Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2008, 21:59   #721
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Die teksten stonden dus niet in de verbondsberichten?
Iets specifieker zijn over welke teksten.
Citaat:
Die foto is dus niet gemaakte?
Welke foto?
Citaat:
Er heeft dus nooit een nsv-er met fascisme geflirt?
U verwacht dat ik meer dan 30 jaar aan NSV!'ers ken?
Citaat:
Er is dus geen enkele nsv-er opgepakt geworden?
Ik ben al vijf keer opgepakt geweest voor acties tegen de monarchie. Al begrijp ik dat acties tegen het systeem te radikaal zijn voor de LSP.
Citaat:
Er zijn geen klachten ingediend tegen het nsv?
Nope
Citaat:
De mensen die de markies aanvielen hadden niets met de nsv betoging te maken?
Die mensen namen geen deel aan de betoging omdat ze eruit gezet waren nog voor ze begon.
Citaat:
u bent tegen terroristische organisaties zoals de ira en de eta?
Ik neem aan dat alle sympathisanten van de IRA en de ETA dus fascisten zijn en dat dus een zeer groot deel van de socialisten wereldwijd eigenlijk verdoken fascisten zijn? Pierre Carette is ook een fascist zeker?
Citaat:
U hebt geen strafblad, er loopt geen enkele klacht tegen u, en u bent nog nooit opgepakt?
Ik heb geen strafblad, er loopt geen enkele klacht tegen mij en ik ben al vijf keer opgepakt voor het roepen van anti-monarchistische slogans. Of is dat ook al te radikaal voor de LSP?
Citaat:
de dwarsen zijn nooit gestolen na het anti-nsv artikel?
Er zijn vijftig exemplaren door ons meegenomen en daarna mooi teruggebracht. Vijftig op een oplage van hoeveel duizend?
Citaat:
nsv-ers vergaderen niet in het beest, dat een tijdeje geleden nog een ss boven de deur had staan?
LSP, vergadert dat groepje niet in de Multatuli waar onlangs nog iemand leve Stalin heeft geroepen en alle fascisten wou kapot maken? En dan zwijg ik nog over de dubieuze praktijken die de LSP gebruikt qua belastingsontduiking en sociale fraude. "Voor een democratische LSP", kent u het document?
Citaat:
het nsv heeft nooit een lied gepubliceerd met een oproep om andersdenkende te viseren of aan te vallen?
De ALS heeft nog nooit slogans geroepen die gebruikt werden door bewegingen die mensen doodschoten vanwege een politiek gedachtegoed. De ALS dweept niet met Trotski die verantwoordelijk is voor duizenden doden?
Citaat:
het nsv heeft nooit straatgeweld gebruikt, ondanks dat de exvoorzitter dit toch toegaf?
De NSV! wordt genoeg aangevallen door extreem-links. Alleen ontdekt links maar al te vaak dat wij beter zijn in ons verdedigen dan zij in ons aan te vallen. Blijkbaar moeten ze al met 8 man op 2 NSV!'ers springen om het te kunnen halen. Al is ook dat maar één keer goed uitgedraaid voor links.

Ik herinner mij nog een voorval waarbij twee NSV!'ers werden aangevallen in Antwerpen door een zestal linksen. Uiteindelijk zijn de Koerdische uitbaters van de kebabzaak, waarvoor het gebeurde, de NSV!'ers komen helpen en hebben zij aan de politie getuigenissen afgelegd tegen de linksen. Wie is hier dan de onverdraagzame?

Of het zullen wel PKK-Koerden zijn geweest. Ook fascisten zeker?
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 22 oktober 2008 om 22:01.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:00   #722
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht

1 Blijven dromen jong, blijven dromen. Je leeft zeker ook in de illusie dat de Koerden en de Turken één arbeidersklasse zonder nationaliteit vormen, net zoals de Perzen en de Arabieren, de Israëli's en de Palestijnen?

2 Dat is allemaal heel tof dat jij tegen het fascisme bent, maar, en dit kan nu enorm shockerend overkomen, solidarisme is geen fascisme. Het Verdinaso heeft het trouwens nog expliciet afgewezen, net zoals Van Severen ooit agenten van het nationaal-socialistische Duitsland heeft buitengesmeten omdat hij niets met hun regime te maken wou hebben.
1 Het is een illusie en de liberale ideologie die het tegendeel en de verdeling nastreven.

2
Citaat:
Zo werd op vraag van een socialistische krant geantwoord op de vraag waar het geld voor een Dinasohuis vandaan kwam, ludiek geantwoord: "50% van Hitler en 50% van het Vaticaan,
Citaat:
Het Verdinaso raakte in de loop van zijn bestaan steeds meer los van de aanvankelijke invloed die Mussolini en zijn fascisten hadden op de beweging
Citaat:
Het Verdinaso had antisemitische trekjes. In Hier Dinaso!, het blad van het Verdinaso, verschenen antisemitische teksten. Ook kopstukken als Paul Persyn en Pol le Roy spraken zich verschillende malen uit tegen de Joden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdinaso

Citaat:
Van Severen evolueerde van een linkse en democratische flamingant tot steeds rechtsere en ook antidemocratische gedachten
Citaat:
Van Severen richtte daarom op 6 oktober 1931 het Verdinaso op, dat geen partij was, maar een op het fascisme geïnspireerde vereniging van nationaal-solidaristische Groot-Nederlanders. Wies Moens schreef mee aan het programma. Het Verdinaso was in al zijn verschijningsvormen een fascistische vereniging, met een militie (de DMO), uniformen, marsen, landdagen, een antidemocratisch programma en een antisemitisch woordgebruik
.

Citaat:
Hiermee verwierp hij het anti-belgicisme.
Citaat:
Alleszins hield Van Severen aan de monarchie. Daarvoor kreeg hij zelfs vriendschappelijke steun van belgicisten als Pierre Nothomb, die ijverde voor een Groot-België en in Van Severen een bondgenoot zag.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joris_van_Severen

mooie helden hebben jullie...
__________________

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 22 oktober 2008 om 22:00.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:05   #723
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Sommigen verslijten ons voor mietjes en watjes, fasco’s en nazi’s, professionele amokmakers, straatvechters, beroepsbetogers… Ze hebben gelijk.” – Jeroen De Gussem, NSV-voorzitter Gent, 2002.
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:07   #724
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Zo werd op vraag van een socialistische krant geantwoord op de vraag waar het geld voor een Dinasohuis vandaan kwam, ludiek geantwoord: "50% van Hitler en 50% van het Vaticaan,
U kent de betekenis van het woord ludiek niet?
Citaat:
Het Verdinaso raakte in de loop van zijn bestaan steeds meer los van de aanvankelijke invloed die Mussolini en zijn fascisten hadden op de beweging
Citaat:
Het Verdinaso had antisemitische trekjes. In Hier Dinaso!, het blad van het Verdinaso, verschenen antisemitische teksten. Ook kopstukken als Paul Persyn en Pol le Roy spraken zich verschillende malen uit tegen de Joden
Los van het feit dat de anarchisten qua antisemitisme niet moesten onderdoen voor de nationaal-socialisten, even volgend citaat uit "Waarheen? DINASO!".:
Citaat:
Wij wenschen allerminst bij het volk den haat tegen de Joden aan te kweeken. Wij kennen geen haat of wraakgevoelens: wij kennen slechts orde en recht
Verder wacht ik op de citaten van Pol le Roy en Paul Persyn die anti-semitisch zouden zijn en uitgesproken zouden zijn voor het Verdinaso.

Verder noteer ik ook dat u absoluut niets kent van het Verdinaso, noch van Joris Van Severen en raad ik u, om te beginnen, "Droom & Daad" aan om op z'n minst een basisinzicht te krijgen in het denken van Joris Van Severen en het Verdinaso.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:08   #725
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Sommigen verslijten ons voor mietjes en watjes, fasco’s en nazi’s, professionele amokmakers, straatvechters, beroepsbetogers… Ze hebben gelijk.” – Jeroen De Gussem, NSV-voorzitter Gent, 2002.
En de rest van de tekst? Ik kan morgen ook met één zin uit een hele tekst, zonder enige context, bewijzen dat de LSP nazi's zijn.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:37   #726
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Ach, je bent jong en je wilt wat. Dan zoek je de weg van de radicaliteit. Ik schaam me niet voor dat occasionele straatgeweld.” Bruno Valkeniers
Citaat:
Op 10 november 2003 organiseerde de Gentse afdeling van NSV een optreden in café De Roeland. Zelf koppelden ze dit uitdrukkelijk aan de herdenking van Kristallnacht. Kristallnacht, op 9 november 1938, was een georganiseerde aanval van nazi’s tegen de joodse gemeenschap in Duitsland. Het optreden in De Roeland werd verzorgd door de rockband Standrecht. De teksten van hun nummers spreken voor zich: “Bloedige orgie voor t’Arisch ras / Heil, heil / Krieg, total Krieg! / Gij Jodenhonden, hierbij verklaar ik u der Totale Krieg!” Nu we het dan toch over liedjesteksten hebben: een kort citaat uit het officieuze NSV-lied, zoals ze het zelf publiceerden in hun tijdschrift: "Ne amadees, ne marokkaan, ne raller en ne nikkeriaan / ne kommunist, ne vreemde tist, die zwieren we allemaal in hun kist / ne vuile jood, ne maoïst, ne franskiljon en socialist / den BRT en ’t syndikaat, die benen we uit tot op de graat!"
Citaat:
In hun bladen Signaal en Verbondsberichten is de toon bloedserieus. “De essentie van het volk ligt in het ras, in ons geval het noordras. Het karakter van een ras bepaalt de kultuur en de ontwikkeling van een volk. [...] Om het voortbestaan van onze kultuur en ons volk als organische eenheid te verzekeren, komt het erop aan het ras zuiver te houden. De geschiedenis leert ons dat kultuurscheppende, heersende volkeren niet aan de omstandigheden ten onder gaan, maar wel aan het opgeven van hun raszuiverheid,” dixit Bart Stevens in 1981 in Signaal, de vroegere titel van het NSV-tijdschrift (nu Branding). Signaal was tevens de titel van het nazipropagandablad tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Citaat:
Nog explicieter en hallucinanter zijn volgende fragmenten uit het artikel “Gelijkheid: een mythe” in de Verbondsberichten van 1996. “Een neger met een kapsel van koeiedrek en afgevijlde tanden geeft een beter beeld weer van de echte natuur van een neger dan een neger die als blanke is opgevoed en met een auto heeft leren rijden en vloeiend een blanke taal spreekt. […] De negercultuur is niet alleen verschillend van de blanke cultuur, het is ook een minder geavanceerde cultuur, en ten opzichte van de blanke cultuur INFERIEUR. […] Deze inferioriteit is het gevolg van de fysieke inadequaatheid van het negerbrein op het gebied van abstracte concepten. […] De integratie van negers in onze maatschappij, het vermengen van onze genen met de hunnen, zal leiden tot een verval van ons blanke ras. In plaats van een evolutie krijgen we een devolutie. Daarom is het van levensbelang voor iedereen van ons ras om te weten dat er niet zoiets bestaat als ‘gelijkheid tussen rassen’, ongeacht hoeveel negers er in onze maatschappij ronddwalen en zich voortplanten.” De toenmalige verantwoordelijke uitgever van het blad was de Gentse NSV-praeses Dieter Van Parijs. Inmiddels bekleedt Van Parijs een respectabele plaats op de VB-Senaatslijst en heeft de man het voorzitterschap van een lokale VB-afdeling gekregen.
Citaat:
Frappant is ook het verhaal rond Thierry Vanroy. Toen er in 2006 in Hasselt een NSV-afdeling opgericht werd, werd hij aangesteld als voorzitter. Vanroy kwam eveneens op voor het Vlaams Belang bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen: opmerkelijk, gezien zijn eerdere uitspraken. Deze NSV-voorzitter en VB-lid zegt anno 2006 “Eens de democratie in chaos ineenstuikt, hoop ik dat er een ijzeren fascistische hand is om over te nemen.” Op het internet noemt hij Franco, Mussolini, Hitler en Degrelle als zijn politieke voorbeelden.
http://www.dwars.ua.ac.be/spip.php?article359

Citaat:
Van in het begin koos het NSV voor een aantal opmerkelijke symbolen.

