Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan?
ja 67 36,22%
nee 118 63,78%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2009, 16:57   #381
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
1.Anders mogelijk ook niet
2.Tenzij je de verkeerde ophangt natuurlijk
3. Door iemand op te hangen wordt je zélf monster (of bewijs je dat je er al één bent).

Iemand die leeft kan ontsnappen en in herhaling vallen.

Ik denk niet dat er bij onze twee vrienden enige twijfel aan schuld is.

Volgens mij ben je geen monster als je een straf uitvoert die door een rechtbank uitgesproken is.

Ik denk dat mensen die Van Gelder, om God weet welke reden, durven strafvermindering toekennen, zelf een zware straf verdienen. Van Gelder mag nooit meer loskomen in onze maatschappij.
Oud 29 januari 2009, 17:10   #382
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De enige methode om de gemeenschap te beschermen tegen monsters zoals Dutroux en Van Gelder, is de doodstraf en deze dan ook effectief uitvoeren.
De Gelder (HVT ook trouwens) had een blanco strafblad voor ie toesloeg. De doodstraf had hier dus helemaal niks uitgemaakt om dit drama te voorkomen.

Het argument dat de doodstraf de samenleving beschermt is trouwens al zo vaak onderuit gehaald dat het niet leuk meer is. Nemen we het geval Seung-hui Cho bvb uit Virginia. Die heeft 32 (!!) mensen afgemaakt, 25 verwond en daarna zijn wapens op zichzelf gericht. Welk effect kan een mogelijke doodstraf nu hebben op zo iemand?
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 17:23   #383
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
De Gelder (HVT ook trouwens) had een blanco strafblad voor ie toesloeg. De doodstraf had hier dus helemaal niks uitgemaakt om dit drama te voorkomen.

Het argument dat de doodstraf de samenleving beschermt is trouwens al zo vaak onderuit gehaald dat het niet leuk meer is. Nemen we het geval Seung-hui Cho bvb uit Virginia. Die heeft 32 (!!) mensen afgemaakt, 25 verwond en daarna zijn wapens op zichzelf gericht. Welk effect kan een mogelijke doodstraf nu hebben op zo iemand?
Dat hij, eenmaal hij dood is, niet meer kan hervallen.

Ik weet ook wel dat je niet preventief kan doden of straffen.
Oud 29 januari 2009, 20:22   #384
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor de doodstraf.
Voor zeer erg uitzonderlijke gevallen (en psichiatrische patienten zullen daar niet zo vlug onder vallen ....).

De reden waarom ik voor de doodstraf ben, is niet zozeer de preventie die er vanuit zou gaan om toekomstige moordenaars tot voorzichtigheid aan te sporen. Want die is er inderdaad niet of maar zeer weinig.

Ik ben voorstander van de doodstraf omdat op een zeker ogenblik de verdere bewaking enz. maatschappelijk problematisch wordt.
Dutroe is voor mij zo'n geval.
Een fiktief voorbeeld om te illustreren: een zwaar veroordeelde die om te ontsnappen zeer zwaar geweld gepleegd heeft op een sipier. Welke mens kan die gangster nog met een gerust hart 'bewaken'? Gaan wij aan de polisie vragen om zo'n man nog eens voor de derde keer te gaan oppakken met risiko voor hun eigen leven?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 20:24   #385
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel kans dat die, zonder vooruitzicht op de doodstraf, "maar" enkelvoudige moordenaars zouden zijn gebleven.
En zero procent kans dat ze nu nog slachtoffers gaan maken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 22:31   #386
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik weet wel, wat je bedoelt. Ik betwijfel alleen, of we een betere maatschappij creeëren, door een doodstraf uit te voeren, dan door de schuldigen een levenslange straf te laten uitzitten (voor zware gevallen, ben ik wel akkoord de "wet Lejeune" niet te laten gelden).
Voor zeer zware misdaden de doodstraf uitvoeren is een verdiende straf, met de nadruk op " straf " . Iemand 30 of 40 jaar opsluiten in een kruipkot van 2 op 3 vind ik dan weer onnodig wreed.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 22:36   #387
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ridderke Bekijk bericht
ik ben voor de mensenrechten.
dus tegen de doodstraf.
Hoort recht op justitie voor de nabestaanden van vermoorde slachtoffers ook bij uw mensenrechten ? Of vind u het normaal als iemand de ( inmiddels vrijgelaten) moordenaar van een familielid 10 jaar na de feiten op straat tegen het lijf loopt ?
Oud 29 januari 2009, 22:40   #388
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ik vind wel dat straffen voor mensen die het recht in eigen handen nemen mild mogen zijn. Een man die de moordenaar van zijn vrouw vermoord mag niet dezelfde straf krijgen als iemand die bij een overval iemand om het leven brengt. Het is allebei hetzelfde misdrijf maar iemand die het recht in eigen handen neemt moet kunnen genieten van verzachttende omstandigheden.
Voorwaardelijke straf ? Werkstraf ? Boete ? Dat is dan eigenlijk de doodstraf oogluikend toestaan. Anders gezegd, de staat neemt dan zijn verantwoordelijkheid niet. Hypocriesie ten top. De mensen verplichten zélf de wet te verbreken als ze willen dat justitie geschiedt !
Oud 29 januari 2009, 23:05   #389
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben voor de doodstraf.
Voor zeer erg uitzonderlijke gevallen (en psichiatrische patienten zullen daar niet zo vlug onder vallen ....).

