Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2008, 20:32   #421
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Heb IK misschien iets gemist? Is dat recht er nu ineens niet meer? Of hoorde jij nog nooit van de wet betreffende de zwangerschapsafbreking van 3 april 1990?
Dat recht is er nooit geweest. Lees die wet er nog maar eens op na als je me niet gelooft... De abortuswet voorziet in noodsituaties een uitzondering op de strafwet. Van een "recht op abortus" is er geen sprake en is er nooit sprake geweest.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:36   #422
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Welke schat aan kennis? Het dogma nr. 1 van de atheïsten, "er is geen God", moet zelfs nog bewezen worden.
Bestaan de smurfen? Neen? Is dit dogma dat de smurfen niet bestaan, wel bewezen???
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:39   #423
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Komaan Pietje, zolang een onderwijzer zijn politieke of ethische overtuigingen niet opdringt aan zijn leerlingen, zie ik het probleem niet. Waarom zou een leraar absoluut pro-holebi moeten zijn?
Zijn houding tav homo's en lesbiennes is ronduit sectair. Lesgeven is imo wel iets meer dan cursussen geschiedenis en aardrijkskunde. Ik blijf er dus bij dat ik huiver bij de gedachte dat aan iemand met zo'n wereldvreemde en verstarde kijk op het dagelijkse leven, kinderen worden toevertrouwd.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:50   #424
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Idat verstarde kijk op het dagelijkse leven, kinderen worden toevertrouwd.
Het doet me denken aan het feit dat vroeger (nog niet eens zo lang geleden overigens) bij de katholieken, de uit het echt gescheiden mensen werden geostraciseerd, gebrandmerkt, gebroodroofd. Ook de kinderen groeiden op met dit vooroordeel: gescheiden mensen waren slechte mensen.

Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2008 om 20:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:50   #425
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Zoals gewoonlijk speelt extreem-links weer alleen op de man, en dan nog op een manier die totaal niets te maken heeft de discussie. Zielig zwaktebod van personen die geen argumenten hebben.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:51   #426
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is d�*t een onderwijzer?!? Dat kan je toch niet menen...
Van het ergste soort. In een draad over evolutie en creationisme schreef Jan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk laat ik de leerlingen (of de ouders) vrij in het vellen van een oordeel over de twee theorieën. D�*t behoort immers niet tot mijn taak. Wel is het mijn plicht als onderwijzer kennis, inzicht en kritisch denken mee te geven. Als het over het oorsprong van het leven gaat, kan niet voorbij de twee theorieën. Daarbij is het niet aan mij een bepaalde theorie voor mijn leerlingen te verzwijgen. Dat zou niet alleen intellectueel oneerlijk zijn, maar ook heel sterk getuigend van een subjectieve benadering.

Ik verafschuw het zelotisme dat men in de twee richtingen aantreft en dit wil betrekken in het onderwijs, zowel fanatieke evolutionisten als die aan creationistische kant.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=816
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:52   #427
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan Pietje, zolang een onderwijzer zijn politieke of ethische overtuigingen niet opdringt aan zijn leerlingen, zie ik het probleem niet. Waarom zou een leraar absoluut pro-holebi moeten zijn?
zoals volgende post?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:54   #428
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Van het ergste soort. In een draad over evolutie en creationisme schreef Jan:

Erg hé, een leraar die het aandurft om beide kanten van een theorie aan te lerern in plaats van alleen de mantra's van de poco-sekte? Schande!

In de achtergrond hoor ik al het ritselen van luciferdoosjes en benzinevaten die de schuimbekkende linksen weer boven halen ...

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 21:02   #429
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Erg hé, een leraar die het aandurft om beide kanten van een theorie aan te lerern in plaats van alleen de mantra's van de poco-sekte? Schande!

In de achtergrond hoor ik al het ritselen van luciferdoosjes en benzinevaten die de schuimbekkende linksen weer boven halen ...
Als er ooit een religieuze organisatie dezelfde mantra's gedurende eeuwen heeft gechant en dezelfde gebedsmolens heeft gedraaid in een bepaalde richting, dan weten we nu wel welke dat het is.

Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2008 om 21:02.
Oud 31 juli 2008, 21:02   #430
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Om te beginnen ben ik jouw 'liefste' niet en ik zou het appreciëren als je dergelijke familiariteiten achterwege liet en ten tweede is dit gebazel geen antwoord op mijn vraag. Laat ik ze voor alle duidelijkheid even herhalen: hoe wéét jij dat hemel en hel ZEKER bestaan, zoals je hierboven beweerde? Jij bent daar immers niet geweest, zodat je daar geen getuigenis over kan afleggen. Je kan VERMOEDEN of eventueel zelfs HOPEN dat er zoiets bestaat, maar ZEKER weet je dat niet.
Niet aan moe maken: wie dogmatisch gelooft is immers niet voor rede vatbaar...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 21:12   #431
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een leraar hoeft inderdaad niet persé pro-holebi te zijn, maar eentje die zo uitgesproken anti-holebi is, roept bij mij toch wel enkele vragen op. Aangezien het om een onderwijzer gaat, is de kans inderdaad betrekkelijk klein dat hij zijn politieke of ethische overtuigingen opdringt aan zijn leerlingen, maar die overtuigingen zijn er wel en hij zal daar ongetwijfeld ook naar handelen in bijvoorbeeld zijn betrekkingen met de ouders van de kinderen in zijn klas. Je zal als homo-koppel maar je kind bij zo iemand zien terecht komen. Dat zullen ongetwijfeld aangename gesprekken zijn tijdens de oudercontacten... Van onderwijzend personeel verwacht ik toch wel een zekere openheid van geest en zeker niet de geestelijke verstarring van een religieus fanaticus, zoals we die hier van deze persoon te zien krijgen.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 21:18   #432
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een leraar hoeft inderdaad niet persé pro-holebi te zijn, maar eentje die zo uitgesproken anti-holebi is, roept bij mij toch wel enkele vragen op. Aangezien het om een onderwijzer gaat, is de kans inderdaad betrekkelijk klein dat hij zijn politieke of ethische overtuigingen opdringt aan zijn leerlingen, maar die overtuigingen zijn er wel en hij zal daar ongetwijfeld ook naar handelen in bijvoorbeeld zijn betrekkingen met de ouders van de kinderen in zijn klas. Je zal als homo-koppel maar je kind bij zo iemand zien terecht komen. Dat zullen ongetwijfeld aangename gesprekken zijn tijdens de oudercontacten... Van onderwijzend personeel verwacht ik toch wel een zekere openheid van geest en zeker niet de geestelijke verstarring van een religieus fanaticus, zoals we die hier van deze persoon te zien krijgen.
Ik ga me hier niet uitspreken over persoon zus of zo.

Maar men mag zeker (moet?),wanneer men een les geeft over homofilie bijvoorbeeld, de opvatting geven van de mensen die homofilie verdedigen en deze die de homofilie afkeuren. En dan kan men hierover een discussie aangaan. En de docent in kwestie zou deze meningen zakelijk uiteen moeten zetten. En pas als de leerlingen zouden vragen: 'en mijnheer, (mevrouw), wat denkt u hierover?' dan pas moet de leerkracht ook de mogelijkheid hebben zijn eigen mening te zeggen. Maar als hij reeds zijn eigen mening uitbazuint, zonder dat de leerlingen het hem vragen, dan zit het fout.

Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2008 om 21:28.
Oud 31 juli 2008, 21:18   #433
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hal9001 Bekijk bericht
Tegenwoordig lijkt iedereen kritiek te hebben op het katholicisme. De vraag is nu waarom. De zaak van het atheïsme is helemaal niet zo sterk als vaak ggedacht wordt. Religie en meer specifiek het christendom is geen kinderlijk overblijfsel. Voor mij geeft mijn geloof zin en inhoud aan mijn leven. Waarom willen zovelen dat kapot maken? Zijn ze misschien kwaadaardig?
Simpele vraag: ben je gelovig, of ben je katholiek? M.a.w. geloof je in God en Jezus of in de katholieke Kerk? (En dat is een HEMELSBREED verschil...). De Kerk is een politiek machtsorgaan , beheerder van enorme geldstromen, dus onderworpen aan democratische controle-> nogal wiedes dat er kritiek is, als een of andere seniele pee gaat vertellen dat men moet wachten tot na het huwelijk en zeker geen voorbehoedsmiddelen mag gebruiken, terwijl Jezus het lustig deed met Maria Magdalena...tja - maar dat heeft niets met geloof te zien: geloof is wat je zelf zoekt, wat je zelf gelooft, niet wat men jou via omzendbrieven voorschrijft...En neen, atheïsten willen jou en jouw geloof niet weg, wel die absurde regels die zeggen dat iedereen zich op dezelfde manier moet gedragen, zoniet leeft men in zonde (moet nog eens uitleggen wat dat is , in zonde leven) - leeft het homo-koppel of het lesbisch koppel naast u in zonde, leven ze ongetrouwd samen- so what?
Oud 31 juli 2008, 21:22   #434
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Gelukkig staat daar geen meerdeheid achter. Ik heb de indruk dat jij het nogal moeilijk hebt om dat te aanvaarden.
Neen, gelukkig niet, anders moeten we ook de Sharia aanvaarden...
Oud 31 juli 2008, 21:23   #435
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat recht is er nooit geweest. Lees die wet er nog maar eens op na als je me niet gelooft... De abortuswet voorziet in noodsituaties een uitzondering op de strafwet. Van een "recht op abortus" is er geen sprake en is er nooit sprake geweest.
Informeer je dan maar eens wat beter. De wet zegt dat abortus niet strafbaar is wanneer de vrouw aangeeft dat ze zich in een 'noodsituatie' bevindt. De drie meest aangehaalde 'noodsituaties' zijn (1) momenteel geen kinderwens; (2) de vrouw voelt zich te jong en (3) het gezin is 'voltooid' (het gewenste kindertal werd bereikt.) De facto is er dus wel degelijk sprake van een 'recht op abortus' en dat als sinds 1990.
Oud 31 juli 2008, 21:24   #436
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet katholiek omdat ik niet in God geloof. Eenvoudig.

Soms laat ik me wel verleiden tot café-katholicisme.
Oud 31 juli 2008, 21:24   #437
wouters
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Zoals gewoonlijk speelt extreem-links weer alleen op de man, en dan nog op een manier die totaal niets te maken heeft de discussie. Zielig zwaktebod van personen die geen argumenten hebben.
inderdaad,tis van de hak op de tak
wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 21:24   #438
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het zo in de eindtermen staat: het geven van correcte informatie over homoseksualiteit, het thema bespreekbaar maken en open staan voor holebi-leerlingen.

Wat gaat JvdB doen als een van zijn leerlingen naar hem toe komt met een hulpvraag omdat hij denkt dat hij verliefd is op een klasgenoot? Begripvol luisteren, correct behandelen en de informatie die voorhanden is geven of minstens doorverwijzen naar het Jongeren Advies Centrum waar ze tenminste wel begripvol kunnen luisteren en de juiste informatie kunnen geven. Of gaat hij die jongen zo depressief maken door allerlei vooroordelen op hem los te laten, waardoor de jongen zo'n slecht zelfbeeld krijgt dat hij op de rand van zelfmoord komt te staan?

Een vriend van mij is nog gebuisd geweest omwille van zijn homo-zijn door een homofobe leerkracht Nederlands. Hij moest een verhandeling schrijven, en toevallig kwam het thema daar in aan bod en de leerkracht heeft hem doorvoor 0 gegeven omdat dat "toch geen onderwerp was om over te schrijven", terwijl er nauwelijks spellings- of grammaticafouten in stonden.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 21:26   #439
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga me hier niet uitspreken over persoon zus of zo.

Maar men mag (moet?),wanneer men een les geeft over homofilie bijvoorbeeld, de opvatting geven van de mensen die homofilie verdedigen en deze die de homofilie afkeuren. En dan kan men hierover een discussie aangaan. En de docent in kwestie zou deze meningen zakelijk uiteen moeten zetten. En pas als de leerlingen zouden vragen: 'en mijnheer, mevrouw, wat denkt u hierover?' dan pas moet de leerkracht ook de mogelijkheid hebben zijn eigen mening te zeggen. Maar als hij of zij al zijn/ haar eigen mening uitbazuint, zonder dat de leerlingen het hem of haar vragen, dan zit het fout.
Voor zover ik weet, geeft een onderwijzer alleen les in het lager onderwijs. Het zou mij verwonderen als dat onderwerp daar aan bod zou komen, laat staan dat er een klasdiscussie over zou worden gehouden... Bij mijn eigen zoon, die nu in september naar de 'grote school' gaat, was dat alleszins niet het geval.
Oud 31 juli 2008, 21:28   #440
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Omdat het zo in de eindtermen staat: het geven van correcte informatie over homoseksualiteit, het thema bespreekbaar maken en open staan voor holebi-leerlingen.
In het lager onderwijs? Weet je dat wel zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be