![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de Ieren recht hebben op hun eigen Engels (die ze trouwens niet de taal van de bezetter beschouwen, maar wel als hun eigen taal naast het Iers), waarom zouden bepaalde regionalismen niet kunnen binnen onze Nederlandse taal? Net zoals in Oostenrijk - of in Beieren - niemand er een probleem van maakt dat de standaardtaal doorspekt wordt met eigen uitdrukkingen en woorden die eigenlijk onbekend zijn aan de Duitse Standaardtaal zoals ze in de school onderwezen wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons huidig AN is ook voor Vlaanderen een heraanknopen van een ge- en verbroken band. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft gekozen voor het Nederlands en niet voor een variant van het Nederlands. Ze hebben bij de VRT daarom ook een taalraadsman en die zegt onomwonden: "Mijn zoon noemt Karel" is geen standaardtaal. De Ieren zitten in een rare situatie: het Engels is de taal van de ex-bezetter maar anderzijds zou het wel dom zijn om die taal nu overboord te gooien en die taal niet meer te leren. Voor VL ligt het eenvoudiger: de vroegere overheersende taal, het Frans, stelt internationaal minder voor en kan zo makkelijker aan de kant geschoven worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het nu een gallicisme dan wel een regionalisme, de handboeken zijn het er blijkbaar niet over eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een lichtelijke overdrijving. afijn, de grofste leugen die ik dit jaar mocht lezen ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
|
![]() Citaat:
Het Nederlands (in Vlaanderen) moet nog elke dag vechten voor zijn plaats onder de wereldzon en kan het zich niet veroorloven om zijn redelijk kleine taal nog eens op te splitsen in 2 varianten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voila, dat vind ik ook.
![]() |
#272 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herhaal: in een aantal boeken staat dat het waarschijnlijk geen gallicisme is. Vraag is trouwens waar men de grens legt. Bepaalde uitdrukkingen of bepaald woordgebruik zit al enkele eeuwen in ons taalgebruik, en is afkomstig uit het Frans. Dat is evenwel niet de definitie van gallicisme. Gewoonlijk reserveert men dit voor eerder recente - grotendeels vanaf de 19e eeuw - vreemde aanwas in onze taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk sluit ik mij aan bij het belang en de waarde van onze standaardtaal. Alleen ben ik niet tegen een lichte vorm van regionalisme waarmee evenwel bewust moet worden omgegaan. Er is trouwens een verschil merkbaar: in het AN van de Nederlander (en ik heb het niet over het poldernederlands) zitten bepaalde uitdrukkingen en woorden die een Vlaming wanneer die AN spreekt (en ik onderstreep ook hier: geen poging tot of een vorm van verkavelingsvlaams) nooit in de mond zal nemen. Daarnaast bestaan er in het AN ook regionalismen waar niemand een probleem van maakt. Wist u bijvoorbeeld dat het woord "vluchtmisdrijf" een regionalisme is, een woord dat nauwelijks in Nederland gebruikt wordt? Toch zal niemand aanstoot nemen aan een dergelijke variatie.
Wij hoeven de starre zienswijze van de Fransen op wat een standaardtaal hoort te zijn niet over te nemen. Ik voel veel meer voor de breder getrokken krijtlijnen van het Duits. |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
|
![]() Citaat:
De Ieren zagen het omgekeerde: het Engels werd alsmaar populairder en zodoende is elke discussie snel verstomd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
|
![]() Misschien dat Duits daarom ook een vreemde taal is, die amper geleerd wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het blijkt in de praktijk dat die keuze niet "waar gemaakt kan worden". Dat is één reden om de beslissing van de keuze bij te sturen. Bovendien zijn er nog tal van andere redenen waarom sommige Vlamingen wensen om de keuze bij te sturen. Ze zijn hier al voldoende opgesomd. Wat ik wel nog eens graag zou vernemen is, waarom het persé zo zou zijn dat een uniform streng-gereglementeerde eenvormige taal meer kultuurtaal zou zijn, dan een andere lossere taal. Zijn Australiërs of Nigerianen minderwaardig kultureel omdat ze geen nosie hebben van wat Oxford-Engels in de verste verte ook maar zou zijn? Zijn de Zuid-Amerikanen minderwaardig omdat ze graag bananas eten en geen Spaanse pl�*tanos?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 19 november 2008 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Als er nu een taal is waar je in de meeste voormalig Oostbloklanden het gemakkelijkste mee opschiet, is het wel het Duits. En in heel Hongarije is Duits de eerste taal in de toeristische sector. Ook kennen de meeste vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa een aardig mondje Duits. Die taal is trouwens de omgangstaal, de lingua franca, in dat milieu. Luister maar eens goed in een wegrestaurant of op de overzet naar Dover: als Poolse, Tsjechische, Hongaarse of Bulgaarse chauffeurs bij elkaar zitten, spreken een vorm van rudimentair Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN