![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En wat zou dat? (Oh, voor je in je arrogante bekrompenheid vraagt "Wat zou wat?": "Dat", een betrekkelijk voornaamwoord, duidt op mijn bevestiging van welbekende vooroordelen over Marokkanen.) Laatst gewijzigd door Heiden : 8 december 2008 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Heiden,
Je Latijnse vertaling is correct. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wat je onnozele insinuaties betreft betreffende een bende Magrebijnen die de landstaal radbraken, daar weet jij eigenlijk niets van . Alles hangt van de situatie af zeker, en van mijn humeur. Maar ik wil jou wel verklappen dat ik in zulk gezelschap reeds mijn vuisten laten spreken heb, en dat ik niet degene was die me in DIE taal beginnen uitdrukken ben . En zélfs die taal spreken ze slecht vind ik : ze hebben elkaar nodig om uit de voeten te komen. Op hun ééntje bakken ze er niets van. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door piraat : 9 december 2008 om 06:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Vreemdeling
|
![]() Je lapt dus zelf de taal aan je laarzen ("belgen" i.p.v. "Belgen"), maar maakt er een punt van wanneer buitenlanders die hier "geboren en getogen" zijn spelfouten maken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
De allochtonen die hier geboren zijn met een vreemde achtergrond die nederlands praten, geven op hun beurt een nieuwe wending aan dit taaltje ! en zo ontstaat een nieuwe dialect binnen het nederlands,. De taal kan men wel spreken, maar aan de tong kun je het accent nooit veranderen,. Personen als sus en nog wat vinden dat storend, maar persoonlijk vind ik dat een veruiming !
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Vroeger toen ik uitgesloten werd was ik niet immuun ,waardoor ik met schaamte moeilijk mijn mond open deed, maar nu is dat veranderd,. Nu ben ik een leeuw geworden,. daar zal je in de toekomst rekening houden ,zonder dat ik het woord "moeten" gebruik ! ![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 9 december 2008 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() In weerwil van wat ik hier zelf eerder zei, namelijk dat ik geen zin meer had nog tijd in deze discussie te investeren, toch nog even dit:
@Lincoln Uw laatste bericht ziet er véél beter uit dan wat u eerder neerkalkte in deze draad. Heldere opbouw, uw gedachten goed verwoord en in leesbaar Nederlands geschreven (al is er nog steeds ruimte voor verbetering, maar soit, daar gaan we het nu niet over hebben). Nu begrijp ik tenminste wat u zegt en waar u het over heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 9 december 2008 om 15:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik was dat ook al in mijn tweede bericht in deze draad:Dit leek me toch redelijk verduidelijkend, niet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 |
Minister
|
![]() Ik kan me vergissen, maar me dunkt leggen sommigen hier de taalachterstand van anderen bij betrokkenen zelf, in casu Lincoln.
