Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welke crisis verontrust u het meest?
economische crisis 26 63,41%
politieke crisis 8 19,51%
energiecrisis 9 21,95%
voedselcrisis 7 17,07%
ecologische crisis 7 17,07%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2008, 15:45   #81
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik vind niet dat ze van staatswege gepland moet zijn.
Ik vind wel dat er enige controle vanwege de staat noodzakelijk moet zijn.
Ofwel vindt u dat de staat de economie verregaand moet plannen, zoals ze vandaag doet op het vlak van gezondheidszorg, voedsel & dergelijke belangrijke sleutelfactoren en dan valt er inderdaad iets te zeggen voor een verdere federalisering.
Ofwel vindt u dat de staat enkel doet wat noodzakelijk zou zijn & dan is het argument: 'er zijn verschillende economiën' totaal onzinnige argumenten. Er is niets dat economisch goed zou zijn voor Vlaanderen dat niet ook goed zou zijn voor Wallonië en vice versa.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:45   #82
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bespottelijk?
U voelt zich beter dan liberalist_nl? Opgesloten in uw elitair en libertair denkwereldje?
Dat is zijn volste recht.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:45   #83
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Jij doet me aan een brandweerman denken die een huis gaat blussen nog voor er brand is uitgebroken.
De beste brandweerman is hij die de brand voorkomt.
Preventie, mijn waarde Henri.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:46   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U betoog is zo verwarrend en wollig dat ik er niet op kan antwoorden.
Wat begrijpt u dan niet?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 20 oktober 2008, 15:46   #85
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Met Vlaanse onafhankelijk heb je nog niks, nada, noppes bereikt, he.
Ale; even voor de duidelijkheid.
Vlaamse onafhankelijkheid is de eerste voorwaarde om iets te kunnen bereiken.
Oud 20 oktober 2008, 15:47   #86
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bespottelijk?
U voelt zich beter dan liberalist_nl? Opgesloten in uw elitair en libertair denkwereldje?
Ik vond de opmerking bespottelijk. Ik heb niets gezegd over Liberalist zijn persoonlijkheid. Kan u de 2 nog uit elkaar houden of moet dat ook uitgelegd worden?
Oud 20 oktober 2008, 15:47   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De beste brandweerman is hij die de brand voorkomt.
Preventie, mijn waarde Henri.
Dehaene heeft dat allemaal geprobeerd.

Als Jean-Luke the plummer.
Oud 20 oktober 2008, 15:47   #88
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaamse onafhankelijkheid is de eerste voorwaarde om iets te kunnen bereiken.
Dat zou goed kunnen.

Maar vlaamse onafhankelijk is geen doel op zich - geen fetisj. Enfin; toch niet voor mij.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 oktober 2008 om 15:47.
Oud 20 oktober 2008, 15:47   #89
sas
Vreemdeling

Standaard re; op wat mij verontrust,..

Op 21 december 2012 komt ons zonnestelsel op 1 lijn te staan met het centrum van de melkweg. Technisch gezien komt er een nultoestand in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel dit gevolgd door drie dagen duisternis. Zullen we niet met zijn allen in de periode erna een enorm tekort aan voedsel hebben?
sas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:48   #90
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sas Bekijk bericht
Op 21 december 2012 komt ons zonnestelsel op 1 lijn te staan met het centrum van de melkweg. Technisch gezien komt er een nultoestand in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel dit gevolgd door drie dagen duisternis. Zullen we niet met zijn allen in de periode erna een enorm tekort aan voedsel hebben?
Ja hallo......
Oud 20 oktober 2008, 15:48   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sas Bekijk bericht
2 punten staan altijd op een rechte lijn.

Slimmerik.
Oud 20 oktober 2008, 15:51   #92
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelieve me niet meer lastig te vallen met zo'n bespottelijke opmerkingen.

