Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2008, 15:16   #101
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Tenslotte komen we allemaal elders vandaan. Onze Germaanse voorouders migreerden vanuit het gebied ronde Zwarte Zee, en volgens sommigen zelfs van rond de Kaspische Zee.

Bewijs daarvoor is o.a. het zgn. Krimgotisch, een Germaanse taal die tot diep in de 16e eeuw op de Krim werd gesproken.

Wat zou er gebeuren, mochten wij allemaal terugkeren naar daar, waar onze oorsprong ligt? Volksverhuizingen hebben altijd plaatsgevonden. Vandaag is dat niet anders. Spijts onze sedentaire levensstijl, blijven we in essentie nog altijd de nomade die onze prehistorische voorouders ook waren.
Klopt als een bus natuurlijk. Gaan we bijvoorbeeld ver genoeg in de geschiedenis, kunnen we ons in principe allemaal Afrikanen noemen. Al zullen sommigen dat niet zo graag horen.
Citaat:
Dus de hele ideologie van "eigen grond" is aan mij niet echt besteed. Daarom ben ik als Vlaming nog niet minder fier op mijn Vlaamse identiteit.
Dat is iets waar ik helaas óf gelukkig - het is maar hoe je het bekijkt - niet kan over meepraten. Het lijkt me bizar om fier te zijn over iets waar je zelf geen of amper verdienste aan hebt. Bewondering? Ok. Vol lof? Ok. Ontzag? Ok. Wat dan ook. Maar fier?

Gelieve me niet verkeerd te begrijpen. Het is geen verwijt. Fierheid over een nationale identiteit heeft me altijd al verwonderd. Een dergelijk sentiment/gevoel is mij vreemd. Ik weet niet wat het inhoudt.
Oud 22 december 2008, 15:40   #102
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Dat is iets waar ik helaas óf gelukkig - het is maar hoe je het bekijkt - niet kan over meepraten. Het lijkt me bizar om fier te zijn over iets waar je zelf geen of amper verdienste aan hebt. Bewondering? Ok. Vol lof? Ok. Ontzag? Ok. Wat dan ook. Maar fier?

Gelieve me niet verkeerd te begrijpen. Het is geen verwijt. Fierheid over een nationale identiteit heeft me altijd al verwonderd. Een dergelijk sentiment/gevoel is mij vreemd. Ik weet niet wat het inhoudt.
Idem hier. Ik snap daar ook geen snars van. Het blijft voor mij een uiterst vreemd gegeven. Bizar wordt het pas dat men er soms vanuit gaat dat als je die fierheid over welke nationale identiteit dan ook niet deelt, je er dan blijkbaar beschaamd over bent wat natuurlijk simplistisch en volkomen larie is.

Het belemmert trouwens de visie. Het is moeilijker om iets waar je heel erg trots op bent objectief te beoordelen, dan wanneer uw gevoel over datzelfde iets een stuk neutraler is. Voor de één geldt dat al meer dan voor de ander, maar het is eigenlijk de logica zelve.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 15:43   #103
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb een stukje gereisd, de afgelopen jaren. Het voorrecht om een flink stuk van Zuidwest-Europa per fiets te doorkruisen is lang niet iedereen gegund. Mij maar liefst twee keer.

Met fierheid bedoel ik niet dat ik ook maar één milligram verdienste heb aan mijn Vlaming-zijn. Wél doel ik op wat ik met dat besef doe.

Altijd ging mijn voorkeur ernaar uit gewoon een goed ambassadeur te zijn van mijn land (België), mijn cultuur (Vlaanderen) en tenslotte ook van mezelf. Dat kan alleen als je je daarover enigszins "fier" voelt. Echter zonder het dédain voor "de andere", die sommige nationalisten aan die fierheid menen te moeten toevoegen. Want dédain is niet bepaald een toonbeeld van goed ambassadeursschap.

Eén van de prettigste voorvallen in dit "ambassadeursschap" speelde zich voorjaar 2001 af in een klein Frans gat, niet zo ver uit de buurt van de Mont-Ventoux. Eén van die eerste lentedagen waarop de Fransen enthousiast hun "boules" uit de kast opdiepen, en zich naar de "boulodrome" begeven in het midden van het dorp. Het café vlakbij was mijn aanknopingspunt om mijn ergste dorst te lessen met een karafje goede huiswijn, en om contact te zoeken met de inboorlingen, met de bedoeling een plekje te vinden waar ik mijn tentje kon neerpoten voor de komende nacht. Een camping bleek immers niet beschikbaar.