Niet de gebruikelijke Vlaams-nationalistische kleuren zwart-geel (of oranje-wit-blauw voor de Heelnederlandse variant) werden de clubkleuren, wel zwart-wit-rood. Een merkwaardige combinatie die niet onmiddellijk naar het Vlaams-nationalisme verwijst. Volgens de officiële uitleg is het zwart de kleur van de Vlaamse Leeuw, en staan rood en wit voor de stadskleuren van Antwerpen en Leuven - "twee studentenplaatsen bij uitstek, waar de oudste NSV-afdelingen actief zijn", luidt het in de NSV-bundel Studentikoziteit. Die laatste uitleg werd achteraf bedacht: in werkelijkheid werd NSV-Leuven pas in 1980 opgericht, vier jaar na de Antwerpse afdeling. Zwart-wit-rood waren toevallig ook de huiskleuren van het nationaal-socialistische Duitsland
Citaat:
De Tyr-rune waarmee het NSV uitpakt, een opwaarts gerichte pijl, staat naar eigen zeggen symbool voor trouw: "Heel je leven trouw blijven aan je idealen, is helemaal niet eenvoudig; het is een daad. Vandaar ook onze spreuk: Semper fidelis (steeds trouw)," luidt het in de bundel voor NSV-ers. De ADL-database met haatsymbolen vermeldt de Tyr-rune ook: als kenteken van de Reichsführerschulen in nazi-Duitsland (zie hier).
Citaat:
Als cultuurpraeses van het Antwerpse NSV schreef Pieter Huybrechts (1956) geschiedenis toen hij mee de pen vasthield van het officieuze NSV-lied op melodie van ‘De poppenstoet' (zie hier voor de originele tekst), waarin naast "ne marokkaan, ne nikkeriaan, ne vreemde tist" - het klassieke extreemrechtse repertoire, zeg maar - ook zou worden afgerekend met "ne vuile jood".

Opzij, opzij, opzij 't NSV komt hier voorbij
Zij zijn de schrik van 't ganse land,
Door strijdlust overmand
Edwin* marsjeert vooraan,
Nog zwarter dan ons zwarte vaan.

Ne amadees*, ne marokkaan,
ne raller* en ne nikkeriaan,
ne kommunist, ne vreemde tist,
Die zwieren we allemaal in hun kist.
Ne rode hond met ne grote mond
Die boren we in de grond!

Ohé, ohé, ohé wie komt er met ons mee?
Naar 't dierbaar heimatland
Waarvoor ons hartje brandt.
Al zingen we voor ons part
Kan België ontploffen met den Bart*!

Ne vuile jood, ne maoïst*,
Ne franskiljon en socialist
Den BRT* en 't syndikaat
Die benen we uit tot op de graat!
En den Unifac*, die vuil barak
Die slagen we in de prak!

*Edwin: NSV-stichter Edwin Truyens
*Amadees: lid van AMADA (Alle Macht Aan De Arbeiders), thans Partij van de Arbeid (PvdA).
*Raller: lid van RAL (Revolutionaire Arbeidersliga), thans Socialistische Arbeiderspartij (SAP).
*Bart: Bart Vandermoere, de preses van het concurrerende KVHV.
*Maoïst: volgeling van de Chinese leider Mao (zie ook: Amadees).
*BRT: Belgische Radio en Televisie, de openbare omroep, thans VRT.
*Unifac: de overkoepelende studentenvereniging van de universiteit UFSIA in Antwerpen.

"Dat is een lied dat ik inderdaad geschreven heb in mijn studententijd en dat enkel de bedoeling had om op een cantus iedereen wat te chockeren. Dat lied was bedoeld voor interne kring, het was nooit de bedoeling dat te publiceren," vertelde Huybrechts me daarover in 1995. Blijkbaar zagen andere NSV'ers er wél een hit in, want het werd in de interne NSV-Verbondsberichten van 31 januari 1977 onverbloemd gepubliceerd samen met de twee andere NSV-Verbondsliederen

Citaat:
Ook Geert Brouwers (1956), thans VB-gemeenteraadslid in Antwerpen en destijds quaestor (schatbewaarder) van het eerste NSV-presidium, is auteur van een alternatief NSV-lied dat gezongen werd op de melodie van het SS Panzerlied (link naar YouTube):

Vooruit kameraden, hier is het NSV
Wij strijden voor Dietsland, deel België in twee
Waarom zouden wij wijken voor Franse heerschappij?
Wij zingen vrij:

(keerzang):
Houzee, kameraden, Dietsland houzee
Wij zijn, kameraden, de schrik voor de marxist
Wie meehuilt met rood, die ligt spoedig in zijn kist
Sluit dus maar aan bij zwart-wit-rood
't Europa der volkeren wordt groot.
Smeltkroes

"West-Europa kent een diepgaande kultuurkrisis. Velen hebben het geloof in de westerse waarden verloren. Deze waarden spruiten voor een groot deel voort uit een volksbesef, uit het besef tot een bepaalde kultuurgroep te behoren. De oorzaak van deze neergang is vooral te zoeken in het materialisme, in internationale stromingen als liberalisme en marxisme: deze geestesstromingen werken beide volksvernietigend.
Hiertegenover plaatsen wij het volksnationalisme. We erkennen de verscheidenheid van mensen en volkeren, en verwerpen bijgevolg de waanidee van gelijkheid. We willen niet opgaan in een smeltkroes van volkeren en rassen, maar wensen trouw aan onze eigenheid mee te werken aan een betere wereld." Pieter Moerman - ‘Van de redaktie': Signaal, januari 1977.

Citaat:
Gastarbeid (1): apartheid

"We dringen aan op een gescheiden schoolopleiding voor Vlamingen en vreemdelingen. Elke groep moet een opleiding krijgen overeenkomstig zijn aard en begaafdheden. Ook is een scheiding in de sociale zekerheid wenselijk. Het is een feit dat vele gastarbeiders nogal makkelijk hun weg vinden naar het stempellokaal, en een vrij grote kindervergoeding ontvangen, tot ongenoegen van vele Vlamingen. Er moeten trouwens dringend faciliteiten verleend worden om de gastarbeiders en hun gezin te laten terugkeren naar hun heimat." Pieter Moerman - ‘Gastarbeiders: in wiens voordeel?': Signaal, oktober 1977.

Gastarbeid (2): stemrecht

"Eveneens zijn we er tegenstanders van de gastarbeiders politieke mondigheid te geven. Wij zijn hier de heren, wij stellen de wetten op." Pieter Moerman - ‘Gastarbeiders: in wiens voordeel?': Signaal, oktober 1977.

Gastarbeid (3): integratie

"In verschillende kringen is men er voorstander van de hier aanwezige vreemdelingen te integreren. Welnu, wij zijn tegen integratie. We erkennen de verscheidenheid en ongelijkheid van mensen en volkeren. Een vermenging met vreemdelingen houdt in dat zij en wij onze eigenheid deels of volledig opgeven. Dit houdt een aantasting in van onze volksgaafheid, van de kulturele en biologische samenstelling van ons en hun volk. We erkennen het ras als een natuurlijke gegevenheid, en wensen dat te eerbiedigen. Vele mensen weigeren het ras te erkennen als ordeningsbeginsel, dikwijls wegens een neurose opgelopen tijdens WO II." Pieter Moerman - ‘Gastarbeiders: in wiens voordeel?': Signaal, oktober 1977.
Citaat:
Gastarbeid (4): gemengde huwelijken

"Vele mensen raden gemengde huwelijken ten stelligste af. Nochtans zijn er info-clubs waar gunstige omstandigheden worden geschapen om een Marokkaan aan een blanke te koppelen. (...) Het feit dat vele Marokkanen een blank meisje zoeken, heeft misschien wat te maken met de aantrekkingskracht van een blanke huid." Pieter Moerman - ‘Gastarbeiders: in wiens voordeel?': Signaal, oktober 1977.

Gastarbeid (5): eigenheid

"Het gastarbeidersprobleem vindt zijn oorzaak in het onderscheid tussen de rassen. Er is namelijk een onderscheid tussen alle volkeren, net zoals er een onderscheid is tussen alle mensen. (...) Een volk moet om zijn hoogste waarde te bereiken zichzelf ontwikkelen en zijn eigenheid behouden en beschermen tegenover volksvreemde invloeden. Vermenging met een ander volk betekent volksvreemde beïnvloeding. Dat fenomeen kunnen we hier in onze kontreien aanschouwen. Vooral bij de kinderen van de gastarbeiders wordt de rassenvermenging scherp gesteld. (...) We hebben niets tegen de gastarbeiders als mensen, maar hun massale aanwezigheid vormt een bedreiging voor onze eigenheid." Hans Carpels - ‘Etisch problemen': Signaal, februari 1980.

Gastarbeid (6): rassen

"Het bestaan van rassen is een eenvoudig biologisch feit, en een feit is sterker dan een theorie. Het louter erkennen van dit feit impliceert alleen dat Karel, Ahmed, Chaim, Nguyen en Bambula onderling zeer verschillend zijn. Zij behoren elk tot een eigen mensengroep waarmee ze meer verwant zijn. Dat is niet alleen een gevolg van opvoeding, maar vind zijn oorsprong in een biologische realiteit en houdt verband met chromosomen en erfelijkheidswetten. (...)
Zonder xenofoob te zijn kan men toch redelijk stellen dat in een land de aanwezigheid van grote groepen vreemdelingen de integriteit van de volksgemeenschap aantast. Het schept problemen die er anders niet zouden zijn. Het brengt een ontworteld proletariaat teweeg. Werkelijke integratie is naar mijn oordeel uit den boze, omdat die integratie de eigen geaardheid van die ontwortelden verder fnuikt en uiteindelijk vernietigt. Men maakt van vijftigduizend Marokkanen zomaar geen vijftigduizend Vlamingen. Laat een Berber een Berber blijven, maar dan in het land dat hem ten deel viel." Sieghild Rossaert - ‘De Gelijkheid': Signaal, oktober 1978.

