Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2008, 13:07   #341
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nogal wat Belgen doen altijd hun best om aan te tonen dat zij de superieure bourgondiers zijn. Als het over Nederland gaat, duurt het nooit lang voordat men het heeft over het vieze eten daar, en hoe lekker het Belgische bier wel niet is. Dat wekt op mij de indruk alsof ze zo een gevoel van eigenwaarde willen aankweken. Een doorzichtige poging om zich een identiteit aan te meten door zich af te zetten.
Ik denk dat bovenstaand artikel van de NRC duidelijk objectief is en even duidelijk er op wijst dat u van goed eten 'weinig kaas gegeten hebt'. U bent gewoon te zuinig om daar geld aan uit te geven. Het zou zelfs kunnen dat u denkt dat de gebraden kippen u zo in de mond vliegen. Ik wijs u erop dat dit niet zal gebeuren. U moet voor goed eten iets over hebben. Oók geld.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 13:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 13:13   #342
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat bovenstaand artikel van de NRC duidelijk objectief is en even duidelijk er op wijst dat u van goed eten 'weinig kaas gegeten hebt'. U bent gewoon te zuinig om daar geld aan uit te geven. Het zou zelfs kunnen dat u denkt dat de gebraden kippen u zo in de mond vliegen.
Nogmaals, waarom is dat voor Belgen zo'n enorm issue? Hoe noordelijker men komt, hoe kariger de maaltijden. De Scandinavische landen kennen ook geen verfijnde keuken. Maar daar hoor je nooit iemand over. Ieder land heeft zo z'n zwakke punten. Het grappigste is nog wel dat Belgen het altijd hebben over dat Hollandse "slootwater" en "pisbier", terwijl Heineken het bij blinde smaakproeven lang niet slecht doet. Wat een stumpers, denk ik dan.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 13 oktober 2008 om 13:13.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 13:15   #343
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[i]Een gemiddelde supermarkt in Nederland heeft tienduizend verschillende producten. Dat lijkt veel, maar is een fractie van de keus die consumenten hebben in de rest van Europa.Bij Carrefour (onder meer Spanje, België, Frankrijk) liggen doorgaans vier keer zoveel voedingsproducten in de schappen. En in Groot-Brittannië, toch geen land met een imponerende culinaire historie? Drie keer zoveel als in Nederland.
Maar nergens staat hoeveel supermarkten er zijn per inwoner in die landen en hoeveel keer een inwoner zijn inkopen doet bij de supermarkt. Als Vlaming weet u ook wel dat we vaak bij kruideniers om de hoek iets gaan halen, waar er een meer geselecteerd aanbod is. Daarenboven vergelijkt men hier zo even de carrefour (niet toevallig de recente franse keten in Vlaanderen) maar niet de rest zoals de steeds meer populaire Colruyt, Aldi en Lidl, bekend om hun beperkter en goedkooper aanbod.

Citaat:
Carrefour verkoopt alleen Frans vlees van honderden kleine boeren; Albert Heijn bijvoorbeeld koopt grootschalig zijn vlees in van enkele boeren uit Ierland, Argentinië en Duitsland.
Fout, Carrefour verkoopt duidelijk tevens Argentijns en Iers vlees!

Citaat:
Carrefour heeft ongeveer 40 verschillende soorten mosterd, 55 soorten olijven en 500 kazen.
Waarvan vaak veel uit de rekken genomen wordt vanwege de overschreden datum... ervaring hoor!

Citaat:
Bij Carrefour staan medewerkers klaar die op verzoek tientallen soorten verse vis ter plekke van het geschaafde ijs halen, het schoonmaken en een moot op maat snijden. Bij Albert Heijn is vis vooral voorverpakt.
Zoals Colruyt, kleine Delhaizes, Aldi, Lidl, ...

Citaat:
Dat mislukte steeds, omdat er te weinig animo was van klanten. Nederland is een vissersland, maar Spanjaarden eten het drie keer zoveel. Nederlanders vinden vis duur, zegt Luc Ouwehand.
Net zoals arbeiders en lagere middenklasse in Vlaanderen. Eerlijk zijn he mensen.

Citaat:
Onderzoeksbureau GfK berekende afgelopen voorjaar dat mensen minder uitgeven aan voeding naarmate ze noordelijker wonen. In Wallonië besteden inwoners elk jaar 4.170 euro, in Vlaanderen 3.580 euro, in Zuid-Nederland zakt dat naar 2.810 euro en in Noord-Nederland is dat bedrag het laagst: 2.770 euro. Het gemiddelde inkomen van een Waal is lager, maar hij trekt 50 procent meer geld uit voor voeding dan iemand boven de rivieren.
Daaruit blijkt enkel dat de Vlaming ondaks zijn veel hogere rijkdom dan een Waal, veel meer als een Nederlander denkt en dus ondanks alles, minder uitgeeft aan voeding dan de armere Waal. Nog argumenten pro Groot-Nederland?

