Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2008, 08:10   #21
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
En om die economische toestand aan te pakken is er een deftige staatshervorming nodig.
kun je me dit even toelichten aub?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 08:13   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nieuwe verkiezingen zullen niets oplossen, dit omdat de tegenstellingen tussen Vlaaneren en wallonie te groot zijn geworden. De meeste Vlamingen, zelfs N-VA, willen geen opblazen van België , maar een confederaal België.

En om uit de crisis te geraken, moeten eerst de gewestverkiezingen voorbij zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 08:19   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Omdat je voor een goed economisch beleid niet een zo groot mogelijke oppervlakte aan dezelfde regels en voorwaarden moet onderwerpen, maar juist naar plaatselijke aanpassingen er van moet kunnen gaan.

De economie van Antwerpen met zijn wereld zeehaven en diamant heeft een totaal ander beleid nodig dan Schoten met zijn jachthaven en kanaal-economie en Turnhout zonder haven of diamant heeft nog een ander economisch beleid nodig.
Oud 2 augustus 2008, 09:54   #24
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nieuwe verkiezingen zullen niets oplossen, dit omdat de tegenstellingen tussen Vlaaneren en wallonie te groot zijn geworden. De meeste Vlamingen, zelfs N-VA, willen geen opblazen van België , maar een confederaal België.

ik stel me dan toch de vraag hoe men naar een confederaal belgie kan gaan wanneer men nog niet in staat is om een staatshervorming er door te krijgen.

En om uit de crisis te geraken, moeten eerst de gewestverkiezingen voorbij zijn.
daar twijfel ik ten zeerste aan.ik denk niet dat gewestverkiezingen een federale crisis kunnen oplossen.
Oud 2 augustus 2008, 09:58   #25
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Ik denk niet dat de verkiezingen veel zullen veranderen.

Enkel de patij lijst de dedecker zal wat vooruitgang boeken maar voor de rest blijft het gewoon hetzelfde en dus blijf je me dezelfde spelers zitten om het spelletje te spelen.

CD&V heeft inderdaad bepaalde beloftes gedaan ten opzichte van hun kiezers maar ook een groot deel van kun kiezers zijn pro belgisch dus men kan zich gewoonweg niet permitteren om de schuld te zijn dat belgië uiteenvalt.

Dat wat nu gebeurt is inderdaad niet goed voor onze economie maar toch komen er verandering en dat op zich is op lange termijn een goede zaak.

Ik blijf erbij dat we gewoon meer bevoegdheden moeten geven aan vlaanderen wallonië en brussel apart en dan kijken op welke punten kunnen we goed samenwerken en komen we overeen. Daarom moet belgie nog niet eindigen want wallonië is een meerwaarde voor vlaanderen en andersom uiteraard ook
Ik dacht dat men daar al (in grote lijnen) 14 maanden mee bezig is geweest...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 11:20   #26
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Nieuwe verkiezingen zullen een grote overwinning opleveren voor de Vlaams-nationalistische partijen.
Het zal het einde van Belgie bevestigen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 13:26   #27
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Dat gewestverkiezingen iets zouden oplossen is een fabeltje, het is alleen een manier om tijd te rekken. Noch Mr noch ps zullen toegevelijker zijn na de gewestverkiezingen want de een wil niet onderdoen voor de ander.
Oud 2 augustus 2008, 13:52   #28
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Nieuwe verkiezingen zullen een grote overwinning opleveren voor de Vlaams-nationalistische partijen.
Goed, dan wil ik verkiezingen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 15:43   #29
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Nieuwe verkiezingen zullen een duidelijker kijk geven op wat de kiezer wil. En zoals Coen schrijft, is dat meer Vlaanderen. De politici zullen dan nog veel minder de wil van de kiezer in de koelkast kunnen stoppen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 15:44   #30
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Een federale verkiezing zou enkel geldverspilling zijn en tijdsverlies ...
Men heeft al langs alle kanten z'n gat afgeveegd aan de grondwet , wat houdt Vlaanderen tegen om dat vies vodje naast zich te leggen en de onafhankelijkheid zo uit te roepen ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 15:49   #31
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Op federaal niveau is geen overleg over de staatshervorming meer mogelijk,dus eigenlijk is de federatie al uit elkaar gevallen.
Waarom zal een confederatie wel mogelijk zijn?
De Franstaligen hebben gezegd dat ze bereid zijn tot een dialoog ,dat hebben ze al een jaar gezegd en dat kunnen ze nog wel 10 jaar zeggen.
Tot nu toe is er niets gebleken dat de franstaligen hun eisen om geld, grond en macht willen intrekken.
Dus de kans is erg klein dat een confederatie nog haalbaar is.
Oud 2 augustus 2008, 15:54   #32
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Een federale verkiezing zou enkel geldverspilling zijn en tijdsverlies ...
Men heeft al langs alle kanten z'n gat afgeveegd aan de grondwet , wat houdt Vlaanderen tegen om dat vies vodje naast zich te leggen en de onafhankelijkheid zo uit te roepen ???
Ook Leterme zegt dat het federale niveau zijn grenzen heeft bereikt en op dit moment is er een overgangsperiode naar een confederatie ,als dat lukt en zo niet naart een splitsing.
Eigenlijk hoefen er geen federale verkiezingen meer gehouden te worden ,omdat de federatie een gepasseerd station is.
Een accoord over een confederatie of zo nodig een boedelscheiding, kan heel goed door de deelstaten worden afgehandeld.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 2 augustus 2008 om 15:55.
Oud 2 augustus 2008, 16:05   #33
summer of 69
Vreemdeling