Gastarbeid (7): terugkeer

"Nu we in ons eigen land meer en meer te maken krijgen met relaties tussen mensen van verschillende kulturen, zien we dat deze gelijkheidsgedachte een gevaarlijke utopie, meer nog een bedrieglijke leugen is. Men kan onmogelijk de faktor ‘erfelijkheid' verwaarlozen: het verschil tussen een Afrikaanse islamiet en een Europeaan is meer dan een kultureel verschil. Links meent dat de problemen die een multiraciale maatschappij met zich meebrengt, snel opgelost zullen worden door toverwoorden als ‘wederzijdse verdraagzaamheid' en ‘integratie'. Niet alleen is integratie, zeker van niet-Europeanen, onmogelijk; daarbij is het ook nog ongewenst. (...) Indien we nu aan dit probleem een oplossing willen geven, die zowel voor de vreemdelingen als voor ons etisch en kultureel aanvaardbaar is, dan moeten we het voor de vreemdelingen aantrekkelijker en gemakkelijker maken naar hun land van herkomst terug te keren. Zonodig moeten we hen daartoe dwingen. Het is immers noodzakelijk nu in te grijpen om onze kultuur en eigenheid te beschermen. Wie nu wijkt uit vrees racist te worden genoemd, maakt zich schuldig aan moord op onze kultuur en ons volk." Kuifje - ‘Kommentaar': Branding, oktober 1982.

Germaanse volkeren

"Onze Germaanse voorouders leefden in hun sibben. Dat zijn familiegemeenschappen in de breedste zin van het woord. (...) De oude sibbengemeenschap zal niet meer herleven, maar de Germaanse aard is, ondanks alles gebleven, zij het in een nieuwe vorm. Deze nieuwe vorm waarin de oude waarden - heil, bloed, eer, trouw en verbondenheid met god en bodem - opnieuw gestalte krijgen zijn de Germaanse volkeren. De essentie van het volk ligt in het ras, in ons geval het noordras. Het karakter van een ras bepaalt de kultuur en de ontwikkeling van een volk. (...) Om het voortbestaan van onze kultuur en ons volk als organische eenheid te verzekeren, komt het erop aan het ras zuiver te houden. De geschiedenis leert ons dat kultuurscheppende, heersenden volkeren niet aan de omstandigeden ten onder gaan, maar wel aan het opgeven van hun raszuiverheid. (...) Daarom is onze nationalistische strijd een strijd tegen vreemde invloeden, tegen elke vorm van internationalisme, al dan niet materialistisch, atheïstisch of demokratisch, maar tegelijk een strijd voor de bewustwording van ons volk. Het is een strijd op alle fronten waarin geen genade mogelijk is, want het is een kamp op leven of dood." Bart Stevens - ‘Volk': Signaal, april-mei 1981.
Citaat:

Jodenhaat (1)

"Vanaf mijn eerste inzet in NSV (Antwerpen) ben ik geschokt geweest door de primitieve Jodenhaat die sommige NSV-ers er toen op nahielden, ja zelfs koesterden als ideaal. De eerlijkheid gebiedt mij nochtans op te merken dat dit geen exclusiviteit voor NSV was of is, maar dat dit verschijnsel ook bij andere nationalistische groeperingen waar te nemen is, soms meer of minder, variërend van antipatie tot virulente xenofobie." Gust Peeters - ‘Anti-joods': Branding, februari 1983.

Jodenhaat (2)

"Ik vraag mij af wat iemand met Joods bloed te maken heeft met onze Vlaams-nationale ontvoogdingsstrijd. Strijden wij nationalisten niet samen tegen elke vorm van integratie van de gastarbeiders, van alle gastarbeiders? Vechten wij niet tegen elke kultuur- en rasvermenging? Vechten wij niet tegen elke vorm van vreemde inmenging in ons parlement en gemeentebesturen? Net zo min als een Marokkaan of een Turk zich in te laten heeft met onze politiek, net zo min hoeft een Jood dat te doet. Waar zit het verschil? Vandaag Gol, Freifeld e.a., morgen Ali, Mohammed..." Peter Hendrickx - ‘'Antwoord aan Gust Peeters': Branding, maart 1983.

Dietsland

"Hoe dikwijl stellen wij niet vast dat de Volksunie geen nationalistische partij meer is, maar totaal verworden tot een traditionele, zij het dan Vlaams-radikale partij? Het VNV voor de tweede wereldoorlog streefde naar een hereniging van Dietsland: de VU heeft Dietsland laten vallen en houdt het bij een federalistisch België." Edwin Truyens - ‘Kritiek van de Vlaams-Nationalistische Beweging': Signaal, mei 1977.

Ideologie: zeggen wat men denkt?

"Wat baat het op zichzelf noodzakelijke en gunstige struktuurhervormingen te verwezenlijken, als niet gelijktijdig onze ganse maatschappij hervormd wordt op basis van onze nationalistische principes. (...) Een geesteswereld die bruist van begrippen als: anti-egalitarisme, elitarisme, solidarisme, enz.; een geesteswereld met argumenteringen tegen abortus, tegen de integratie van gastarbeiders, voor apartheid, e.d.m. Allemaal elementen van een konsekwent en/of geestelijk koncept, dat echter niet in zijn geheel wordt gedacht, uitgesproken of uitgeschreven.
Dit is één gebrek van de radikale nationalist: het ontbreken van een afgeronde ideologie; maar daarnaast is er nog de vrees om datgene te zeggen wat men werkelijk denkt. Hoe vlug wordt men immers niet uitgekreten voor fascist?
Zo lang wij geen ideologie naar voren kunnen schuiven, zolang wij onze vrees van tegenstand niet kunnen overwinnen, maar ons integendeel laten imponeren door holle beschuldigingen van (geestelijk) nietsbetekenende mensjes, tot zolang zullen de radikale nationalisten in Vlaanderen een groepje marginalen blijven in de maatschappij." Edwin Truyens - ‘Kritiek van de Vlaams-Nationalistische Beweging': Signaal, mei 1977.

Nostalgie

Op 9 februari 1980 organiseert NSV in Antwerpen als antwoord op de viering van 150 jaar België een meeting ‘Vlaanderen ons Vaderland' met onder meer Karel Dillen als spreker. Uit het verslag: "Er waren een 350-aanwezigen en hierbij waren de 65-plussers de eregasten. Deze generatie heeft voor ons jongeren een speciale betekenis, niet alleen omdat zij meer en langer dan wie ook zich heeft ingezet voor de rechten van ons volk, maar vooral omdat we juist ben hen die ideeën terugvinden die ons het meest aanspreken. Waren aanwezig: Ward Hermans (als spreker), Willem De Meyer (die de samenzang leidde), Edgard Delvo, August Van Humbeeck, Jef François, pater Marcel Brauns, Leo Wouters, Leo Van De Wegghe, Jan Brans, Octave De Graeve, Jan Van Hoogten en Frans Van Elsacker. (...) Rob Van Roosbroeck, die in Nederland woont, liet zich verontschuldigen met de speciale vermelding dat het hem nog steeds verboden is in Vlaanderen politieke manifestaties bij te wonen." Edwin Truyens - ‘Van de redaktie': Signaal, maart 1980.

Ward Hermans:
Willem De Meyer:
Edgard Delvo:
August Van Humbeeck:
Jef François:
pater Marcel Brauns:
Leo Wouters:
Leo Van De Wegghe:
Jan Brans:
Octave De Graeve:
Jan Van Hoogten:
Frans Van Elsacker:
Rob Van Roosbroeck:
Citaat:
Uiterlijke schijn

"Op de IJzerbedevaart zie je er soms ook nog: clowns met zwarte laarzen, zwarte broek, zwarte das, koppelriem, stormriem op bruin hemd en de nodige armbanden. Ze voeren hun showtje op en zijn blij als ze de massa kunnen choqueren. (...) Onze tegenstanders hebben natuurlijk niets liever dan dat we ons zo aanstellen. We worden gewoon doodgeverfd: we geven aan hen de argumenten waarmee ze ons de kop kunnen inslaan. Zij die me kennen weten dat ik hier geen pleidooi tegen de militanten aan het houden ben; maar dat nostalgiek gedoe moet men vergeten als men de mensen wil overtuigen en voor onze zaak wil winnen." Hans Carpels - ‘De gevolgen van het fascisme': Signaal, oktober 1980.

Herman Göring

"Wie de persoon van Göring kent, heeft het zoveelste bewijs in handen dat het Neurenbergproces geen rechtsspraak was, maar een moderne vierschaar onder leiding van een staat waar half Europa aan werd uitgeleverd. Een vierschaar die recht sprak in naam van ‘een zekere kristelijke moraal' terwijl buiten de repressie overal woedde in een nooit gekende wreedheid en barbaarsheid. Maar die jakhalzen werden nooit berecht!
Ik ben niet gemachtigd een slotoordeel over Herman Göring te vellen. Was hij een idealist? Was hij een beul? Trek zelf uw conclusies uit het slotwoord in zijn laatste verdedigingsrede: ‘Das einzige Motiv, das mich leitete war heisze Liebe zu meinem Volk, sein Glück, seine Freiheit und sein Leben. Dafür rufe ich den Allmächtigen und mein deutsches Volk zum Zeugen an'." Koen Dillen - ‘Boekbespreking: Emmy Göring, an der Siete meines Mannes': Signaal, oktober 1981.
Nazileider (‘grootmaarschalk') Herman Göring (1893-1946), door Hitler tot zijn opvolger benoemd, was o.m. oprichter van de gevreesde Gestapo (Geheime Statspolizei) en opperbevelhebber van de Luftwaffe
Citaat:
Jeugdwerk (1)

"Het hoofddoel van de werking moet blijven: opvoeding en vorming van een zelfbewuste Vlaams-Nationale jeugd, die kan zorgen voor de noodzakelijke ‘aflossing van de wacht'. Een degelijke vorming zal haar invloed doen gelden aan universiteiten, in de werkkring, in de aktiegroepen en zal zo haar bijdrage leveren in de strijd van de ganse Vlaamse Beweging." Dirk Van de Wal - ‘De toekomst van de Vlaams-Nationale Jeugdbewegin': Signaal, mei 1977.

Jeugdwerk (2)

"Over de verlinksing van KSA, Chiro, Scouts, KAJ, ... is al zoveel geschreven. Het resultaat kent iedereen: alle hiërarchische strukturen worden afgebroken; begrippen als orde, tucht, leiding, gehoorzaamheid worden fascistisch genoemd. Nu heeft men het over inspraak, demokratische rechten, basisgespreksgroepen en andere onzin. Onzin wel degelijk, omdat een jeugdbeweging niet dient om te tateren over artificiële problemen, maar wel om te bewegen, te strijden, zonodig te vechten voor waardevolle tradities en idealen. Maar probeer dit maar eens wijs te maken aan afgeplatte en linkselende jongeren." Anton De Grauwe - ‘Het VSO en andere demokratische kuiperijen': Signaal, oktober 1981.

