![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Biogasinstallatie voor 500mw/h kost 5miljoen Euro en leverd voor 100mensen werk op. Traaglopende waterinstallatie kost 1.000.000 euro en leverd voor 20 mensen werk op. Maar de nevenactiviteiten leveren een pak werk op, plus dat de productieprijzen voor de bedrijven enorm kunnen dalen en daar zit de winst voor de te werkstelling. Want de energie in Belgie word dan een stuk goedkoper en de milieutaksen kunnen terug weg. Deze installaties hebben een terugverdientijd van 5jaar tegen de huidige energieprijzen. Op minder dan 1 zitperiode van een gewest regering kan Wallonie dus van ontvanger en betaler van transferts gaan, als ze er de moeite voor willen doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bijzondere meerderheden zijn in dit land overigens (terecht?) overeengekomen mbt grondwetswijzigingen en alarmbelprocedures waarbij resp. na specifieke verkiezingen een 2/3 meerderheid vereist is of een 50% + 1 meerderheid in elke taalgroep. Nu kan men vanzelfsprekend "weigeren te onderhandelen" met een parlementaire groep die zo'n 7,5 % van het electoraat vertegenwoordigd ; het alternatief zijnde zich nestelen in het Vlaams Parlement om te trachten daar een meerderheid te verkrijgen van 50% + 1 om een eenzijdige onafhankelijkheidverklaring uit te roepen. De meest optimistische schatting over het tot stand komen van zulke meerderheid liggen momenteel rond de 44 %, waarbij men er rekening moet gehouden worden met het feit dat dit percentage te" verdelen is over de diverse partijen VB, LDD, NV-A en Vlaamse Progressieven (in de veronderstelling dat deze hun kartel zouden verlaten). Zelfs dit "Onafhankelijke Vlaanderen" zal nog belangrijke hindernissen te nemen hebben, warvan niet de minste de internationale erkenning en het lidmaatschap met WHO, UNO, NATO en EU zullen zijn. Een verstandigere keuze om diverse verzuchtingen die niet in een "bipolaire confederatie" kunnen waargemaakt worden lijkt me het opnemen van de draad die ingebakken is in de EU constructie nl. het streven naar een grotere eenheid die kan (en moet ?) plaatsvinden tussen diverse lidstaten apart - het omvormen met name van de Benelux naar een nieuwe staatkundige eenheid - waarbij de belgische federale overheid vervangen wordt, oplost in ee'n grotere federale eenheid van een verenigde Nederlanden - hier kan eventueel uiterst creatief omgegaan worden met de zich vormende grote agglomeraties aan de grenzen van de huidige Benelux zoals Lille/Tournai/Kortrijk en Aachen/Maastricht/Liège. Belangrijk is echter ook dat een dergelijke staatkundige verandering ingebed wordt in een even grote maatschappelijke verandering ivm de rechtstreekse democratiie die wars van partijpoçlitieke berekeningen meer inspraak garandeerd aan de individuele burger. De drang naar identiteit mag niet ontaarden in gettovorming.
![]() |
![]() |
#63 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() we nzullen deze pailing maar toejuichen hé
![]() Ik denk dat de uitslag er als volgt uit gaat zien indien de onderhandelingen mislukken: Groen!: 7% SP.a: 16% CD&V: 19% N-VA: 9% OpenVLD: 17% LDD: 12% VB: 17% 3% blanco/ongeldig/onder de kiesdrempel indien het ongeveer deze uitslag zou worden, ligt héél het politieke landschap open en zijn er minstens 3 partijen nodig om aan een meerderheid te geraken Laatst gewijzigd door flamingant : 27 september 2008 om 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
of nog elders.. dat hun kinderen op hun beurt nog Nederlands zullen spreken bertwijfel ik ook al heten ze Vandenmeulebroecke...
![]() |
![]() |
#65 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Jantje . jij moet voorzitter worden in het Waals parlement, onderhandelen met Peeters en tegen Peeters zeggen dat Vlaanderen spijt gaat krijgen met het streven naar méér autonomie. Immers binnen 5 jaar is Wallonië het meest welvarende gedeelte van België. Dankzij de dennebomen en de Lesse en de Ourthe.
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een hete sociale herfst kan SPa misschien op winst doen uitkomen, vraag blijft of ze VProgr. aan boord kunnen/willen/zullen houden - Bertje moet zijn best doen bij de onderhandelingen ! Het succes van de huidige politiek bij NV-A bij de militanten is zeker, maar of dat vertaald kan worden door een verkiiezingssucces is een open vraag - LDD lijkt niet bepaald gevoelig om een nieuw kartel Forza Flandria in de arena te sturen & dus blijft het tot nader order "ieder voor zich"...
