Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2008, 06:55   #321
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat mij bevoorbeeld wèl stoort, is Martine Tanghe op het nieuws elke keer het woord "dossier" op zijn Frans te horen uitspreken - dosjee dus.

De oorsprong en de redenen zullen mij worst wezen, zo goed als geen enkele Nederlandstalige belg spreekt het woord dossier op zijn Frans uit.
Dit woord komt oorspronkelijk uit het Frans en daarom spreekt men het op zijn Frans uit. Hetzelfde met energie.

Toen het onderwijs in Vlaanderen in het Nederlands moest, hadden veel leraren zelf een opleiding in het FR genoten. Ze waren dus heel onzeker over wat nu AN was of niet.
Voor hen was een vuistregel: Frans kan geen AN zijn.

Daarom spraken ze dossier op zijn "Vlaams" uit, vonden ze duimspijker uit voor punaise, omslag werd gebruikt voor envelop(pe), regenscherm voor paraplu, enz...
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 07:03   #322
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mag dan geen enkele deelnemer aan het Groot Diktee die meer dan tien (10) fouten maakte, zonder schroom de van zijn moeder, zijn kollega's, zijn vrienden .. hanteren???
Natuurlijk wel. Maar als het fout is, blijft het wel fout. 'Noemen' en 'heten' door elkaar haspelen, blijft een fout en het is m.i. een verkeerde, zij het typisch Belgische oplossing om veel voorkomende fouten dan maar een alternatief van het juiste te gaan beschouwen. Dat leidt - zoals Jukes hierboven al terecht opmerkte - tot taalverarming. 'Noemen' en 'heten' hebben elk hun specifieke betekenis en ik zie geen enkele reden om dat te veranderen omwille van een handjevol hardleerse Vlamingen, die niet de nodige fierheid over hun taal aan de dag kunnen leggen om de regels ervan te respecteren. Jij vindt van jezelf bijvoorbeeld ongetwijfeld dat je een ware rebel bent omdat je lak hebt aan spellingsregels, maar ik niet. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal respectloos, precies omdat je het doelbewust doet.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 07:06   #323
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja dat zullen ze wel zeggen.

Ik denk niet dat er veel dichters zijn die durven toe te geven dat ze eigenlijk hun moedertaal niet zo goed beheersen, maar dat ze desondanks toch maar wat gedichtjes maken.
Ik denk dat je fantasie nu een beetje op hol slaat. Een dichter die zijn taal niet beheerst, zal als dichter niet al te veel voorstellen, me dunkt.
Oud 27 november 2008, 07:13   #324
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat mij bevoorbeeld wèl stoort, is Martine Tanghe op het nieuws elke keer het woord "dossier" op zijn Frans te horen uitspreken - dosjee dus.

De oorsprong en de redenen zullen mij worst wezen, zo goed als geen enkele Nederlandstalige belg spreekt het woord dossier op zijn Frans uit.
En dat terwijl [dosjee] nochtans de enige correcte uitspraak is... Misschien zou je je er beter aan ergeren dat zo weinig Nederlandstalige Belgen dat woord correct uitspreken. Je zal Martine Tanghe niet gauw op fouten betrappen.
Oud 27 november 2008, 07:29   #325
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ik blijf het verkeerd gebruik van 'noemen' dus heel storend vinden
We hebben onze eigen groep op Facebook: http://www.facebook.com/home.php#/gr...gid=3189910570
Oud 27 november 2008, 11:22   #326
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Fout taalgebruik heeft niets met dichterlijke vrijheid te maken. Ik denk zelfs dat dichters de eersten zullen zijn om toe te geven dat je een taal door en door moet kennen voor je ermee kan gaan 'spelen'.
Dat zegt elke ernstige kunstenaar over zijn eigen discipline.

"You gotta know the rules before you wanna break them."
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 13:46   #327
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
We hebben onze eigen groep op Facebook: http://www.facebook.com/home.php#/gr...gid=3189910570
Is K. Peeters al lid?
Oud 27 november 2008, 21:31   #328
kiko

Standaard

Citaat:
En dat terwijl [dosjee] nochtans de enige correcte uitspraak is...
Voor een Franstalig iemand inderdaad, maar niet voor een Nederlandstalig iemand. Het woord dossier is sedert lang ingeburgerd in Vlaanderen, en voor om het even welke reden heeft men het sindsdien uitgesproken als dossier in plaats van dosjee.

Hier heden ten dage over struikelen zou getuigen van een complete wereldvreemdheid.

De overgrote meerderheid van de Nederlandstaligen zegt immers simpelweg "dossier" in plaats van "dosjee", net zoals zo goed als niemand "kengster" zegt - hoor ik soms ook op het VRT nieuws - in plaats van "gangster."

Eveneens op het VRT-nieuws al gehoord : de trem, op zijn Engels dus, in plaats van tram. Dan krijg je prachtige volbloed Nederlandse zinsconstructies zoals :

"Na de brutale homejacking en carjacking namen de kengsters de trem richting Schaarbeek. Het parket onderzoekt het dosjee."

Zo praat er dus niemand.