Gezeten op dat terrasje, wekte vooral die zwaarbeladen fiets de aandacht van de pétanque-spelers. Waar ik vandaan kwam? Ik stelde mezelf voor als "belge-flamand", waarop een wat oudere man zijn vrienden zo hard toefluisterde, dat ik het wel moést horen: "Oppassen, dat is één van die extremisten."

Ik vroeg hem vriendelijk waarom hij me als een extremist betitelde. Want ik deed toch een - overigens niet onverdienstelijke - poging me in min of meer begrijpbaar Frans uit te drukken. En ik voegde er onmiddellijk aan toe dat ik ook in Wallonië steeds de inboorlingen spontaan in de taal van Voltaire aansprak, niet in die van Vondel.

De man meende zijn uitspraak te moeten staven met de vaststelling dat ik weigerde de officiële landstaal te spreken. En dat was Frans, althans volgens hem. Op mijn uitleg dat België maar liefst drie officiële talen rijk is, en dat alleen Brussel tweetalig is, doch Wallonië eentalig Frans (en een klein beetje Duits uiteraard) en Vlaanderen eentalig Nederlands, en dat toch de meerderheid van de Belgen niet het Frans als moedertaal hebben, luidde zijn reactie dat ik hem geen "conneries" moest wijsmaken.

Naar eigen zeggen had hij recent zijn vakantie doorgebracht bij zijn Belgische familie. Hij had Arlon bezocht, Liège, Namur, Mons en Tournai. En zelfs in Bruxelles hoorde hij niets anders dan Frans. Dat zwoer hij op de ziel van zijn overleden vrouw, zo voegde hij eraan toe.

Toen ik hem antwoordde of hij ook al in Anvers, Gand, Bruges, Malines of Louvain was gepasseerd, luidde het laconiek: "Mais ça, c'est les Pays-Bas!!! C'est pas la Belgique!!!"

De iets jongere pétanque-spelers konden - mét mij - hun lachen niet bedwingen. Aanvankelijk ervoer de man dit als beledigend, maar niet veel later offreerde hij me zowaar een tweede karafje aan op zijn kosten, en hebben we een heel prettig uurtje met beenharde doch sportieve en wederzijds respectvolle discussie beleefd.

En zo kan ik je tientallen anecdotes vertellen hoe ik mezelf als goede ambassadeur beschouw in het buitenland. Zeker nu blijkt hoe slecht Vlaanderen zichzelf verkoopt, en de internationale pers vaak alleen de versie van de Franstaligen te horen krijgt - en navenante conclusies trekt die ronduit negatief zijn voor de Vlamingen en de waarheid geweld aandoen - meen ik zo mijn bescheiden bijdrage te moeten leveren aan een positiever beeldvorming. O.a. Geert Bourgeois leek dit onlangs dan toch eindelijk begrepen te hebben, alleen...

Over het algemeen heb ik de indruk dat Vlamingen in het buitenland helemaal niet zo slecht aangeschreven staan, hoor. Noch in de toeristische streken, noch in minder toeristische. Niet zozeer de kwaliteit van hun meertaligheid - want die kwaliteit is slechts een legende, niet meer - charmeert de buitenlander, maar gewoon de simpele vaststelling van hoe makkelijk de meeste Vlamingen een poging doen zich in de lokale taal uit te drukken: al is het maar met vijf woorden. Sprekers van "grote talen" zoals het Frans of het Engels scoren op dit punt beduidend "slechter". Maar buitenlanders schijnen dit moeilijk te kunnen rijmen aan de Vlaamse taalgevoeligheden in eigen land, en dan krijgen we nogal eens het etiket "xenofoob" opgekleefd.

