Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2008, 20:09   #341
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Iedereen kan zich bekeren en kan opnieuw geboren worden. Mozes en David hebben beiden een moord gepleegd en beiden zitten in de hemel.
Ja zelfs een seriemoordenaar kan nog steeds naar de hemel op voorwaarde dat hij zich bekeert en opnieuw geboren wordt. Dezelfde voorwaarden gelden voor iedereen. In de ogen van God zijn we allemaal zondaars en de ene zonde is niet beter dan de andere. Iedereen heeft Jezus nodig als we naar de hemel willen.
Daar krijg ik het van. Volgens die knettergekke theorie kan een moordend sadistisch beest van een mens naar de hemel als ie op het eind van de rit berouw toont aan god , maar iemand die gans zijn leven vriendelijk en goed is geweest t.o.v. de ander en absoluut niks met religie noch god wil te maken hebben , die heeft het aan zijn been. Fijne kerel uw god. Al even rechtvaardig als een corrupte politieagent. Sorry , maar jullie moreel kompas is volledig tilt geslagen.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 20:17   #342
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Hoe kan ik daar nu uitspraken over doen.
Hier: "De veroordeling van de hier aanwezige, zogenaamde "atheïsten" tegenover christenen is toch van een véél grotere orde omwille van de aard ervan, denkt U niet?"
Oud 30 juli 2008, 20:35   #343
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Moeten culturen en geloofsovertuigingen zich nu wel of niet beperken tot hun regionale grensen? Of hebben alleen de christenen vrije doorgang naar de andere regio's om hun boodschap te verkondigen?
Nee, maar u begrijpt me verkeerd denk ik. Er is nl een verschil tussen het sturen van missionarissen en het overkomen van miljoenen mensen van een andere cultuur.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 20:38   #344
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Hier: "De veroordeling van de hier aanwezige, zogenaamde "atheïsten" tegenover christenen is toch van een véél grotere orde omwille van de aard ervan, denkt U niet?"
U begrijpt me verkeerd: Ik kan geen oordeel doen over de straf die een ander te wachten staat. Wat ik me afvroeg was waarom U me hier met een apothekersschaaltje zit te wikken en weggen terwijl andere personen gerust de H. Kerk mogen beschadigen?

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 20:40   #345
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Daar krijg ik het van. Volgens die knettergekke theorie kan een moordend sadistisch beest van een mens naar de hemel als ie op het eind van de rit berouw toont aan god , maar iemand die gans zijn leven vriendelijk en goed is geweest t.o.v. de ander en absoluut niks met religie noch god wil te maken hebben , die heeft het aan zijn been. Fijne kerel uw god. Al even rechtvaardig als een corrupte politieagent. Sorry , maar jullie moreel kompas is volledig tilt geslagen.
Het zal wel om oprecht berouw moeten gaan ... .

De bijbel is duidelijk dat Jezus de enige manier is. Dus zonder Jezus kom je niet in de hemel en ga je naar de hel.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 21:31   #346
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Ondertussen geef je toch maar mooi geen antwoord op mijn vraag. Niet dat me dat verbaast. Jij kan die vraag immers niet beantwoorden.
dirk001 heeft al genatwoord, liefste.
Iedereen kan zich bekeren en kan opnieuw geboren worden. Mozes en David hebben beiden een moord gepleegd en beiden zitten in de hemel.
Ja zelfs een seriemoordenaar kan nog steeds naar de hemel op voorwaarde dat hij zich bekeert en opnieuw geboren wordt. Dezelfde voorwaarden gelden voor iedereen. In de ogen van God zijn we allemaal zondaars en de ene zonde is niet beter dan de andere. Iedereen heeft Jezus nodig als we naar de hemel willen.

.
.
.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 21:42   #347
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U begrijpt me verkeerd: Ik kan geen oordeel doen over de straf die een ander te wachten staat. Wat ik me afvroeg was waarom U me hier met een apothekersschaaltje zit te wikken en weggen terwijl andere personen gerust de H. Kerk mogen beschadigen?
De kerk is hier niet, dus hoe kan deze hier beschadigd worden? En dat apothekersschaaltje is echt niet nodig, want als een olifant door een porseleinkast is vrij duidelijk te zien waar je zaken omgooit.

Ik begrijp dat de kerk je aan het hart gaat. Je haat voor atheïsten, moslim, homoseksuelen en andersdenkenden staat daarmee in schrijnend schril contrast.
Oud 30 juli 2008, 23:05   #348
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bijbel gaat nog iets verder dan dat. Ook het denken aan maw verbeelding, fantasie over dit is zondig.
Schonen God, mij eerst homo maken en mij daarna straffen omdat ik homo ben. Ofwel klopt er iets niet, ofwel is de katholieke god een grote sadist, ofwel zijn de katholieken grote leugenaars en proberen ze hun eigen homohaat te rechtvaardigen door te doen alsof hun god iets tegen holebi's heeft.