Indien de overheid zich zou beperken tot rule of law en private eigendom van de productiefactoren, waaruit kapitaalsinvesteringen en ondernemerschap volgen, is er geen enkele reden waarom België opgesplitst zou moeten worden - tenzij mss een verdere decentralisering van macht en meer belastingscompetitie op het vlak van de overheid, waar ik overigens compleet voor. Maar 'culturele' factoren, zijn daarbij irrelevant.

Vermits dat we echter sociaal-democratische overheden hebben, kan een dencetraliserig goed zijn, om dezelfde reden van belastingscompetitie en decentralisering van macht.
Het kastensysteem van de Hindoes, de tradities van de Sharia, en de calvinistische traditie waaruit het kapitalisme is voortgevloeid, vragen allemaal om een andere aanpak. U bekijkt economie vanuit een wel heel erg traditioneel blikpunt, terwijl men er allang achter is dat veel meer factoren meespelen. Sociale, culturele, geografische, politieke, intellect-gerelateerde, geschiedkundige, en misschien zelfs ethnische (maar dit wordt nog nader onderzocht) elementen vormen een basis van de structuur van de economie.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 20 oktober 2008 om 15:56.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:53   #93
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kastensysteem van de Hindoes, de tradities van de Sharia, en de calvinistische traditie waaruit het kapitalisme is voortgevloeid, vragen allemaal om een andere aanpak.
U spreekt over een ander paradigma, dat verklaart waarom we naast elkaar praten. U geeft 2 voorbeelden van interventionistische praktijken en spreekt dan over de verschillen van cultuur. Dat is zo.

Maar daar had ik het niet over. Ik stelde dat als de overheid zich zou beperken tot de 3 zaken die ik geef, dan zouden zowel Hindu's, Calvinisten als Moslims welvaart en vooruitgang kunnen hebben. Ze zullen dan de principes van geweld die niet stroken met de zaken van eigendom inderdaad niet meer kunnen uitvoeren - ocharme: geen geweld meer uitvoeren! - maar de rest van hun cultuur kunnen ze gerust in hun private levensfeer uitoefenen.

De vormen & argumenten voor geweld kunnen verschillen - dat is een goed punt.
Oud 20 oktober 2008, 15:55   #94
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ofwel vindt u dat de staat de economie verregaand moet plannen, zoals ze vandaag doet op het vlak van gezondheidszorg, voedsel & dergelijke belangrijke sleutelfactoren en dan valt er inderdaad iets te zeggen voor een verdere federalisering.
Ofwel vindt u dat de staat enkel doet wat noodzakelijk zou zijn & dan is het argument: 'er zijn verschillende economiën' totaal onzinnige argumenten. Er is niets dat economisch goed zou zijn voor Vlaanderen dat niet ook goed zou zijn voor Wallonië en vice versa.
Dat is enkel zo in uw libertaire zwartwit wereld
Als je echter verder kijkt dan jouw asociale individualisme...

Laatst gewijzigd door lomeanor : 20 oktober 2008 om 15:56.
Oud 20 oktober 2008, 15:56   #95
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bekijkt economie vanuit een wel heel erg traditioneel blikpunt, terwijl men er allang achter is dat veel meer factoren meespelen. Sociale, culturele, geografische, politieke, intellect-gerelateerde, geschiedkundige, en misschien zelfs ethnische (maar dit wordt nog nader onderzocht) elementen vormen een basis van de structuur economie.
Wat bedoel je met de structuur van 'economie'? Economie genomen als de praktijk waarbinnen mensen functioren wordt natuurlijk beïnvloed door al die factoren. Dat is allemaal wiedes en redundant. Daar heb ik het dan ook niet over. Deze factoren zijne cher redundant indien een overheid zich zou beperken tot een rol die zich beperkt tot private eigendom en voorspelbaarheid van de wet.