Taalkundigen moeten voeling hebben met de mensen en het huidige taalgebruik, en niet achter de feiten aanhollen en met het belerende vingertje wijzen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 21:35   #329
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor een Franstalig iemand inderdaad, maar niet voor een Nederlandstalig iemand. Het woord dossier is sedert lang ingeburgerd in Vlaanderen, en voor om het even welke reden heeft men het sindsdien uitgesproken als dossier in plaats van dosjee.
Nee hoor. De correcte uitspraak is wel degelijk [dosjee]. Ook voor Nederlandstaligen.
Oud 27 november 2008, 21:38   #330
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Er bestaan drie correcte uitspraken voor het woord dossier: [dos-jee] (s en j apart uitgesproken), [dosjee] (s en j samen uitgesproken) en [dosier].

De vernederlandste uitspraak [dosier] komt vooral in België voor.

Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1360/

Laatst gewijzigd door azert : 27 november 2008 om 21:39.
Oud 27 november 2008, 21:43   #331
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De vernederlandste uitspraak [dosier] komt vooral in België voor.
En kan dus eigenlijk als fout beschouwd worden.
Oud 27 november 2008, 21:46   #332
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt daarbij inderdaad niet spreken van Algemeen Nederlands.
Oud 27 november 2008, 21:48   #333
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo praat er dus niemand.
Ahum!
Weleens over de noordelijke staatsgrens geweest?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 21:48   #334
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Op http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1070/

lees je ook dat heten en noemen geen synoniemen zijn.
Oud 27 november 2008, 21:57   #335
kiko

Standaard

Citaat:
Sommige mensen willen het echt niet begrijpen he. Ik zal het nog éénmaal neerschrijven, en nu iets trager, zodat iedereen volgen kan.

Eén keer een woord zich ingeburgerd heeft, en een eventuele nieuwe uitspraak of zelfs betekenis gekregen heeft, is het een nieuw woord geworden.

De band die het had met de taal waar het desbetreffend woord uit ontleend is, wordt vanaf dan als het ware opgeheven, omdat het een min of meer nieuw woord is in de Nederlandse taal (met Nederlands bedoel ik in deze context het Nederlands dat in Vlaanderen gesproken wordt, om misverstanden te vermijden).

Dus hoe kan een nieuw woord fout zijn ? Omdat een handvol verzuurde taalkundigen dat beweert ? De taalkundigen moeten zich aanpassen aan het volk, niet omgekeerd.

Hoe spreek jij drugs uit ? Op zijn Engels, of de Nederlandse versie ? Hoe spreek je truck uit ? Op zijn Engels, of gebruik je de Nederlandse versie ?

Natuurlijk spreek je beide woorden op de Nederlandse manier uit, maar om een heel bizarre reden, God weet waarom, moet blijkbaar dossier als dosjee uitgesproken worden.

(Ik geloof er trouwens niets van indien je zou beweren dat je het uitspreekt als dosjee).
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 22:20   #336
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk vind ik taal heel belangrijk, zowel geschreven als gesproken.

De algemene trent om er geen aandacht meer aan te besteden, is een spijtige zaak.

Ik hoor ook Peeters steeds spreken over belangrijke zaken , waarbij hij de ij dof uitspreekt. Zaken zijn "rijk" aan belang en dus belangrIJk. Het stoort mij dat een minister-president daar niet op gewezen wordt .

Het stoort mij evenzeer dat zopas in het journaal een dt-fout in de onderschriften stond.

Als we willen opkomen voor onze taal, moeten we beginnen met ze te respecteren en soms moet ik de Walen gelijkgeven : we maken er een allegaartje van!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 06:24   #337
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus hoe kan een nieuw woord fout zijn ? Omdat een handvol verzuurde taalkundigen dat beweert ? De taalkundigen moeten zich aanpassen aan het volk, niet omgekeerd.
Dat doen ze ook, beste. De meerderheid van de Nederlandstaligen spreekt dat woord uit als [dosjee].

Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 28 november 2008 om 06:25.
Oud 28 november 2008, 12:44   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor. De correcte uitspraak is wel degelijk [dosjee]. Ook voor Nederlandstaligen.
Onjuist. "Dosjee" als "dossier" zijn beide correct als behorend tot de "beschaafde uitspraak". Een van mijn uitspraakwoordenboeken dateert nog uit de tijd waarin men heel sterk de nadruk legde op de noodzakelijke normering. En daarin staan de twee varianten vermeld als zijnde evenwaardig (blz. 113, twee rij).

Referentie: R.H.B. De Coninck, Groot Uitspraakwoordenboek van de Nederlandse Taal, 1971

Dergelijke dubbelvormen vind je trouwens wel meer in onze AN-uitspraaknorm. Denken we maar aan "trem" tegenover "tram" en "politsie" tegenover "polisie".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 16:41   #339
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist. "Dosjee" als "dossier" zijn beide correct als behorend tot de "beschaafde uitspraak". Een van mijn uitspraakwoordenboeken dateert nog uit de tijd waarin men heel sterk de nadruk legde op de noodzakelijke normering. En daarin staan de twee varianten vermeld als zijnde evenwaardig (blz. 113, twee rij).

Referentie: R.H.B. De Coninck, Groot Uitspraakwoordenboek van de Nederlandse Taal, 1971

Dergelijke dubbelvormen vind je trouwens wel meer in onze AN-uitspraaknorm. Denken we maar aan "trem" tegenover "tram" en "politsie" tegenover "polisie".
wat mij verwondert (okee, ik geef toe, ergert) is dat Ollanders zeggen "srijven" in plaats van "schrijven".

Jan, staat daar toevallig iets over in dat boek?
thx om dat even toe te lichten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 18:12   #340
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be