De reden waarom ik voor de doodstraf ben, is niet zozeer de preventie die er vanuit zou gaan om toekomstige moordenaars tot voorzichtigheid aan te sporen. Want die is er inderdaad niet of maar zeer weinig.

Ik ben voorstander van de doodstraf omdat op een zeker ogenblik de verdere bewaking enz. maatschappelijk problematisch wordt.
Dutroe is voor mij zo'n geval.
Een fiktief voorbeeld om te illustreren: een zwaar veroordeelde die om te ontsnappen zeer zwaar geweld gepleegd heeft op een sipier. Welke mens kan die gangster nog met een gerust hart 'bewaken'? Gaan wij aan de polisie vragen om zo'n man nog eens voor de derde keer te gaan oppakken met risiko voor hun eigen leven?
Het is dan ook een fictief voorbeeld. Een gevangene is geïnteresseerd in ontsnappen. Niet in een cipier ineen slaan.
Heb immers nog nooit gehoord dat een cipier zwaar gewond is geraakt bij een ontsnapping.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 29 januari 2009 om 23:06.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 00:02   #390
Experiment
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht

Dat komt door de zieke maatschappij aldaar, waar ge oorlogswapens koopt gelijk tangaslips.

Kijk maar eens naar het fragment op de redactie.be van de ambulanciers!!! Ronduit verschrikkelijk! De kindjes lagen op hoopjes net als bebloede lappenpopjes!!!
Die gast verdient de kogel, maar de galg is ook al goed, zoals in Japan en Iran. Daar hebben ze niet zoveel noten op hun zang meer.
Experiment is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 00:47   #391
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En zero procent kans dat ze nu nog slachtoffers gaan maken.
en wederom veel kans dat de volgende veelvuldige killers dan opstaan
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 00:49   #392
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Voor zeer zware misdaden de doodstraf uitvoeren is een verdiende straf, met de nadruk op " straf " . Iemand 30 of 40 jaar opsluiten in een kruipkot van 2 op 3 vind ik dan weer onnodig wreed.
zuiver als straf kan je dat inderdaad beoordelen... maar dan ook niet meer dan dat
Oud 30 januari 2009, 01:00   #393
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoort recht op justitie voor de nabestaanden van vermoorde slachtoffers ook bij uw mensenrechten ? Of vind u het normaal als iemand de ( inmiddels vrijgelaten) moordenaar van een familielid 10 jaar na de feiten op straat tegen het lijf loopt ?
wat heet recht op justitie daar nu mee te maken ?
en ja ergens is dat normaal daar die dader uiteindelijk zijn straf heeft uitgezeten

ik weet ook wel dat dat gevoelsmatig voor de nabestaande of slachtoffers als een vorm van 'onrecht' tot triomfantelijk machtsvertoon zal overkomen

maar net hetzelfde kan je stellen _uiteraard in veel minder erge graad_ voor andere soort misdadigers die je achteraf tegen 't lijf loopt

als dat niet meer tot de mogelijkheden behoort ( niet meer wenselijk is ) dan schort er inderdaad iets grondig met heel onze manier van aanpak/mentaliteit waar we ervan uitgaan dat na het uitzitten van de straf ( eender dewelke ) je een tweede (volledige) kans krijgt
in dat geval weet ik echt niet hoe het verder moet
moeten we dan iedere mogelijke confrontatie vermijden ?
hoe ?
doodstraf, levenslang of verbanning lijken me de enigste oplossing dan
Oud 30 januari 2009, 01:06   #394
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Experiment Bekijk bericht
Dat komt door de zieke maatschappij aldaar, waar ge oorlogswapens koopt gelijk tangaslips.
ook zo'n uitgehold argument : vroeger was alles beter

maar dan nog.... laat dat inderdaad de reden zijn ... je zit er ondertussen wel mee en die doodstraf lost daar niets op, integendeel

