![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() we zien wel dagelijks argumenten die aantonen dat het niet goed gaat tesamen, dus waarom niet eens proberen het apart te doen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1242 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien kan je best ook je inzicht geven over waarom de franstaligen hier wel mee akkoord zouden gaan, als zelfs het veel mildere voorstel dat nu op tafel ligt al volstrekt onbespreekbaar is? Als de franstaligen nee zeggen -binnen het consensusmodel tenminste- mag je vertrekpunt namelijk zo eerlijk zijn als het wil (en ik kan me er persoonlijk zeker in vinden), dan gaat het in de vuilbak. Ik schat de kans hiervoor om en bij de 100%. Dus dat maakt de hamvraam min of meer: Wat is je voorstel tot een alternatief voor het consensusmodel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1243 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geef dikwijls bloed bij het rode kruis. Ik zal de volgende keer eens naar la croix rouge gaan, dat is dichterbij dan het rode kruis. Ik weet je nog te vertellen of "binnen de kortste keren was er met een telefoontje en een fakske alles geregeld" Ik vrees dat ik me opnieuw zal moeten inschrijven. En verder heeft er me nog altijd niemand kunnen uitleggen wat er zo voordelig is aan (extra) grenzen voor het openbaar vervoer. Of voor iets anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1244 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je noemt het spierballenrollen van tegenwoordig toch geen argumenten, hoop ik. Ik hou niet zo van "trial and error", als er iets uitgeprobeerd wordt, hoop ik dat dit weloverwogen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() over communautair gestook gesproken: http://francophonedebruxelles.blogspot.com/
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kijk maar naar de banenplannen. ofwel was er een Vlaamse minister die vooral maatregelen trof die op maat van de Vlamingen waren gesneden ofwel een Waalse minister die hetzelfde deed voor de Walen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1247 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welke beleidsmaatregelen waren een compromis tussen het Vlaamse en Waalse standpunt, en waren voor geen van beide goed? De notionele aftrek? Welke Vlaamse minister nam welke maatregel die op maat gesneden was voor Vlaanderen, en welke Waalse minister deed dit voor Wallonië? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1250 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
en Rosetta is al vrij oud en wat lezen we in De STandaard? maandag 04 december 2000 Waals Rosetta-plan kent Vlaams succes BRUSSEL -- Het sterk op de Waalse noden afgestemde Rosetta-plan van de federale PS-minister van Arbeid Laurette Onkelinx heeft 30.000 startbanen opgeleverd voor jongeren, maar vooral in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1252 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1253 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is geen communautair gestook volgens jou? alles wat daar staat is de waarheid?
![]() |
![]() |
![]() |
#1255 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1256 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nee niet echt. Lees er het NVa programma maar op na. De bevoegdheids verdelingen worden gezien als een stap naar het confederale. Het confederale wordt gezien als een stap naar onafhankelijkheid. Overvloedig te lezen in het NVa document. Het is maar zeer de vraag of de Walen 'Non' zeggen tegen de voorstellen die op tafel liggen, dan meer waarschijnlijker tegen de gevolgen van die voorstellen en het uiteindelijk doel als beschreven door de NVa. Je mag er dan wel ten overvloede op drukken dat Walen stom zijn, maar ik vrees dat de realiteit nu net iets anders is. Misschien kan je best ook je inzicht geven over waarom de franstaligen hier wel mee akkoord zouden gaan, Je slaat hier een grote stap over. Eerst moet er een voorstel komen dat 90% van de Vlamingen verenigd. Ik zal wel fout zijn. Maar gebaseerd op het forum zijn er Vlamingen die willen scheiden. En er zijn er die niet willen scheiden. Er zijn er die de Waal onder de knoet willen houden. En er zijn er wie dat geen ene reet kan schelen. De ene wil dit. De ander wil dat. Toch is er één heel grote noemer. Namelijk. De Vlaming lijkt zelfbewuster dan ooit. In plaats van mekaar de huid vol te schelden, zouden we beter met een sterk voorstel komen waar we ons ongeveer allemaal in kunnen vinden. Pas dan is er aan de orde wat de Waal er van denkt. En mijn voorstel staat daarbij dichter bij de Waal omdat (denk ik) hij liever niet scheiden wil. Mijn voorstel streeft uiteindelijk een eerlijkere unie na. En daar moet elke Vlaming zich toch ook in kunnen vinden. Daarbij, als er uiteindelijk toch een compromis gemaakt wordt, dan zal het als gemiddelde tussen een sterke start eis en de Waalse eisen uiteindelijk meer Vlaamse elementen bevatten. Dus Als de franstaligen nee zeggen ..... Dan is er nog steeds ruimte voor een compromis. En daar is vandaag geen plaats voor. Right ?
![]() |
![]() |
#1257 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten tweede, volgens dat principe is er geen enkel akkoord mogelijk, want ongeacht hoe onschuldig de inhoud schuilt daar steeds de Sinistere Agenda van het Vlaamse kartel achter. Ten derde, de feiten spreken dat duidelijk tegen, want men heeft deze voorstellen wel degelijk op inhoudelijke grond afgeschoten, uitgebreid in de media. Meestal volgens de grote lijnen van "Dat is niet in ons voordeel." De idee dat men inschikkelijker zou zijn als we meteen maar artikel 35 op tafel gooien lijkt me niet correct. Ten vierde is de onahankelijkheidsvraag in Vlaanderen ook niet volgroeid aan het hoofd van Jupiter ontsproten he. Dat was oorspronkelijk een vraag naar ontvoogding. Toen dat niet mocht van de franstaligen, heeft men (Verhofstadt, met name, maar ook de VU) het confederale idee naar voor geschoven. Ook dat kon niet, en tja, dan schuiven sommige Vlaamse partijen op naar de enige andere mogelijkheid, de eenzijdige onafhankelijkheid. Je kan die eis eigenlijk niet scheiden van haar voorgeschiedenis, of van het feit dat de franstaligen elke tussenoplossing reeds verketterd hebben. Dat gezegd zijnde, ik denk dat gezien de algemene teneur in Vlaanderen, als de confederatie een feit is en de Vlamingen zelf kunnen beslissen wat ze zelf en wat ze samen met de Franstaligen doen, dat elke Vlaamse partij die dan nog halstarrig aanstuurt op de onafhankelijkheid onmiddellijk haar electoraal platform verliest. Citaat:
Citaat:
![]() Neen, ik denk niet dat je fout bent, maar ik denk niet dat jouw voorstel zo dicht in de buurt komt, noch van een Vlaamse, noch van een Waalse consensus. Jouw voorstel is een goede opsomming van de voorwaarden voor een unitaire staat, maar ik denk niet dat dat nog het model voor de meeste Belgen is. Vlaanderen wil geen oplossingen opgedrongen krijgen, maar is ook niet echt geinteresseerd in ze op te dringen. En Franstaligen willen ab-so-luut niet dat Vlamingen federaal de plak gaan zwaaien. Onder jouw voorstel zouden de franstaligen hun grendels, hun garanties, hun onderhandelingspositie en hun parlementaire privileges verliezen. Ze zouden nu onderhevig zijn aan het Vlaamse democratische overwicht, of wat ze zelf de "tyrannie van de meerderheid" noemen. Ik denk dat ze al zeer duidelijk zijn geweest in dat af te wijzen. Wat hebben ze erbij te winnen? Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1258 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
is inderdaad een interessant stuk om de Franstalige visie te begrijpen en te begrijpen waarom ze taalgrens = staatsgrens afwijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1259 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1260 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens, het stoort mij ook dat je openVLD niet hoort in een belangrijke periode voor ons land.
![]() |