![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 'Neit'? Is dat ook een begrip uit de taalfilosofie, o eerbiedwaardige professor doctor honoris causa?
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat is een typfout.
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Versta je wat ik bedoel of versta je het niet? Indien ja, waar maakt u zich druk over? Indien nee, dan heb ik medelijden met u. [/mode Healey&Vlijmscherp] Zonder zwanzen: u heeft zondermeer gelijk! Maar: mensen die geen vlekkeloos Nederlands spreken mogen ook in het openbaar spreken! Zie http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=115. ![]()
![]() |
![]() |
#124 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 november 2008 om 16:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een fout?!? De Grote En Onfeilbare Adrian Healy?!? Oekandanna?
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
On topic: zowel de grammatica als de woordenschat van een taal bestaan uit afspraken. Natuurlijk kunnen die veranderen, maar als u wilt beweren dat de afspraak inzake de betekenis van het Nederlandse woord "noemen" daadwerkelijk veranderd zou zijn, dan zou u er goed aan doen daar een bewijsje voor aan te brengen. Pas op, bewijzen uit een andere taal tellen niet, ook niet uit het verkavelingsvloms.
![]() |
![]() |
#127 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval: ik heb er geen geheim van gemaakt dat ik heel veel zaken niet weet & heel veel fouten maak. Ik probeer me dan ook te beperken tot onderwerpen waar ik iets over weet. Misschien moet u die houding ook geven. Het zal waarschijnlijk leiden dat u uw profiel hier zal moeten verwijderen, maar dan heeft u toch de eer aan zichzelf gehouden, niet waar?
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is genoeg om te zeggen dat het helemaal geen fout is, maar simpelweg een nieuw gebruik van dat woord. Dat is nu eenmaal het punt van taal.
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, euh, Walter .... 'k ga u zeggen,
'k noem Decabouter .... Lowie, Giljom, ik ben werkzaam .... als boekhouder, en woonachtig ... in de bebouwde kom die noemt Zichen Zussen Bolder, tussen Zolder en Roclenge-sur-Geer, in 'n nette nieuwe fermette, volledig onge-hypothekeerd. Wel, euh Walter .... ik ben huwachtig met m'n vrouw die .... noemt Rozet, zij is regel-matig drachtig en ook werkzaam ... vooral in bed (grapje, Walter!). Onze kindjes ... noemen Madonna, Corolla, Starlet en Prince, ik wou absoluut 'n jongen maar nu stoppen ... w'alleszins. Wel, euh, Walter ... 'k zal u zeggen, hobby's heb ik .... wel niet veel: ik leer onze ... Prince playbacken en ons Madonna ... leer ik toneel, ons Corolla ... autorijen, -onze Starlet ... is nog te klein- ons Rozet leert ... Nele breien, ik zou zeggen ... meer moetanisijn. (tekst en muziek: Jan De Wilde) http://www.muzikum.eu/artiesten/jan_...oemdegij-1124/
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 november 2008 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Ik ben de enige die doorheeft dat 'varken' het correcte woord is voor wat al de rest een 'ezel' noemt en vice versa!' Natuurlijk absurd. Vermits de betekenis en dus het juist of fout gehalte van de taal voortkomt uit het gebruik, uit het feit of anderen het begrijpen of niet & dergelijke, is het zo dat 'fout gebruik' een zinloos concept is indien de toehoorder begrijpt wat je aan't zeggen bent. Vandaar. Je zou kunnen zeggen dat het fout is omdat het niet overeenkomt met de regels/aanbevelingen van de taalunie. Goed, dat is misschien wel waar. Maar is dat wat de betekenis is van 'correct' of 'incorrect' taalgebruik? 'Volgens de regels van de taalunie'? Ik vind van niet. Meaning is use. En als het begrepen wordt, is het correct.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 november 2008 om 16:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn andere factoren die verantwoordelijk kunnen zijn. Een gebrek aan opvoeding bijvoorbeeld, of een laakbare negligentie, of... Citaat:
Citaat:
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 november 2008 om 16:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar goed.
U wilt gewoon niet goed aanvaarden dat noemen qua betekenis is geëvolueerd. Het zij dan zo.
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bent u ook zo iemand? Uw echte voornaam is toch niet Andrew, hoop ik.
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha, de betekenis zou geëvolueerd zijn. Kan je dat eens aantonen?
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U weet overigens toch wel dat er een verschil is tussen wat ik zeg & wat uw vorige baas zei, he?
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||