Zeker niet zomaar terecht...!
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 15:47   #104
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Idem hier. Ik snap daar ook geen snars van. Het blijft voor mij een uiterst vreemd gegeven. Bizar wordt het pas dat men er soms vanuit gaat dat als je die fierheid over welke nationale identiteit dan ook niet deelt, je er dan blijkbaar beschaamd over bent wat natuurlijk simplistisch en volkomen larie is.
Perfect kan ik ermee leven dat jij een volstrekt neutraal gevoel hebt bij het begrip "nationaliteit". Heb je er geen fierheid over, dan heb je er tenminste evenmin een schaamtegevoel bij. En alleen dat al volstaat voor mij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser
Het belemmert trouwens de visie. Het is moeilijker om iets waar je heel erg trots op bent objectief te beoordelen, dan wanneer uw gevoel over datzelfde iets een stuk neutraler is. Voor de één geldt dat al meer dan voor de ander, maar het is eigenlijk de logica zelve.
Ten eerste ben je nooit objectief. Ook niet over aangelegenheden waartegenover je neutraal staat. Hoogstens ben je dan objectiever.

Ten tweede: het kan moeilijker zijn om iets objectiever te benaderen wanneer je er trots over bent, maar daarom is het niet onmogelijk.

Ten derde: mijn gevoel van fierheid behelst niet zozeer mijn identiteit als Vlaming, dan wel wat ik daarmee doé.
Oud 22 december 2008, 16:27   #105
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Perfect kan ik ermee leven dat jij een volstrekt neutraal gevoel hebt bij het begrip "nationaliteit". Heb je er geen fierheid over, dan heb je er tenminste evenmin een schaamtegevoel bij. En alleen dat al volstaat voor mij.Ten eerste ben je nooit objectief. Ook niet over aangelegenheden waartegenover je neutraal staat. Hoogstens ben je dan objectiever.
Totale objectiviteit is idd een utopie, dat klopt helemaal. Streven naar een zo objectief mogelijke visie is dan ook een uitdaging.

Citaat:
Ten tweede: het kan moeilijker zijn om iets objectiever te benaderen wanneer je er trots over bent, maar daarom is het niet onmogelijk.]
Het is niet onmogelijk. Sommigen bewijzen dat het kan. Maar het bemoeilijkt het wel, dat lijkt me evident. Wie er toch in slaagt trots te zijn op zijn nationale identiteit en bovendien in staat is een kritische blik te hebben omtrent alles wat diezelfde nationale identiteit aangaat verdient m.i. alle lof.

Citaat:
Ten derde: mijn gevoel van fierheid behelst niet zozeer mijn identiteit als Vlaming, dan wel wat ik daarmee doé.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat laatste niet helemaal begrijp. Maar wat je met dat gevoel doet is natuurlijk een volstrekt persoonlijke zaak en als u dat helpt als mens, zoveels te beter.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 17:44   #106
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat laatste niet helemaal begrijp. Maar wat je met dat gevoel doet is natuurlijk een volstrekt persoonlijke zaak en als u dat helpt als mens, zoveels te beter.
Het is ook niet zo eenvoudig uit te leggen, maar ik beschouw mijn nationaliteit als een ambassadeursschap, zoals hierboven (omstandig) uitgelegd aan forumlid Esperanza.
Oud 25 december 2008, 20:46   #107
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Via dit topic wil ik enkele vragen stellen aan onze allochtone medeforummers. Ik ben namelijk geïnteresseerd wat hun mening is betreffende bepaalde onderwerpen.

Here we go:
1. Wat is uw visie op het leefmilieu? Hoe staat u bijvoorbeeld tegenover het langer openhouden van kerncentrales?
Ik denk dat dit geen geloofwaardige oplossing is voor het energieprobleem.

Citaat:
2. In hoeverre vindt u de Vlaamse ontvoogdingsstrijd t.o.v. België interessant? (laten we puur kijken naar het streven naar Vlaamse autonomie, en dus niet het anti-migranten standpunt van 1 bepaalde partij).
Dat beschouw ik als dorspolitiek.

Citaat:
3. Vindt u het Nederlands een mooie taal? Heeft u ooit problemen gehad met het leren van deze taal? (moest dat ooit nodig geweest zijn)
Neen. Neen (tweetalig opgegroeid, één Vlaamse ouder).

Citaat:
4. Wat is uw mening t.o.v. bepaalde progressieve ideeën (euthanasie, homohuwelijk)?
Ik ben vóór.

