![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sommigen hebben al zes jaar lessen Nederlands achter de rug, maar zijn nog steeds niet in staat 'hebben' en 'zijn' correct te vervoegen. Het is mij ook een raadsel hoe die leerlingen uiteindelijk in het vierde jaar van het ASO konden raken, maar ik heb alvast geen zin mijn collega's van het vijfde en zesde jaar nog wat extra grijze haren te bezorgen. Overigens blijkt mijn reputatie van veeleisende, maar tegelijk ook rechtvaardige en behulpzame leraar toch wel tot een positieve evolutie te leiden. De leerlingen die ik dit jaar 'de mijne' mag noemen, deden & doen alleszins hun best om het Nederlands onder de knie te krijgen (al besef ik heel goed dat ik geen perfectie moet verwachten). Van ex-leerlingen krijg ik regelmatig niet verkeerd te interpreteren boodschappen. Destijds foeterden ze wel vaak op 'die onmogelijke flamand', nu drukken ze veeleer hun dankbaarheid uit: 'Meneer, met u hebben wij ècht iets geleerd, en niet alleen voor Nederlands' en zo van die dingen. Ik heb de indruk dat een jongere weinig dingen meer verfoeit/haat dan het defaitisme dat nogal wat van mijn collega's ten toon spreiden. Je hebt dat wellicht ook al mogen horen: 'och, wat haalt het ook allemaal uit, die jonge gasten zijn gewoon te dom, te lui, te verwend, te ...' of 'met die nullen valt toch niks meer aan te vangen'. Ik kan die pubers geen ongelijk geven. Vriendelijke groeten, djimi
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#462 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ieder geval, de maatstaven van toen kunnen we jammer genoeg niet meer toepassen. In de loop van de jaren heb ik ondervonden dat vooral de kwaliteit van de schrijftaal bij onze kinderen sterk achteruit is gegaan. En wees gerust, indien u nu de maatstaf zou toepassen die u hierboven schetst, dan verzeker u dat u in de loop van de week die komt u zich zult mogen aanmelden bij de inrichtende macht. Bij controle door de inspectie en vakbegeleiding zult u volledig in het ongeljik worden gesteld. Of we het nu graag hebben of niet, de zaken zijn nu eenmaal niet meer zoals vroeger. |
|
|
|
|
|
|
#463 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#464 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
We hebben duidelijk te maken met een andere beginsituatie. Voor zover ik het begrepen heb geef jij les aan kinderen die Nederlands als moedertaal hebben, ik geef les aan pubers die ofwel Frans, ofwel Arabisch, Turks, Armeens, Lingala, ... als moedertaal hebben. Maar ik hoop toch dat we elkaar dingen kunnen leren. Ik leer alleszins van jou, zelfs wanneer ik het niet met je eens ben, en het zou mij toch wel plezieren mocht dat omgekeerd ook gelden. Indien dat laatste niet het geval is: even goede 'vijanden', hoor Vriendelijke groeten, djimi
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#465 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ik heb in ieder geval uit uw bijdragen hier toch weer wat bijgeleerd. Dank.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 3 december 2008 om 23:42. |
|
|
|
|
|
|
#466 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Vandaag kun je in De Standaard lezen: 'We zijn erin geslaagd de studenten als volwaardige partners te betrekken in de beslutivorming. Wat is inbrengen is deelijk, en er wordt naar hen geluisterd.' |
|
|
|
|
|
|
#467 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De fouten in de door jou geciteerde zin lijken mij eerder veroorzaakt door de tijdsdruk dan door de gebrekkige taalbeheersing van de journalist in kwestie, maar ik kan me ook vergissen. Hoe dan ook erger ook ik me aan dergelijke gruwelen. Ik moet telkens weer vechten tegen de neiging mijn rode potlood boven te halen als ik een krant in handen neem. Beroepsmisvorming, ongetwijfeld.
|
|
|
|
|
|
#468 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#469 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de spellingscontroleur overwerkt of reeds ontslagen is. Of misschien kan het hen niet veel schelen, verkopen doen ze blijkbaar toch.