Nu ja, aangezien de bijbel vol tegenstellingen zit (in het OT wordt er gepleit om holebi's te stenigen, in het NT zegt Jezus dat wie vrij van zonde is de eerste steen mag gooien en dat men de naaste moet beminnen als zichzelf) mag je dus ook niet alles geloven wat er in de bijbel staat. Staan er fouten / leugens in de bijbel, of is god van gedacht verandert en is hij dus feilbaar?

Ik dacht dat God een god van liefde was en dat alle liefde van Hem kwam. Hoe kan de liefde dan iets slechts of zondigs zijn?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 23:19   #349
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mja ... probleem is dat humanisme en atheisme ook religies zijn en dat die dus ook hun regels niet mogen opleggen aan anderen. Ook niet in het onderwijs. Het is eigenaardig dat daar niet over wordt gepraat maar enkel over het omgekeerde.

Nee het probleem is dat we niet willen dat je dat een huwelijk noemt wat trouwens sowieso een religieus begrip is, waarom wil je een religieus begrip gaan gebruiken ? Noem het wat anders en dan is het probleem opgelost. Waarom moet het de naam huwelijk hebben ? Noem het een verbentenis en dan is alles opgelost. Wel het is nog steeds verkeerd en zondig, maar dan noem je het tenminste geen huwelijk meer.
Ik wist niet dat de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor koppels van hetzelfde geslacht alle katholieken verplicht om te huwen met iemand van hetzelfde geslacht! Noch zijn het lentefeest en de burgeruitvaart verplicht voor katholieken. Maar wellicht kan u uw stelling staven door typisch atheïstische gebruiken die wettelijk worden opgelegd aan de katholieken en door een aantal typisch katholieke gebruiken te vermelden die door toedoen van de humanisten bij wet zijn verboden.

Voor de honderduizendste keer, het kerkelijk huwelijk en het burgerlijk huwelijk zijn totaal verschillende dingen. Ik heb het altijd over het burgerlijk huwelijk. En het huwelijk is in oorsprong geen religieus begrip, is was in oorsprong een handelsdaad waarbij de vader zijn dochter aan een man van een andere familie verkocht om zo een band tussen beide familie te creeëren.

Ik heb de naam "burgerlijk huwelijk" niet uitgevonden, het bestaat trouwens al 200 jaar, dus waarom zou het nu plots van naam moeten veranderen, omdat bepaalde gelovigen het verschil niet willen snappen tussen burgerlijke wetten en religieuze gebruiken.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 30 juli 2008, 23:34   #350
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zijzelf zijn dan het slachtoffer omdat ze zondigen. Ze kunnen hun eigen abnormale driften niet onderdrukken, vergelijk het met een dronkaard die niet kan weerstaan aan de alcohol. De brief van Paulus hierover laat hier aan duidelijkheid niets te wensen over.
Dus als mijn partner en ik elkaar eeuwige trouw, liefde, bijstand en steun beloven dan berokkenen we onzelf schade? Op welke manier is wederzijdse liefde schadelijk als beide partners zich goed voelen bij die relatie? Kan zoiets moois een "abnormale drift" zijn? Wat bedoel je trouwens met "abnormaal", gebruik je dit woord in de wetenschappelijke of in de pejoratieve betekenis?
De liefde tussen 2 volwassen personen vergelijken met alcoholisme slaat nergens op, het is zelfs even beledigend alsof ik zou beweren dat geloof een vorm van krankzinnigheid is. Ik zou dat ook niet doen zonder de nodige bewijzen.
Oud 31 juli 2008, 00:45   #351
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
dirk001 heeft al genatwoord, liefste.

.
.
.
Om te beginnen ben ik jouw 'liefste' niet en ik zou het appreciëren als je dergelijke familiariteiten achterwege liet en ten tweede is dit gebazel geen antwoord op mijn vraag. Laat ik ze voor alle duidelijkheid even herhalen: hoe wéét jij dat hemel en hel ZEKER bestaan, zoals je hierboven beweerde? Jij bent daar immers niet geweest, zodat je daar geen getuigenis over kan afleggen. Je kan VERMOEDEN of eventueel zelfs HOPEN dat er zoiets bestaat, maar ZEKER weet je dat niet.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 01:05   #352
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Dus als mijn partner en ik elkaar eeuwige trouw, liefde, bijstand en steun beloven dan berokkenen we onzelf schade? Op welke manier is wederzijdse liefde schadelijk als beide partners zich goed voelen bij die relatie? Kan zoiets moois een "abnormale drift" zijn? Wat bedoel je trouwens met "abnormaal", gebruik je dit woord in de wetenschappelijke of in de pejoratieve betekenis?
Ja, "zoiets moois" (geen objectieve omschrijving voor iets wat anderen gerust op een heel andere manier mogen benaderen) kan een "abnormale drift" zijn. Door hun respectievelijke lichamelijkheid horen man en vrouw bij elkaar. Uit deze eenheid kunnen er kinderen voortkomen. Dit is dan ook de normale ordening. Al wat daarbuiten staat, is nu eenmaal abnormaal en in zich dan ook onvruchtbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 01:07   #353
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, "zoiets moois" (geen objectieve omschrijving voor iets wat anderen gerust op een heel andere manier mogen benaderen) kan een "abnormale drift" zijn. Door hun respectievelijke lichamelijkheid horen man en vrouw bij elkaar. Uit deze eenheid kunnen er kinderen voortkomen. Dit is dan ook de normale ordening. Al wat daarbuiten staat, is nu eenmaal abnormaal en in zich dan ook onvruchtbaar.
Dat kan allemaal wel zijn, maar het blijft niettemin een aangelegenheid van consenting adults en daar heeft de katholieke kerk niets in de pap te brokkelen.
Oud 31 juli 2008, 01:07   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Voor de honderduizendste keer, het kerkelijk huwelijk en het burgerlijk huwelijk zijn totaal verschillende dingen. Ik heb het altijd over het burgerlijk huwelijk. En het huwelijk is in oorsprong geen religieus begrip, is was in oorsprong een handelsdaad waarbij de vader zijn dochter aan een man van een andere familie verkocht om zo een band tussen beide familie te creeëren.
Ook buiten religieuze motieven verwerp ik het zogezegde "huwelijk" voor mensen van hetzelfde geslacht. Los van de godsdienstige moraal is een dergelijke eenheid door de natuur zelf abnormaal: door de lichamelijke gegevenheid is een dergelijke band nu eenmaal altijd onvruchtbaar. De natuur honoreert dergelijke zaken dan ook niet. Daarom kan men ook het burgerlijk huwelijk vanuit de natuurlijke moraal niet openstellen voor dergelijke fantasiehuwelijken.
Oud 31 juli 2008, 01:08   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan allemaal wel zijn, maar het blijft niettemin een aangelegenheid van consenting adults en daar heeft de katholieke kerk niets in de pap te brokkelen.
Daar heeft de RKK weldegelijk zeggenschaps over, nl. in haar eigen sacramentele ordening. Daarnaast mogen wij als gelovigen ook onze standpunten politiek verwoorden.
Oud 31 juli 2008, 01:08   #356
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ook buiten religieuze motieven verwerp ik het zogezegde "huwelijk" voor mensen van hetzelfde geslacht. Los van de godsdienstige moraal is een dergelijke eenheid door de natuur zelf abnormaal: door de lichamelijke gegevenheid is een dergelijke band nu eenmaal altijd onvruchtbaar. De natuur honoreert dergelijke zaken dan ook niet. Daarom kan men ook het burgerlijk huwelijk vanuit de natuurlijke moraal niet openstellen voor dergelijke fantasiehuwelijken.
Wat heeft vruchtbaarheid met het burgerlijk huwelijk te maken?
Oud 31 juli 2008, 01:10   #357
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar heeft de RKK weldegelijk zeggenschaps over, nl. in haar eigen sacramentele ordening. Daarnaast mogen wij als gelovigen ook onze standpunten politiek verwoorden.
Nee. In het burgerlijk huwelijk heeft de katholieke kerk niets in de pap te brokkelen. Wij leven hier in een seculiere staat en ik zou graag zien dat dat ook zo blijft. Dat de katholieke kerk de individuele vrijheid van haar aanhangers wenst te beknotten, gaat mij niet aan, maar van mijn vrijheid moet ze met haar tengels afblijven.
Oud 31 juli 2008, 01:13   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft vruchtbaarheid met het burgerlijk huwelijk te maken?
Lees eens opnieuw wat ik geschreven heb. Het huwelijk heeft een finaliteit, juist door onze lichamelijkheid. Dat valt niet te ontkennen. Bijgevolg is een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht geen huwelijksband maar slechts een abnormale binding. De burgeroverheid moet dit dan ook niet honoreren, net zoals ze twee samenwonende broers niet met een speciaal statuut erkent of waar moeder en dochter samenleven.
Oud 31 juli 2008, 01:14   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. In het burgerlijk huwelijk heeft de katholieke kerk niets in de pap te brokkelen. Wij leven hier in een seculiere staat en ik zou graag zien dat dat ook zo blijft. Dat de katholieke kerk de individuele vrijheid van haar aanhangers wenst te beknotten, gaat mij niet aan, maar van mijn vrijheid moet ze met haar tengels afblijven.
Toch wel, als gelovigen hebben wij het recht onze opvattingen ook een politieke stem te geven. Als daar een meerderheid achter staat, dan moet u dat nu eenmaal leren aanvaarden in een democratie.
Oud 31 juli 2008, 01:15   #360
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees eens opnieuw wat ik geschreven heb. Het huwelijk heeft een finaliteit, juist door onze lichamelijkheid. Dat valt niet te ontkennen. Bijgevolg is een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht geen huwelijksband maar slechts een abnormale binding. De burgeroverheid moet dit dan ook niet honoreren, net zoals ze twee samenwonende broers niet met een speciaal statuut erkent of waar moeder en dochter samenleven.
Het huwelijk is een contract en het is de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat mensen die uit vrije wil dit contract met elkaar wensen aan te gaan, daar ook de kans toe krijgen. Al de rest is naast de kwestie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be