Citaat:
Hiervoor in de plaats kwamen weliswaar 1.000 andere producten, maar dat waren vooral artikelen zoals keukengerei, telefoonkaarten en dvd's. Illustratief is dat supermarktketens die de afgelopen vijf jaar verreweg het sterkst groeiden, Aldi en Lidl, het schraalste assortiment hebben. De Duitse discounters hebben 800 verschillende artikelen: 5 procent van de keuze bij een doorsneefiliaal van Albert Heijn. Edah (281 winkels) besloot vorig jaar het aantal artikelen bijna te halveren tot 5.000.
net zoals in Vlaanderen...

Citaat:
Een dorp als het Belgische Lavacherie, bij Bastogne in Wallonië, telt ongeveer honderd huizen maar heeft wel een bakker, slager en een grote supermarkt met de naam Proxy...
Koeiengedoe in Wallonië dus: dat moet dan Vlaanderen gaan voorstellen?

Citaat:
Besluit : zelfs de Nederlandse supermarkten zijn nog steeds(relatief) karig in hun aanbod.
scheef zittende besluit vanwege volstrekt onprofessionele vergelijking...
Sorry voor NRC, maar het klopt niet.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 oktober 2008 om 13:20.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 13:22   #344
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, waarom is dat voor Belgen zo'n enorm issue? Hoe noordelijker men komt, hoe kariger de maaltijden. De Scandinavische landen kennen ook geen verfijnde keuken. Maar daar hoor je nooit iemand over. Ieder land heeft zo z'n zwakke punten. Het grappigste is nog wel dat Belgen het altijd hebben over dat Hollandse "slootwater" en "pisbier", terwijl Heineken het bij blinde smaakproeven lang niet slecht doet. Wat een stumpers, denk ik dan.
Dat is geen 'issue'. Dat wordt een issue omdat vele Nederlanders dit blijven ontkennen en allerlei drogredenen aanhaalen om het te ontkennen. Liefst met hulp van sommige Groot-Nederlanders. Want de 'Groot-Nederlanders' (what's in a name?) mogen toch niet tè veel verschillen van mekaar.

Om nu een manke vergelijking te trekken. De collaboratie van heel wat Vlaams-Nationalisten tijdens de oorlog zou reeds lang geen issue meer zijn. Maar die mensen blijven dit ontkennen, en, wat meer is, zij blijven hangen bij die sompige vijvers uit WOII, en sommigen gaan er zelfs weer terug pootje baden in deze vijvers. En daarom blijft het een issue. Maar goed, daar gaan we het niet meer over hebben.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 13:27.
Oud 13 oktober 2008, 13:33   #345
Steben

Standaard

Citaat:
Om nu een manke vergelijking te trekken. De collaboratie van heel wat Vlaams-Nationalisten tijdens de oorlog zou reeds lang geen issue meer zijn. Maar die mensen blijven dit ontkennen, en, wat meer is, zij blijven hangen bij die sompige vijvers uit WOII, en sommigen gaan er zelfs weer terug pootje baden in deze vijvers. En daarom blijft het een issue. Maar goed, daar gaan we het niet meer over hebben.
Maar wel toch even gezegd he! lessen retorica aan het geven, system?
Dan zal ik het ook "maar even niet hebben" over de Waals collaboratie...
leve de manmanman club
Oud 13 oktober 2008, 13:38   #346
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar wel toch even gezegd he! lessen retorica aan het geven, system?
Dan zal ik het ook "maar even niet hebben" over de Waals collaboratie...
Goed, maar dat is nu een andere discussie. We hebben het hier over Holland en de triestige Nederlandse eetcultuur. Ik kan in deze ook beginnen over Mussert en Meinoud Ross van Tonningen en de lakse houding van de Nederland tegenover de jodenvervolging. Maar daar hebben we het allemaal over gehad in een andere draad.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 13:40.
Oud 13 oktober 2008, 13:41   #347
Steben