Daarbij zijn cultuurverschillen inderdaad relevant: zaken die bij interventionistische staten wel optreden, waardoor homogenie belangrijker is. Daarom is de natiestaat in essentie slecht.
Oud 20 oktober 2008, 15:58   #96
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha, mooi; je moet je toevlucht zoeken in argument zoals 'gij hebt een zwart/wit wereldbeeld!' en 'wat gij zegt is asociaal!'

Er is niets asociaal om tegen geweld, tegen de overheersing van mens door mens en tegen de verloedering van individuele verantwoordelijkheid te zijn.

Het schone is, he: in een libertarishce samenleving moogde gij met alle vlamingen doen wat gij wilt, mogen alle belgen doen wat zij willen en mogen alle walen dat. Iedereen associeert met wie hij wil, in de mate dat hij wil & over de onderwerpen dat hij wil.

Asociaal, he.

Maar dat geheel terzijde: ik maak een zuiver economisch standpunt en jij komt af met mijn ideologie. U weet toch dat economie een wetenschap is & dat proberen te weerleggen door ideologische achtergronden op te sommen, gewoon ridicuul is? Ik stel dat wat goed is op economisch vlak voor vlaanderen, dat ook is voor wallonië en vice versa. Aan u om aan te tonen dat het niet zo is.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 oktober 2008 om 15:59.
Oud 20 oktober 2008, 15:58   #97
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hij zegt klopt 'an sich' wel, maar het staat volledig buiten de realiteit. Vlaanderen en Francophonië kunnen niet tot een gezamelijk beleid komen, en als het aan de (vooral) Franstaligen ligt, zal er nooit een beweging richting libertarisme gemaakt worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 16:01   #98
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat hij zegt klopt 'an sich' wel, maar het staat volledig buiten de realiteit. Vlaanderen en Francophonië kunnen niet tot een gezamelijk beleid komen, en als het aan de (vooral) Franstaligen ligt, zal er nooit een beweging richting libertarisme gemaakt worden.
Dat erken ik ook. Zoals ik daarnet zei: vlaamse onafhankelijk kan een heel nuttig en belangrijk middel zijn naa rmeer vrijheid. Ik val gewoon de absurde stelling van Lomeanor aan dat België 'het grootste probleem' is, terwijl de economische wereld malaise natuurlijk een veel groter probleem is, waar vlaamse onafhankelijk (mss) een onderdeel - of een stap in de goede richting - van de oplossing kán zijn (maar is niet zeker).
Oud 20 oktober 2008, 16:01   #99
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ha, mooi; je moet je toevlucht zoeken in argument zoals 'gij hebt een zwart/wit wereldbeeld!' en 'wat gij zegt is asociaal!'
U zegt dat er ofwel volledige staatsinterventie is, ofwel volledige kapitalistische vrijheid. Ik zie dat als een zwart/wit visie. Daartussen zijn immers verschillende niveaus mogelijk.
Citaat:
Er is niets asociaal om tegen geweld, tegen de overheersing van mens door mens en tegen de verloedering van individuele verantwoordelijkheid te zijn.
Ik vind maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijker dan individuele verantwoordlijkheid. Wie het individu boven de maatschappij stelt vind ik asociaal.
Citaat:
Het schone is, he: in een libertarishce samenleving moogde gij met alle vlamingen doen wat gij wilt, mogen alle belgen doen wat zij willen en mogen alle walen dat. Iedereen associeert met wie hij wil, in de mate dat hij wil & over de onderwerpen dat hij wil.
"Dat iedereen doet wat hij wilt" kadert niet binnen het begrip "verantwoordelijkheid."
Citaat:
Asociaal, he.
Ik vind uw visie inderdaad erg asociaal.
Oud 20 oktober 2008, 16:02   #100
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen en Francophonië kunnen niet tot een gezamelijk beleid komen
Vandaar dat ik zeg dat Vlaamse onafhankelijkheid de noodzakelijke voorwaarde is om de status quo te kunnen doorbreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be