Zelf ben ik (min of meer volbloed) Vlaming, en Nederlands is mijn moedertaal. Daarnaast ben ik ook nog het Frans machtig op vrij behoorlijk niveau, al hoort elke franstalige onmiddellijk dat de taal van Voltaire niét mijn moedertaal is. Een tijdje terug moest ik een groep toespreken in het Engels, en ik begon met me te verontschuldigen voor mijn Middle School English. In Spanje heb ik redelijk wat connecties, in alle (uit)hoeken van het land. Hoe makkelijk ik ook een conversatie voer in die taal, ook daar merkt men onmiddellijk, vanaf het eerste woord, dat ik géén Spanjaard ben. M.a.w: bijna niemand is in staat om een andere taal dan zijn moedertaal perfect onder de knie te krijgen. Een aantal nuances die voor moedertaalsprekers vanzelfsprekend zijn, blijven voor niet-moedertaalsprekers min of meer onbelicht. Daar valt weinig aan te doen, en het is ook helemaal niet erg. (Veel erger is de zelfoverschatting waarmee sommigen beweren dat zij deze of gene taal quasi perfect spreken of schrijven. Totdat puntje bij paaltje komt: en dan vallen ze glansrijk door de mand.) Maar mij gaat het vooral om hetvolgende. Bij het verwerven van een taal speelt niet alleen de leerling-spreker een rol. Minstens zo belangrijk zijn de "leraars", in illo casu de moedertaalsprekers zélf. En precies dat maakt Nederlands één van de lastiger talen om onder de knie te krijgen: de moedertaalsprekers zélf - zowel boven als onder de Moerdijk - besteden niet al te veel zorg aan een correct taalgebruik. Een heel verschil met de Fransen bijvoorbeeld. Heel dat land heb ik per fiets doorkruist: van Duinkerken tot Nice, en van Straatsburg tot Bayonne. Overal waar ik met inboorlingen converseer, staat men me te woord in een taal die vrij dicht bij mijn (aanvankelijk) schoolse Frans licht. Nauwelijks een spoor van dialectismen, hoogstens een wat afwijkend accent. Maar de basis is overal in Frankrijk (en de perifere franstalige gebieden) ontegensprekelijk het Frans dat wij op school leren. Vergelijken we dit met onze eigen taalpraktijk, dan moet het ons niet verwonderen hoe moeilijk vreemdelingen onze taal leren. Hoevelen van ons dénken dat ze AN spreken, terwijl ze eigenlijk een regiolect produceren, dat op tal van punten behoorlijk van de standaardtaal afwijkt. Een moedertaalspreker mag dan weinig moeite hebben met zinnetjes als "zijde gij nie weggeweest", maar voor een vreemdeling, bezig met het verwerven van onze taal, is elke lettergreep nog belangrijk. Zelf heb ik Spaans opgeraapt tijdens het reizen per fiets door dat land. (Het Frans en het Latijn waren daarbij een formidabele hulp.) In Andalusië echter had ik aanvankelijk redelijke problemen, niet zozeer om mezelf verstaanbaar te maken, dan wel om de inboorlingen ginder te verstaan. Andalusiërs spreken immers met een nogal apart accent, waarbij zij heelder lettergrepen gewoon inslikken, bijna zoals West-Vlamingen dat ook doen. Pas toen ik de steden Valladolid en Burgos bezocht, kreeg ik goed greep op de taal van Cervantes, omdat in die regio het zuiverste Castilliaans ter wereld wordt gesproken. Zonder met een steen naar West-Vlamingen te willen gooien: het blijft een feit dat hun dialecten nog vrij nauw aansluiten met het Middelnederlands, waardoor de afstand met de standaardtaal groter is dan bvb. voor een Antwerpenaar. Het gekke is dat veel Limburgers, wier dialect ook behoorlijk afwijkt, er daarentegen wél in slagen een vrij correct Standaardnederlands te produceren, dat makkelijker verstaanbaar is voor vreemdelingen. En nog gekker: spijts de relatieve kleine verschillen tussen Antwerps en Standaardnederlands, slagen maar weinig Antwerpenaren erin de frappantste dialectismen uit hun taalgebruik te weren - tot spijt van menig buitenlander die vaak gefrustreerd de studie van onze moedertaal laat voor wat ze is. Ik herinner me uit mijn schooljaren het vaak gemaakte protest vanwege vele scholieren - waaronder ikzelf - op de opmerking van gelijk welke leerkracht dat we onze taal moesten verzorgen. (Niet alleen onze leraar Nederlands, hé. Evengoed die van wiskunde.) "Maar meneer, 'k kan dat niet. 't Is zo moeilijk, zo op de letter praten." En onveranderlijk luidde het antwoord: "Oefening baart kunst." En zo is het: ook een West-Vlaming die het Standaardnederlands oefent, zal er zonder al te veel moeite in slagen die taal perfect onder de knie te krijgen, zowel als Antwerpenaren of Limburgers daartoe in staat (zouden moeten) zijn. Vandaag ben ik al die leerkrachten héél dankbaar: mijn gesproken Nederlands is nagenoeg accentloos, en het voelt héél natuurlijk aan. Tussentaal en regiolect is niet aan mij besteed, en in de thuiskring spreek ik gewoon mijn streektaal. Dit langere verhaal opdat elke moedertaalspreker van het Nederlands best eerst eens in de spiegel kijkt, vooraleer het taalgebruik van niet-moedertaalsprekers - of mensen met een gemengde achtergrond - op de korrel te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leuk maar niet ter zake. Want natuurlijk is er een hemelsbreed verschil mocht u zijn opgegroeid in de taal van Voltaire en omdat uw ouders zelf in de streek van Voltaire vinden dat jou identiteit de Vlaamse taal is.
