Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2009, 17:15   #61
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het CLB is gebonden door het beroepsgeheim en verstrekt bvb. géén factuele informatie aan de directie of aan de leerkrachten.
Oud 1 februari 2009, 17:22   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het is tegenwoordig wel een positief feit dat hoger begaafde kinderen in vele basisscholen reeds worden gestimuleerd om extra werk te verrichten en zich te verdiepen in leerstof die eigenlijk nog niet op die leeftijd wordt gegeven. Als je ver vooruit bent op je leeftijdgenoten kan de leerstof inderdaad nogal saai zijn en wordt je gedemotiveerd. Probleem is dat een 'normale' school, zeker het basisonderwijs, zich moet richten op de gemiddelde leerling met een IQ van 100, en we weten allemaal dat het gemiddelde kind in feite niet bestaat. Onze educatie is nog steeds erg collectivistisch gericht en met de individuele noden wordt nog te weinig rekening gehouden. Op dat vlak geef ik je volmondig gelijk.

Toch zijn er 'maren' aan die hoogbegaafdheidsproblematiek. Ten eerste kunnen we ons de vraag stellen hoeveel een hoog IQ in de samenleving waard is? Men meet hier ook enkel maar het theoretische kunnen. Ik ken mensen die zogezegd een IQ van 150 hebben, maar sociaal zo onhandig zijn dat ze geen brood bij de bakker kunnen bestellen. Of die hun schoenveters niet goed kunnen knopen. Dus hoeveel is pure theoretische intelligentie waard? Moeten we niet eerder rekening houden met de kwaliteit van sociale vaardigheden en inlevingsvermogen om conclusies te trekken, eventueel gelieerd met indicatieve resultaten van IQ-tests ? Want wat is een hoog IQ waard indien men de volledige grondbeginselen van kernfysica op 12-jarige leeftijd kan uitleggen, maar voor het overige sociaal gehandicapt is? En daarmee kom ik bij m'n tweede punt: de meeste leerlingen die 'hoogbegaafd' zijn hebben ook een andere achterliggende problematiek. Het is deze problematiek die hun problemen veroorzaken. Omdat andere intelligente kinderen de 'nadelen' van hun hoog IQ op de schoolbanken zullen kunnen compenseren door andere factoren en zich makkelijker schikken in het reguliere schoolsysteem. ADHD, autisme, tourette, enz. zijn inderdaad geen voorrecht van de hoogbegaafde kinderen, maar het probleem is juist dat ze er minder zichtbaar zijn door een omhulsel van een hoger IQ (en deze kinderen hun handicap bij wijze van spreken kunnen maskeren). Zulke handicaps komen zelfs eerder voor in combinatie met een mentale achterstand, en worden dan ook sneller gediagnosticeerd. Bij hoogbegaafde kinderen worden andere problematieken echter zelden op tijd onderkend en worden de problemen afgewenteld op hun hoge intelligentie.

U zal er heus al van gehoord hebben, tegenwoordig zijn er in vele basisscholen zogenaamde 'kangeroeklassen' die de hoogbegaafde leerlingen groepeerd en de kinderen extra (gewild) werk bezorgt. Want u heeft ten volle gelijk als u stelt dat ons (basis)onderwijs eenheidsworst is en dat het voor 75 % uit bezigheidstherapie bestaat. Dus zulke initiatieven zijn een zege. Maar als men deze kinderen uit die kangeroeklas gaat testen en opvolgen, merkt men dat vele kinderen ook kampen met een onderliggende problematiek, niet zelden aspergersyndroom, bepaalde vormen van dyslexie, ADHD, ... Dat is uiteraard geen schande, mensen als Einstein, Newton en vermoedelijk ook Aristoteles leden aan een autismespectrumstoornis. Misschien juist doordat zij een onconventioneel denkkader hanteerden, ze tot nieuwe creatieve en innovatieve bevindingen kwamen (net zoals bepaalde mensen met dyslexie, ADHD, ...), omdat ze niet binnen de lijntjes kunnen werken.
Ik ga je enkel een link geven, want als ik hier nog moet op antwoorden krijg ik binnen de korste keren voldoende strafpunten voor een ban die eeuwig plus 3 dagen duurt.