![]() |
![]() |
#67 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik pronostikeer op nul(0)
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() ², en dan nog met Luc Coene, vroegere kabinetschef bij Verhofstadt en daardoor minister van Staat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Groen 7% SP-a 14% CD&V 16% VLD 15% NV-A 13% LDD 16% VB 17% Hoeveel bier kunnen we winnen met deze pool? Laatst gewijzigd door I amsterdam : 27 september 2008 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een hervorming met meer bevoegdheden, maar ook meer verplichtingen, voor de gewesten is gewoon een noodzaak om het Waalse beleid terug op de juiste sporen te krijgen. Hoewel de PS het niet wil horen en geweten hebben, is het huidige Waalse beleid een communistisch beleid. Maar dan een dat niet zelfbedruipend is en niet kan/wil instaan voor de kosten en gevolgen van het beleid. Maar ja, Wallonie kan op zeer korte tijd tot de top van de economische regio's behoren. En dit dan nog via een ecologische verantwoorde economie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er komen immers nog eens 2 jaar kiezers bij vanuit het kamp van hier geboren allochtonen. Links zou dus zijn verliezen wel eens fink kunnen goed maken, maar ook de autochtone jongeren van die jaren, welke met hetschrikbewind van de allochtone jongeren zijn opgegroeit komen er bij, en die zouden rechts wel eens een flinke steunin de rug kunnen geven. Daarbij moet men ook rekening houden met de gevolgen van de verkiezingsuitslag in de USA. Blijft de economie en de finaciele wereld in een sukkelstraatje zitten, of geraken de problemen daar opgelost zonder grote inpakt op onze economie? Blijven de energieprijzen stijgen en het leven onbetaalbaar houden, of gaan deze terug zaken en menselijk worden? De liberale partijen zouden wel eens de afstraffing van deze problemen te verwerken kunnen krijgen, maar kunnen ook beloond worden voor het verdwijnen van deze problemen. De verkiezingen zijn nog ver weg en er moet dus eerst nog veel water naar zee stromen voor de verkiezingen plaats vinden, in die tijd kan er nog veel gebeuren. Men kan ook nog uitlokken dat er nieuwe federale verkiezingen plaatsvinden samen met de gewestverkiezingen. Die hebben immers pas in juni plaats en bij het vallen van de federale regering moet men na 2 maanden nieuwe verkiezingen houden. De val van de federale regering zou dus wel eens ergens in maart of april kunnen uitgelokt worden. En ook dat feit zou de verkiezingsuitslag totaal anders maken dan als de federale regering nog verder werkt tijdens de gewestverkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() Lijkt me een redelijke schatting, al denk ik dat groen! op dit moment nog nauwelijks boven de kiesdrempel hangt. CD&V zal ook wel iets meer halen.VB, LDD en zeker nva mogen naar onder worden bijgesteld.
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heeft nog niemand de binnenblz van de GvA gelezen. Hieruit blijkt dat NVA een 10 % van de stemmen van de CD&v krijgt maar dat NVA op haar beurt een 18 % stemmen verliest.Met andere woorden de winst die NVA maakt, met de stemmen van CD&v, verliest zij aan andere partijen. Zowel van CD&v als van NVA krijgt het Vlaams Belang heel wat stemmen. Ik stel mij zelfs de vraag of NVA nog de kiesdrempel van 5 % zal halen. Grappig als je nadien de pronostieken leest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Banneling
|
![]() [quote][quote]
Citaat:
Uw bericht nr 55 in de draad: Het probleem genaamd Wallonië Citaat:
(*) franse wijnen = Franse wijnen In een ander bericht schrijft u: Citaat:
En zo kan ik nog een hele tijd verder gaan. Het is maar dat u het weet. Laatst gewijzigd door system : 27 september 2008 om 17:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat een rakker die martens, 3 vrouwen trouwen, en 5 kindjes gemaakt. Ik moet hem het kijken geven, vanaf mijn leeftijd (en hij kan mijn grootvader zijn) hou ik toch liever mijn piet in mijn broek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() In de plaats van ons te verwonderen over de uitslag van deze peiling kunnen wij beter nadenken over de bron, tijdstip en bedoeling van deze peiling. Peilingen georganiseerd door kranten hebben weinig te maken met het brengen van objectieve informatie maar veel met propaganda en manipulatie.
De bron: De Concentra-kranten. Men kan een paars manoeuver vermoeden. Het tijdstip: De CVP-mandatarissen worden nu vlak voor hun congres bang gemaakt met met een rampuitslag. De bedoeling : de opstand der slaven. Om dit manoeuver te counteren zal de CVP voor eenheid en verantwoordelijkheid pleiten en de leden vertellen dat peilingen niet deugen. "CVP-mandatarissen vertel aan uw kiezers dat slechts in de moederschoot van de Vlaamse Zuilen zij de economische en communautaire crisis kunnen overleven." Met een grote kans op succes want een groot gedeelte van de vlamingen zijn angsthazen en egoïsten.
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 27 september 2008 om 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=system;3713853][quote]
Citaat:
Daarom dat ik ook steeds schreef franse wijn, franse kaas, uit minachting. Maar dat had je blijkbaar niet door. Als echte Vlaming sterf ik nog liever van honger dan van een frans brood onder mijn arm te eten. P.S. Dat op dit forum taalfouten worden geschreven, daar stoor ik mij niet aan. Wat mij wel stoort is dat bijvoorbeeld op teletekst van de Vrt, dagdagelijks taalfouten te vinden zijn.
![]() |
![]() |
#80 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dus na het paarse geklooi en dit nu nog eens, is het tijd voor een totaal nieuwe politieke orde.
|
![]() |
![]() |