Citaat:
Kijk maar eens naar het fragment op de redactie.be van de ambulanciers!!! Ronduit verschrikkelijk! De kindjes lagen op hoopjes net als bebloede lappenpopjes!!!
Die gast verdient de kogel, maar de galg is ook al goed, zoals in Japan en Iran.
dat is zuiver wraakgevoel
best begrijpbaar hoor... en dan ispleiten voor doodstraf louter omwille van de straf ook best begrijpbaar
alleen lost het weer niks op

Citaat:
Daar hebben ze niet zoveel noten op hun zang meer.
die gasten niet, neen
de duizenden die nog in aanmerking zullen komen zullen eerst nog hun liedje zingen
Oud 30 januari 2009, 01:21   #395
Experiment
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ook zo'n uitgehold argument : vroeger was alles beter

maar dan nog.... laat dat inderdaad de reden zijn ... je zit er ondertussen wel mee en die doodstraf lost daar niets op, integendeel

dat is zuiver wraakgevoel
best begrijpbaar hoor... en dan ispleiten voor doodstraf louter omwille van de straf ook best begrijpbaar
alleen lost het weer niks op

die gasten niet, neen
de duizenden die nog in aanmerking zullen komen zullen eerst nog hun liedje zingen
In japan waren het er 4... Waarvan 2 die 3 roofmoorden gepleegd hadden, en twee die een koppel gegijzeld hadden en ze daarna met benzine levend verbrand hebben. Vinde da nog normaal zo'n dingen? Ik wil niet anders dan dat die zo snel mogelijk van de aardkloot verdwijnen.
Wa vinde dan van peuter- en bejaardenmoorden? Er moet een voorbeeld gesteld worden in dit land na Dutroux en alle andere SCHANDALEN. De volgende keer is er een gek die in een of andere school z'n klas neermaait, ik verwed er m'n jas op.
Experiment is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 08:50   #396
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend
En toch, zoals u het nu zegt, zou die gevangenisstraf beter zijn dan de dag van vandaag vermits in het kruipkot van 2 meter op drie met bloed, kots en stront tegen de muren nu zo'n 4 gevangenen zitten waarvan er verscheidene op de grond slapen.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 30 januari 2009 om 09:09.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 09:04   #397
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Veel kans dat die, zonder vooruitzicht op de doodstraf, "maar" enkelvoudige moordenaars zouden zijn gebleven.
Waarop baseert u dat?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 09:06   #398
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
en wederom veel kans dat de volgende veelvuldige killers dan opstaan
En die zouden geen killers worden als men andere moordenaars niet zou executeren? Waar slaat dat nu op?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 08:38   #399
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vind het niet zo zeer wreed om iemand 30 jaar op te sluiten in de gevangenis, het is per slot van rekening een straf.

Ik ben alleen bezorgd om het feit dat een zware crimineel alles in het werk zal stellen om terug vrij te komen met alle gevolgen vandien.

Ook de kostprijs om iemand 30 jaar op te sluiten is niet mis en moet toch door ons gedragen worden.
Oud 31 januari 2009, 09:26   #400
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik vind het niet zo zeer wreed om iemand 30 jaar op te sluiten in de gevangenis, het is per slot van rekening een straf.

Ik ben alleen bezorgd om het feit dat een zware crimineel alles in het werk zal stellen om terug vrij te komen met alle gevolgen vandien.

Ook de kostprijs om iemand 30 jaar op te sluiten is niet mis en moet toch door ons gedragen worden.
De kostprijs van minstens een miljoen allochtonen moet ook door ons gedragen worden, de kostprijs van honderden duizenden zieken en invaliden moeten ook door ons gedragen worden, de kostprijs van honderden duizenden werk onwilligen moet ook door ons gedragen worden.
De kostprijs van...

Maar de prijs van anderhalve euro voor die gedetineerde is er natuurlijk weer teveel aan waarschijnlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be