Citaat:
5. Vindt u dat u uw geloof voldoende kan beleiden? Vindt u het seculiere staatsmodel goed?
Ik vind dat atheïsten en polytheïsten worden gediscrimineerd t.o.v. de zgn. "erkende religies". Men moet dit erkenningssysteem afschaffen en de scheiding van religie en staat eindelijk realiseren.

Citaat:
6. Moeten werkloosheidsuitkeringen beperkt worden in tijd? Doet de overheid genoeg moeite om werklozen aan de slag te krijgen?
De overheid doet niets om werklozen aan de slag te krijgen, net zoals de grote bedrijven niets doen om hun werknemers aan te zetten om vormingen te volgen en van job te veranderen. België is op dat vlak zeer conservatief: autoritaire, incompetente managers die weigeren zich bij te scholen, en de groei van hun medewerkers afremmen.

Citaat:
7. Indien u niet-christen bent, heeft u persoonlijk "moeite" met katholieke symbolen in het straatbeeld (kerstmis, sinterklaas,...)?
Ja, ik heb daar moeite mee. Die mentale bevuiling moet stoppen.

Citaat:
8. In hoeverre volgt u de dagelijkse (politieke) toestand van uw geboorteland (of indien u hier geboren bent, het land van uw (groot)ouders)?
Vanop afstand en met een zekere terughoudenheid o.w.v. het grote aantal monotheïsten aldaar.

Citaat:
9. Wat vindt u persoonlijk positief/negatief aan België/Vlaanderen?
Positief: gevoel voor humor.
Negatief: kleingeestigheid en dorpsmentaliteit.

Citaat:
10. Welk Europees/Belgisch/Vlaams culinair gerecht kan u bekoren?
Ik vind de Belgische keuken over het algemeen te vet. Laten we het houden op Gentse waterzooi.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 25 december 2008 om 20:46.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 21:03   #108
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
archetypische manier, waarmee hij zelf dus meteen een aantal vooroordelen over moslims/Marokkanen meer dan bevestigt.
En jij Sus, reageert op een typisch (ik zou niet zeggen: archetypisch) Vlaamse manier. Vlamingen zijn het niet gewoon dat anderstaligen hun taal leren. Zij hebben dan ook absoluut geen geduld met mensen die de taal imperfect spreken, en schakelen dan in het beste geval over op een andere taal, of weigeren, zoals jij nu doet, het gesprek.

Toen ik veertien was, was mijn Engels schabouwelijk en heeft mijn oudere zus mij eens meegesleurd naar Londen, alwaar ze mij verplichtte in alle praktische aangelegenheden (hotel, restaurant, winkel, British Museum, ...) zelf de mensen aan te spreken. Ik kan je verzekeren dat zij allemaal heel geduldig en traag spraken, en moeite deden om mijn gebrabbel te verstaan.

Ik heb ook een tijdje in Duitsland gewoond, en daar heb ik heel snel Duits geassimileerd dankzij het geduld van de Duitsers en spreek ik nu perfect Duits. Ook in Polen trek ik goed mijn plan met mijn beetje Pools en heb ik niets dan positieve reacties ontvangen. Idem in Spanje, enzovoort.

Je gaat je taal niet positief kunnen uitdragen door de zuurpruim uit te hangen.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 17:25   #109
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Zonder in semantische discussies te treden over het woord "ethnisch":

Joods, met familie afkomstig uit Roemenië, Oekraïne, Duitsland, Hongarije, Polen.

dat gaat de NWO bende op deze forum heel graag horen.

Firestone, jij bent toevallig geen achterkleindochter van een Rotschild? Of een verre nicht van Hitler?

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 18:00   #110
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Moet dat ?

Het is toch vreemd eh ? Als je éénerzijds fouten gaat verdedigen die iemand gemaakt heeft uitdezelfde volksgroep waarvan je behoort ,en tegelijk zich geirriteerd voelt van fouten die iemand gemaakt heeft die "niet" uit je volksgroep behoort !

Hypocrisie of is het gewoon een soort opportunistisch éénoogige selectieve kijk naar de andere ??