Jeugdwerk (3)

"Het zijn honderdduizenden jonge mensen die op dit moment en in de toekomst de scholen van ons Vlaamse land zullen bevolken en het is ontegensprekelijk een feit dat deze jonge mensen als jongstudenten een enorm potentieel aan mensen voor het nationalisme zorgen. Deze massa mag en kan men niet links laten liggen." Filip Dewinter - ‘Vijf jaar NJSV!': Branding, april 1983.

Aristokratisch

"Een nationalistische studentenbeweging moet een aristokratische beweging zijn. Het woord aristokratisch heeft in onze nationalistische levensbeschouwing uiteraard niets te zien met geld of adellijke titels. Het wil wel o.m. zeggen dat wij in onze werking kwaliteit moeten nastreven." Edwin Truyens - ‘Van de redaktie': Signaal, oktober 1981.

Meta-politiek

"Al te lang heeft recht zich ermee tevreden gesteld in het parlement nu en dan zijn zegje te doen en hier een betoginkje, daar een ludieke aktie te voeren. Maar de ware strijd wordt niet op straat en zeker niet in het parlement gevoerd, maar wel daar waar mensen opgevoed worden, waar ideeën verkondigd en waarden doorgegeven worden: jeugdbeweging, onderwijs, kerk, radio en televisie, de hele sociale sector en die zijn - op enkele uitzonderingen na - volledig in handen van links. Dit mag echter geen reden zijn tot wanhopen, maar moet een aansporing zijn om op een nieuwe manier de strijd te voeren." Anton De Grauwe - ‘Wat een programmaverklaring zou kunnen zijn': Branding, oktober 1982.

Totalitair

"Inzet is totaal! Aktief nationalist zijn is er ieder uur van de dag en de nacht mee bezig zijn; er vol van zijn. Ook tijdens de studie of het werk, tijdens de ontspanning: men is pas echt nationalist wanneer men alles doet, leeft in funktie van de volksgemeenschap. Een totale inzet zal de rangen doen aaneensluiten, een afgelijnd politiek en levensbeschouwelijk doel duidelijk maken. (...) Reimond Tollenaere, nochtans advokaat en volksvertegenwoordiger, gaf me volle overgave zijn leven aan het Oostfront. (...) Toen Staf De Clercq het VNV stichtte, verkocht hij hebben en houden om de partij te kunnen opbouwen. Hugo Schiltz verkoopt Vlaanderen om een paar ministerportefeuilles voor de partijslaven." Edwin Truyens - ‘Het Vlaamse nationalisme en zijn toekomst': Signaal, december 1977.

Trouw

"'Trouw totterdood' is het devies van de ware nationalistische student en oud-student. ‘Trouw totterdood', in overeenstemming met onze Tyr-rune. Om die mateloze trouw, om dat kompromlisloze radikalisme te bereiken, moeten wij doordrongen zijn van de zuivere idealen van het Vlaams-nationalisme. Dr. August Borms, Staf De Clercq, Joris Van Severen, Cyriel Verschaeve, Ward Hermans, Pater Stracke, Pater Callewaert, Reimond Tollenaere, Jeroom Leuridan, Frans Daels, Odiel Spruytte, Frans Ketels, Theo Brouns, Jan Brans, Jef Goossenaeerts, Edgard Delvo, Lodewijk Dosfel, Rosa De Guchtenaere, Leo Wouters, en zo vele anderen kunnen dan voor ons geen halve of hele onbekenden meer zijn, maar worden dan integendeel vertrouwde personen." Edwin Truyens - ‘Dr. Leo Wouters 80 jaar: nabeschouwing op een viering': Branding, januari 1983
Citaat:
Elite (1)

"Een ongenuanceerde gelijkstelling van iedereen met iedereen is een aanslag op de drijfkracht van een volk. Deze drijfkrachten vindt men nog steeds terug - en zal men lang, zoniet eeuwig terugvinden - in de elite, die het volk leidt. Een elite is nodig. De elite dient om een volk in die richting te loodsen welke de meeste garanties biedt om groot te worden. De elite draagt er zorg voor dat de staat haar rol goed vervult. Een risico is inderdaad: hoe weet men dat de elite het juist voor heeft, zelfs wanneer het volk haar zelf gekozen heeft? (...)
Dit wil echter niet zeggen dat, omdat de grote massa iets niet ziet, men geen ideeën naar voren mag schuiven die niet direkt aanvaard schijnen. Een ideaal mag onder geen beding opgegeven worden, ook al wordt men er voor ter dood gebracht, tenzij er redelijke argumenten zijn om zonder eerverlies anders erover te denken. Voor iets sterven dat men de volle overtuiging en het oprechte geloof toedraagt, is een buitengewone zelf-realisatie, die niets anders kan dan bewondering afdwingen. En wie echt bewondering toont, volgt in de voetsporen van hem die men bewondert." Guy De Paep - ‘Volk en demokratie': Signaal, april-mei 1980.

Elite (2)

"Ik ga volledig akkoord met de uitgangspunten van dit artikel: een volk heeft inderdaad een elite nodig waardoor het geleid wordt. Maar ik geloof dat Guy een denkfout maakt als hij stelt dat de democratie de minst slechte staatsvorm is om dat doel te verwezenlijken. Binnen een kleine leefgemeenschap, waar demokratie vrijwel rechtstreeks kan doorgevoerd worden, is dit theoretisch inderdaad mogelijk. (...)
In een maatschappij zoals we die nu kennen is demokratie echter nefast voor de elite-idee. Demokratie is hier immers niet mogelijk zonder een totale gelijkschakdeling, een gelijkschakeing die een analfabeeet op één ijn stelt met een nobelprijswinnaar. Zoiets impliceert een nivellering die, omdat ze nooit naar boven maar steeds naar onder toe geschiedt, onduldbaar is. Aan de massa wordt een zo grote macht toegekend, dat de elite zich verplicht ziet zich aan te passen aan die grote groep, m.a.w. de elite wordt gedwongen zich te verlagen tot het niveau van de massa. Logisch gevolg is dat er van een elite nog nauwelijks sprake kan zijn.
Het bewijs van dit alles vind ik in de chaotische situatie waarin het Westen zich nu bevindt. De demokratie heeft hier haar failliet bewezen. Van staatsbestuur kan hier nauwelijks sprake zijn, enkel nog van wanbeheer dat gevoerd wordt onder druk van ekonomische belangengroepen en syndikaten, die zich een machtspositie hebben verworven door in te spelen op de materialistische verlangens van de onderlaag van het volk. De massa regeert, alhoewel ze daartoe duidelijk niet bekwaam is. Wat nog rest van een elite, is al 't ware vogelvrij verklaard." Tom Debacker - ‘Volk en demokratie': Signaal, juni 1980.

Elite (3)

"Nu is het zo dat de mensen ongelijk zijn en het ook zullen blijven, zodat men dus zeker niet op basis van gelijkheid een staatsvorm moet ontwerpen en vooropstellen, zoals de demokratie. Demokratie betekent etymologisch: heerschappij van het volk. Iets waar alle nationalisten dus zeker achter staan. (...) Maar door de ongelijkheid is het duidelijk dat niet iedereen dezelfde interesses, dezelfde capaciteiten, dezelfde talenten heeft, zodat het een contradictio in terminis wordt om ongelijken hetzelfde te geven. Sommigen hebben de capaciteiten van een kasseilegger, van boekhouder, van timmerman, van atleet, anderen hebben de capaciteiten van een leider. (...) De elite, die uit het volk komt en er onverbrekelijk mee verbonden is, draagt de idee voor het volk en werkt die idee uit in de realiteit samen met het volk en voor het volk." Hans Carpels - ‘Zijn wij demokraten...?': Sginaal, juni 1981.

Elite (4)

"Het begrip elite steunt grotendeels op de natuurlijke ongelijkheid die één van de bases van ons volksnationalisme is. Steunende op die ongelijkheid merken we dat de mensheid bestaat uit verschillende groepen of etnieën. Deze verschillende rassen of stammen kunnen dan nogmaals onderverdeeld worden in volkeren, terwijl die volkeren in verschillende belangengroepen verdeeld kunnen worden (alhoewel dit laatste geen natuurlijk; doch wel een kunstmatig geschapen gegeven is!!!). Ten laatste dienen we ook vast te stellen dat ieder mens een individu is en wezenlijk verschillend is van zijn medemens. Er valt dus een principiële ongelijkheid waar te nemen. (...) Met elite wordt echter niet een machts- of geldelite bedoeld: integendeel, met elite bedoelen we een groep van mensen die zich van de andere mensen onderscheidt doordat ze de besten zijn van ons volk." Filip Dewinter en Peter Bogaerts - ‘De rechtse levensbeschouwing': Branding, mei-juni 1982.

Elite (5)

"NJSV en NSV verwerpen (terecht!) de (konstitutionele, parlementaire) monarchie en republiek, en stellen in de plaats daarvan een elite, en eventueel een leider (het recentste Vlaams Blok-kongres had het over een derde weg tussen demokratie en diktatuur: de aristokratie). Mijn vraag is of NJSV zelf al de moed heeft gehad in te gaan op het probleem van het leiderschap en de elite? Is het niet zo dat in onze eigen rangen soms bij bepaalde mensen gevreesd wordt dat een konkrete uitwerking totalitaire trekken zou vertonen?" - Branding, mei-juni 1983.

Censuur

"De demokratie, zoals we die nu beleven, laat toe dat men onwaarheden vertelt. Door het beginsel van vrijheid van pers voorop te stellen, heeft de demokratie ons met een levensgrote bedreiging opgezadeld. Dagelijks krijgen we van onze nieuwsmedia een brok ‘nieuws' waarvan we gewoon niet kunnen achterhalen of het de waarheid is. (...) Censuur is het middel om de verspreiding van de waarheid te garanderen. (...) Alle meningen moeten gehoord kunnen worden. Centraal echter moet de waarheid staan, ontdaan van elke opinie. Dat is slechts mogelijks door een degelijke censuur.
Censuur kan ook een probaat middel zijn om volksverziekende en dekadente theorieën te weren. Zodoende zou men de stroom van pornografische tijdschriften kunnen tegenhouden en alle uitzendingen over paedo-, homo- en andere filiën kunnen verbieden. Zulke theorieën helpen immers de waarheid niet. Het zijn enkel middelen om een volksgemeenschap in se dekadent en ziek te maken en daarom moeten ze verboden worden. Wij zien censuur als een onmisbaar instrument in onze samenleving. Een samenleving die verloopt volgens bepaalde en vastgelegde regels. Een samenleving waarin een heel aantal normen worden erkend. Deze normen moeten door de volksgemeenschap worden erkend. Deze normen moeten door de volksgemeenschap worden nageleefd. Wij streven geen totalitaire staat na, wel een autoritaire; een staat waarin recht en orde heersen en waarin de door de volksgemeenschap geëiste en aanvaarde normen tot het einde worden gerespekteerd en nageleefd." Hans Carpels - ‘Censuur': Branding: februari 1982.


