![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb er niks op tegen dat niet rokers graag hun plekje hebben onder de zon.
Maar als roker heb ik ook graag mijn plekje. En voor café's is dat net hetzelfde.
|
|
|
#362 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#363 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U begrijpt toch dat u indirect enorm veel voordelen haalt uit auto's, he?
|
|
|
|
|
#364 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#365 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ga overigens niet echt akkoord met het gegeven dat 'een duidelijke ideologie hebben' (in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, Tavek, die een latente ideologie heeft), hetzelfde zou zijn als 'kortzichtig'. Misschien heb ik wel een hele waaier aan alternatieven bekeken (wat ik ook heb gedaan) & ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal een beetje onzinnig is?
Misschien vind ik wel echt dat geweld absoluut niet gerechtvaardigd kan worden, al vindt men het nog zo leuk? Nu, wat daar 'kortzichtig' aan is, geen idee. Maar als het dat is, dan zie ik niet in wat daar substantieel meer kortzichtig aan is dan de gedachte 'als de volksvertegenwoordiging ermee akkoord gaat, dan is het in orde'. Dit laatste concept veegt overigens elke mogelijke vorm van rationele argumentatie van tafel. Kunnen we even goed de biezen pakken. We hebben immers dé maatstaf gevonden van wat goed & slecht is: de volksvertegenwoordiging!
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 oktober 2008 om 12:47. |
|
|
|
|
|
|
#366 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#367 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#368 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#369 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
wat ik maar niet begrijp is dat de anti-rokers graag een sociaal leven willen uitbouwen maar daar alleen maar de kans toezien op de kap van de rokers. Zeer vreemd.
|
|
|
#370 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dus u erkent dat uw eerdere uitspraak dat zo'n autoverbod u niet zou kunnen schelen (of wat zei u precies?) een incorrecte boutade is. Ik vind het goed dat u zo eerlijk bent.
Citaat:
|
|
|
|
|
#371 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ha, ik zie al waar onze meningsverschillen zitten.
U zit gewoon fout op het vlak van de feiten - niet moeilijk dat er absurde gevolgtrekkingen uit komen! Patsy, het is heus waar: rokers zijn niet systematisch niet-rokers in elkaar aan't slaan. Je mag echt veilig buitenkomen, hoor.
|
|
|
|
|
#372 |
|
|
Het mag in elk geval gesteld worden dat:
- 1 Rokers demoniseren niets vruchtbaar oplevert, de buitenlucht is kankerverwekkend ook zonder rokers. De "roker" is op z'n minst geen bewuste moordenaar en ik hoe daar ook rekening mee. - 2 Rokers enkel geweld plegen als u dat persoonlijk toelaat, wat u dus bv terecht niet doet in uw eigen woning. - 3 Café's zijn geen openbare ruimte.
|
|
|
|
#373 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sedert het wetenschappelijk vaststaat dat passief roken uiterst ongezond is, mogen onhoffelijke rokers wel degelijk beschouwd worden als bewuste moordenaars. Helaas zijn de meeste rokers onhoffelijk. Zeker de mensen die zich niet neerleggen bij een absoluut verbod om te roken in sosiale ontmoetingsplaatsen zoals kaffees, zijn onhoffelijk. Of kaffees nu openbare ruimtes zijn, of privé ruimtes met openbaar karakter, of privé ruimtes door bestemming ... het kan mij allemaal geen bal schelen. Ik hoop dat de wet zo vlug als mogelijk gestemd wordt, en ik hoop zelfs dat een paar stijfkoppen toch gaan roken in een kaffee, er er pas mee zullen kappen nadat kaffee-uitbater èn roker een paar boetes betaald zullen hebben.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 oktober 2008 om 15:03. |
|
|
|
|
|
|
#374 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#375 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En door het woordje geweld te gebruiken insinueert u bvb het afbranden van het cafe, het in elkaar slaan van de uitbater, en dat is iets waar wij helemaal niet voor staan. Boetes, en na herhaaldelijke aanmaningen overgaan tot sluiting. Dat is heel wat anders als de cafebaas in elkaar timmeren. Het komt er op neer dat u een andere set waarden belangrijk vindt dan mij. En dit is net waar ik over sprak toen ik stelde dat goed en fout anders kan worden ingeschat. Gij schat dat op een andere manier in als ik. Wie is nu correct ? Gij vindt de vrijheid van de cafebaas het belangrijkste. Ik niet. Ik vind de vrijheid van de klant die moet kunnen gaan en staan wij hij wilt het belangrijkste. Wie heeft gelijk ? Time will tell. |
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wij willen VERLOST zijn van de pest die het roken is, zonder daarbij gehinderd te moeten worden in ons dagelijks doen. Omdat wij niets abnormaals doen. Het zijn de rokers die met een verslaving zitten. Een ongezonde, marginale verslaving gestuurd door een industrie die er grof geld mee verdient. Eigendomsrechten kunnen me gestolen worden als het over gezondheid gaat. |
|
|
|
|
|
|
#377 | |
|
|
Citaat:
De realiteit is echter dat het geen zin heeft op vele vlakken. Je verdraagt net zo veel rook als je kan en wil verdragen. De staat inschakelen is een teken van zwakte en het succes van dat inschakelen doet beroep op andere intenties dan de uwe. Als je konsekwent bent verbied je alles. Zo simpel is het. Ofwel zeg je eerlijk dat je subjectief het ene recht belangrijker vindt dan het andere. No hard feelings. Ik kan daar niets aan doen behalve hopen op een staat die u een verbod op inkonsekwentie oplegt. Ik ben nog steeds relatief frekwent gebruiker van het openbaar vervoer. De Lijn heeft "no smoking signs" in de bus staan. Geen probleem. Het is dan ook een bedrijf dat keuzes maakt. Maar als de chauffeur zijn stinkstokske zelf opsteekt zo onder dat verbodsteken, is dat een schoffering van de gebruiker. bedrog van de consument. Wat ga je daaraan doen? Ik heb al talrijke brieven verstuurt naar "staatssteun"-bedrijf en "correcte" quota-instelling De Lijn. geen antwoord.
Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 15:30. |
|
|
|
|
|
|
#378 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien moet je wat filosofie niet zomaar opzijschuiven?
|
|
|
|
|
#379 |
|
Banneling
|
|
|
|