Look her:
nou neenee LIncoln. Het is gewoonweg OPVALLEND dat vooral mensen van Noord-afrikaanse origine (van Turken mag ik het écht niet zeggen, ik kom niet zo op turkse forums dus kan ik er niet direct de vinger op leggen), maar bij Marokkanen is dat dus standaard: die kennen (kunnen?) geen ONZIJDIGE VORMEN!! Dat lukt precies niet.

ps.: die gerookte zalm met witloof en puree patatjes: is dat gewoon hetzelfde als wat wij doen met ham+witloof in kaassaus? Moet er ook kaassaus bij? lijkt me iets leuk voor mijn vegetarische dochter die wèl vis eet (fish have no feelings blijkt dan toch weer volgens haar).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 18:03   #111
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hij is niet alleen hoor.
Zijn Nederlands is beter dan van veel autochtonen.
Niet iedereen heeft een talenknobbel.
om de taal te spreken van het land waar je geboren bent en waar je zelf al heel je leven woont hoef je toch geen talenknobbel te hebben?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 december 2008, 18:04   #112
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Zal nemen" is helemaal geen gebiedende wijs, doch gewoon aantonende wijs, onvoltooid toekomende tijd.

Dit geheel terzijde...
bij mij komt het over als "bedreigende wijs" maar dat geheel terzijde.

Oud 26 december 2008, 18:11   #113
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik ben een halve Waal. Ben ik dan ook een allochtone Vlaming?
welke helft van jezelf haat je het meest ?
barbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 18:20   #114
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ikzelf beschouw Wallonië anders toch wel als het buitenland, en de facto is het dat voor de meeste Vlamingen ook.
Walen zijn Vlamingen die geen Vlaams willen spreken, maar ze ontkennen dit. Ze stellen zich voor dat ze een volk "�* part" zijn, maar dat klopt niet. De Walen waren afstammelingen van de Gallo-Romeinen (half Keltisch, half Romeins), het Waals was een Romaanse taal (mengeling van Keltisch dialect, en volkslatijn ), maar die zijn al lang uitgestorven. Wat daar nu woont zijn afstammelingen van Vlamingen dat daar gaan werken zijn, maar gefranciseerd werden door buurland Frankrijk. Mischien lopen er nog een paar écht Waalse genendragers in Wallonië rond, maar die zijn zo weinig talrijk dat het een verwaarloosbaar aantal is. D�*t is het wat de "Walen" moeten begrijpen, en aanvaarden, dan moeten ze enkel nog Nederlands leren, en daarna zwieren we de Koning de deur uit, en herdopen " België " in " Republiek Vlaanderen ".
Oud 26 december 2008, 18:23   #115
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
De allochtonen die hier geboren zijn met een vreemde achtergrond die nederlands praten, geven op hun beurt een nieuwe wending aan dit taaltje ! en zo ontstaat een nieuwe dialect binnen het nederlands,. De taal kan men wel spreken, maar aan de tong kun je het accent nooit veranderen,.

Personen als sus en nog wat vinden dat storend, maar persoonlijk vind ik dat een veruiming !
Ik vind het evenmin een verruiming, noch verrijking.
misschien omdat ik uit een generatie stam waarbij van MIJ verwacht werd dat ik
a) duidelijk
b) verstaanbaar
c) correct
d) hoorbaar
e) niet te snel

sprak zodat mijn toehoorders me dus zouden begrijpen zonder dat de toehoorders zich in alle bochten moesten wringen om zich enigszins "te verruimen" om MIJ te verstaan....

Sinds een jaar of zo doe ik zelf dus geen moeite meer om in mijn eigen land, eventueel in mijn eigen gemeente of in mijn eigen huis nog ENIGE moeite te doen om niet-Nederlandstaligen te verstaan als ze er niks van bakken. Ik heb altijd al een bloedhekel gehad aan platvloerse taal met platvloerse klanken en ik ga daar nu geen uitzondering op maken omdat mensen die hier al drie generaties lang wonen steeds maar hun eigen heimweetaal blijven spreken en vers importeren.

Nu moet ik wel zeggen dat op één jaar tijd mijn net gearriveerde (dienstencheques) poolse poetsvrouw ontzettende vorderingen maakt (ze volgt dan ook Nederlandse les). Dat kan dus op één jaar tijd! Anderen schijnen er tijdens een heel leven nog geeneens in te slagen.

