Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2008, 19:15   #121
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is wel mogelijk voor de kerk te trouwen voordat men trouwt voor de wet. Maar dan is men alleen voor 'god' getrouwd en niet voor de wet. In België moet het burgerlijk huwelijk het kerkelijk voorafgaan anders is het onbestaande. Dan is het nietig. Maar als u het voldoende vindt slechts voor 'god getrouwd te zijn' (en in uw geval kan ik me dat wel indenken), dan bent u volgens uw geloof wel degelijk gehuwd.
Dat is het enige wat telt voor God, huwelijk voor de kerk. Het wettelijk huwelijk is een manier van de overheid om u een contract te doen ondertekenen. Ik zou dit aan iedereen afraden, maar goed u doet ermee wat u wil.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 19:17   #122
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Dat is het enige wat telt voor God, huwelijk voor de kerk. Het wettelijk huwelijk is een manier van de overheid om u een contract te doen ondertekenen. Ik zou dit aan iedereen afraden, maar goed u doet ermee wat u wil.
Waarom zou jij dat dan wel aan iedereen afraden?
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 19:20   #123
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Waarom zou jij dat dan wel aan iedereen afraden?
Omdat de overheid zich voor de zoveelste keer met dingen moeit waar ze geen zaken mee heeft. Dit zou uitsluitend een religieuze aangelegenheid mogen zijn, maar de overheid probeert hier in de plaats van God te treden.

En door het ondertekenen van dat contract met de overheid geeft u die overheid vrijwillig bepaalde rechten ... .

Ik pleit er trouwens voor dat we de overheid eens afslanken tot haar kerntaken en dat ze stopt met het zich bemoeien met vanalles en nog wat waar ze absoluut geen zaken mee heeft.
Oud 28 juli 2008, 19:25   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat de overheid zich voor de zoveelste keer met dingen moeit waar ze geen zaken mee heeft. Dit zou uitsluitend een religieuze aangelegenheid mogen zijn, maar de overheid probeert hier in de plaats van God te treden.

En door het ondertekenen van dat contract met de overheid geeft u die overheid vrijwillig bepaalde rechten ... .

Ik pleit er trouwens voor dat we de overheid eens afslanken tot haar kerntaken en dat ze stopt met het zich bemoeien met vanalles en nog wat waar ze absoluut geen zaken mee heeft.
Men kan ook zeggen dat zowel de godsdienst als de overheid zich moeit. Immers wanneer twee mensen beslissen om samen door het leven te gaan, is dat ,strikt genomen, voldoende.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 19:31   #125
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Men kan ook zeggen dat zowel de godsdienst als de overheid zich moeit. Immers wanneer twee mensen beslissen om samen door het leven te gaan, is dat ,strikt genomen, voldoende.

Het is echter veel makkelijker om nee te zeggen tegen een kerkelijk huwelijk dan tegen een wettelijk huwelijk.
Oud 28 juli 2008, 20:07   #126
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat hoop ik maar. Maar ik zou toch eens willen weten, moesten mensen van uw geloof het voor het zeggen hebben hier, wat er nog zou overschieten van de 'vrijheid' van mening.

Niet veel.
Ach kom, wat een gemakkelijke en karikaturale opmerking.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 20:09   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Ach kom, wat een gemakkelijke en karikaturale opmerking.
De geschiedenis leert ons veel. Dat zou u toch zeker moet u weten als pruisische adept.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2008 om 20:10.
Oud 28 juli 2008, 20:46   #128
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het trouwens verkeerd dat men steeds zich toespitst enkel op die ene zonde .. er zijn er nl veel meer. God haat elke zonde.

Maar idd mensen die zondigen en die zich niet bekeren en geen oprecht berouw tonen voor hun zonden en die weigeren om Jezus als Messias te accepteren die gaan naar de hel. Dat is wat de bijbel daarover zegt en de bijbel is het woord van God, onze schepper.

Maar uiteindelijk is het uw keuze en mag u doen wat u wil daarom dat we een vrije wil hebben, je moet enkel de gevolgen aanvaarden van uw beslissingen en niet komen klagen als u sterft en plots beseft dat God echt is en de hel dat ook is. U bent dus idd gewaarschuwd.
Is er dan al iemand komen klagen ?
Oud 28 juli 2008, 20:53   #129
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Goede opmerking in feite, daar had ik nog niet over nagedacht. Wat is de zin of onzin van een burgerlijk huwelijk, als je er eenmal over nadenkt? Je liefde administratief laten registreren bij de bevoegde ambtenaar op de juiste bureaudienst van het stadhuis? Het huwelijk is een godsdienstige gebeurtenis, eens daarbuiten verliest het in feite zijn nut of zin.

Oud 28 juli 2008, 20:56   #130
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Goede opmerking in feite, daar had ik nog niet over nagedacht. Wat is de zin of onzin van een burgerlijk huwelijk, als je er eenmal over nadenkt? Je liefde administratief laten registreren bij de bevoegde ambtenaar op de juiste bureaudienst van het stadhuis? Het huwelijk is een godsdienstige gebeurtenis, eens daarbuiten verliest het in feite zijn nut of zin.
Het huwelijk is de wil van twee mensen om ernstig te proberen samen door het leven te gaan en te trachten er het beste van te maken. Dat is het huwelijk. En niet wat sommige religieuze (of andere) zedenprekers er van willen maken.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2008 om 21:02.
Oud 28 juli 2008, 21:01   #131
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is wel mogelijk voor de kerk te trouwen voordat men trouwt voor de wet.

