Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2009, 23:13   #2301
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Oude en voorbeeldige democratieën zoals de VS of Groot-Britannië houden het bij: 'the winner takes all'.Daar hoor ik nooit iemand over klagen. Maar wanneer men hier een kiesdrempel van 5% inbouwt, om een resem éénmanspartijen te verhinderen dat zij op de duur de werking van de democratie stremmen, dan schreeuwt men moord en brand. Begrijpe wie begrijpe kan. Maar ja, bevooroordeelde beroepskritikasters vindt men overal.
Is dit uw klad voor een pamflet voor het verdedigen van een gemanipuleerde democratie ?
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 23:18   #2302
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zoals ik al vermoedde. Erg proportioneel bent u niet ingesteld. Als Luxemburg maar 4 volksvertegenwoordigers krijgt en Antwerpen 24 dan lijkt me dat zeer proportioneel.
Lijkt ja. Maar als er 10% 'speling' op zit dan al een beetje minder. Zeker vreemd moest er in die speling een communautaire draad door lopen. Een helikopteroverzicht van gans België en zijn kiesarrondissementen kan daarover uitsluitsel brengen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 23:19.
Oud 20 februari 2009, 23:28   #2303
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

[quote=system;3989704]
Citaat:
Partijen hoeven niet klein te blijven. Zie naar de LDD.
Dank u. Dat had ik ook al gemerkt.

Even een kleine berekening : stel u voor dat N-VA 4% haalt en daarmee onder de kiesdrempel ligt. Groen! doet het slechter dan verwacht en haalt slechts 4,8%. De PVDA wint een beetje maar niet genoeg en blijft steken op 3%. Dan hebben we 3 partijen die in plaats van 4%, 4,8% en 3% slechts ... 0% van de zetels krijgen. Mooie democratie. In totaal zou dat dan in dit geval betekenen dat 11,8% van de kiezers niet vertegenwoordigd is in het parlement. Ik weet het, het gaat om het Belgisch parlement. En over iets dat Belgisch is verdraagt u niet het minste zuchtje kritiek.
Oud 20 februari 2009, 23:32   #2304
system
Banneling

Standaard

[quote=Hendrik de Stoute;3989977][quote=system;3989704]

Dank u. Dat had ik ook al gemerkt.

Citaat:
Even een kleine berekening : stel u voor dat N-VA 4% haalt en daarmee onder de kiesdrempel ligt. Groen! doet het slechter dan verwacht en haalt slechts 4,8%. De PVDA wint een beetje maar niet genoeg en blijft steken op 3%. Dan hebben we 3 partijen die in plaats van 4%, 4,8% en 3% slechts ... 0% van de zetels krijgen. Mooie democratie. In totaal zou dat dan in dit geval betekenen dat 11,8% van de kiezers niet vertegenwoordigd is in het parlement. Ik weet het, het gaat om het Belgisch parlement. En over iets dat Belgisch is verdraagt u niet het minste zuchtje kritiek.[/QUOTE]
Toch wel. Maar u denkt dat de notie 'democratie' moet beantwoorden aan uw idee van democratie. Wanneer een meerderheid beslist in een democratie dat men een drempel van 5% inbouwt om de rede die ik u heb gegeven, dan is dit een democratische beslissing en moet men zich daarbij neerleggen. En zo is het in België beslist, meerderheid tegen minderheid.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2009 om 23:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 23:37   #2305
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Lijkt ja. Maar als er 10% 'speling' op zit dan al een beetje minder. Zeker vreemd moest er in die speling een communautaire draad door lopen. Een helikopteroverzicht van gans België en zijn kiesarrondissementen kan daarover uitsluitsel brengen.
Er zit helemaal geen 10% speling. U verwart constant dingen. U gooit dingen door mekaar. In heb het u uitgelegd en ja, als u het niet snapt kan ik er ook niets aan doen.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2009 om 23:38.
Oud 20 februari 2009, 23:44   #2306
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stelt allemaal niet veel voor uw pseudo-wetenschappelijke onderzoeken. Maar daar hadden we het al over.
Ach, zolang uw bron het schoolplein in een limburgs stadje is hoef ik me met The Economist nog niet echt te schamen.

toont u maar eens iets aan, in plaats van alles onder de mat te vegen als het u niet zint.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 09:43   #2307
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ach, zolang uw bron het schoolplein in een limburgs stadje is hoef ik me met The Economist nog niet echt te schamen.

toont u maar eens iets aan, in plaats van alles onder de mat te vegen als het u niet zint.
Maar denk toch eens na. Hoe kan een blad zoals 'The Economist' nu komen 'meten' welke 'graad' democratie er is in de Europese landen bijvoorbeeld. Men kan wel meten of er in een land een vorm van democratie is bijvoorbeeld. Dus kijken of er verkiezingen zijn, of er persvrijheid is, of mensen terecht kunnen met hun klachten over de overheid en dergelijke. Maar of nu de scholingsgraad in een land, of nu de deelname van de bevolking in het al dan niet kosteloos onderwijs, en andere zogezegde criteria nu echt iets te maken hebben met democratie is nog maar zeer de vraag. Misschien, soms niet.