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/...renzeggen.html

Je postings zouden er niet uit de toon vallen.

Het is namelijk niet omdat iemand een IQ van 160 heeft dat deze persoon geen TQ van 140 en een goed en gezond EQ kan hebben. Ze staan namelijke alle drie totaal los van elkaar.

"kangeroeklassen" vele hoog begaafde kinderen willen die nu net niet, want het maakt van hen een nog groter buitenbeentje.

Je begrijpt dus totaal niets van de problemen van hoog begaafde kinderen.

Ik ken een hoog begaafd kind dat; voorzitter is van de leerlingenraad op zijn school.
; Dj van zijn school is.
; de techneut van zijn school is.
; met de mooiste en snelste brommer van zijn school rijd.
; de meeste meisjes versiert.
; de beste punten haalt op taal en wiskundig gebied.
; de beste punten haalt in de technische vakken.
; de rustigste en sportiefste leerling van zijn school is.

Deze jonge man heeft dus geen enkele last van achter liggende problemen.
Zijn enige problemen zijn;
; dat volwassenen niet kunnen aanvaarden dat hij bepaalde zaken beter kent en begrijpt dan hen.
; Dat vele volwassenen het niet kunnen hebben dat een leerling hun leermeester wordt.
; Dat volwassenen niet kunnen aanvaarden dat hunoude systemen niet deugen en vernieuwd moeten worden.
; Dat volwassenen respect en gelijk willen krijgen, gewoon omdat ze volwassen zijn.
; Dat volwassenen willen dat een jongeren enkel ja en amen knikt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 17:26   #63
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zeer juist. Er toch even bijzeggen dat deze informatie jaarlijks door de school zelf wordt opgevraagd, omdat de school zelf er binnen het kader van een subsidiëring financieel belang bij heeft. Als het CLB deze vraag stelt is dit niet om meer middelen vast te krijgen.

Wat uiteindelijk weer eens bewijst dat de rechterhand niet weet wat de linker doet, want ze vragen beiden hetzelfde.
Idd. CLB en school mogen geen gegevens uitwisselen buiten de cijfers op de rapporten in die school etc (beroepsgeheim) dus vragen ze die elk apart op.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 17:30   #64
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist, maar ze kan ook eenzijdig worden misbruikt.
Door wie, met welk doel? Chantage, profilering en aanleggen van
een database voor de NWO?
Oud 1 februari 2009, 17:33   #65
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan dus idd. waardevol zijn bij de "moeilijke gevallen" (en een CLB komt nogal wat tegen!!)

Het CLB is gebonden door het beroepsgeheim en verstrekt bvb. géén factuele informatie aan de directie of aan de leerkrachten.

Indien het CLB van de school van Kim De Gelder méér geweten had zouden ze vanuit hun ervaring en observatie goede raad aan de ouders hebben kunnen geven: mogelijk een aantal doden een verwoeste levens minder. (indien de ouders de raad haden gevolgd!) Helaas volgen ouders de raad vh CLB dikwijls maar waar het wil tussenkomen om een ll. die er grandioos zijn botten aan veegde gedurende een jaar te verdedigen op de deliberatie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Mijn vrouw staat sinds jaren met twee voeten in de practijk als lerares en ik kan je verzekeren dat leraars géén feiten of gegevens loskrijgen vh CLB, wat ook moge gevraagd worden.
Oud 1 februari 2009, 17:39   #66
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Die ze even goed maskeren en verbergen als 'the aliens' ?

Wil je daar mee zeggen dat 'maskeren' bovenmenselijke buitenaardse hoogtechnologische krachten vergt ?