In België moet het burgerlijk huwelijk het kerkelijk voorafgaan anders is het onbestaande.
Zoek de tegenstelling....

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 21:03   #132
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

De zin van het huwelijk is dat echtgenoten elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd zijn, dat zij verplicht zijn elkander het nodige (financieel) te verschaffen, dat ze ook jegens elkaar verplicht zijn de tot het gezin behorende minderjarige kinderen te verzorgen en op te voeden en de kosten van die verzorging en opvoeding te dragen, dat zij samen de kosten van de huishouding, daaronder begrepen de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen, moeten dragen, naar evenredigheid van hun inkomen, en tenslotte dat zij elkaar voldoende geld ter beschikking moeten stellen om de kosten van de huishouding te betalen.

[bron]
Oud 28 juli 2008, 21:03   #133
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Ik weet héél goed wat ik zeg, dank je. Ik heb jou niet nodig om me daarop te wijzen.

Waarom vraag je er dan naar?

Citaat:
Dat het huwelijk voor mij geen religieuze betekenis heeft, betekent niet dat het huwelijk voor mij geen betekenis heeft.
Dat begrijp ik niet zo goed??

Je weet nochtans héél goed wat je zegt, zeg je?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone
Jouw 2000 jaar oude definitie is achterhaald. Afgezien van enkele rabiate pilaarbijters, betekent ze in onze hedendaagse samenleving niets meer.
Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 juli 2008 om 21:05.
Oud 28 juli 2008, 21:05   #134
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Zoek de tegenstelling....

Paulus.
Dan zal ik het nog eens herhalen.

Indien u zich houdt aan de profane Belgische wet, dan moet een burgerlijk huwelijk het kerkelijk voorafgaan op straf van nietigheid.

Indien u een gelovige bent, is strikt genomen, een huwelijk voor de kerk voor u voldoende. Of om het met een christelijke zin te zeggen:alleen wat God bindt is gebonden.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2008 om 21:06.
Oud 28 juli 2008, 21:06   #135
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Het huwelijk is de wil van twee mensen om ernstig te proberen samen door het leven te gaan en te trachten er het beste van te maken. Dat is het huwelijk. En niet wat sommige religieuze (of andere) zedenprekers er van willen maken.
Het lijkt wel alsof U er een uitstapje met de chiro van maakt: "er het beste van te maken". Wat is dan nog het punt van trouwen in de burgerlijke zin? Er een administratief attest van kunnen voorleggen?

Oud 28 juli 2008, 21:07   #136
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal ik het nog eens herhalen.

Indien u zich houdt aan de profane Belgische wet, dan moet een kerkelijk huwelijk het burgelijk voorafgaan op straf van nietigheid.

Indien u een gelovige bent, is strikt genomen, een huwelijk voor de kerk voor u voldoende. Of om het met een christelijke zin te zeggen:alleen wat God bindt is gebonden.
Totaal verkeerd system.

Eerst voor de wet en dan voor de kerk. Trouwens voor de kerk huw je niet. Je vraagt er de zegen, nadat je gehuwd bent.

Geloof me maar.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 juli 2008 om 21:08.
Oud 28 juli 2008, 21:08   #137
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat het huwelijk voor mij geen religieuze betekenis heeft, betekent niet dat het huwelijk voor mij geen betekenis heeft.
Dat begrijp ik niet zo goed??
Begrijp je niet dat er meer betekenis aan een huwelijk kan zitten dat enkel de religieuze?
Oud 28 juli 2008, 21:08   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het lijkt wel alsof U er een uitstapje met de chiro van maakt: "er het beste van te maken". Wat is dan nog het punt van trouwen in de burgerlijke zin? Er een administratief attest van kunnen voorleggen?
Mensen huwen burgerlijk om verschillende redenen: gewoonte, mogelijke voordelen, overtuiging, verplichting van de wet, zekerheid, enz, enz.
Oud 28 juli 2008, 21:09   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Totaal verkeerd system.

Eerst voor de wet en dan voor de kerk. Trouwens voor de kerk huw je niet. Je vraagt er de zegen, nadat je gehuwd bent.

Geloof me maar.

Paulus.
Zie boven. Is verbeterd. Foutje van mij.

Het komt er dus op neer dat u als gelovige helemaal geen burgerlijk huwelijk nodig heeft.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2008 om 21:10.
Oud 28 juli 2008, 21:10   #140
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Mensen huwen burgerlijk om verschillende redenen: gewoonte, mogelijke voordelen, overtuiging, verplichting van de wet, zekerheid, enz, enz.
Met een huwelijk heeft het dus niets meer te maken. Het is meer een contract om een stok achter de deur te heben bij de daaropvolgende scheiding geworden.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be