![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#541 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Er wordt in deze topic nogal losjes over gedaan dat velen denken dat godsdienst wel degelijk als een vak kan worden beschouwd. Iets wat mij altijd al heeft verwonderd. Wat voor een vak is dat dan? Het vak "Hoe-leer-ik speculeren"? Het vak "Hoe-absorbeer-ik-zoveel-mogelijk-onzin-zonder-mij-vragen-te-stellen-of-het-allemaal-wel-klopt"? Het vak "Waarom-dien-ik-in-déze-god-te-geloven-en-niet-in-die-�*ndere-god"? Uiterst bizar, hoor.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 november 2008 om 10:59. |
|
|
|
|
|
|
#542 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#543 |
|
Minister
|
Esperanza,
Je hebt een totaal verkeerd beeld van godsdienstles. Praat asjeblief eens over dingen waarvan je enig verstand hebt. Want je anti-houding is niet alleen ronduit vervelend, maar je discrediteert jezelf ermee steeds meer... Het vak "hoe-leer-ik-speculeren" wordt trouwens ook elders onderwezen. Ga maar eens naar Leuven in de Ravenstraat, achter de universiteitsbibliotheek. Voor wie niet bekend is in die stad: daar bevindt zich de faculteit Wijsbegeerte. Willen we dan filosofie ook maar ineens afschaffen? Het vak "hoe-absorbeer-ik-zoveel-mogelijk-onzin-zonder-mij-vragen-te-stellen-of-het-allemaal-wel-klopt" kan evengoed toegepast worden op diegenen die hun eigen wereldbeeld als het enige relevante, realistische of correcte beschouwen, en die, doordat ze er niet bijkunnen dat anderen er heel andere wereldbeelden op nahouden, die wereldbeelden dan maar afdoen als "onzin". Me dunkt zijn heel wat mensen in dit straatje ziek, en het zijn lang niet allemaal gelovigen hoor... Wie het schoentje past trekke het aan. Het vak "waarom-dien-ik-in-déze-god-te-geloven-en-niet-in-die-�*ndere-god" is nooit aan bod gekomen in mijn hele lagere en middelbare schoolcarrière. Toch heb ik geen zedenleer gevolgd; kon trouwens niet in het katholieke college waar ik zowel mijn lagere als mijn middelbare scholing kreeg. Zoals ik al zei: praat eens over zaken waarvan je verstand hebt, of waarmee je ervaring hebt, i.p.v. zo in het wilde weg vanalles en nog wat te suggereren. Dat zou je geloofwaardigheid ten goede komen. |
|
|
|
|
|
#544 | |
|
Burger
|
Citaat:
Maar u zult nu wel beweren dat na Vaticanum II alles verandert is ?? |
|
|
|
|
|
|
#545 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#546 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#547 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Indien u ziektes zou herkenen, zou dan toch eens moeten rondkijken in deze samenleving en wat ervan terecht is gekomen en hoe het verder bergaf zal blijven gaan indien één van de ware ziektes, progressief en links hun stempeltje kunnen blijven drukken. Om het kort te houden, religie op zich is geen ziekte, de ziekte zijn de personen die religie misbruiken om het door hun verziekt wereldje in stand te houden. Juist zoals de personen die religie de schuld geven van hun falen en hun tekortkomingen en daarom een probleem er mee hebben.
|
|
|
|
#548 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#549 | |
|
Burger
|
Citaat:
Het is trouwens opvallend hoe in de loop van de geschiedenis, de diverse monotheïstische religies met alle middelen hun eigen godsdienstonderricht hebben getracht te vrijwaren. Onder het moto "Jong geleerd is oud gedaan" probeert men aldus de nog niet-gevormde jonge persoonlijkheid te kneden... en tot een volwaardig adept om te vormen. Het lijkt mij eerder een "brain washing".. Daarentegen denk ik dat een onderricht in gemeenschaps- en verantwoordelijkheidszin, zowel in het primair als secundair onderwijs een absolute noodzaak is geworden...