Standaard

Citaat:
Goed, maar dat is nu een andere discussie. We hebben het hier over Holland en de Nederlandse eetcultuur. Ik kan in deze ook beginnen over Mussert en Meinoud Ross van Tonningen en de lakse houding van de Nederland tegenover de jodenvervolging. Maar daar hebben we het allemaal over gehad in een andere draad.
Oh, ik weet het niet.
Zo denk ik dat Mussert bv. niet karig at?
Of dat de collaboratie zoals in Wallonië of Vlaanderen meer gelijkenissen vertoont met die in Nederland...?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 oktober 2008 om 13:41.
Oud 13 oktober 2008, 13:49   #348
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh, ik weet het niet.
Zo denk ik dat Mussert bv. niet karig at?
Of dat de collaboratie zoals in Wallonië of Vlaanderen meer gelijkenissen vertoont met die in Nederland...?
Daar hebben we het nu niet over.
Oud 13 oktober 2008, 13:55   #349
Steben

Standaard

Citaat:
Daar hebben we het nu niet over.
Ok, antwoord dan maar op post 343
leve de manmanman club
Oud 13 oktober 2008, 14:00   #350
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Nogal wat Belgen doen altijd hun best om aan te tonen dat zij de superieure bourgondiers zijn. Als het over Nederland gaat, duurt het nooit lang voordat men het heeft over het vieze eten daar, en hoe lekker het Belgische bier wel niet is. Dat wekt op mij de indruk alsof ze zo een gevoel van eigenwaarde willen aankweken. Een doorzichtige poging om zich een identiteit aan te meten door zich af te zetten.
Als verzuurde belgenhater bent u natuurlijk een kenner in het ontdekken van pogingen om een identiteit aan te meten.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 14:00   #351
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is geen 'issue'. Dat wordt een issue omdat vele Nederlanders dit blijven ontkennen en allerlei drogredenen aanhaalen om het te ontkennen.
En wat dan nog? Er zijn ook vele Nederlanders die dit erkennen, zoals bijvoorbeeld dat artikel uit de NRC. Waarom maken jij en vele andere Belgen er zo'n halszaak van?
Oud 13 oktober 2008, 14:02   #352
Steben

Standaard

Citaat:
En wat dan nog? Er zijn ook vele Nederlanders die dit erkennen, zoals bijvoorbeeld dat artikel uit de NRC. Waarom maken jij en vele andere Belgen er zo'n halszaak van?
ik omdat het fout is.
leve de manmanman club
Oud 13 oktober 2008, 14:37   #353
Spinoza
Minister-President

Standaard

Dit kwam ik net toevallig nog tegen:

Citaat:
Hollandofobie is in Vlaanderen een algemeen verschijnsel. Links of rechts, jong of oud, hooggeschoold of laaggeschoold, in Veurne of Maaseik, niemand blijkt in staat zonder emotie over Hollanders te spreken. Soms is dat heel choquerend. Een kennis komt naar ons gezelschap toe en vertelt met een stralend gezicht dat ze eindelijk een bescheiden maar mooi huis heeft kunnen kopen in een gezellige straat met bomen, "maar er wonen wél twee Hollandse families". Een Vlaming gaat ervan uit dat iedereen, de hele wereld, tegenover Nederland dezelfde gevoelens koestert. Mediamensen weten dat en spelen daar graag op in [...]. Mij stuit zoiets tegen de borst, en elke dag word ik daardoor een beetje minder Vlaming.

Anonieme lezersbrief in Humo, 22 augustus 2006
Oud 13 oktober 2008, 14:38   #354
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ja ik heb ook al serieuze anti-Nederlandse praat gehoord op Radio 1.

Het ging een keer over "hoe slecht het eten wel niet is" in Nederland, het "absurde" dat men daar kroketten uit de muur haalt enzo.

Hij zei ook eens dat ze hem weigerden te bedienen in Amsterdam ... Vervolgens werden er wat opmerkingen gegeven op de karnemelk, de pindasaus en de kaas ...

Hij zei dat Nederlanders geen eetcultuur hebben.Een half uur heeft hij dus lopen zeiken hoe slecht het eten wel niet is in Nederland of over het onvriendelijke personeel.

Een andere keer weet ik nog dat er werd verteld mensen zich ergeren aan Nederlanders in Vlaanderen. Hij zei eerst dat Nederlanders het Vlaams mooi vinden. Het ergste werd voor hem wanneer Nederlanders het Vlaamse accent trachtten na te doen ... En dan ging hij daar heel diep op in zoals bv. Vlaams spreken met "nou" of een "harde g" ...