Citaat:
Liberalisme

"Het liberalisme berust op drie geloofspunten die wij als nationalisten verwerpen:
1) de gelijkheid: voor de liberaal zijn alle mensen, alle rassen, zonder onderscheid, gelijk. (...)
2) de rechten van de mens: de liberaal spreekt met geen woord over de plichten van de mens. (...) In feite heeft iedereen reeds tot vervelens toe horen spreken over de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, maar wie heeft reeds horen spreken over een gelijkaardige Verklaring van de Plichten van de Mens? (...)
3) het ekonomisch determinisme: zowel voor de liberaal als voor de marxist is de ekonomie de enige faktor die bepalend is voor de ontwikkeling van een volk." Geert Brouwers - ‘Het liberalisme': Signaal, maart 1978.

Abortus

"Etisch gezien is abortus verwerpelijk, daar het een doden is van menselijk leven. Daarenboven heeft de volksgemeenschap recht op de uitbouw en instandhouding van de gemeenschap. Abortus is een aanslag op de volksgemeenschap, door het doden van een volksgenoot en de ondermijning van de gezondheid van de vrouw en de later geboren kinderen." Pieter Moerman - ‘Vruchtafdrijving, in wiens belang?': Signaal, mei 1977.

Geweld (1)

"Ieder heeft het recht zijn mening te verkondigen, ook de progressieven. Kunnen onze rode broeders het echter niet laten om ons te ‘ambetteren', dan zullen wij ons taai verdedigen; ook met het beste middel der verdediging." Patrick Verbraeken - ‘NSV Hasselt': Signaal, oktober 1977.

Geweld (2)

"Er was ook nog het protest van enkele nuttige idioten op het einde van het Zangfeest tegen het zingen van het Zuid-Afrikaanse volkslied. (...) Die kerels hadden in het Sportpaleis niets te maken. Wat sommigen onder hen ook mogen beweren, hun houding is onverenigbaar met het Vlaamse nationalisme. En over die stelling wil ik op gelijk welk ogenblik een debat aangaan met gelijk wie van (de linkse, nvdr) werkgroep-Arbeid, VUJO (Volksuniejongeren, nvdr) of konsoorten. Maar als de heren menen het Zangfeest op stelten te moeten zetten, dan moeten ze ook niet verwonderd zijn dat ze een pak rammel moeten inkasseren." Edwin Truyens - ‘Van de redaktie': Signaal, juni 1980.

Geweld (3)

"Het is aan de manifestanten verboden helmen bij zich te hebben, wapens (zoals stokken, messen, katapulten, knikkers, ...) te dragen, slogans te roepen, of andere aktiviteiten te ontplooien die door de organisatoren als een provokatie worden beoordeeld. Het is onze bedoeling op 7 november met een waardig protest tegen het marxisme naar buiten te komen en niet om nogmaals een potje te vechten met onze linkse tegenstanders." Hans Carpels - ‘Anti marxistische dag:richtlijnen': Signaal, november 1981.

Vakbonden (1)

"Het is voor niemand een geheim dat in nationalistische middens de vakbonden niet op handen gedragen worden. De bedoeling van dit artikel is dan ook, aan te tonen dat een van de sterkste machten die heel ons sociaal, ekonomisch en politiek leven beheersen, zonder dat er enige efficiënte kontrole kan op uitgeoefend worden, juist de vakbonden zijn." Peter De Vos - ‘Diktatuur van het syndikaat': Signaal, januari 1977.

Vakbonden (2)

"En zo is de vakbond een geweldig machtsapparaat aan het worden dat zijn mannetjes overal dropt waar er beslissingen dienen genomen te worden. (...) Van de politiek is duidelijk geen heil te verwachten om deze gevaarlijke ambities in te tomen. Het zal van onderuit moeten geschieden: een nieuwe sociale orde zal moeten opgebouwd worden en de huidige ekonomische krisis in de westerse wereld die voor het overgrote deel aan de vakbonden en aan hen alleen te wijten is, kan misschien bij velen het bewustzijn wekken dat het de hoogste tijd is voor strukturele wijzigingen." Peter De Vos - ‘Diktatuur van het syndikaat': Signaal, januari 1977.

Solidarisme

"Hoe het solidarisme nu in ekonomische termen omzetten? (...) Als groep moeten volgende vereisten nagestreefd worden: besef dat samenwerken onontbeerlijk is, groepsbelang voor laten gaan t.o.v. individueel belang, nationaliseren van basisindustrieën (water, elektriciteit, vervoer, staal, textiel, gas), afschaffen van vakbonden en vervangen door informatiegroepen (i.p.v. eisengroepen) die ieder per sektor informatie verstrekt aan een overkoepelend bestuur dat gekoördineerd beslissingen neemt." Guy De Paep - ‘Ekonomisch solidarisme': Signaal, februari-maart 1981.
http://www.blokwatch.be/content/view/1083/39/lang,nl/

Maar dat is natuurlijk allemaal niets om afstand van te nemen?
__________________

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 22 oktober 2008 om 22:38.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:39   #727
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Verreycken (°1970) heeft zijn bijnaam Rob Klop niet gestolen. De lijst met gewelddadigheden waarbij hij als agressor wordt genoemd, is lang. Niettemin loopt hij slechts een zeldzame keer tegen de lamp.

In 1989 deelt Verreycken rake klappen uit aan anti-apartheidsactivisten die actie voeren tegen de verkoop van Zuid-Afrikaans fruit.

In 1991 slaat hij PVDA-voorman Kris Merckx een gekloven lip.

Getuigen herkennen Verreycken ook bij een aanval in 1992 op twee Jongsocialisten die stickers verkopen uit solidariteit met de Boelwerf.

Voor beide geweldplegingen wordt Rob Verreycken in 1995 tot 3 maanden voorwaardelijk veroordeeld, maar in beroep wordt enkel de aanval op Merckx bewezen geacht. Zo goedkoop komt Verreycken er wel vaker vanaf.

In 1992 wordt Jongsocialist Kris Berden tijdens een plakactie onder een spoorwegbrug een gat in zijn schedel geklopt. Berden herkent Verreycken als één van de daders. Maar als bij wonder verdwijnt een bril die als bewijsstuk werd gevonden en loopt het onderzoek strop.

Nog in 1992 leidt Verreycken een gewelddadige NSV-raid op de Gentse Blandijnberg
http://blokwatch.skynetblogs.be/post...n-bijnaam-komt
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:41   #728
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Als we gaan beginnen met hopen tekst te gaan plaatsen (met slechts één vermelding van na 1983, toen ik nog niet eens geboren was), dan wil ik hier gerust ook de 36 blz plaatsen van "Voor een democratische LSP".
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:42   #729
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

OOk nog leuk:

deze nazi ik bedoel affishe van oud nsv-ers
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:49   #730
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
OOk nog leuk:

deze nazi ik bedoel affishe van oud nsv-ers
U begrijpt humor toch echt niet hé. Als men vroeger de NSV! voor stalinisten had afgedaan, dan had daar een grote kop van Stalin gestaan. Dat beseft u toch? Het gebruiken van dat soort beelden omdat ze een cliché zijn, is net het leuke daaraan. Net daarom zullen sommige LVSV'ers zich graag al grappend voordoen als het vieze grootkapitaal.

Maar dat de ALS droogstoppels zijn, dat is al langer geweten. Daarbij hebt u nog geen enkele NSV!-publicatie van de laatste 10 jaar kunnen aanhalen om uw stellingen te onderbouwen. En als we toch monsterachtige fascisten waren, dan zouden ander politieke studentenverenigingen in Antwerpen dat toch al lang gemerkt hebben? Of ben ik zo'n meestermanipulator dat ik het kan verbergen?
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 22 oktober 2008 om 22:50.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:59   #731
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