Want dat gebeurt te vaak en te veel; wie zich hier vestigt heeft de verantwoordelijkheid zelf een actieve taalomgeving te bieden aan hun kroost in de taal van het land waarin je wilt wonen, die verantwoordelijkheid ligt niet bij enkel beleid of onderwijs maar ook bij mensen zelf. Dat zou problemen zoals die van Linnie spectaculair verbeteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Slechte taalbeheersing leidt immers tot slechte communicatie en misinterpretaties allerhande indien men fouten maakt tegen semantiek en zinsbouw. Daar gaat het immers om. Leg mij nu eens uit hoe een futiliteit als het al dan niet gebruiken van een hoofdletter bij belgen/Belgen kan leiden tot foutieve communicatie en misinterpretatie? Zelfs bij een kwaadwillig en totaal irrationeel persoon? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Vreemdeling
|
![]() Helemaal niet. (antwoord op laatset vraag
![]() Ik wilde er gewoon op wijzen dat je autochtonen hebt die zelf de regels van hun eigen taal niet altijd naleven (zij het nu geschreven of gesproken taal), maar een hele opstand maken wanneer een hier levende buitenlander taalfouten maakt, of zelfs een foutieve uitspraak hanteert. Uiteraard moeten zulke fouten vermeden worden, maar de pot kan de ketel toch niet verwijten dat hij zwart ziet. Ik zeg er ook helemaal niets van dat Sus Iratus Lincoln op zjn taalfouten wees, maar de manier waarop hij dit deed, vond ik gewoon tamelijk arrogant. Moser vond dat ook. Alice vond dat niet. En daarom heb ik gewoon geopperd dat een goede verstandhouding toch meer waard is dan spelfouten. Ik haal hier even weer het (hier ietwat irrelevante) voorbeeld aan van een boeddhistische kennis: als zodanig vermeed ze vlees te eten (om het lijden van de wereld een einde te zetten), maar toen ze op een zondag bij haar schoonmoeder biefstuk voorgeschoteld kreeg, heeft ze die ook opgegeten, om de gevoelens van haar schoonmoeder niet te kwetsen (iets wat ik de modale christen, moslim, jood of vegetariër nog niet zie doen, omdat bij dezen de principes meer waard zijn dan de gevoelens van anderen). Enfin, wat ik met dit irrelevante voorbeeld wil aantonen, is dat het met mekaar toch het a en o is. Het is niet omdat iemand mateloos veel spelfouten maakt, dat we die meteen moeten afkraken he. Maar aangezien Alice ook niet vond dat Sus Iratus zo arrogant overkwam, heb ik misschien ook gewoon te lange tenen. Laatst gewijzigd door Heiden : 11 december 2008 om 17:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
hoofdletters niet belangrijk?
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 11 december 2008 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
feitelijk : (bn : feitelijkheid) in werkelijkheid bestaand = werkelijk (jur) in de daad of daden bestaand = daadwerkelijk de feitelijke macht , feitelijk heeft hij ongelijk.. dat laatste is hier dus het geval.
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 14 december 2008 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |