Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2008, 10:00   #241
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
kijk jij ooit naar de Franstalige tv? lees jij ooit de Franstalige kranten??? mijn Frans is nu allesbehalve perfect, maar zelf ik haal de fouten er zo gemakkelijk uit hoor.

meer zelf, mijn (jongere) Franstalige collega's geven gemakkelijk toe dat ze de regels van het Frans gewoon aan hun laars lappen. zo zijn er geen accenten in hun schrijfsels, gebruiken ze even gemakkelijk "je m'excuse" ipv "veuillez m'excuser", enz enz enz.
Het gaat vooral over spreken. Door sms en msm is er in alle talen een nieuwe schrijftaal aan het ontstaan. In het Frans is de letter K bijv. zeer populair geworden.

Maar zij weten dat KI qui moet zijn. Veel Vlamingen weten echter niet dat ze fouten maken (bijv. heten - noemen).
Heel wat Vlamingen zouden dus in staat zijn om een Franstalige te leren dat hij 'Ik noem Jean' moet zeggen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 10:02   #242
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het gaat vooral over spreken. Door sms en msm is er in alle talen een nieuwe schrijftaal aan het ontstaan. In het Frans is de letter K bijv. zeer populair geworden.

Maar zij weten dat KI qui moet zijn. Veel Vlamingen weten echter niet dat ze fouten maken (bijv. heten - noemen).
Heel wat Vlamingen zouden dus in staat zijn om een Franstalige te leren dat hij 'Ik noem Jean' moet zeggen.
en mocht die Franstalige dat overal zeggen, hij zou overal begrepen worden. enkel taalpuristen zouden héél mss protesteren.

en wat over "je m'excuse" en "excusez-moi"? jij kent toch het verschil, hoop ik??
Oud 19 november 2008, 10:07   #243
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstalige politici heb je nog nooit van negligentie kunnen beschuldigen en daarover gaat het.
Bij Vlaamse politici is dat wel het geval.
LOL

Ik ben inderdaad geen verzuurde schoolmeester die de Franstalige media afspeurt naar taalfouten van politici en daar dan op een forum een politieke aanval mee opbouwt... En al zeker zal ik een zo ridicuul excuus niet gebruiken om geen Frans te moeten leren. Maar dat Franstalige politici en mediafiguren dagelijks taalfouten maken en het zich niet aantrekken, dat merk ik wel.

Terzijde: ik probeer correcter Frans te spreken dan sommige Belgische Franstaligen, mediafiguren en politici inbegrepen, en daar heb ik in Brussel af en toe serieuze binnenpret mee. Sommigen zetten een hoge borst op over de Franse taal en de francofonie en spreken vervolgens een schabouwelijk soort Belgisch waar je zo het Nederlands uithaalt. Leuk om die gasten te verbeteren waar ze bij staan.

Ge zult dus andere excuses moeten zoeken voor de racistische ingesteldheid van veel Franstalige Belgen tegenover de Nederlandse taal.
Oud 19 november 2008, 10:11   #244
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als iemand tegen u zegt, ik noem Jean, wat zegt u dan?

Ik noem Straatrue?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 10:12   #245
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en mocht die Franstalige dat overal zeggen, hij zou overal begrepen worden. enkel taalpuristen zouden héél mss protesteren.

en wat over "je m'excuse" en "excusez-moi"? jij kent toch het verschil, hoop ik??

Ik heb dan ook deze speech geschreven:
http://www.youtube.com/watch?v=xrw5YgWC0rs
Oud 19 november 2008, 10:19   #246
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Het Nederlands dat onze Franstalige ministers gebruiken... dat is pas een schande en een belediging.

En nu spreek ik nog niet over het Nederlands van onze Koningin...
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 10:24   #247
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Het Nederlands dat onze Franstalige ministers gebruiken... dat is pas een schande en een belediging.

En nu spreek ik nog niet over het Nederlands van onze Koningin...
De jongere generatie doet het vrij behoorlijk: Demotte, Wathelet, Michel.

Intussen is de eerste Vlaamse generatie politici aangebroken die het moeilijk begint te krijgen om behoorlijk FR te spreken, dus binnen 10 �* 20 jaar zal het niveau ongeveer gelijk zijn, of misschien zelfs beter bij de Franstaligen.

In Franstalig BE beseft iedereen nu dat je een mooie carrière op je buik mag schrijven als je NL niet goed is, in VL is net de omgekeerde gedachte populair aan het worden.
Oud 19 november 2008, 10:29   #248
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Intussen is de eerste Vlaamse generatie politici aangebroken die het moeilijk begint te krijgen om behoorlijk FR te spreken, dus binnen 10 �* 20 jaar zal het niveau ongeveer gelijk zijn, of misschien zelfs beter bij de Franstaligen.

