenlijk de schuld is van het hele conflict.
Oud 19 juli 2008, 09:17   #36
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigenlijk geen.
Wat zou dan voor u aanvaardbaar zijn als een bewijs voor het bestaan van God?
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 15:52   #37
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
'k Ben niet op de hoogte van wie daar eigenlijk de schuld is van het hele conflict.
Het gaat hem niet eens over de vraag wie de schuldige is. Waarschijnlijk zitten in beide kampen wel lui met boter op hun hoofd. Je zal me niet horen beweren dat de katholieken - zeker niet de leden van de Provisionele IRA - ook maar één haar beter zijn, enkel en alleen omdat ze toevallig katholiek zijn.

Belangrijk is de vraag in hoeverre iemand heeft gestreefd naar een oplossing voor het conflict. Ian Paisley heeft zich wat dat betreft veel en veel minder onderscheiden dan bvb. een Gerry Adams, om maar iemand te noemen. En alleen daarom al komt laatstgenoemde - als hij zich als christen profileert - stukken geloofwaardiger uit deze hele historie dan eerstgenoemde.

Kortom: het is hier geen kwestie van protestant versus katholiek, maar van oververzettelijkheid versus toegeeflijkheid. Ongetwijfeld waren er toegeeflijke lui in het protestantse kamp, en ook onverzettelijken bij de katholieken. Maar deze discussie draait rond Ian Paisley, en niet rond de anderen. Als men me mijn mening vraagt over die kerel, dan kan ik - enkel en alleen al op basis van zijn houding in het conflict - met de beste wil van de wereld geen enkele overeenkomst zien met welke evangelische of christelijke waarde dan ook.

Lui hier die 's mans status als dominee, en vooral als welsprekend en begenadigd prediker, als maatstaf nemen om Paisley als een "goed christen" af te schilderen doen er toch eens goed aan zich te bezinnen rond hoofdstuk 13 uit de Eerste Brief aan de Korintiërs:
Citaat:
Al spreek ik de taal van mensen en engelen – als ik de liefde niet heb, ben ik een galmend bekken of een schelle cimbaal. (1 Kor 13, 1)
Oud 19 juli 2008, 16:01   #38
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hem niet eens over de vraag wie de schuldige is. Waarschijnlijk zitten in beide kampen wel lui met boter op hun hoofd. Je zal me niet horen beweren dat de katholieken - zeker niet de leden van de Provisionele IRA - ook maar één haar beter zijn, enkel en alleen omdat ze toevallig katholiek zijn.

Belangrijk is de vraag in hoeverre iemand heeft gestreefd naar een oplossing voor het conflict. Ian Paisley heeft zich wat dat betreft veel en veel minder onderscheiden dan bvb. een Gerry Adams, om maar iemand te noemen. En alleen daarom al komt laatstgenoemde - als hij zich als christen profileert - stukken geloofwaardiger uit deze hele historie dan eerstgenoemde.

Kortom: het is hier geen kwestie van protestant versus katholiek, maar van oververzettelijkheid versus toegeeflijkheid. Ongetwijfeld waren er toegeeflijke lui in het protestantse kamp, en ook onverzettelijken bij de katholieken. Maar deze discussie draait rond Ian Paisley, en niet rond de anderen. Als men me mijn mening vraagt over die kerel, dan kan ik - enkel en alleen al op basis van zijn houding in het conflict - met de beste wil van de wereld geen enkele overeenkomst zien met welke evangelische of christelijke waarde dan ook.

Lui hier die 's mans status als dominee, en vooral als welsprekend en begenadigd prediker, als maatstaf nemen om Paisley als een "goed christen" af te schilderen doen er toch eens goed aan zich te bezinnen rond hoofdstuk 13 uit de Eerste Brief aan de Korintiërs:
Het is nu net uit liefde voor de mens dat Ian Paisley de waarheid en ook alleen maar de waarheid verkondigd. Het zou hem slechter vergaan indien hij juist maar een halve waarheid zou prediken terwijl hij wandeld in het licht.

Indien je naar zijn preken zou geluisterd hebben zou je wel inzien dat deze man door God begeesterd is:
http://www.ianpaisley.org/exhort.asp
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 16:10   #39
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het gehersenspoelde oerknal en oersoep wereldje.
qua hersenspoeling heeft de wetenschap geen lessen te ontvangen van gelijk welke sekte.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 16:17   #40
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kortom: het is hier geen kwestie van protestant versus katholiek, maar van oververzettelijkheid versus toegeeflijkheid. Ongetwijfeld waren er toegeeflijke lui in het protestantse kamp, en ook onverzettelijken bij de katholieken.
Bij mijn weten heeft Groot Brittanië Ierland gekoloniseerd en zijn er heel wat Britten als bezetters naar Ierland gestuurd. Bij de Ierse onafhankelijkheid bleef Groot Brittanië het noordelijke deel van Ierland bezetten omdat er veel Britten woonden. Nogal logisch, Londen had die Britten zelf naar daar gestuurd.

De Ieren hebben geen gelijk omdat ze katholiek zijn, maar omdat de UK nog steeds een stuk Ierland bezet houd. Als kan men natuurlijk wel vragen stellen bij de methodes, en daar zijn zowel de bezetters als de vrijheidsstrijders niet altijd even proper in geweest.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be