Mag ik de staatshervormingen als voorbeeld nemen? Wanneer 't land opgedeeld werd in gewesten en gemeenschappen plus de daarbij horende opsplitsing van federale partijen .... Was dan het doel beter bestuur ? Of heeft men gewoon de particratie gered van onoverkomelijke interne destructieve gevechten ?

Het 'maskeren' is een eenvoudig proces.
Oud 1 februari 2009, 17:42   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tegen zulke zotten zal je je nooit kunnen beschermen. Daar staat een maatschappij gewoon machteloos tegenover. Kim DG is ongetwijfeld ook op schoolonderzoek geweest. En waarschijnlijk getest door het CLB. En heeft het iets uitgehaald? Het zijn niet diegenen die het gevaarlijkst zijn, waar zichtbaar van jongs af vanalles aan mankeert, maar diegenen die er normaal uitzien en functioneren, maar die een ziek brein hebben.
Kim DG is vermoedelijk één van de zovele slachtoffers van onze maatschappij.

Was zijn brein ziek als kind? Vermoedelijk niet.
Is zijn brein nu ziek? Volgens onze maatschappelijke normen heel erg zelfs.

Is onze maatschappij schuldig aan de daden van Kim DG? 100%

Uit gespuwd omdat hij anders was, vernederd omdat hij niet in de rij liep, verstoten omdat hij niet tot de "NORMALE" behoorde, niet begrepen.

Zoals de meeste zware criminelen en massa moordenaars, hebben zijn oud medeleerlingen en leerkrachten reeds laten verstaan, dat hij tot de top van de intelligenten behoort.

Zijn daden kunnen dus enkel beschouwd worden als een roep om hulp en/of als een weerwraak voor wat hem is aangedaan.

Dat hij zulke jonge mensjes als slachtoffers heeft gekozen is terug te vinden in het feit dat onze maatschappij enkel nog door hun dood geschokt word.
Weerloze,onschuldige slachtoffers, zoals hij er één is van onze maatschappij.
Had men dit kunnen voorkomen? Nee, niet binnen onze maatschappij, want dan moet die maatschappij toegeven dat ze op vele manieren haar eigen kinderen fout behandeld en onrecht aandoet.
Oud 1 februari 2009, 17:43   #68
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is gelukkig nog niet zo erg dan in Nederland. Daar stellen de nieuwe vragenlijsten van het 'schooltoezicht' het meest mogelijke en onmogelijke. Men wil de kinderen zeer nauwkeurig opvolgen, met als gevolg in totaal 4000 (!) gegevens, u leest het goed, die men gedurende de schoolloopbaan over de kinderen en het gezin te weten wil komen. Ik vraag mij af wat er gebeurt indien die informatie ooit in verkeerde of onbevoegde handen terecht komt. De vragen gaan van details over de financiële situatie van de ouders, tot het vragen van gevoelige medische details (bijvoorbeeld ontwikkelt u dochter zich op geslachtelijk gebied normaal, is uw kind incontinent, zijn de teelballen van zoonlief normaal ingedaald, ...). Ikzelf zou als ouder nooit zulke lijsten willen invullen.

Big Brother is watching !
Door dergelijke houding van ouders is het gebeurd dat bij een leerling van mijn vrouw een gespleten verhemelte (interne hazelip dus) pas werd gediagnosticeerd nadat die leerling er al jaren mee sukkelde en leerchterstand opliet door het in zijn geval bijhorend spraakgebrek: de ouders waren beschaamd (of te gierig voor de operatie?) en zorgden ervoor dat hij afwezig was bij de medische onderzoeken. Een lerares Engels kwam erop uit en de leerling werd geopereerd na een stormachtig onderhoud met die razend kwade ouders.