summer of 69's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht

Laatst gewijzigd door summer of 69 : 2 augustus 2008 om 16:06.
summer of 69 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 16:23   #34
Don Quichote
Banneling

Standaard

Joep,

De doodstrijd van Belgie.

Kan en zal nog wel een tijdje aanhouden.
Ten koste van veel geld.

Maar magere Hein zwaait al.

Vluchten naar Isphahan helpt niet.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 00:04   #35
faoi shíocháin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak:
Eigenlijk bedoelt ge dan dat er zich 800.000 kiezers vergist hebben in hun voorkeurstem (en al de andere die op het kartel gestemd hebben).

Ik kleef de stelling aan dat de kiezer altijd gelijk heeft.
Niet mee akkoord. Ik verdedig de stelling dat de kiezer altijd het laatste woord heeft, en het laatste woord hoort te hebben. Tenminste, dit is zo in een democratie en ik beschouw mezelf als democraat. Of de kiezer gelijk heeft is een andere kwestie... in veel gevallen blijkt de kiezer een wispelturig, ongeinteresseerd en ongeinformeerd persoontje te zijn dat zijn zogeheten "buikgevoel" volgt. Een goed beleid is in mijn eigen niet gebaseerd op een echt of vermeend "buikgevoel", maar op gegronde argumenten.

Ik hou er niet van wanneer mensen, in casu politici, een of ander "buikgevoel" naar de mond zitten te praten... In mijn ogen, telkens een kiezer van partij, ideologie, lange termijn (politieke) voorkeur en/of buikgevoel wisselt duidt dit op een vergissing... het weze in het verleden, het heden of de toekomst...
faoi shíocháin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 23:45   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Na de leugens van het kartel en de komedie er rond vind ik dat we terug naar kiezingen moeten gaan
De kiezers werden immers belogen en bedrogen door het kartel,tijd dat kiezers dit ook eens gaan inzien
Thearter hebben we niet nodig hé ...
Er KUNNEN geen nieuwe federale verkiezingen komen, zolang BHV niet opgelost is. Dat heeft de Raad van State duidelijk gesteld.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 3 augustus 2008 om 23:46.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 23:51   #37
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Durf jij dit vlapoco-dogma in vraag stellen?

Met pek en veren zult gij worden besmeurd, gij volksverrader
Oud 3 augustus 2008, 23:52   #38
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er KUNNEN geen nieuwe federale verkiezingen komen, zolang BHV niet opgelost is. Dat heeft de Raad van State duidelijk gesteld.
Klopt niet helemaal. Het parlement is soeverein, en kan altijd met een gewone meerderheid stemmen om die verkiezingen toch te legitimeren.
Oud 4 augustus 2008, 00:45   #39
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Klopt niet helemaal. Het parlement is soeverein, en kan altijd met een gewone meerderheid stemmen om die verkiezingen toch te legitimeren.

In 't buitenland gaan controleren of de verkiezingen daar wel volgens de wet verlopen en zelf je gat aan de grondwet vegen.......

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 augustus 2008 om 00:46.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2008, 05:18   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van exaerde herman Bekijk bericht
daar twijfel ik ten zeerste aan.ik denk niet dat gewestverkiezingen een federale crisis kunnen oplossen.
Gewestverkiezingen gaan in iedergeval duidelijkheid scheppen in de strijd tussen de Waalse partijen.

Want de huidige federale crisis is niet meer dan een verschoven oorlog tussen de Waalse partijen.

Vlaanderen is voor de zoveelste maal het slachtveld en slachtoffer van een vreemde oorlog waar Vlaanderen eigenlijk niets mee te maken heeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be