15 april 1979
Op de actie in februari 1979 blijken de twee natuurlijke bondgenoten elkaar te hebben gevonden.
Vanaf dit punt tot aan de veroordeling van de VMO zullen zij vaak samen op het strijdtoneel
verschijnen. De NSV blijkt niet vies te zijn om deel te nemen aan gewelddadige acties. Op 15 april
1979 bestormt de VMO samen met een aantal NSV’ers de Franstalige school “Les Abeilles” te
Mortsel.
21 oktober 1979
Gewelddadige bezetting van het gemeentehuis te ’s Gravensvoeren door de VMO, samen met NSVkultuurpraeses
Pieter Huybrechts en NSV’er Luc Mattens.
1979
De Universiteit van Gent werkt met verschillende organen van vertegenwoordiging van studenten.
De Sociale Raad is daar één van. In 1979 wordt de voorzitter van deze Sociale Raad door de NSV in
elkaar geslagen. Deze zelfde NSV vraagt nu om deel uit te gaan maken van de structuren van onze
Universiteit.
11 september 1980
Te Wemmel wordt een Franstalige mis manu militari verhinderd door een NSV-VMO commando.
4 februari 1981
Eerste meeting van de NSV-Leuven: “August Borms-herdenking”. August Borms is tweemaal
veroordeeld als collaborateur (na Wereldoorlogen I en II).
1 mei 1981
Een commando van VMO-NSV en NSJV vernielt op het feest van de arbeid in Sint Niklaas alle
vakbondsvlaggen en doet een raid op een Marokkaans café in de Veldstraat (met brandstichting!). In
de daaropvolgende maanden wordt het café nog zesmaal aangevallen, tot de Marokkaanse uitbater
ten einde raad de zaak sluit. Onder de NSV-leden bevonden zich Pieter Huybrechts (opnieuw),
Robert de Waele, Carl van den Ven en Phillippe van der Sande.
26-27 februari 1982
Het NJSV-Brugge organiseert onder leiding van Filip Dewinter een “Anti-marxistische boekenbeurs”
in samenwerking met de VMO, Voorpost en de NSV (Philipe van der Sande). Volgende boeken
worden te koop aangeboden:
• Boeken van de Rex leider Léon Degrelle, ‘Les ames qui brulent’
• Het pro-apartheidsmaandblad ‘Wit Afrika’ van L.E. Neame
• Het pro-apartheidsmaandblad ‘Het recht op apartheid’ van W.J. Bruyn
• Het boek ‘Het Nederlandse Fascisme’ van C.B. Huylkema
• Het VMO-blad ‘Alarm’
Het boek van Léon Degrelle werd in beslag genomen.
10 september 1982
Een NJSV-NSV commando valt het Brugse jeugdhuis De Kaktus binnen. Er zijn verschillende
gewonden.
8
11 oktober 1982
Een NJSV-VMO commando brengt opnieuw “een strijdbezoek” aan café De Kaktus. Twee klanten van
het café worden in het ziekenhuis geslagen.
10 december 1982
Opnieuw organiseert de NSJV een amnestie-fakkeltocht in de Brugse binnenstad.
11 oktober 1983
Te Leuven werden leden van de Marxistisch Leninistische Beweging (MLB) door een NSV-militie in
elkaar geslagen.
21 december 1983
NSV en de pro-apartheidsvereniging Protea-studenten doen een, mislukte, prikactie tegen het ANC
(De partij van Mandela in Zuid-Afrika) in het studentenrestaurant Alma II te Leuven.
3 februari 1984
In het jeugdcafé ‘Kilsjee’ in Sint Niklaas pleegt NSV’er en VMO’er Luc Onbekent met een mes een
moordpoging op Ben Ayssa Ouslame. Hij stak de Marokkaan driemaal met een mes in de keel.
Tijdens zijn proces verklaarde de dader dat “ieder volk in z’n eigen land thuishoort”.
De Morgen van 2 mei 1984 geeft deze moordaanslag in detail weer. Onder de titel “Racisme in
Waasland. Marokkaan neergestoken door rechts militant” schrijven ze het volgende: “Op
vrijdagochtend 3 februari 1984, zat de 29-jarige Marokkaan Ben Ayssa Ouslame in het new wavejongerencafé
Klisjee aan de Grote Peperstraat in Sint Niklaas rustig een glas te drinken. Ouslame is al
jaren klant aan huis in dit café, dat deel uitmaakt van de plaatselijke Info-Jeugd afdeling. Rond 1 uur
trok hij zich even terug naar de toiletten, waar hij werd opgewacht door twee jongelui die even
voordien ook al in het café opgemerkt werden. Zonder enige waarschuwing werd de Marokkaan op
de koer langs achter vastgegrepen door één van de twee, de 20-jarige Luc O. uit Sint Niklaas die hem
tegelijk met een knipmes driemaal in de kees stak. Zijn metgezel Patrick V., uit dezelfde gemeente
keek toe op de steekpartij en zou gezegd hebben ‘dat een vierde keer steken niet meer nodig was’.
Beide maakten zich toen via de gang snel uit de voeten. Ouslame is hen nog achternagestrompeld tot
op de hoek van de Grote Peperstraat, waar hij neerzeeg. Voorbijgangers vonden hem gelukkig snel
genoeg, zodat hij in allerijl naar het ziekenhuis kon overgebracht worden. Omdat de halsslagader niet
geraakt bleek kon Ouslame’s leven met een heelkundige ingreep gered worden, al moest hij drie
weken in het ziekenhuis blijven en houdt hij blijvend letsel aan de steekpartij over. (…) Luc O. blijkt in
Sint Niklase kringen een bekend VMO-sympathisant te zijn die ondermeer deelnam aan
“oefenkampen” in de Ardennen en in de omgeving van Ieper.”
7 maart 1984
In Leuven bezet de NSV in een uiterst gewelddadige actie het studentencafé “het Stuc”. De student
Bart Germeys loopt hierbij een open beenbreuk op en houdt er een levenslang letsel aan over. De
getuigenis van Bart Germeys: “Op de eerste verdieping hing een vlag van de NSV en een spandoek
waarop stond: “Mei ’68 is voorbij”. Rond half vijf stormde een veertigtal NSV’ers plots naar buiten via
een zij-uitgang. Met ijzeren staven en houten stokken met ijzeren pinnen chargeerden ze naar de
voorzijde van het Stuc. Toen ze daar een meisje dat niet snel genoeg wegrende, aanrandden,
probeerde in tussen beide te komen. Iemand stampte naar mij. Omdat ik zelf enkele lessen karate
gevolgd had wist ik wat er gebeurde. Het is één van de eerste slagen die je leert op iemand voor goed
9
kreupel te maken. De bedoeling was dat hij mijn knieschijf zou verbrijzelen. In een reflex trok ik mijn
been weg en ving de slag op met mijn scheenbeen”. Volgens verschillende getuigen, die onmiddellijk
klacht neerlegden, was de dader NSV-praeses Jürgen Ceder.
1 december 1984
Een NJSV-NSV commando beukt in op café ‘Villa Djava’ in Brugge. Drie gewonden moeten verzorgd
worden in het ziekenhuis, waaronder de OCMW secretaris Van Damme. Voordien had het
commando “een bezoekje gebracht” aan de Pink Panter, een café dat vooral door homo’s wordt
bezocht. Toen het commando met Patrick Spinnewijn, Alex van Oeteren en Gino De Moor opgepakt
werd door de politie vond men kettingen, negen patronen oorlogsmunitie, een lijst met Duitse
contactadressen en een hoeveelheid Duits geld.
21 maart 1985
Aan de Universiteit van Gent wordt gestaakt tegen de plaatsing van raketten in België. Het
stakingspikket aan de Blandijn wordt plots aangevallen door een VMO-NSV commando dat zo de
staking tegen de plaatsing van de raketten wil breken.
21-22 september 1985
Brandstichting in de PVDA-boekhandel De Geus in Sint Niklaas door Ronald Van den Brande (VMO)
en Luc Onbekent (VMO-NSV). Luc Onbekent is de misdadiger die op 4 februari 1984 de Marokkaan
Ouslama neerstak maar reeds in 1985 vrijkwam wegens “goed gedrag”. (zie supra)
25 oktober 1985
Aan de Universiteit van Gent worden twee actievoerders van het ‘Boycot Apartheidskomitee’ door
de NSV in elkaar geslagen.
5 december 1985
De NSV bezoekt de Vrije Universiteit Brussel (VUB). 45 NSV’ers verkopen hun blad Kraaiepoot en
lokken gevechten uit waarbij ze gebruik maken van matrakken en boksijzers. De NSV’ers stonden
onder leiding van Filip Dewinter. Toen meer dan honderd VUB-studenten naar buiten kwamen
werden twee onder hen door de NSV gewond.
27 februari 1986
Te Gent betoogt de NSV onder het motto “t is mijn volk, blijf eraf”. Beroepsvechter Bert Eriksson is
samen met de stormers van het VMO aanwezig naast afdelingen van het Nationaal Front, ODAL en
Were Di.
20 april 1989
De Morgen: “De viering van het honderdste geboortejaar van Adolf Hitler werd gisteren en
eergisteren op diverse plaatsen in Antwerpen voorgezet. Terwijl hier en daar neonaziopschriften van
de rolluiken, vensters en reclamepanelen werden gewist, bracht een 30-tal studenten
donderdagavond de Hitlergroet in het NSV-stamcafé Het Kroegske. Gisteravond deden Engelse,
Duitse en Franse neonazi’s hetzelfde in het Borgerhoutse café De Passer. In het studentencafé Het
Kroegske aan de Ossenmarkt, hadden donderdagavond de stamgasten hun lederhosen en
paramilitaire uniformen uit de kast gehaald om, gewapend met een baseballbat en een Keltisch kruis
op de helm de verjaardag van Hitler te herdenken. In het café, waar zich een dertigtal studenten van
de Nationalistische Studentenvereniging (NSV) verzameld hadden, was men even in paniek toen één
van de aanwezigen een in perfect verkerend SS-helm vanonder zijn trui haalde om aan zijn
10
medestaanders te tonen. Eén student ging gekleed in een Luftwaffe-uniform. (…) De eigenaar van Het
Kroegske, ex-praeses van de NSV, had zich voor de gelegenheid gehuld in een t-shirt van de Ku Klux
Klan. Aan de muur hing zoals steeds een Vlaamse Leeuw met een IJzeren Kruis rond de nek.”
6 mei 1989
Aan de GB’s in Kapellen (’s voormiddags) en in Borsbeek (’s namiddags) stormt een NSV-commando
in op leden van de Vlaamse Anti-Apartheidskoördinatie (VAAK) tijdens de traditionele (en toegelaten)
actie tegen de verkoop van Zuid-Afrikaans fruit. Een gekwetste heeft een open wonde boven het
rechteroog (acht hechtingen), bloeduitstortingen uit het linkeroog en kneuzingen rond het linkeroog.
Een tweede gekwetste kiep een kneuzing op het linkerdijbeen met open schaafwonde op. Een derde
gekwetste kwam er met pijn en zwellingen aan linkerkaak, hoofdpijn, nekpijn en duizeligheid van af.
Een vierde gekwetste liep een bloeduitstorting ter hoogte van de rechterslaap, een bloeduitstorting
ter hoogte van de linkerdij en een schaafwonde ter hoogte van de rechter voorarm op.
20 mei 1989
Net voor het vertrek van de Anti Fascistisch Front (AFF) betoging in Antwerpen slaat NSV’er Rob
Verreycken in op het gezicht van een ACOD lid.
Oktober 1989
De NSV beklimt in Antwerpen het beschermde monument Brabo en doopt het om tot
“Vrijheidsbeeld-Peking-NSV” om hun solidariteit te uiten met de studentenactie op het Tien An Men
plein in China, honderd dagen daarvoor.
November 1989
Aan de UFSIA te Antwerpen worden 3 leden van Studenten Tegen Racisme (STeR) omsingeld door 9
NSV-leden. Eén student van STeR wordt een gekloven lid geslagen en de NSV’ers stelen de
pamfletten van STeR. In diezelfde periode verstoren een 30-tal NSV’ers een fuif van STeR in
Antwerpen.
15 oktober 1990
De afdelingen Antwerpen, Brussel en Leuven van de NSV zakken af naar Gent waar ze aan het
studentenrestaurant De Brug propaganda maken. Een MLB-lid wordt hierbij hard aangepakt. Na deze
zoveelste aanvaring met het NSV herbevestigt het Politiek en Filosofisch Konvent het verbod van
racistische en fascistische verenigingen, de NSV dus, aan de Universiteit van Gent.
26 oktober 1991
Op de Meir in Antwerpen wordt dokter Kris Merckx van de PVDA bij het uitdelen van
verkiezingspropaganda langs achter aangevallen en een gekloven lip geslagen door NSV’er Rob
Verreycken. In de voormiddag had een NSV-commando onder leider van Rob Verreycken ook al Paula
d’Hondt bedreigd.
25 oktober 1991
Na de verkiezingen op “zwarte zondag” waarbij het Vlaams Blok een forse stemmenwinst boekte
hing er in de hal van de UFSIA een spandoek “NSV heeft gewonnen”. Een studente die eiste dat het
spandoek zou worden weggehaald werd bedreigd met een knipmes.
11
20 maart 1994
Een groep van een 15-tal rechtse militanten valt in Antwerpen een auto met 4 Marokkanen aan. Drie
ervan lopen verwondingen op, de belagers ziet men het secretariaat van de NSV binnenvluchten. (De
Morgen, 21 april 1994)
3 oktober 1992
Aan de UFSIA-gebouwen te Antwerpen ontrolt een NSV-militie, onder leiding van Rob Verreycken,
een spandoek met opschrift: “Stop de vreemdelingeninvasie”. Vervolgens drong de NSV-militie het
jeugdcentrum de Wolsack binnen, verscheurde affiches van het toneelstuk ‘Pak ‘m Filip’ en
bedreigde een zwangere vrouw. Daarna trokken de NSV’ers naar de alternatieve boekenbeurs ‘Het
Andere Boek’ waar ze enkele Jongsocialisten in het ziekenhuis sloegen die steunstickers voor de
bezette Boelwerf verkochten. Eén van hen getuigt in De Morgen: “Twee van hen (NSV) waren de zaal
binnen gedrongen en toe ze weer naar buiten kwamen rukten ze het spandoek van het Andere Boek
naar beneden. Iemand riep luidkeels: ‘dit zijn mensen van het Vlaams Blok’. Daarop begonnen de
NSV’ers hem te intimideren, ik ben ter hulp gekomen. Ze gooiden me echter tegen de grond en
hebben me vijf of zes keer tegen het hoofd geschopt.”
20 oktober 1992
Aan de Universiteit van Gent worden een drietal rechtsstudenten lastig gevallen en bestolen door de
NSV. Studenten van de werkgroep Objectief 479.917” van de faculteit Rechten verzamelden die
avond handtekeningen voor gelijke rechten aan de openingsfuif van het VRG (kring van de
rechtsfaculteit) aan de concertzaal van de vooruit. Zij werden plots lastig gevallen door twee NSVleden
die hen bedreigden en een hondertal petities stelen die ze vernietigen.
9 november 1992
Opnieuw aan de Universiteit van Gent. Aanval van een veertigtal NSV-leden onder leiding van Rob
Verreycken op studenten van de eerste kandidatuur Rechten, Politieke en Sociale Wetenschappen en
Criminologie bij het beëindigen van de les van professor Doom. Twee studenten werden hierbij
gekwetst en een Turks student werd hardhandig aangepakt.
17 november 1992
Een militant van de MLB wordt bedreigd door 7 NSV-leden te Gent.
21 november 1992
Een commando van drie fascisten (waaronder een lid van NSV-Gent) valt de stand van ‘Objectief
479.917’ op de Korenmarkt aan en schopt de stand overhoop. Objectief 479.917 organiseerde dat
week-end een laatste slagdag in Gent om de nodige handtekeningen voor gelijke rechten te
verzamelen voor 24 november.
22 februari 1994
In de cafetaria van de VUB komt het tot een gevecht tussen studenten en NSV’ers nadat die laatsten
onder het scanderen van de slogan ‘chargeren!’ aanvallen (De Morgen, 23 feb. 1994)
12
27 januari 1997
Bij een vergadering van het Gentse Politiek en Filosofisch Konvent (overkoepeling van politieke
studentenverenigingen) dient de NSV een aanvraag tot erkenning in. Op de vergadering verklaren de
NSV'ers o.a. dat homoseksualiteit niet normaal is, dat Nelson Mandela beter dood was geweest
omdat hij een "communist" en een "moordenaar" was. Toen de NSV-aanvraag werd weggestemd,
verlieten de 5 vertegenwoordigers de zaal. Buiten werden ze door een 30-tal andere NSV'ers
opgewacht die hierop de uitgang een tijdlang afsloten waardoor de studenten niet meer buiten
konden.
1997
Een NSV-actie aan het gebouw ‘de Blandijn’ van de Gentse Universiteit. Studenten werden
aangevallen die naar een debat georganiseerd door MLB kwamen. Tanguy Veys van de Vlaams Blok
jongeren speelde rol van “spion” en kwam eerst in de Blandijn kijken hoeveel volk daar rond liep
waarna de rest van de troepen post vatte aan de ingang van de Blandijn en daarbij geen geweld
schuwde. Uiteindelijk werden ze weggespoten met een brandblusser toen de spreker van de MLB
(Roberto D’Orazio) het geweld opmerkte.
10 maart 1998
Aan de Gentse studentenresto 'De Brug' worden anti-fascisten die weigeren een NSV-pamflet aan te
nemen, lastig gevallen door NSV'ers. Die belagen één van de anti-fascisten, Blokbuster-lid Els
Deschoemacker. Daarop kwam Eric Byl op verbale wijze tussen. 5 NSV'ers sprongen op Eric en
sleurden hem bij zijn haar tegen de grond. Ze sloegen en schopten hem, waarop hij medische
verzorging nodig had op de spoedafdeling van het Jan Palfijn-ziekenhuis. De persoon die Eric Byl een
blauw oog geslagen had, was niemand minder dan de toenmalige NSV-praeses Bart De Langhe...
16 maart 1998
Enkele Gentse NSV'ers versturen een e-mail bericht gericht aan Geert Cool en Els Deschoemacker: "Ik
had een droom, dat ooit, op en zonnige lentedag, (20 april misschien) (20 april is de geboortedag van
Adolf Hitler, nvdr.) alle volksverraders, en vooral jij, geertje samen met elsje, zullen hangen aan de
hoogste bomen in Gent. Dat wij onder de heilige vlag zullen feesten omdat de definitieve
overwinning, van een nog steeds niet afgelopen oorlog, aan ons zal toebehoren. Wij, de erfgenomen
van Van Severen en Tollenaere, van Machiavelli en Mussolini, van Chamberlain en van Schaemelou,
van Franco en... En je weet: sommige dromen zijn geen bedrog, zoals andere realiteiten dit wil zijn
(de 6 miljoen). Lang leve de Dietse diktatuur! (met Suid-Afrika natuurlijk) Geertje: sidder en beef!!
Ga, ga! En krepeer!". Op 20 april 1998 werden enkele linkse studenten bij het verlaten van het
studentenhuis aangevallen door NSV'ers...
3 oktober 2000
15 NSV'ers vallen een vergadering van de Gentse Actief Linkse Studenten binnen om een boertig
staaltje agressie tentoon te spreiden. Ze probeerden onmiddellijk een stapel brochures, lidkaarten,
affiches, pamfletten,... mee te graaien. Daarbij werden slagen uitgedeeld