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 februari 2009 om 17:45.
Oud 1 februari 2009, 17:59   #69
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door dergelijke houding van ouders is het gebeurd dat bij een leerling van mijn vrouw een gespleten verhemelte (interne hazelip dus) pas werd gediagnosticeerd nadat die leerling er al jaren mee sukkelde en leerchterstand opliet door het in zijn geval bijhorend spraakgebrek: de ouders waren beschaamd (of te gierig voor de operatie?) en zorgden ervoor dat hij afwezig was bij de medische onderzoeken. Een lerares Engels kwam erop uit en de leerling werd geopereerd na een stormachtig onderhoud met die razend kwade ouders.
OK, goede zaak dat dat kind geopereerd is en goede actie van de leerkrachten, maar dat zijn relevante medische gebreken die ook wel zichtbaar zullen zijn zonder speciaal medisch onderzoek. Zulke zaken zijn ook belangrijk voor het alledaagse schoolse verloop, ik vraag mij echter af in hoeverre het cruciaal is dat leerkrachten of eender welke andere schoolinstantie weten of hun leerlingen normaal menstrueren (wat men in Nederland op die vragenlijst ook moet invullen). Dat is voor mij over de grens.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 17:59   #70
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik zelf les gaf zaten we op de deliberatie op het einde van het schooljaar voor mijn vakken met vier 'twijfelgevallen'. Welnu, in die vier gevallen adviseerde ik - zonder voorkennis - het omgekeerde van wat de CLB-medewerker adviseerde. Dat is toch bizar. Ik vond het overigens tekenend dat ik niet op voorhand werd ingelicht van de adviezen van het CLB, dat moest maar in de klassenraad gebeuren. De CLB-medewerkers worden vaak als een last ervaren. Indien ze hun bestaan willen legitimeren, zullen ze eerst en vooral hun communicatie naar de leerkrachten toe moeten verbeteren. En ook eens die bewuste leerlingen een aantal lessen opvolgen, i.p.v. na enkele onnozele testjes af te leiden wie mag overgaan of wie moet blijven zitten.
Hier moet ik je 100% gelijkgeven, CLB medewerkers gaan veel te vaak af op hun testjes, die slechts een moment opnamen zijn van de leerling.
Ken een kind dat verwezen werd naar het BUZO, want het haalde een zeer slechte score op de percentiel testen.
Wat de CLB idioot niet wist, was dat het kind op dat ogenblik juist haar moeder had verloren en griep had.

Zij is vorig jaar uitgekomen als primus van haar klas met 94% in het laatste jaar T.W secudair onderwijs.

Ze heeft die CLB idioot ondertussen ook heel duidelijk gemaakt dat ze hoopt dat hij nooit kinderen op de wereld laat zetten door zijn vrouwtje.
Oud 1 februari 2009, 18:06   #71
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw staat sinds jaren met twee voeten in de practijk als lerares en ik kan je verzekeren dat leraars géén feiten of gegevens loskrijgen vh CLB, wat ook moge gevraagd worden.
Dan verschilt dat blijkbaar van CLB tot CLB. In mijn ex-school werd zelfs over bepaalde leerlingen heel wat afgeroddeld aan de hand van vertrouwelijke informatie. Deontologisch is dat een doodzonde, maar toch gebeurde het.
Oud 1 februari 2009, 18:06   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, goede zaak dat dat kind geopereerd is en goede actie van de leerkrachten, maar dat zijn relevante medische gebreken die ook wel zichtbaar zullen zijn zonder speciaal medisch onderzoek. Zulke zaken zijn ook belangrijk voor het alledaagse schoolse verloop, ik vraag mij echter af in hoeverre het cruciaal is dat leerkrachten of eender welke andere schoolinstantie weten of hun leerlingen normaal menstrueren (wat men in Nederland op die vragenlijst ook moet invullen). Dat is voor mij over de grens.
Voor een ASO totaal onbelangrijk, tenzij je hier de concentratie verliezen in rekening wil brengen.
Voor een BSO zeer belangrijk. Men moet meisjes die met gevaarlijke machines werken, maar pijnlijke maandstonden hebben beter in de gaten houden aan deze machines. Een pijnkramp kan zeer ernstige ongelukken veroorzaken.
Deze vraag is dus wel relevant vanuit het arbeidgebied.
Maar de vraag of moeder normaal menstrueert is totaal overbodig.
Oud 1 februari 2009, 18:09   #73
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ze heeft die CLB idioot ondertussen ook heel duidelijk gemaakt dat ze hoopt dat hij nooit kinderen op de wereld laat zetten door zijn vrouwtje.
Ik begrijp haar emoties, maar hier gaat ze er toch ver over. Zulke aantijgingen zijn zeer persoonlijk, en zeer kwetsend. Die CLB medewerker is ook beïnvloed door een geheel systeem waar grondig iets aan schort en kan moeilijk individueel verantwoordelijk worden gehouden voor foute beslissingen, ook al kunnen ze iemand zijn/haar leven vergallen. Mijn motto is zoals altijd 'speel op de bal en niet op de man'. Voor de rest wens ik haar uiteraard het allerbeste.
Oud 1 februari 2009, 18:26   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp haar emoties, maar hier gaat ze er toch ver over. Zulke aantijgingen zijn zeer persoonlijk, en zeer kwetsend. Die CLB medewerker is ook beïnvloed door een geheel systeem waar grondig iets aan schort en kan moeilijk individueel verantwoordelijk worden gehouden voor foute beslissingen, ook al kunnen ze iemand zijn/haar leven vergallen. Mijn motto is zoals altijd 'speel op de bal en niet op de man'. Voor de rest wens ik haar uiteraard het allerbeste.
Die medewerker had zich beter moeten informeren over haar toestand, ze haalde steeds een score van meer dan 90% in het basis onderwijs.
En ze heeft niet op de man gespeelt, maar op zijn ballen.
het feit dat ze NOOIT naar het BUZO is gevlogen, dankt ze aan haar oudere broer, die de brief als eerste in handen kreeg en verborgen hield voor haar vader.
Pittig detail in heel de zaak is, dat het hier over een Marokkaans meisje gaat.
Misschien dat je nu ook beter begrijpt waarom die CLB idioot de trap weldegelijk verdiende.

Ze was reeds door de hel moeten gaan om in een TSO richting te mogen studeren van haar vader en dan gaat zo"n idioot het opnieuw verprutsen.

Doet er mij trouwens aan denken dat het CLB hier mij ook vraagt voor een onderhoud in verband met de studiekeuze van mijn jongste zoon.
Ze waren zelfs niet verlegen om te eisen dat ik er een dag verlof voor nam, want zij werken maar van 9 tot 17 en het was toch heel belangrijk dat ze mij daarover konden inlichten en raad geven.
Ze zijn het namelijk niet eens met zijn keuze, ze vermoeden dat hij deze niet zal aankunnen.
Hij heeft een IQ van meer dan 140, een TQ van 135 en wil IW volgen.

Het zal een crack moeten zijn om mij te overtuigen hem deze niet te laten volgen.
Oud 1 februari 2009, 18:44   #75
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ga je enkel een link geven, want als ik hier nog moet op antwoorden krijg ik binnen de korste keren voldoende strafpunten voor een ban die eeuwig plus 3 dagen duurt.

Je postings zouden er niet uit de toon vallen.

Het is namelijk niet omdat iemand een IQ van 160 heeft dat deze persoon geen TQ van 140 en een goed en gezond EQ kan hebben. Ze staan namelijke alle drie totaal los van elkaar.

"kangeroeklassen" vele hoog begaafde kinderen willen die nu net niet, want het maakt van hen een nog groter buitenbeentje.

Je begrijpt dus totaal niets van de problemen van hoog begaafde kinderen.

Ik ken een hoog begaafd kind dat; voorzitter is van de leerlingenraad op zijn school.
; Dj van zijn school is.
; de techneut van zijn school is.
; met de mooiste en snelste brommer van zijn school rijd.
; de meeste meisjes versiert.
; de beste punten haalt op taal en wiskundig gebied.
; de beste punten haalt in de technische vakken.
; de rustigste en sportiefste leerling van zijn school is.