Oud 26 december 2008, 18:27   #116
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo te horen bevinden zich hier behoorlijk wat allochtonen op Politics.be...
Langs moederskant ben ik van Nederlandse afkomst, maar dat beschouw ik niet als "allochtoon". Het zijn zoniet broeders, op z'n minst heel dichte familie van de Vlamingen. In mijn geval zeker dus.
Oud 26 december 2008, 18:45   #117
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barbaar Bekijk bericht
Walen zijn Vlamingen die geen Vlaams willen spreken, maar ze ontkennen dit. Ze stellen zich voor dat ze een volk "�* part" zijn, maar dat klopt niet. De Walen waren afstammelingen van de Gallo-Romeinen (half Keltisch, half Romeins), het Waals was een Romaanse taal (mengeling van Keltisch dialect, en volkslatijn ), maar die zijn al lang uitgestorven. Wat daar nu woont zijn afstammelingen van Vlamingen dat daar gaan werken zijn, maar gefranciseerd werden door buurland Frankrijk. Mischien lopen er nog een paar écht Waalse genendragers in Wallonië rond, maar die zijn zo weinig talrijk dat het een verwaarloosbaar aantal is. D�*t is het wat de "Walen" moeten begrijpen, en aanvaarden, dan moeten ze enkel nog Nederlands leren, en daarna zwieren we de Koning de deur uit, en herdopen " België " in " Republiek Vlaanderen ".
Hewel dat zie ik nu eens helemaal zitten se!

Zelfs hun originele Patois (is het dat? die mengeling tussen keltisch en volkslatijn?) zou ik dan willen laten heropleven! Gedaan met al dat fransoos gemekker!
Geen probleem meer met Brussel! internationaal Nederlands/Engels, en ja we blijven wel dat mondje frans spreken hoor, én duits natuurlijk én spaans!

Zolang we maar van dat hautaine gedoe af zijn, ik heb daar toch zo'n bloedhekel aan mensen!

Oud 26 december 2008, 18:49   #118
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
nou neenee LIncoln. Het is gewoonweg OPVALLEND dat vooral mensen van Noord-afrikaanse origine (van Turken mag ik het écht niet zeggen, ik kom niet zo op turkse forums dus kan ik er niet direct de vinger op leggen), maar bij Marokkanen is dat dus standaard: die kennen (kunnen?) geen ONZIJDIGE VORMEN!! Dat lukt precies niet.

ps.: die gerookte zalm met witloof en puree patatjes: is dat gewoon hetzelfde als wat wij doen met ham+witloof in kaassaus? Moet er ook kaassaus bij? lijkt me iets leuk voor mijn vegetarische dochter die wèl vis eet (fish have no feelings blijkt dan toch weer volgens haar).
Nou, over dat sausje, het zal wel kaassaus met een beetje currysmaak bij zijn denk ik...

Oud 26 december 2008, 18:54   #119
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Nou, over dat sausje, het zal wel kaassaus met een beetje currysmaak bij zijn denk ik...

allez kom doe eens deftig.

witloof in rolletje gerookte zalm.... + pureepatatjes.

WELKE saus! toch geen curry?

komaan hé Linnie, nu ik me EINDELIJK eens een ietsiepietsie verrijkt voelde door een van je postings begin je ermee te rammelen. Gerookte zalm met curry? dat is niet lekker denk ik.

Laatst gewijzigd door circe : 26 december 2008 om 18:55.
Oud 26 december 2008, 19:13   #120
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
allez kom doe eens deftig.

witloof in rolletje gerookte zalm.... + pureepatatjes.

WELKE saus! toch geen curry?

komaan hé Linnie, nu ik me EINDELIJK eens een ietsiepietsie verrijkt voelde door een van je postings begin je ermee te rammelen. Gerookte zalm met curry? dat is niet lekker denk ik.
Gerookte zalm, aardappelpuree of gewoon gerookte aardappeltjes+ witloof (gerookt daarna met een soeplepel boter+snuifje zout & peper en een beetje "apart" laten bruinen in een pannetje), kaassaus (ofwel begamel, ofwel currysaus (melk en beetje kaas+currysmaak)),.

Je hebt ook een andere manier met gerookte zalm:

Gerookte rijst met annanas, en currysaus met prinsesboontjes,.

Smaakelijk eten !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 26 december 2008 om 19:15.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be