|
|
|
|
|
|
#470 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Niet in het Nederlands, alleen in het West-Vlaams en het verkavelingsvlaams. Overigens zou ik me om dat verkavelingsvlaams niet teveel zorgen maken: het is niet meer dan een tussenstap tussen de dialecten en het Nederlands. Binnen 20 jaar bestaan er geen dialecten meer in Vlaanderen (in heel Europa trouwens niet meer) en zal ook het onderscheid tussen Nederlands en verkavelingsvlaams vervaagd zijn.
|
|
|
#471 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 4 december 2008 om 08:22. |
|
|
|
|
|
|
#472 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zie niet in waarom. De trend van dialecten naar verkavelinsgvlaams is een trend van verdwijnen van de dialecten. De trend van verkavelingsvlaams naar Nederlands is een trend van verdwijnen van het verkavelingsvlaams (ook die bestaat al jaren). Bij de uniformisering is het de sterkste norm die het haalt.
Overigens terzijde: wat winnen we erbij als twee woorden die iets verschillends aanduiden, synoniemen gaan worden? Als bijvoorbeeld "ezel" ook "paard" gaat betekenen, maar tegelijk nog steeds "ezel" blijft betekenen, wat hebben we dan gewonnen?
“Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience.” - Mark Twain Laatst gewijzigd door E. Gidius : 4 december 2008 om 08:29. |
|
|
|
|
|
#473 | |
|
|
Citaat:
Recent onderzoek, stond niet zo lang geleden in de krant: de meeste talen zijn uit elkaar aan het vallen. De prof is van de horst, geloof ik. |
|
|
|
|
|
|
#474 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Niets. Maar wel wat verloren: onze taal is er dan immers weer wat armer op geworden.
|
|
|
|
|
|
#475 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik denk dat het eerder uit het Waasland komt ; ik ben in Antwerpen opgegroeid en het gfenomeen bestaat nu pas de laatste 10 jaar ongeveer. Het Neddrlands heeft als taal het altijd een beetje moeilijk met transitieve werkwoorden en niet- transitieve er bestaan hier vele werkwoorden met een gemengde vorm (zoals bvb "koken")
|
|
|
|
#476 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
het meest afstralen op andere en die erin slagen in het canon van een taal te worden opgenomen. Sommige talen splitsen zelfs in afzonderlijke loten : zo is er een groeiend verschil tussen Indisch -Engels (de meest gesprokene) Amerikaans- Engels en Oxford English... ook binnen deze "hoofdgroepen" zijn er dtalirijke dialecten (nog steeds prominent aanwezig) die soms een grote verwantschap hebben met niet-engelse talen. Het Engels ten Zuiden van Schotland met ... het Nederlands. De betreurde prof. Piron gaf ooit een spreekbeurt over de flexibiliteit ivm taaleigen gevoelens van de Esperantisten in het gebruik van het Esperanto nl. dat de zinsbouw en de woordopbouw die totaal vrij zijn in deze handige kunsttaal, toelaten ondanks het gebruik van deze "vreemde" taal het taaleigen van de gebruiker te bewaren .. en door te geven aan dragers van andere culturen.
|
|
|
|
#477 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
als je je gasten al wilt of moet prijzen omdat ze zich in die mate verstaanbaar maken, dan niet natuurlijk. Wat is je bedoeling? Goesting zaaien zodat ze hun beetje geleerd Nederlands de rest van hun leven blijven onderhouden? Dat hij of zij later ergens iets of wat zijn plan kan trekken? Of dat ze bij hun toeristisch bezoek aan de Noordzee of Antwerpen een lokale groentenboer kunnen 'verbeteren'?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#478 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik in Halle woon, en er komt een mugarts mij redden voor mijn hartaanval, dan kan het mij geen bal schelen dat hij zus of zo verkeerd zegt, als hij mij maar behoorlijk en verstaanbaar kan vragen wat hij moet weten om mij erdoor te krijgen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#479 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat zou Vlaanderen een stuk achterlijker en ongelukkiger zijn, zonder zijn volhardende pietluttigheid !!
|
|
|
|
|
|
#480 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|