![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#3301 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
nice one !
|
|
|
#3302 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
- hou niet van sigarettenlucht (rook altijd buiten, ook in de winter), - ga zelden op café want ik word zelfs misselijk van de rooklucht die er hangt, - ben absoluut tegen rookverbod. |
|
|
|
|
|
|
#3303 |
|
|
Dus je geeft me 100 pct. gelijk wat mijn punt twee betreft. Immers, als zelfs al een roker de cafés en de sigaretterook ontvlucht...
|
|
|
|
|
|
#3304 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ook in hun eigen huis roken ze niet, ook puur om stank/hygiene redenen. |
|
|
|
|
|
|
#3305 |
|
Europees Commissaris
|
Komt uit een boek over psychologie.
|
|
|
#3306 |
|
Europees Commissaris
|
Ik dacht dat jij dat ging doen.
|
|
|
#3307 |
|
Europees Commissaris
|
Toch niet, dan hebben ze op een wet moeten wachten. (als die er komt natuurlijk) Niet bepaald wat je noemt "op zijn strepen staan".
|
|
|
#3308 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#3309 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Of het nu over roken gaat of iets anders maakt niet uit. Als de overheid meer rookvrije cafés wil, dat ze die dan subsidiëren of een handje helpen op een andere manier. |
|
|
|
|
|
|
#3310 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(spijtig genoeg niet ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#3311 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
En het handelsfonds (met bvb. goodwill, cliënteel, handelsbenaming, etc...) is uiteraard van de uitbater ('cafébaas'). Ik nodig U uit om eens in een café waar gerookt wordt te gaan zeggen tegen de uitbater dat zijn zaak niet zijn eigendom is, maar eigendom van 'de maatschappij'. Ik denk dat U héél snel 'met Uw klikken en klakken' buiten wordt gesmeten. Moest ik morgen een horecazaak hebben en iemand kwam mij daar de les spellen, het zou héél snel afgelopen zijn. Of ik zou U eens vriendelijk verzoeken om dan ook maar meteen mijn maandelijkse kosten (personeel, water, electriciteit, verwarming, aankoop verbruiksgoederen, btw, onderhoud, herstellingen, sabam,...) eens te komen betalen !!! Citaat:
Laatst gewijzigd door Diplomatius : 16 december 2008 om 15:51. |
|||
|
|
|
|
|
#3312 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar toch zal hij diverse wetten strikt moeten naleven, waaronder belastingen, geluid, openingstaks, sosiale wetgeving voor zijn personeel, levensmiddelenwetgeving, higiëne enz.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#3313 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Demokratie is inderdaad de ergste vorm van tirannie. En toch blijft demokratie de minst slechtste staatsvorm. Voor iedere wet die gestemd werd en zal worden, is er een minderheid die tegen stemde. Oeieoeieoei ... tirannie !!!
|
|
|
|
|
|
#3314 | |
|
Minister
|
Citaat:
Waarom is er geen aanbod ? Ik ken genoeg 'ondernemers' in mijn stad die hun centen - zelfs al hebben ze helemaal niks met horeca te maken - graag in een horeca-uitbating hebben gestoken. Waarom zouden die dat niet doen in een niet-rokerscafé, mocht dat uiteraard ook iets opbrengen ? Want uiteraard gaat zo'n ondernemer graag winst zien uit zijn investering. Doe eens een navraag in Uw kennissenkring anders ? Als je met een vijftal mensen elk 10.000 euro investeert, kan je best al een mooi café uitbaten hoor ! Helemaal rookvrij ! En als er dan toch zo weinig aanbod is, en zo veel vraag, dan moet dat binnen een jaar of twee een louter winstgevende onderneming zijn, toch ? Of zou het kunnen dat er iets schort aan Uw argumentatie ? Laatst gewijzigd door Diplomatius : 16 december 2008 om 15:45. |
|
|
|
|
|
|
#3315 | |
|
Minister
|
Citaat:
Maar ik vergeef het U. Ik wens U een lang leven toe, zonder pijnlijke dood. En dankzij de 75% taks, belasting en accijns die ik op mijn sigaretten betaal, kan U Uw oude dag in een rusthuis doorbrengen. Geen dank. |
|
|
|
|
|
|
#3316 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jij hebt niet gelezen wat er tussen haakjes stond, achter die "eigendom". En dat was dus het volgende: "Een voetbalploeg is niet "eigendom" (in de maatschappelijke betekenis) of van de sponsor, of van het bestuur, of van de spelers, of van de supporters. Maar wel een samenspel van die dingen. Zo is een kaffee ook niet van de kaffeebaas." Je hebt het dus alweer niet begrepen, dus moet je herbeginnen met na te denken om je repliek te formuleren ... en mij gelijk te geven. Citaat:
Al vergeten hoe de restauranthouders steen en been kloegen, toen er sprake was om een rookverbod in te stellen in hun zaken? Ze gingen failliet gaan, er ging er geen één meer overblijven ... en nog veel van die bla bla .... Nu hoor je van geen enkele van die klagers van destijds nog één gebenedijd woord. Zo zal het ook vergaan met de kaffees. En zelfs jij, ja jij diplomatikus, gaat binnen een jaar of drie vier toegeven dat het een goede maatregel was, die nooit zal mogen teruggeschroefd worden. Je gaat "ons" (anti-rook-in-kaffees propagandisten) nog dankbaar zijn.
||
|
|
|
|
|
#3317 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En van al deze wetten kon hij kennis nemen en in overweging nemen bij zijn besluit om de zaak te beginnen. Geloof mij, een rookverbod was daar niet bij. Ik hoop dat hij zijn eventueel inkomensverlies bij u mag komen incasseren ? |
|
|
|
|
|
|
#3318 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik heb een huis gekocht in een doodlopende straat, wat zelfs mijn eerste argument was. Nu is de weg opengemaakt en woon ik op DE sluipverkeersader van de buurt. Niemand die mij vergoed hoor. Het leven veranderd, de smid wordt ook niet vergoed omdat niemand met een paard rijdt. Agfa gevaert op de rand van het bankroer, toch hun schuld niet dat we tegenwoordig allemaal digitaal fotograferen?
|
|
|
|
#3319 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel vertrekken nu nogal wat klanten na het eten en genieten van hun cognacje waar ze wel een sigaartje kunnen roken. Tenzij de uitbater op een of andere manier het rookverbod omzeilt. En ik hoor ze nog steeds klagen hoor. Waar hebben we anders strenge controles en boetes voor nodig om de wet te doen naleven? |
|
|
|
|
|
|
#3320 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niemand zegt toch dat men het roken niet mag ontraden ? Integendeel,ik heb hier al gesuggereerd om rookvrije cafés aan te moedigen met een belastingsvoordeel. Naast de verplichting opeen goede rookafzuiging waar gerookt wordt moet dat toch voldoende zijn om de balans in het voordeel van rookvrije cafés te laten evolueren. Zou een uitbater echt zo stom zijn om zware financiële inspanningen te leveren als het hem geen gewin opbrengt ? |
|
|
|
|