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" : …µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν… (...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..) |
|
|
|
|
|
|
#550 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Elk weldenkend mens gelooft iets naar gelang bewijs, en niet naar gelang wat je is aangepraat. Een gelovig mens kan je dus als niet-weldenkend bestempelen, en wel als goed-gelovig; m.a.w., naïef. |
|
|
|
|
|
|
#551 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Dit om even een rechtgeaarde mening te krijgen van een "weldenkend mens". Aan u de eer tot verdediging van uw uitleg.
|
|
|
|
#552 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dus religie in linkse en progressieve strekkingen als een oorzaak aanwijzen voor bepaalde problemen zit er niet meer in aangezien dit meer op de achtergrond is verdrongen. Welk virus zou dan nu om het met uw woorden te zeggen de oorzaak zijn van de ellende in deze samenleving? Welk virus zou dan nu de oorzaak zijn van het domhouden van het volk?
Gott mit uns. Wo Recht zu Unrecht wird, wird Widerstand zur Pflicht! (Johann Wolfgang von Goethe) Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens. Laatst gewijzigd door ERLICH : 23 november 2008 om 18:41. |
|
|
|
|
|
|
#553 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#554 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar even iets anders. Heb ooit een reactie gehoord van een persoon die in debat was met personen die het moeilijk hadden te geloven in God waarom, omdat deze niet lichamelijk zichtbaar was. Deze persoon zijn reactie was als volgt, ziet u de wind? waarop er werd geantwoord, nee. Waarop de persoon in kwestie zei, toch ziet u de daden en het gevolg van de wind. Zoals blijkt, de één moet alles zien en voelen en beschuwd alles als toeval, de ander geeft zijn ogen de kost en weet en voelt dat er meer is dan toeval. Zullen ervan uitgaan dat dit het verschil is tussen mensen en gevoelens.
|
|
|
|
#555 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Nu voor mijn part mogen deze vakken blijven bestaan. Maar dan moeten er ook in de katholieke scholen (die met staatsgelden worden overreind gehouden) het vak zedenleer worden ingevoerd. Iedereen gelijk voor de wet. Laatst gewijzigd door system : 23 november 2008 om 20:01. |
|
|
|
|
|
|
#556 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Sofisten onthulden op het einde van hun vertoog hun misleidingen en leugens. Religie doet dat niet.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 23 november 2008 om 22:07. |
|
|
|
|
|
|
#557 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Een van de talloze belachelijke zogenaamde "godsbewijzen".
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 23 november 2008 om 22:06. |
|
|
|
|
|
|
#558 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
U noemt zich liberalist, over hoeveel bewijs beschikt u om het liberalisme als enige juiste wereldbeeld te zien? Is de bewering dat zij alleen op bewijs afgaan niet gewoon een uitleg die niet-gelovigen achteraf zoeken om rationeler over te komen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 23 november 2008 om 22:21. |
|
|
|
|
|
|
#559 | |
|
Minister
|
Citaat:
Uiteraard is na Vaticanum II veel - doch niet alles - veranderd. Van ouderen wéét ik dat zij in hun middelbare schooljaren o.a. de godsbewijzen van Sint-Anselmus en Sint-Thomas moesten uit het hoofd kennen, zelfs zonder er wat dan ook van te snappen. Ik weet dat hen de kritieken op die godsbewijzen in de overgrote meerderheid van de gevallen gewoonweg werd onthouden. Maar in mijn jeugdjaren kregen we die godsbewijzen ook voorgeschoteld, evenwel mét de kritieken daarop. Ook moesten we die godsbewijzen niet klakkeloos uit het hoofd kunnen afdreunen, maar moedigde onze godsdienstleraar - een priester, nota bene - ons juist aan om Anselmus' en Thomas' gedachtegangen op