In Franstalig BE beseft iedereen nu dat je een mooie carrière op je buik mag schrijven als je NL niet goed is, in VL is net de omgekeerde gedachte populair aan het worden.
Franstalig België zal wel weer minder en minder interesse voor het Nederlands krijgen. de haatpropaganda van Le Soir en La Libre is gewoon te sterk.

op dit moment krijgen die nog niet teveel navolging in Wallonië zelf, maar dat zal wel komen.
Oud 19 november 2008, 10:40   #249
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstalig België zal wel weer minder en minder interesse voor het Nederlands krijgen. de haatpropaganda van Le Soir en La Libre is gewoon te sterk.

op dit moment krijgen die nog niet teveel navolging in Wallonië zelf, maar dat zal wel komen.
De Waalse overheid steunt volop het aanleren van vreemde talen (via onderdompeling) - met prioriteit voor het NL en Duits.
http://www.leforem.be/particuliers/s...n-langues.html

Het is ooit anders geweest.
Oud 19 november 2008, 10:43   #250
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Waalse overheid steunt volop het aanleren van vreemde talen (via onderdompeling) - met prioriteit voor het NL en Duits.
http://www.leforem.be/particuliers/s...n-langues.html

Het is ooit anders geweest.
en het zal snel weer veranderen. Vlamingen zijn racisten, facisten en neo-nazi's, die hun taal mag je gewoon niet leren. dat is de boodschap die je elke dag krijgt bij Le Soir en La Libre. nooit letterlijk natuurlijk, ze laten het gewoon op hun forum verschijnen en laten het staan.
Oud 19 november 2008, 10:52   #251
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand als Charles Michel spreekt behoorlijk Nederlands. Hij heeft een gesprek met Kris Peeters. Kris zegt terloops: mijn zoon noemt ook Karel.

Charles: Humm, noemt??? heet???

Kris: Oh, geen probleem hoor, ik ben dan wel Vlaams minister-president; maar zelfs in formele situaties blijven wij af en toe dialect spreken. Trouwens, is er volgens jou iets mis met "Mijn zoon noemt Karel"? Hoe zit dat juist met noemen en heten?

Charles: ???!!??? (denkt: die zal ik onthouden; Peeters beheerst zijn eigen taal niet).
Die konklusie zal Sjareltje Michel veel politiek gewin opbrengen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 10:55   #252
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
"Noemen" en "heten" door elkaar slaan is helemaal geen dialect. Het is verbasterd verkavelingsvloms.
Volgens mij toch echt wel hoor.

Hier in West-Vlaanderen zal een wat ouder vrouwtje tegen een peuter steevast zeggen:"oe noem je gie?" of afhankelijk van de streek "oe noemd je gie?", terwijl het eigenlijk :"hoe heet jij?" zou moeten zijn. Kortom, het lijkt er zelfs al niet meer op.

Als dat zelfde vrouwtje hier in de geburen "hoe heet je?" zou zeggen is de kans bestaande dat men daarop antwoordt:"Met mes en vork!"
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:04   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Demotte, jonge generatie? In ieder geval, Demotte is aan een zijde van zijn familie nu eenmaal Vlaams. In het AN dat de man spreekt, hoor je meer dan eens een dialectische invloed van het Oost-Vlaams uit de Vlaamse Ardennen.

Michel, zoon van, ja, zoon van een voormalig leraar Nederlands. We mogen dan inderdaad redelijkerwijze aannemen dat de vader zijn kennis aan de zoon heeft doorgegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:10   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De minister-president vertegenwoordigt ons, naar de wereld en vooral naar België toe. Van zo iemand verwacht ik dat hij, zeker zolang de positie van het Nederlands bedreigd wordt, enig respect voor onze cultuur, onze taal, ons erfgoed etc. tentoon spreidt. Zeker, hij mag fouten maken zoals iedereen, maar hij mag dan ook gecorrigeerd worden. Anders kunnen we nog eeuwen blijven zeuren dat de minderheidsbelgen de Vlamingen en het Nederlands niet respecteren.
Ja, dat verwacht ik ook, maar een politicus afrekenen op enkele dialectische invloeden in zijn AN lijkt me geen argument om de positie van de man aan het wankelen te brengen.

Ik verwijs nogmaals naar bijvoorbeeld de Oostenrijkse politici die, als ze menen Standaardduits te spreken, eigenlijk een plaatselijke variant van die standaardtaal gebruiken. Als men in Oostenrijk Standaardduits wil spreken, is het vaak doorspekt van eigen woordenschat en uitdrukkingen. Niemand stoort er zich aan, en het wordt ook niet beschouwd als een uiting van gebrek aan kennis. Juist daar zit het verschil in benadering tussen de Germaanse en Latijnse wereld. In het Frans is de standaardtaal een loodzware dwangbuis waar alle puntjes op de i moeten staan. Iedere afwijking van wat de Académie Française voorschrijft, is fout. In de Germaanse wereld, in het Noors en Duits en in iets mindere mate in het Nederlands bijvoorbeeld, is die normering en het gebruik van die norm iets losser. De krijtlijnen staan iets verder van elkaar.
Oud 19 november 2008, 11:12   #255
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Hier in West-Vlaanderen zal een wat ouder vrouwtje tegen een peuter steevast zeggen:"oe noem je gie?" of afhankelijk van de streek "oe noemd je gie?", terwijl het eigenlijk :"hoe heet jij?" zou moeten zijn. Kortom, het lijkt er zelfs al niet meer op.
Dus, het West-Vlaams zou hier (voor de verandering) eens het verkavelingsvlaams beïnvloed hebben? Mogelijk.

