Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2008, 08:48   #41
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik ben mijn werkcarriere begonnen in kleine firmaatjes....en mede door het "familiaire en flexibele" karakter afgetrapt en in grotere firma's gaan werken...met werkende vakbondsorganen et al...

Op een bepaald moment in zijn leven krijgt een mens beslist "onflexibele" kosten en verantwoordelijkheden te dragen..en dan past het beslist niet meer voor zo een klein ,onderbetalend knutselhokje te blijven werken....

Politici kunnen eigenlijk niet echt helpen...op risico dat er GEEN KMO-tjes meer over zijn..ze zijn nu eenmaal broodnodig in de economie....Politici kunnen er wel degelijk voor zorgen dat er voldoende "upgrade" jobs in serieuze fabrieken zijn zodat mensen als kelt kunnen opklimmen....

hier zit dat ongeveer van hetzelfde , van ne kleine KMO , een garage naar een klein stukske van ne multinational ...... maar dit is wel een héél klein stukske dat zelfstandig is en met 48 man in dienst , dus goed onderbemand en geen tijd om verlof te nemen !!!! véél gebeurd er met plc sturing

arbeiders verdwijnen en techniekers komen erbij !!!! maar meer verdwijnen dan komen hé
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:18   #42
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
De vakbonden van IKEA zijn in staking gegaan omdat deze firma geweldig asociaal zou zijn.

Maar is dat zo? Ze komen toch met zo weinig gegevens boven..

De woordvoerster van Ikea beweert dat men:
  • een werkweek heeft van 35 uur (minimum 4 en maximum 9 uur/dag).
  • overuren worden onmiddellijk �* 150% betaald
  • iedereen is daar bediende (zerlfs de gewone magazijnier)
  • iedereen heeft een hospitalisatieverzekering plus een groepsverzekering
  • einde november ontvangt iedereen een bonus van circa 500 euro (winstdeelname)

Me dunkt dat onze vakbonden echt goed bezig zijn...

En wat zeggen de werknemers beste Chipie,of moeten we weer enkel de werkgevers geloven?
Oud 1 november 2008, 09:36   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ze bekomen 'betere' (dat is betwijfelbaar) voorwaarden, ten koste van de werklozen.
Ja, ik ben daartegen. Jij vindt misschien dat de werklozen in de armoede moeten blijven, ik niet.
nenee, beter zou zijn dat elke werknemer aan een bijzonder laag loon werkt waarmee je just gepast brood en water kunt kopen en als je een tweede job erbij pakt mss een klein appartementje kunt huren. zo kan iedereen aan het werk!

de oplossing door Adrian zè!

of mag men van jouw woorden geen karikatuur maken?
Oud 1 november 2008, 09:38   #44
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Nee, ik vind dat alle werklozen van een publieke bankinstelling extra kapitaal moeten krijgen (boven hun uitkering) aan zeer lage rente zodat ze met vrienden, collega's, buren, ... een activiteit kunnen opzetten gericht op hun eigen welvaart en inkomen.
Daaraan kunnen voorwaarden gekoppeld worden: collectief eigendom, ecologisch verantwoord,in sommige sectoren (en anderen zeker niet),...

Maar dat ze in de armoede moeten blijven, daar ben ik niet voor.

Ik ben er ook niet zo voor dat men de onderhandelingen tussen werkgever en werknemer op louter individuele basis zou promoten alsof het gaat om een contract tussen twee gelijke en autonome partijen. Het lijkt me voor de arbeidersklasse beter dat ze hun gemeenschappelijke belangen samen verdedigen, solidair, omdat ze zo meer gewicht in de schaal werpen dan op hun eendje. Het weerhoudt de kapitalisten ervan de arbeidersklasse nog flexibeler, nog langer en nog lager verloond te laten werken ten bate van de winstverwachting van die kapitalisten. Want dan zijn die arbeiders wel werkend, maar ook arm.
Vindt U dat luilinks ook recht heeft op extra kapitaal?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:42   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vindt U dat luilinks ook recht heeft op extra kapitaal?
wat is luilinks???
Oud 1 november 2008, 09:48   #46
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik ben mijn werkcarriere begonnen in kleine firmaatjes....en mede door het "familiaire en flexibele" karakter afgetrapt en in grotere firma's gaan werken...met werkende vakbondsorganen et al...

Op een bepaald moment in zijn leven krijgt een mens beslist "onflexibele" kosten en verantwoordelijkheden te dragen..en dan past het beslist niet meer voor zo een klein ,onderbetalend knutselhokje te blijven werken....

Politici kunnen eigenlijk niet echt helpen...op risico dat er GEEN KMO-tjes meer over zijn..ze zijn nu eenmaal broodnodig in de economie....Politici kunnen er wel degelijk voor zorgen dat er voldoende "upgrade" jobs in serieuze fabrieken zijn zodat mensen als kelt kunnen opklimmen....
De eerste vereiste, Kelt, is dat de werknemers door deftig 'personeel' worden vertegenwoordigd... Of denkt U dat dit al is?...
Vakbondspersoneel opleiden met slogans als 'Bazen zijn dieven!', 'Bazen zijn uitbuiters', 'Bazen zijn crapuul', 'Bazen zijn poenpakkers', 'Bazen zijn onze vijanden'... zo gaat men er m.i. niet komen (zelfs al is dat soms de waarheid)...

Laatst gewijzigd door Chipie : 1 november 2008 om 09:49.
Oud 1 november 2008, 09:50   #47
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste vereiste, Kelt, is dat de werknemers door deftig 'personeel' worden vertegenwoordigd... Of denkt U dat dit al is?...
Vakbondspersoneel opleiden met slogans als 'Bazen zijn dieven!', 'Bazen zijn uitbuiters', 'Bazen zijn crapuul', 'Bazen zijn poenpakkers', 'Bazen zijn onze vijanden'... zo gaat men er m.i. niet komen (zelfs al is dat soms de waarheid)...

Euh....mijn vakbond (de "groenen" ) gebruikt geen dergelijke omschrijvingen voor de werkgevers....Zelfs aan die carrefour in Brugge is de sloganvoering nog erg "beschaafd" te noemen.....hoewel ikzelf minder diplomatisch denk over die affaire

Laatst gewijzigd door kelt : 1 november 2008 om 09:52.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:53   #48
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
En wat zeggen de werknemers beste Chipie,of moeten we weer enkel de werkgevers geloven?
Zie #17 Duveltje...
Oud 1 november 2008, 09:58   #49
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
nenee, beter zou zijn dat elke werknemer aan een bijzonder laag loon werkt waarmee je just gepast brood en water kunt kopen en als je een tweede job erbij pakt mss een klein appartementje kunt huren. zo kan iedereen aan het werk!

de oplossing door Adrian zè!

of mag men van jouw woorden geen karikatuur maken?
De enige die hier een karikatuur van de zaken maakt ben jij. De werknemers van Ikea werken tegen goede voorwaarden (zie openingspost Chipie) en nog klagen ze dat ze het slecht hebben. In de multinational waar ik werk worden overuren niet eens uitbetaald, dat is een dienst naar je werkgever toe. Geen kat die daarover klaagt of er problemen mee heeft.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:58   #50
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
goeie vraag, Duveltje.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 10:00   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De enige die hier een karikatuur van de zaken maakt ben jij. De werknemers van Ikea werken tegen goede voorwaarden (zie openingspost Chipie) en nog klagen ze dat ze het slecht hebben. In de multinational waar ik werk worden overuren niet eens uitbetaald, dat is een dienst naar je werkgever toe. Geen kat die daarover klaagt of er problemen mee heeft.
ik gaf ook aan dat het een karikatuur is hé, maar ook wat Adrian zegt is dat.
Oud 1 november 2008, 10:00   #52
driewerf

Standaard

Citaat:
Ow,
De werkgever koopt jouw arbeidskracht.
En jij levert er dus gratis een aantal overuren bovenop.
Ga eens naar een pompstation, en tracht eens om een paar liters gratis te tanken, of vraag eens bij de bakker een half brood gratis bovenop het brood dat je kocht. Ze zullen nogal raar opkijken.
Oud 1 november 2008, 10:02   #53
driewerf

Standaard

Citaat:
Het beeld dat Vlijmscherp schetste is nauwelijks een karikatuur.
Ik heb een aantal jaren bij DHL gewerkt, en het aantal arbeiders die bijklussen of was niet te tellen.
Oud 1 november 2008, 10:07   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Een 'professional' in het VRT nieuws zei dat bedrijven werkwilligen NIET moeten uitbetalen als de actie van de stakers de productie verhindert.
Dat is dus je 'waarom'.
Stel eens dat alle vorkhefchauffeurs van een bedrijf staken waardoor werkwilligen geen aanvoer meer krijgen.
Toch logisch?
Vreemd, ik hoorde de "professional" arbeidsrecht net het tegenovergestelde zeggen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 10:10   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik heb een aantal jaren bij DHL gewerkt, en het aantal arbeiders die bijklussen of was niet te tellen.
Ik heb een maand vakantiewerk gedaan bij DHL en de arbeiders die ik daar gezien heb waren content met hun job. De reden dat er zoveel bijklussen is omdat het eenvoudig combineerbaar is met nachtwerk (ploegenwerk).
Oud 1 november 2008, 10:11   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ow,
De werkgever koopt jouw arbeidskracht.
En jij levert er dus gratis een aantal overuren bovenop.
Ga eens naar een pompstation, en tracht eens om een paar liters gratis te tanken, of vraag eens bij de bakker een half brood gratis bovenop het brood dat je kocht. Ze zullen nogal raar opkijken.
Je kan beiden niet zo direct met elkaar vergelijken. De arbeidskrachtwaarde van een bediende verschilt met die van een arbeider, en al helemaal met de prijs van naft of een brood.
Oud 1 november 2008, 10:15   #57
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie #17 Duveltje...
Nieuwe forummer of wat,maar toch weer mooi de vraag ontlopen hé,
Citaat:
Oud 1 november 2008, 10:27   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waren ze niet uitgeput na hun zware dagtaak ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 10:34   #59
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
Dat is gewoon gek.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 10:35   #60
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Vreemd, ik hoorde de "professional" arbeidsrecht net het tegenovergestelde zeggen.
Die gaf meestal de vakbonden op alle punten gelijk...

Die mens weet dat hij anders nooit meer op tv mag komen...
(in feite is dit niet om te lachen )
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be