ons te laten inwerken en ze vervolgens te toetsen aan de aangereikte kritieken. Verbaast het jou dan dat mensen van mijn generatie - voor zover zij nog gelovig zijn - hun geloofsbeleving toch "ietsjes" anders invullen dan "preconciliaire" produkten? Mij niet! Ik vond die lessen niet altijd even interessant. Maar dat vond ik ook niet van andere vakken, zelfs niet altijd de taalvakken, terwijl ik toch een talenrichting volgde. Engels bvb. kon me maar matig boeien, noch de taal zelf, noch de litteratuur. Dat wil niet zeggen dat ik nooit ook maar één interessante les heb gekregen van mijn leraren Engels, integendeel! Wiskundeknobbels hebben toch ook hun voorkeuren: de ene is beter in statistiek, de andere beter in driehoeksmeetkunde, en nog anderen zijn verlekkerd op integralen en dergelijke (waarvan ikzelf nooit veel gesnapt heb, maar ik was dan ook niet echt een wiskundig wonder...) En hoewel niet alle godsdienstlessen interessant waren, herinner ik me van sommige lessen nog vrij goed de details: o.a. van die les waarin we het fenomeen "godsbewijs" onder de loupe legden. Toch wel een stevige indicatie dat ik er iets van meedraag tot op vandaag, nu mijn middelbare schooljaren al 25 jaar achter me liggen. Als dat zo lang bijblijft, waarom zouden we die lessen dan afschaffen? |
|
|
|
|
|
|
#560 | |
|
Minister
|
Citaat:
Premisse 1 Kennelijk is religie de mens eigen. Het is één van de typisch menselijke activiteiten, waardoor Homo sapiens zich van dieren onderscheidt. Ik heb nog geen enkel dier zien bidden. En dieren confronteren zichzelf - voor zover we weten - ook niet met de Drie Grote Levensvragen (DGV's), waarop de mens middels religie een antwoord op poogt te vinden:
Premisse 2 Elke menselijke activiteit kan misbruik in de hand werken. Religie maakt daarop geen uitzondering. Wetenschap trouwens evenmin. Dat Homo sapiens op dit eigenste ogenblik over een kernarsenaal beschikt om zijn eigen wereld tientallen (indien niet honderden) malen om zeep te helpen, hebben we niét aan religie te danken, maar... aan wetenschap. Toch hoor ik niemand roepen om wetenschap af te schaffen. Waarom religie dan wél? Premisse 3 Misbruik kan alleen maar bij gratie van een zwijgende meerderheid. Hoe dommer die meerderheid, hoe makkelijker de leider ervan zijn macht kan misbruiken. En of hij nu wetenschappelijk dan wel religieus misbruik maakt (of nog ander) is triviaal. Conclusie Misbruik (cfr. premisse 2) van een onvermijdelijk (want typisch menselijk) fenomeen (cfr. premisse 1) ondervang je door scholing (cfr. premisse 3) met zin voor kritiek. Hoe meer geschoold en hoe kritischer een meerderheid zich kan manifesteren, hoe lastiger leiders het krijgen om misbruik te maken van wetenschap, religie of wat dan ook. Daarom pleit ik ondubbelzinnig voor het behoud van godsdienstlessen, uiteraard op conditie dat deze lessen in dezelfde kritische geest worden gegeven als elke andere les - indien niet nog méér. Ik zit écht niet te wachten op godsdienstlessen �* la jaren 1950, zoals iemand hierboven daarvan getuigt. Maar de godsdienstlessen zoals ikzelf ze in de late jaren 1970 en de vroege jaren 1980 kreeg, hebben me een stukje gevormd tot de persoon die ik nu ben. Niet alle van mijn toenmalige klasgenoten zijn gelovig (gebleven), maar op een reünie onlangs, bleek dat ook die niet-gelovige klasgenoten nog wel hier en daar een kleine herinnering bewaard hebben aan zowel de leerkrachten godsdienst - toen nog merendeels priesters - als aan hun lessen. Mochten die lessen niet een zeker levensles ingehouden hebben, dan waren ze die lang vergeten... Godsdienstlessen afschaffen daarentegen zou wel eens een generatie gelovigen kunnen opleveren die niet langer kritisch staan tegenover zichzelf, en zichzelf niet meer in vraag stellen. Ik maak me sterk dat sommige niet-gelovigen hier met dergelijke gelovigen héél wat meer zullen te stellen hebben dan met mij... |
|
|
|
|