![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#241 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Maar zij weten dat KI qui moet zijn. Veel Vlamingen weten echter niet dat ze fouten maken (bijv. heten - noemen). Heel wat Vlamingen zouden dus in staat zijn om een Franstalige te leren dat hij 'Ik noem Jean' moet zeggen. |
|
|
|
|
|
|
#242 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
en wat over "je m'excuse" en "excusez-moi"? jij kent toch het verschil, hoop ik??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#243 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben inderdaad geen verzuurde schoolmeester die de Franstalige media afspeurt naar taalfouten van politici en daar dan op een forum een politieke aanval mee opbouwt... En al zeker zal ik een zo ridicuul excuus niet gebruiken om geen Frans te moeten leren. Maar dat Franstalige politici en mediafiguren dagelijks taalfouten maken en het zich niet aantrekken, dat merk ik wel. Terzijde: ik probeer correcter Frans te spreken dan sommige Belgische Franstaligen, mediafiguren en politici inbegrepen, en daar heb ik in Brussel af en toe serieuze binnenpret mee. Sommigen zetten een hoge borst op over de Franse taal en de francofonie en spreken vervolgens een schabouwelijk soort Belgisch waar je zo het Nederlands uithaalt. Leuk om die gasten te verbeteren waar ze bij staan. Ge zult dus andere excuses moeten zoeken voor de racistische ingesteldheid van veel Franstalige Belgen tegenover de Nederlandse taal.
|
|
|
|
#244 | |
|
|
Citaat:
Ik noem Straatrue? |
|
|
|
|
|
|
#245 | |
|
|
Citaat:
Ik heb dan ook deze speech geschreven: http://www.youtube.com/watch?v=xrw5YgWC0rs |
|
|
|
|
|
|
#246 |
|
Banneling
|
Het Nederlands dat onze Franstalige ministers gebruiken... dat is pas een schande en een belediging.
En nu spreek ik nog niet over het Nederlands van onze Koningin... |
|
|
|
|
|
#247 | |
|
|
Citaat:
Intussen is de eerste Vlaamse generatie politici aangebroken die het moeilijk begint te krijgen om behoorlijk FR te spreken, dus binnen 10 �* 20 jaar zal het niveau ongeveer gelijk zijn, of misschien zelfs beter bij de Franstaligen. In Franstalig BE beseft iedereen nu dat je een mooie carrière op je buik mag schrijven als je NL niet goed is, in VL is net de omgekeerde gedachte populair aan het worden. |
|
|
|
|
|
|
#248 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
op dit moment krijgen die nog niet teveel navolging in Wallonië zelf, maar dat zal wel komen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#249 | |
|
|
Citaat:
http://www.leforem.be/particuliers/s...n-langues.html Het is ooit anders geweest. |
|
|
|
|
|
|
#250 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#251 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#252 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Hier in West-Vlaanderen zal een wat ouder vrouwtje tegen een peuter steevast zeggen:"oe noem je gie?" of afhankelijk van de streek "oe noemd je gie?", terwijl het eigenlijk :"hoe heet jij?" zou moeten zijn. Kortom, het lijkt er zelfs al niet meer op. Als dat zelfde vrouwtje hier in de geburen "hoe heet je?" zou zeggen is de kans bestaande dat men daarop antwoordt:"Met mes en vork!" |
|
|
|
|
|
|
#253 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Michel, zoon van, ja, zoon van een voormalig leraar Nederlands. We mogen dan inderdaad redelijkerwijze aannemen dat de vader zijn kennis aan de zoon heeft doorgegeven. |
|
|
|
|
|
|
#254 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik verwijs nogmaals naar bijvoorbeeld de Oostenrijkse politici die, als ze menen Standaardduits te spreken, eigenlijk een plaatselijke variant van die standaardtaal gebruiken. Als men in Oostenrijk Standaardduits wil spreken, is het vaak doorspekt van eigen woordenschat en uitdrukkingen. Niemand stoort er zich aan, en het wordt ook niet beschouwd als een uiting van gebrek aan kennis. Juist daar zit het verschil in benadering tussen de Germaanse en Latijnse wereld. In het Frans is de standaardtaal een loodzware dwangbuis waar alle puntjes op de i moeten staan. Iedere afwijking van wat de Académie Française voorschrijft, is fout. In de Germaanse wereld, in het Noors en Duits en in iets mindere mate in het Nederlands bijvoorbeeld, is die normering en het gebruik van die norm iets losser. De krijtlijnen staan iets verder van elkaar. |
|
|
|
|
|
|
#255 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Desondanks is en blijft het een gewoon gallicisme (in het Frans is "appeler" zowel "noemen" als "heten"). Van mijn West-Vlaamse roots weet ik dat West-Vlamingen sterk zijn in gallicismen. Laten we dus niet doen, zoals sommigen hier, alsof het dooreenslagen van noemen en heten één of andere unieke Vlaamse uitvinding is, die beschermd en gekoesterd moet worden, en misschien wel vereeuwigd moet worden in het Memoriaal van de Vlaamse Beweging.
Thank you for your attention to this matter. Laatst gewijzigd door E. Gidius : 19 november 2008 om 11:12. |
|
|
|
|
|
|
#256 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Al veel eerder heb ik het eens aangehaald: vele jaren geleden heb ik eens een bijkomende opleiding in Frankrijk gevolgd. Als buitenlander was ik daar niet alleen. En toen bleek dat wij als buitenlander een betere kennis hadden van de Franse spelling dan veel Franse studenten...
|
|
|
|
|
|
#257 | |
|
|
Citaat:
Vlamingen spellen vaak ook beter dan Nederlanders; maar dat is voor de rest geen garantie dat ze het AN beter beheersen. |
|
|
|
|
|
|
#258 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#259 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een oud-burgemeester (oud-premier en nationaal gekende politieke figuur) van Antwerpen Kamiel Huysmans promootte indertijd erg de nieuwe grote tunnel (niet de Kennedy-tunnel, langer geleden, de konijnenpijp). Maar hij sprak dat woord tunnel altijd uit op zijn Antwerps, dus op zijn Frans, (als je 't niet door hebt hoe, volg dan gewillig dit rijmpje: wel wel wel, zo een lange tunnèl ). Een joernalist wou hem terechtwijzen en vroeg hem zeer beleefd in de stijl van de tijd "hoe wordt dit nu uitgesproken Mr .., tunnel of tunnèl ?" Antwoord: "Wat zegt men meestal tegen u, mijnheer, pummel of pummèl". Wees gerust: de burgemeester is altijd blijven voortspreken over zijnen tunnèl !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#260 | |
|
|
Citaat:
En hoeveel leraars Frans zijn er niet in Vlaanderen die tot hun spijt moeten vaststellen dat de kinderen amper interesse hebben voor hun lievelingstaal; net zoals er metselaars zijn met zonen die geen truweel willen vastnemen. |
|
|
|
|