![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Integendeel, men zou beter de fusie van de gemeenten in 1976 weer ongedaan maken en de dorpen opnieuw hun eigen bestuur laten samenstellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Indien met grotere gemeenten schept en gelijktijdig de provincies afschaft, moeten de grotere gemeenten meer bevoegdheden krijgen (eigen sociale zekerheid, fiscaliteit ?)
Het genoemde voorbeeld van NYck is geestig : dat is een stad die bovendien in 7 verschillende talen met haar bewoners communiceert ! Een groot Brussel, dat met haar Burgers resp. in Het Frans, Nederlands, Engels, Arabisch, Turks, Duits kan communiceren ? Een gebied van ongeveer de afmeting van Waals en Vlaams Brabant samen met ca. 4 miljoen inwoners, en slechts één burgemeester, gemeenteraad ? Zeer moderne ideeën Europeeërs waardig !
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
trouwens ons debat zal er toch niets aan veranderen. maar neem van mij maar aan: hoe groter hoe verder van de burger, maar hoe groter hoe efficienter georganiseerd. Probeer maar eens een tractor,zwembad, sporthal, voetbalterrein, te rentabiliseren op een gemeente van 2000 inwoners, versus eentje van 30.000 inwoners en 5 keer de oppervlakte. Om maar één ding te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een VRIJWILLIGE fusie van Vlaamse gemeentes zou moeten kunnen....een van bovenaf "opgelegde" fusie niet..... Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2009 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik ben ook voor een fusie van de 19 Brusselse gemeenten en een eigen kieskring voor deze gemeente (als voorbereiding op de confederatie met Nederland waar zowel Amsterdam en Rotterdam één gemeente vormen en ook een eigen kieskring hebben).
de Brusselse fusiegemeente kan 4 of 5 districtraden hebben zoals in Antwerpen. (ook hetzelfde toepassen voor Gent). Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 januari 2009 om 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() Geen fusies.
Het vervreemdt de bestuurders nog verder van de bevolking, dus eerder het omgekeerde is nodig, besturen die dichter bij de burger staan, niet verder. De provincies mogen van mij weg en vervangen worden door socio-economische regio's. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Staatssecretaris
|
![]() De provincies kunnen eventueel vervangen worden door een drietal regio's. West- en Oost Vlaanderen vormen dan de regio Vlaanderen, Antwerpen met Vlaams Brabant (en wie weet Brussel) de regio Zuid Brabant (naar analogie met het Nederlandse Noord Brabant) of Brabant en de derde regio is dan Limburg die met zijn sterke identiteit het statuut van aparte regio wel verdient. Dit zou toch minstens twee provincieraden uitsparen (en wie weet een regering van het Brusselse gewest en 18 gemeentebesturen) en er zou toch een tussen bestuursorgaan blijven bestaan. Indien de naam van de regio Vlaanderen te verwarend zou zijn dan kunnen we het gewest Vlaanderen (+ Brussel) misschien omdopen tot Zuidelijk Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie het zo:
- Een confederaal België met 2 staten: - Vlaanderen - Wallonië - De staten worden verdeeld in districten van minimum 50.000 inwoners. - Het gemeentelijk bestuursniveau wordt afgeschaft. - Het provinciaal besttuursniveau wordt afgeschaft. Je blijft wel in je gemeente en in je provincie wonen. Je internationaal adres wordt dan bijvoorbeeld: Guido 007 XXXXXXXX straat 23 3600 Genk Vlaanderen
![]() |
#31 |
Staatssecretaris
|
![]() En in welke staat plaats je Brussel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brussel is en blijft natuurlijk een moeilijk probleem. Maar in een confederaal België bestaat België wel nog altijd. De staten hebben beiden volledige autonomie en hebben (kunnen) als hoofdstad Brussel (hebben).
In mijn verhaal past "jammer" genoeg geen koning meer.
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Dan krijg je opnieuw toestanden waarbij brievenbestellers en brouwersgasten burgemeester worden, zonder de bevoegdheden te kennen, zonder behoorlijk te kunnen lezen en schrijven zelfs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() behoud van de huidige gemeenten en provincies, muv:
- de grootsteden antwerpen, gent en brussel vormen één gemeente bestaande uit enkele districten (de districten kiezen de vertegenwoordigers van de gemeenteraad) - reorganisatie en meer bevoegheden voor de provincies. btw een confederaal België zal er nooit komen, dan liever een confederatie Vlaanderen-Nederland en op termijn een unitaire staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop toch met die nederlandse onzin. ik hep helemaal geen sin om ollander te worten
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als ik het goed begrijp moe tje gewoon samenwerkingsplatforms hebben.
Bvb op een bepaald niveau heb je per 100.000mensen een bepaalde behoeft bvb een olympisch zwembad, een ontspanningsruimte, een natuurgebied, een bosbeleid, een wegenonderhouddienst, verbrandingsoven, waterzuiveringsstation etc Dus er bestaat geen platform om gemeenten op een vlotte manier te motiveren om samen te werken |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
of we nu in België wonen of in een onafhankelijk Vlaanderen, we blijven in hetzelfde bedje ziek. Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 januari 2009 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En met neterlanters wik ik niet in pet ligchen.
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Ik ben tegen, momenteel is het zo dat in mijn gemeente (ca 6000 inwoners) de politici erg dicht bij de bevolking staan: ik kom raadsleden en schepenen tegen in het café, ik ontmoet de burgemeester op de voetbal, ik zie ze in de winkel. Wanneer je in een erg grote gemeente woont, dan staan de politici veel verder van de gewone man af en zijn ze dus ook minder aanspreekbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() |
![]() |
![]() |