Deze jonge man heeft dus geen enkele last van achter liggende problemen.
Zijn enige problemen zijn;
; dat volwassenen niet kunnen aanvaarden dat hij bepaalde zaken beter kent en begrijpt dan hen.
; Dat vele volwassenen het niet kunnen hebben dat een leerling hun leermeester wordt.
; Dat volwassenen niet kunnen aanvaarden dat hunoude systemen niet deugen en vernieuwd moeten worden.
; Dat volwassenen respect en gelijk willen krijgen, gewoon omdat ze volwassen zijn.
; Dat volwassenen willen dat een jongeren enkel ja en amen knikt.
Ik geloof niet in de menselijke perfectie. Ik ken zelf zulke 'wonderkinderen', je staat ervan verbaasd hoeveel miserie die vaak later nog in hun leven hebben. En dat ligt niet enkel aan de volwassenen en hun houding. Ik vraag mij trouwens af waarom jij blijkbaar het lef niet hebt om een serieus antwoord te bieden op mijn voorgaande post en mij naar ergens wil doorverwijzen. En waarom ge over deze discussie zo'n drama van moet maken dat je uzelf niet meer zou kunnen beheersen?

En ik ken veel mensen en leerlingen die de kangeroeklassen wel ondersteunen. Of heb je liever dat die zogenaamde hoogbegaafde leerlingen in hun 'gewone' klas blijven zitten en zagen en klagen dat ze zich doodvervelen omdat ze niet genoegs nieuws krijgen aangeboden? En wat is het beste? Ongelukkig tussen de anderen of gelukkiger door een (tijdelijk) aparte behandeling?
Oud 1 februari 2009, 18:48   #76
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hij heeft een IQ van meer dan 140, een TQ van 135 en wil IW volgen.

Het zal een crack moeten zijn om mij te overtuigen hem deze niet te laten volgen.
Toch niet enkel rekening houden met kwantitatieve gegevens en de statistieken. Ook kijken naar de houding en het gedrag van uw zoon in kwestie. Enkel al het feit dat ik op de ene IQ test 150 haal, op de andere 126 en op de andere 'slechts' 109 duidt al op het feit dat er iets schort. Dus goed mee oppassen ! Ik ken overigens kinderen die de IQ-test gewoon niet kunnen afleggen, omdat ze het nut van het concept niet begrijpen en inzien (of anders veel te laag scoren voor hun kunnen), maar die u probleemloos de wetten van Newton kunnen uitleggen en bewijzen. Dus 'what's the point'.

Laatst gewijzigd door freespirit : 1 februari 2009 om 19:03.
Oud 1 februari 2009, 19:00   #77
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thanks voor die link.
Erg leuke anecdotes !
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 19:09   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet in de menselijke perfectie. Ik ken zelf zulke 'wonderkinderen', je staat ervan verbaasd hoeveel miserie die vaak later nog in hun leven hebben. En dat ligt niet enkel aan de volwassenen en hun houding. Ik vraag mij trouwens af waarom jij blijkbaar het lef niet hebt om een serieus antwoord te bieden op mijn voorgaande post en mij naar ergens wil doorverwijzen. En waarom ge over deze discussie zo'n drama van moet maken dat je uzelf niet meer zou kunnen beheersen?
Ik leef al meer dan 49 jaar met meerdere hoog begaafden onder hetzelfde dak

Ik wil dus wel de discussie met je aangaan, maar niet op dit forum.

En nee, menselijke perfectie bestaat niet. De jongen in kwestie heeft reeds meerdere malen een PV opgelopen en zich moeten gaan verantwoorden op de rechtbank.