Een overzicht van de acties van de NSV in de laatste 5 jaar. Dit toont aan dat de NSV niet gematigd is
over de jaren. Hun manier van actie voeren blijft dezelfde.
5 maart 2002
Rond 18u komt het tot een handgemeen tussen NSV'ers en een linkse activist in Gent. De NSV'ers
slaan een linkse activist in het gezicht. Eén NSV'er wordt opgepakt door de politie.
3 maart 2003
Op woensdag 3 maart heeft de NSV een tijdlang in Gent studentenhuis De Brug bezet. Ze joegen alle
studenten en personeel naar buiten, op een medewerker van Schamper na die zijn 'kot' verdedigde
tegen de fascisten. Daarna barricadeerden ze de deuren. Op die manier probeerden ze om 'actie' te
voeren tegen de verengelsing van het onderwijs en het Bologna akkoord en propaganda te voeren
voor hun betoging in Antwerpen. Vice-rector De Clercq is naar De Brug gekomen om met de NSV te
onderhandelen. Uiteindelijk gaven ze de actie na een aantal uur op en werden ze opgepakt.
Maart 2004
In maart 2004 liet NSV-Gent een veroordeelde racist komen spreken. Guillaume Faye kwam (samen
met Robert Steuckers) spreken op de door hun georganiseerde activiteit. Faye werd eerder
veroordeeld tot een zware boete wegens ‘aanzetten tot racistisch geweld’. Hij stelt ondermeer dat
Europa afstevent op een etnische burgeroorlog met de hier aanwezige moslims.
2005
De NSV maakt zich op voor de jaarlijkse studentenbetoging, dit jaar in Leuven. Op verschillende
internetfora verklaren de betogers dat ze hopen om donderdag wat linksen "bij mekaar te kloppen".
Wie nog twijfelde over het gewelddadig asociaal karakter van de NSV-betogers, bieden we een aantal
uittreksels aan van de haatoproepen:
• Op het forum politics.be schrijft ene 'Orion' (met Vlaams Belang afbeelding onder zijn/haar
naam): "Ik moet spijtig genoeg werken en kan er echt niet onderuit. Ik had nog zo graag een paar
linkse spasten bij mekaar geklopt, maar iets zegt mij dat dat deze week toch nog zal gebeuren."
Ene 'Breydel' reageert op dat laatste met "wees gerust". We gaan er van uit dat dit geen officieel
VB-standpunt is, maar het geeft te denken dat VB'ers in deze richting denken. (2005)
• Dat dit geen alleenstaande uitspraak is, bleek nogmaals naar aanleiding van het economisch
congres van het VB en de tegenbetoging. Op het forum politicsinfo.net schreef een VB'er over de
tegenbetogers: "zo'n stuk werkschuw tuig, ja...daar ram ik m'n knoken graag in."
• Anderen stellen het voor alsof extreem-rechts dit jaar opnieuw rellen zal veroorzaken om de
linkse tegenbetogers fysiek aan te pakken. Een zekere 'rainman' stelt: "Luilinks kan nog is haar
ware aard tonen zoals vorige keer toen ze als enigen rellen veroorzaakten en de politie te lijf
gingen. Onbegrijpelijk hoe tolerant deze nog was tegen extremistische oproerkraaiers. Dit jaar
14
zou ik er anders niet op tellen als ik jullie was, je zou voor een grote verrassing kunnen komen te
staan."
19 oktober 2005
Op een politieke avond georganiseerd door de linkse studentenvereniging Animo gooit de NSV’er
Frederik Ranson een taart in het gezicht van hun gastspreken Elio Di Rupo.
2006
In 2006 verschijnen allerlei foto’s vanop een NSV-cantus in Gent met daarop stickers die de
Apartheid verheerlijken, geïmproviseerde hakenkruizen (met bierflesjes), collaboratistische symbolen,
etc.
2006
In 2006 werd NSV - Hasselt terug opgericht en de eerste voorzitter werd Thierry Vanroy die bij de
gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 kandidaat was voor het VB in Heusden-Zolder. Op een
internetforum schreef Vanroy eerder onder meer: "Eens de democratie in chaos ineenstuikt, hoop ik
dat er een ijzeren fascistische hand is om over te nemen". Vanroy trok meermaals naar activiteiten
van Blood&Honour. In februari 2006 schreef hij nog op een internetforum: “Ik heb geen lang haar
meer, nu geen gezeik meer van Duitsers op een Blood&Honour concert”. Vanroy uitte zich op dat
forum als een fan van Blood&Honour Midgard.
24 april 2006
Op 24 april houdt de Hasseltse afdeling van NSV een bijeenkomst met een discussie over
“Nationalisme & de Beweging in Nederland”. Nu blijkt dat de inleider van dienst een gekende neonazi
uit Nederland is: Tim Mudde, ook wel bekend van de nazi-groep Brigade M. De bijeenkomst
wordt georganiseerd door Thierry Vanroy die zelf meermaals zijn sympathie voor het nazisme naar
voor bracht. Zo speelt hij bijvoorbeeld in de groep “Brigade M”. De M in “Brigade M” verwees
overigens in eerste instantie naar Anton Mussert, een Nederlandse collaborateur en nazisympathisant
in WO2. De 42-jarige Mudde heeft er al een uitgebreid parkoers opzitten in radicaalrechtse
kringen. Zo was hij onder meer lid van CP’86 en was hij aanwezig op een door Constant
Kusters georganiseerd Nationalistisch Jongerentreffen in 1993 waarbij het tot zware vechtpartijen
kwam en waarbij een gekleurde man in elkaar werd geslagen. Vanaf midden jaren 1990 concentreert
Mudde zijn activiteiten eerder bij Voorpost. Die groep is zowel in Vlaanderen als Nederland actief en
wordt in ons land geleid door figuren die allen bij het Vlaams Belang betrokken zijn. Actieleider Luc
Vermeulen werkt voor de partij en zowat alle verantwoordelijken in Voorpost zijn VB’ers. De groep
krijgt ook steun van een aantal VB-parlementsleden. Ortwin Depoortere trok bijvoorbeeld naar
Nederland om er een toespraak te houden namens Voorpost op een bijeenkomst van Voorpost-
Nederland. Tegelijk was Mudde nog steeds actief met zijn band “Brigade M” dat meermaals optrad
bij Blood&Honour en dat zelf ook “nationaal-revolutionaire” standpunten innam. Officieel
distantieert Mudde zich van het nazisme, maar tegelijk brengt Brigade M in haar song “50.000
helden” hulde aan de SS. Tim Mudde zou naar verluidt overigens zijn eigen huwelijk speciaal hebben
laten plaatsvinden op 20 april omdat dit de geboortedag van Adolf Hitler was… Het bekendste
nummer van Brigade M is "eigen volk eerst". Dat klinkt bekend en de inhoud ervan is eveneens
ondubbelzinnig te interpreteren. In een vraaggesprek met het magazine van Blood&Honour
Vlaanderen stelde de groep het volgende over migranten: "Ga terug naar huis, eet bananen en geniet
van het feit dat je niet hoeft te werken voor je vreten, schop tegen een boom en vreet je klem."
Nu zou Tim Mudde op een bijeenkomst van NSV-Hasselt komen spreken over “Nationalisme en de
15
beweging in Nederland”. Uiteraard zal NSV opnieuw ontkennen dat het iets met neo-nazi’s te maken
heeft. Uiteraard zal het VB indien nodig afstand nemen van de bijeenkomst. Maar intussen is er
opnieuw een bijeenkomst met een uitgesproken neo-nazistische spreker die bovendien de
Nederlandse tak van een nauw aan het VB gelieerde groep mee leidt.
20 oktober 2006
Op 20 oktober 2006 komt Eddy Hermy spreken als “onafhankelijke” op het openingsdebat van de
NSV. Hermy is een oud-VMO-er die onlangs het Nieuw-Solidaristisch Alternatief (N-SA) heeft
opgericht. Hij is ook erg actief bij Vlaamse Jongeren Westland (persspreker op de betoging in Brugge).