Een kinderachtig programma dus ....
Jep. Terwijl ze zélf het Nederlands niet een gebruiken zoals het moet.
Ik krijg nog steeds kippenvel als ik de term 'wegwérkzaamheden' hoor.
(En nog veel meer flaters van dit kaliber)
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 15:22   #355
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Jep. Terwijl ze zélf het Nederlands niet een gebruiken zoals het moet.
Ik krijg nog steeds kippenvel als ik de term 'wegwérkzaamheden' hoor.
(En nog veel meer flaters van dit kaliber)
Hoe zit dat nu met die "misdaden tegen de menselijkheid". Bestaat dat eigenlijk?
Bestaan er misdaden vóór de menselijkheid?
Ik zag dat daarenboven altijd als misdaden tegen de mensheid.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 oktober 2008 om 15:22.
Oud 13 oktober 2008, 15:47   #356
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe zit dat nu met die "misdaden tegen de menselijkheid". Bestaat dat eigenlijk?
Bestaan er misdaden vóór de menselijkheid?
Ik zag dat daarenboven altijd als misdaden tegen de mensheid.
'Wegwerkzaamheden' is prima. Dat is Belgisch Nederlands. En die taalscherpslijpers moeten we hier niet hebben.

'Misdaden tegen de menselijkheid' is een juridisch begrip dat voor het eerst gehanteerd werd tijdens het proces van Neurenberg om de aanklacht te formuleren tegen de nazi-bonzen.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 15:54.
Oud 13 oktober 2008, 16:05   #357
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
....
scheef zittende besluit vanwege volstrekt onprofessionele vergelijking...
Sorry voor NRC, maar het klopt niet.[/QUOTE]
Hoe komt het nu dat ik me aan zulk antwoord had verwacht? Drie keer raden.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2008 om 16:05.
Oud 13 oktober 2008, 16:13   #358
Steben

Standaard

Citaat:
Hoe komt het nu dat ik me aan zulk antwoord had verwacht? Drie keer raden.
De rest van het bericht, uiteraard. het is immers de conclusie ervan.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 oktober 2008 om 16:13.
Oud 13 oktober 2008, 16:24   #359
Spinoza
Minister-President

Standaard

Steben, door jouw handtekening heb ik me laten verleiden tot een kijkje op de website van de Baarle Werkgroep.

Er viel me iets op.

Citaat:
Opinieteksten

• Er zijn geen Belgen! (P.C. Paardekoper, 1962)
• Een pragmatisch minimumprogramma voor Nederlands-Vlaamse samenwerking in het begin van de 21e eeuw (Prof. dr. H. Gysels, 1998)
• De Staten XV (verhandeling over de staatkundige integratie van Vlaanderen en Nederland) (Bart Soens, 2000-12)
• De Nederlanden morgen (Ward Kennes, CD&V, 2000-07-19)
• De Megafusie Nederland-Vlaanderen (Vrije tribune van Stan de Jong in HP/De Tijd, 2001)
• Nederland en Vlaanderen passen bij elkaar (Andries Postma, CDA-kamerlid, 2001-06-13)
• Echte samenwerking staat in de sterren geschreven (Bert Anciaux, 2005-08-26)
• Romantiek? (onzelagelanden.web-log.nl, 2006-08-06)
• Vlaanderen moet het been stijfhouden: opinietekst van de Nederlandse schrijver Victor Irving Spoormaker (De Standaard, 26/5/2008) over de krachtmeting tussen Vlamingen en Franstaligen in 2007.
• Toekomst Nederland als cultuurnatie en de Nederlands-Vlaamse betrekkingen (S.W.Couwenberg, 2006-12-14)
• Manifest voor de Lage Landen (2008-03-15)
• Een fusie van Vlaanderen en Nederland? (Ward Kennes, 2008-05-21)
• Nederlands-Vlaams elan? (Derk Jan Eppink, 2008-05-13)
• Voorbij Wilders' kreten? (Eric Defoort, 2008-05-15)
• Vlaanderen: het 'Servië aan de Noordzee'? (Derk Jan Eppink, De Standaard, 2008-05-26)
• Vlaanderen en Nederland, wij horen bij elkaar (Vrije tribune van Geert Wilders en Martin Bosma in De Morgen en NRC, 2008-07-08)
• Richt EU in op ‘Europa van de regio’s: Pleidooi van Frank van den Heuvel (CDA) voor een Europa van de regio’s. (NRC-Handelsblad, 2008-08-21)
Een beetje eenzijdig, niet? Iemand zonder kennis van zaken zou zo inderdaad meteen tekenen voor een hereniging van Nederland en Vlaanderen.
Oud 13 oktober 2008, 16:31   #360
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steben, door jouw handtekening heb ik me laten verleiden tot een kijkje op de website van de Baarle Werkgroep.

Er viel me iets op.

Iemand met kennis van zaken zou zo inderdaad meteen tekenen voor een hereniging van Nederland en Vlaanderen.
Kleine verbetering aangebracht...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be