Een gevolg van zijn hoogbegaafdheid? Nee, enkel van de situatie waarin hij op die ogenblikken verkeerde.
Citaat:
En ik ken veel mensen en leerlingen die de kangeroeklassen wel ondersteunen. Of heb je liever dat die zogenaamde hoogbegaafde leerlingen in hun 'gewone' klas blijven zitten en zagen en klagen dat ze zich doodvervelen omdat ze niet genoegs nieuws krijgen aangeboden? En wat is het beste? Ongelukkig tussen de anderen of gelukkiger door een (tijdelijk) aparte behandeling?
Binnen een klas bevinden zich meerdere betere en hoog begaafde kinderen.
Het uit de klas halen van leerlingen met een leervoorstand is dus helemaal niet nodig en hen zo een etiket op te plakken.

Een uitbreiding van de leerstof aanbieden aan alle betere leerlingen in dezelfde klas is een veel betere manier van werken.
Kangaroeklassen zijn enkel een strooihalm waar ouders van HB kinderen zich proberen aan op te trekken.

Citaat:
Directeur op een overlegvergadering rond de kangoeroeklassen: "De kangoeroeklassen dienen om de leerlingen tevreden te houden met het gewone aanbod in de klassen". De school in kwestie laat alles over aan de ouders...Makkelijk wel, zo leerlingen aantrekken. Gelukkig doen die ouders het dan maar zelf, en nog goed ook.

Een begeleider in de lerarenopleiding, tegen een student die een werk maakt rond hoogbegaafdheid: "Die beschrijvingen van verveling van HB kinderen, da's gewoon de beschrijving van ADHD, alleen willen ouders van HB kinderen dat niet aanvaarden!".

In het 2de middelbaar moest onze zoon wegens verhuis van school veranderen. We bezochten een aantal scholen en
polsten naar hun aanpak van dyslexie en hoogbegaafdheid.
De directeur van één van die scholen: Hoogbegaafd? Ha, da's geen probleem! We hebben hier nog een paar van die rare gevallen rondlopen!

Begrepen waarom ik boos word over bepaalde uitspraken
Oud 1 februari 2009, 19:15   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet enkel rekening houden met kwantitatieve gegevens en de statistieken. Ook kijken naar de houding en het gedrag van uw zoon in kwestie. Enkel al het feit dat ik op de ene IQ test 150 haal, op de andere 126 en op de andere 'slechts' 109 duidt al op het feit dat er iets schort. Dus goed mee oppassen ! Ik ken overigens kinderen die de IQ-test gewoon niet kunnen afleggen, omdat ze het nut van het concept niet begrijpen en inzien (of anders veel te laag scoren voor hun kunnen), maar die u probleemloos de wetten van Newton kunnen uitleggen en bewijzen. Dus 'what's the point'.
Testen zijn slechts een moment opname. Eender welke test.

En voor de opleidingskeuze van mijn kids, kijk ik enkel naar hun ingesteldheid, hun interesse en hun gemiddelde kennis over hun keuze van studierichting.

De echte keuze moeten ze trouwens pas maken na de 2de graad secundair onderwijs. TSO en ASO 1ste graad zijn immers gelijk gestelt.
Oud 1 februari 2009, 19:22   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit gespuwd omdat hij anders was, vernederd omdat hij niet in de rij liep, verstoten omdat hij niet tot de "NORMALE" behoorde, niet begrepen.

Zoals de meeste zware criminelen en massa moordenaars, hebben zijn oud medeleerlingen en leerkrachten reeds laten verstaan, dat hij tot de top van de intelligenten behoort.
Deze draad gaat over iets anders, maar ik wil hier toch op reageren.

Ik heb sinds een week al heel veel gelezen, maar nergens iets over vernedering of verstoting. Niets, welintegendeel.

Er is geen enkele aanwijzing dat Kim DG op die manier een slachtoffer "van de maatschappij" zou zijn.

Dat hij niet begrepen zou geweest zijn door zijn medeleerlingen? Ja zeg, alles moet ook niet van één kant komen. Hoeveel stappen heeft hij zelf gezet naar de andere toe, daar weten we niets van.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 1 februari 2009 om 19:22.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be