Desondanks is en blijft het een gewoon gallicisme (in het Frans is "appeler" zowel "noemen" als "heten"). Van mijn West-Vlaamse roots weet ik dat West-Vlamingen sterk zijn in gallicismen.

Laten we dus niet doen, zoals sommigen hier, alsof het dooreenslagen van noemen en heten één of andere unieke Vlaamse uitvinding is, die beschermd en gekoesterd moet worden, en misschien wel vereeuwigd moet worden in het Memoriaal van de Vlaamse Beweging.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 19 november 2008 om 11:12.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:13   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al veel eerder heb ik het eens aangehaald: vele jaren geleden heb ik eens een bijkomende opleiding in Frankrijk gevolgd. Als buitenlander was ik daar niet alleen. En toen bleek dat wij als buitenlander een betere kennis hadden van de Franse spelling dan veel Franse studenten...
Oud 19 november 2008, 11:16   #257
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al veel eerder heb ik het eens aangehaald: vele jaren geleden heb ik eens een bijkomende opleiding in Frankrijk gevolgd. Als buitenlander was ik daar niet alleen. En toen bleek dat wij als buitenlander een betere kennis hadden van de Franse spelling dan veel Franse studenten...
Inderdaad spelling, ja.
Vlamingen spellen vaak ook beter dan Nederlanders; maar dat is voor de rest geen garantie dat ze het AN beter beheersen.
Oud 19 november 2008, 11:16   #258
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat verwacht ik ook, maar een politicus afrekenen op enkele dialectische invloeden in zijn AN lijkt me geen argument om de positie van de man aan het wankelen te brengen.

Ik verwijs nogmaals naar bijvoorbeeld de Oostenrijkse politici die, als ze menen Standaardduits te spreken, eigenlijk een plaatselijke variant van die standaardtaal gebruiken. Als men in Oostenrijk Standaardduits wil spreken, is het vaak doorspekt van eigen woordenschat en uitdrukkingen. Niemand stoort er zich aan, en het wordt ook niet beschouwd als een uiting van gebrek aan kennis. Juist daar zit het verschil in benadering tussen de Germaanse en Latijnse wereld. In het Frans is de standaardtaal een loodzware dwangbuis waar alle puntjes op de i moeten staan. Iedere afwijking van wat de Académie Française voorschrijft, is fout. In de Germaanse wereld, in het Noors en Duits en in iets mindere mate in het Nederlands bijvoorbeeld, is die normering en het gebruik van die norm iets losser. De krijtlijnen staan iets verder van elkaar.
Ik begrijp je uitleg, en in Vlaanderen wordt de standaardtaal ook aangevuld met eigen woorden en uitdrukkingen. Alleen is het verwarren van noemen met heten geen "eigen uitdrukking" maar gewoon een dooreenslaan van woorden, meer dan waarschijnlijk onder invloed van het Frans.
Oud 19 november 2008, 11:18   #259
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heten en noemen is meer dan een spraakkunstnuance.
Dat er niemand in de entourage van Peeters weet heeft van die fout, of hem er niets over durft/wil zeggen is bedenkelijk.
Dat doet me denken aan een oud verhaal.
Een oud-burgemeester (oud-premier en nationaal gekende politieke figuur) van Antwerpen Kamiel Huysmans promootte indertijd erg de nieuwe grote tunnel (niet de Kennedy-tunnel, langer geleden, de konijnenpijp).
Maar hij sprak dat woord tunnel altijd uit op zijn Antwerps, dus op zijn Frans, (als je 't niet door hebt hoe, volg dan gewillig dit rijmpje: wel wel wel, zo een lange tunnèl ).

Een joernalist wou hem terechtwijzen en vroeg hem zeer beleefd in de stijl van de tijd "hoe wordt dit nu uitgesproken Mr .., tunnel of tunnèl ?"
Antwoord: "Wat zegt men meestal tegen u, mijnheer, pummel of pummèl".

Wees gerust: de burgemeester is altijd blijven voortspreken over zijnen tunnèl !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:18   #260
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Demotte, jonge generatie? In ieder geval, Demotte is aan een zijde van zijn familie nu eenmaal Vlaams. In het AN dat de man spreekt, hoor je meer dan eens een dialectische invloed van het Oost-Vlaams uit de Vlaamse Ardennen.

Michel, zoon van, ja, zoon van een voormalig leraar Nederlands. We mogen dan inderdaad redelijkerwijze aannemen dat de vader zijn kennis aan de zoon heeft doorgegeven.
Vroeger zou een Waal met een deel van zijn familie in Vlaanderen wellicht toch geen Nederlands gesproken hebben. Die tijd is nu voorbij.

En hoeveel leraars Frans zijn er niet in Vlaanderen die tot hun spijt moeten vaststellen dat de kinderen amper interesse hebben voor hun lievelingstaal; net zoals er metselaars zijn met zonen die geen truweel willen vastnemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be