![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Toen het onderwijs in Vlaanderen in het Nederlands moest, hadden veel leraren zelf een opleiding in het FR genoten. Ze waren dus heel onzeker over wat nu AN was of niet. Voor hen was een vuistregel: Frans kan geen AN zijn. Daarom spraken ze dossier op zijn "Vlaams" uit, vonden ze duimspijker uit voor punaise, omslag werd gebruikt voor envelop(pe), regenscherm voor paraplu, enz... |
|
|
|
|
|
|
#322 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Natuurlijk wel. Maar als het fout is, blijft het wel fout. 'Noemen' en 'heten' door elkaar haspelen, blijft een fout en het is m.i. een verkeerde, zij het typisch Belgische oplossing om veel voorkomende fouten dan maar een alternatief van het juiste te gaan beschouwen. Dat leidt - zoals Jukes hierboven al terecht opmerkte - tot taalverarming. 'Noemen' en 'heten' hebben elk hun specifieke betekenis en ik zie geen enkele reden om dat te veranderen omwille van een handjevol hardleerse Vlamingen, die niet de nodige fierheid over hun taal aan de dag kunnen leggen om de regels ervan te respecteren. Jij vindt van jezelf bijvoorbeeld ongetwijfeld dat je een ware rebel bent omdat je lak hebt aan spellingsregels, maar ik niet. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal respectloos, precies omdat je het doelbewust doet.
|
|
|
|
|
#323 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik denk dat je fantasie nu een beetje op hol slaat. Een dichter die zijn taal niet beheerst, zal als dichter niet al te veel voorstellen, me dunkt.
|
|
|
|
|
#324 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#325 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#326 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"You gotta know the rules before you wanna break them."
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#327 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#328 | |
|
|
Citaat:
Hier heden ten dage over struikelen zou getuigen van een complete wereldvreemdheid. De overgrote meerderheid van de Nederlandstaligen zegt immers simpelweg "dossier" in plaats van "dosjee", net zoals zo goed als niemand "kengster" zegt - hoor ik soms ook op het VRT nieuws - in plaats van "gangster." Eveneens op het VRT-nieuws al gehoord : de trem, op zijn Engels dus, in plaats van tram. Dan krijg je prachtige volbloed Nederlandse zinsconstructies zoals : "Na de brutale homejacking en carjacking namen de kengsters de trem richting Schaarbeek. Het parket onderzoekt het dosjee." Zo praat er dus niemand. Taalkundigen moeten voeling hebben met de mensen en het huidige taalgebruik, en niet achter de feiten aanhollen en met het belerende vingertje wijzen. |
|
|
|
|
|
|
#329 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Nee hoor. De correcte uitspraak is wel degelijk [dosjee]. Ook voor Nederlandstaligen.
|
|
|
|
|
#330 |
|
|
Er bestaan drie correcte uitspraken voor het woord dossier: [dos-jee] (s en j apart uitgesproken), [dosjee] (s en j samen uitgesproken) en [dosier].
De vernederlandste uitspraak [dosier] komt vooral in België voor. Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1360/ Laatst gewijzigd door azert : 27 november 2008 om 21:39. |
|
|
|
|
|
#331 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#332 |
|
|
Je kunt daarbij inderdaad niet spreken van Algemeen Nederlands.
|
|
|
|
|
|
#333 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#334 |
|
|
Op http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1070/
lees je ook dat heten en noemen geen synoniemen zijn. |
|
|
|
|
|
#335 |
|
|
Sommige mensen willen het echt niet begrijpen he. Ik zal het nog éénmaal neerschrijven, en nu iets trager, zodat iedereen volgen kan.
Eén keer een woord zich ingeburgerd heeft, en een eventuele nieuwe uitspraak of zelfs betekenis gekregen heeft, is het een nieuw woord geworden. De band die het had met de taal waar het desbetreffend woord uit ontleend is, wordt vanaf dan als het ware opgeheven, omdat het een min of meer nieuw woord is in de Nederlandse taal (met Nederlands bedoel ik in deze context het Nederlands dat in Vlaanderen gesproken wordt, om misverstanden te vermijden). Dus hoe kan een nieuw woord fout zijn ? Omdat een handvol verzuurde taalkundigen dat beweert ? De taalkundigen moeten zich aanpassen aan het volk, niet omgekeerd. Hoe spreek jij drugs uit ? Op zijn Engels, of de Nederlandse versie ? Hoe spreek je truck uit ? Op zijn Engels, of gebruik je de Nederlandse versie ? Natuurlijk spreek je beide woorden op de Nederlandse manier uit, maar om een heel bizarre reden, God weet waarom, moet blijkbaar dossier als dosjee uitgesproken worden. (Ik geloof er trouwens niets van indien je zou beweren dat je het uitspreekt als dosjee). |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Minister-President
|
Eigenlijk vind ik taal heel belangrijk, zowel geschreven als gesproken.
De algemene trent om er geen aandacht meer aan te besteden, is een spijtige zaak. Ik hoor ook Peeters steeds spreken over belangrijke zaken , waarbij hij de ij dof uitspreekt. Zaken zijn "rijk" aan belang en dus belangrIJk. Het stoort mij dat een minister-president daar niet op gewezen wordt . Het stoort mij evenzeer dat zopas in het journaal een dt-fout in de onderschriften stond. Als we willen opkomen voor onze taal, moeten we beginnen met ze te respecteren en soms moet ik de Walen gelijkgeven : we maken er een allegaartje van!! |
|
|
|
|
|
#337 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Henri Lacordaire (1802-1861) Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 28 november 2008 om 06:25. |
||
|
|
|
|
|
#338 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Referentie: R.H.B. De Coninck, Groot Uitspraakwoordenboek van de Nederlandse Taal, 1971 Dergelijke dubbelvormen vind je trouwens wel meer in onze AN-uitspraaknorm. Denken we maar aan "trem" tegenover "tram" en "politsie" tegenover "polisie". |
|
|
|
|
|
|
#339 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jan, staat daar toevallig iets over in dat boek? thx om dat even toe te lichten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#340 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|