Maart 2007
Toen drie linkse studenten na een vergadering op café in gingen, moesten ze daarbij moesten ze
voorbij het café 'De Leeuw van Vlaanderen' waar een groep NSV'ers druk aan het telefoneren leek te
zijn. De studenten trokken gewoon verder en gingen naar een café. Ze werden verstoord door een
groep NSV'ers die er kwamen provoceren. Ze haalden onder meer uit naar een artikel dat de dag
voordien op deze website verscheen over de problemen waarmee hun campagne wordt
geconfronteerd. Ook stelden ze dat ze reeds minstens 1.000 exemplaren van het studentenblad
Dwars hadden vernietigd. Dat blad bracht een kritisch artikel over de NSV en daar hebben de rechtse
studenten het blijkbaar moeilijk mee. De drie linkse studenten (waaronder Antwerps LSP-voorzitter
Jan Vlegels en ALS-voorzitter Farid Rasoolzadeh) besloten om niet in te gaan op de provocaties en
verder iets te drinken tot de rechtse studenten zouden afdruipen. Een tijdje nadat de rechtse
studenten waren verdwenen, dachten ze dat de kust vrij was om ongestoord naar huis te gaan. Aan
de tramhalte vlak naast het café wachtten ze op de tram toen ze werden aangevallen door een
groepje NSV'ers. De groep NSV'ers werd geleid door hun Antwerpse voorzitter Jeroen Serpieters. Ze
stormden op de linkse studenten af in de hoop hen snel een flinke rammeling te geven. Er vielen aan
beide kanten raken klappen.
16
8 maart 2007 (1)
Op de NSV-betoging in Antwerpen in maart kwam het tot geweld toen een groep van de NSVbetoging
een café binnenviel om daar de boel op stelten te zetten. Vijf NSV’ers komen nu voor de
strafrechter en riskeren straffen naar aanleiding van het geweld. Twee minderjarige daders
verschenen voor de jeugdrechtbank te Mechelen.
8 maart 2007 (2)
Op 8 maart betoogde de NSV door Antwerpen. Naar jaarlijkse traditie werd een tegenbetoging
georganiseerd om te vermijden dat de NSV’ers de stad voor zich alleen zouden hebben die avond.
Dat dit geen overbodige luxe is, bleek nogmaals toen in de marge van de NSV-betoging een groep
extreem-rechtse jongeren naar een café in de studentenbuurt trok en daar heel wat vernielingen
aanbracht. Zeven van de daders werden geïdentificeerd en moeten zich nu verantwoorden voor de
rechter. Twee van hen waren minderjarigen en moeten naar de jeugdrechtbank in Mechelen. Vijf
anderen kwamen deze week reeds voor de strafrechtbank in Antwerpen. Hun advocaten vragen
evenwel bijkomende onderzoeksmaatregelen waarop het proces werd uitgesteld naar 3 december.
8 maart 2007 (3)
Een vierhonderdtal aanhangers van de extreem-rechtse Nationalistische StudentenVereniging (NSV)
betogen in Antwerpen onder het motto “halt aan de de PS-staat”. De jaarlijkse nationale
themabetoging verliep zoals gebruikelijk niet incidentloos en er vielen ‘rechts en links’ wat klappen.
Er werden een dertigtal NSV-ers gearresteerd toen die studentencafé ‘Markies de Sade’aanvielen.
Daarbij werden heel wat vernielingen aangebracht en raakten beide uitbaters gewond. De actie was
gepland, aldus een getuige, de NSV’ers weten dat dit geen politiek café is en ze hier niet welkom zijn
in hun uniform. Vijf NSV’ers moeten zich op 14 mei voor de rechtbank verantwoorden.
25 september 2007
Bij het begin van het academiejaar 2007-2008 verstoort het NSV de toespraak van
regeringsonderhandelaar Van Rompuy in Auditorium E. Hij gaf een gastcollege bij Professor Carl
Devos voor zijn les politicologie. Een Belgische vlag wordt door praeses Arno D’hooge verscheurd.
15 november 2007
Te Deum actie in Brussel: verschillende NSV’ers worden opgepakt wanneer ze ‘te dicht’ bij de
kroonprins komen. Een twintigtal leden van NSV verstoort dit feest ter ere van de Dynastie. Voor de
Sint-Michiels en de Sint-Goedele kathedraal scanderen ze leuzen voor het einde van België.
Vervolgens worden ze administratief aangehouden.
18 november 2007
In Brussel betogen 35.000 Belgen voor het behoud van het land. Bij een tegenbetoging van NSV en
Voorpost aan het Koninklijk Paleis worden 15 extreemrechtse betogers opgepakt.
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:00   #732
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
U begrijpt humor toch echt niet hé. Als men vroeger de NSV! voor stalinisten had afgedaan, dan had daar een grote kop van Stalin gestaan. Dat beseft u toch? Het gebruiken van dat soort beelden omdat ze een cliché zijn, is net het leuke daaraan. Net daarom zullen sommige LVSV'ers zich graag al grappend voordoen als het vieze grootkapitaal.

Maar dat de ALS droogstoppels zijn, dat is al langer geweten. Daarbij hebt u nog geen enkele NSV!-publicatie van de laatste 10 jaar kunnen aanhalen om uw stellingen te onderbouwen. En als we toch monsterachtige fascisten waren, dan zouden ander politieke studentenverenigingen in Antwerpen dat toch al lang gemerkt hebben? Of ben ik zo'n meestermanipulator dat ik het kan verbergen?
Hoogstaande en verfijnde humor...

U wilt dus zeggen dat het nsv één grote grap is?
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:00   #733
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Vooral de drie laatste zijn grappig

Citaat:
25 september 2007
Bij het begin van het academiejaar 2007-2008 verstoort het NSV de toespraak van
regeringsonderhandelaar Van Rompuy in Auditorium E. Hij gaf een gastcollege bij Professor Carl
Devos voor zijn les politicologie. Een Belgische vlag wordt door praeses Arno D’hooge verscheurd.
15 november 2007
Te Deum actie in Brussel: verschillende NSV’ers worden opgepakt wanneer ze ‘te dicht’ bij de
kroonprins komen. Een twintigtal leden van NSV verstoort dit feest ter ere van de Dynastie. Voor de
Sint-Michiels en de Sint-Goedele kathedraal scanderen ze leuzen voor het einde van België.
Vervolgens worden ze administratief aangehouden.
18 november 2007
In Brussel betogen 35.000 Belgen voor het behoud van het land. Bij een tegenbetoging van NSV en
Voorpost aan het Koninklijk Paleis worden 15 extreemrechtse betogers opgepakt.
Hoe durven wij zomaar tegen de koning zijn!
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:00   #734
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Hoogstaande en verfijnde humor...

U wilt dus zeggen dat het nsv één grote grap is?
Zoals eerder reeds is aangetoond, begrijpt u zeer weinig van de teksten die u leest.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:04   #735
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Vooral de drie laatste zijn grappig

Hoe durven wij zomaar tegen de koning zijn!
Vreemd toch. Zoveel mensen die tegen de koning zijn, maar bij het nsv geraken ze er voor opgepakt...
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:18   #736
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Vreemd toch. Zoveel mensen die tegen de koning zijn, maar bij het nsv geraken ze er voor opgepakt...
Vreemd toch. Ah wacht, misschien is het omdat wij actie voeren tegen het koningshuis? Ik nodig je uit om eens met een affiche, die zelf niet al te groot moet zijn, bij een koninklijk bezoek te gaan zwaaien waarop staat "Ik ben tegen de monarchie". Je gaat net zoals zovele NSV!'ers en Voorposters en TAK'ers en VVB'ers de grond op en de cel in voor een paar uur.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:20   #737
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Maar even om zeker te zijn. Jij als LSP'er verwerpt actie tegen het systeem en het koningshuis?
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:23   #738
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Vreemd toch. Ah wacht, misschien is het omdat wij actie voeren tegen het koningshuis? Ik nodig je uit om eens met een affiche, die zelf niet al te groot moet zijn, bij een koninklijk bezoek te gaan zwaaien waarop staat "Ik ben tegen de monarchie". Je gaat net zoals zovele NSV!'ers en Voorposters en TAK'ers en VVB'ers de grond op en de cel in voor een paar uur.
Waarom zou ik me met zo een nutteloze actie bezighouden.
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:24   #739
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Waarom zou ik me met zo een nutteloze actie bezighouden.
Dus u vindt acties tegen het systeem en het koningshuis nutteloos?
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:24   #740
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dus u vindt acties tegen het systeem en het koningshuis nutteloos?
Zo een acties zoals die van het nsv, ja.
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be