Neem nu die scholingsgraad, het onderwijs. Dat hoeft toch niet altijd te maken te hebben met democratie. In China heeft men ook een hoge scholingsgraad en in de voormalige Sovjet-Unie kreeg bijna iedereen een vrij degelijke schoolopleiding. Maar zijn of waren die landen democratieën?? Ik dacht van niet. Is Cuba een democratie omdat een goedkope geneeskunde ter beschikking staat van vele mensen? Ik dacht van niet. Zo zou ik de ellenlange wachttijden in de Nederlandse hospitalen, in de zorg bij u ook kunnen gaan beschouwen als een anti-democratisch gegeven. Moet dat? Is dat een criterium om de democratie te meten?

Dus ,vele van deze criteria die men hier kiest om het 'democratisch gehalte' te meten, hebben in feite maar weinig of zeker niet altijd met democratie te maken. En daarom is het 'gehalte van democatie' van de verschillende landen die The Economist ons voorschotelt tenzeerste betwistbaar en voor een zeer groot deel ommiddellijk verticaal te klasseren.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 10:09.
Oud 21 februari 2009, 10:08   #2308
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ach, waar maken we ons druk over.....

De Hollanders zullen altijd wel blijven beweren dat ze beter en superieurder zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 10:15   #2309
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ach, waar maken we ons druk over.....

De Hollanders zullen altijd wel blijven beweren dat ze beter en superieurder zijn.
Ik denk dat het nog een genetische insteek is die ze nog altijd in zich dragen van uit de tijd van de Batavieren. Denken dat men beter is. Laat ze dat maar denken. De Batavieren dachten ook dat ze beter waren dan de Romeinen. Maar Drusus dacht er anders over.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 10:15.
Oud 21 februari 2009, 10:22   #2310
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je, ik ervaar altijd precies het omgekeerde. Het zijn juist de Belgen die altijd lopen te pochen dat ze de superieure bourgondiers zijn met ook nog eens het beste onderwijs en de beste gezondheidszorg.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 10:29   #2311
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Weet je, ik ervaar altijd precies het omgekeerde. Het zijn juist de Belgen die altijd lopen te pochen dat ze de superieure bourgondiers zijn met ook nog eens het beste onderwijs en de beste gezondheidszorg.
Ere wie ere toekomt, toch ?
Oud 21 februari 2009, 10:29   #2312
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar wij beweren dat ook omdat dat effectief zo is. Maar wij zullen nooit dingen beweren die niet zijn. Nederlanders zijn bijvoorbeeld beter in het kweken van tulpen.
Oud 21 februari 2009, 10:31   #2313
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wij beweren dat ook omdat dat effectief zo is. Maar wij zullen nooit dingen beweren die niet zijn. Nederlanders zijn bijvoorbeeld beter in het kweken van tulpen.
En het maken van sommige kazen.

Het binnenhalen van dubieuze figuren als gemaal van de Koningin.

Het binnenhalen van een vrouw voor de Kroonprins waarvan haar vader geen onbesproken blad is.
Oud 21 februari 2009, 10:37   #2314
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=114845

Volgens mij blijkt uit dat draadje al dat de Belgische gezondheidszorg helemaal niet zo goed is als veel Belgen denken. Ook leg je de resultaten weer op jouw typische manier naast je neer. Klopt het onderzoek niet met jouw opvattingen, dan deugd het onderzoek niet.
Oud 21 februari 2009, 11:00   #2315
system
Banneling

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=114845

Volgens mij blijkt uit dat draadje al dat de Belgische gezondheidszorg helemaal niet zo goed is als veel Belgen denken. Ook leg je de resultaten weer op jouw typische manier naast je neer. Klopt het onderzoek niet met jouw opvattingen, dan deugd het onderzoek niet.
U zit fout. En nogmaals, ik ga louter door op de feiten. Ik stel gewoon vast in mijn provincie dat er veel Nederlanders Belgische hospitalen komen opzoeken. Dat wordt ook bevestigd in onze pers ( De Morgen).

Acht keer meer Nederlanders naar Belgische ziekenhuizen (mei 2008)
Het aantal Nederlanders in Belgische ziekenhuizen is het laatste jaar verachtvoudigd. Dat blijkt uit cijfers van Nederlandse zorgverzekeraars. De FOD Volksgezondheid en Belgische ziekenhuizen zijn niet verrast. 'Wij hebben de capaciteit en onze gezondheidszorg is gewoon veel beter.'

De Nederlandse zorgverzekeraar Uvit betaalde in 2006 1.000 Belgische facturen, in 2007 maar liefst 8.000. Ook CZ betaalde vorig jaar zo'n 8.000 Belgische facturen.

Duidelijker kan moeilijk.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 11:03.
Oud 21 februari 2009, 11:08   #2316
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast in mijn provincie dat er veel Nederlanders Belgische hospitalen komen opzoeken. Dat wordt ook bevestigd in onze pers ( De Morgen).

Acht keer meer Nederlanders naar Belgische ziekenhuizen (mei 2008)
Het aantal Nederlanders in Belgische ziekenhuizen is het laatste jaar verachtvoudigd. Dat blijkt uit cijfers van Nederlandse zorgverzekeraars. De FOD Volksgezondheid en Belgische ziekenhuizen zijn niet verrast. 'Wij hebben de capaciteit en onze gezondheidszorg is gewoon veel beter.'

De Nederlandse zorgverzekeraar Uvit betaalde in 2006 1.000 Belgische facturen, in 2007 maar liefst 8.000. Ook CZ betaalde vorig jaar zo'n 8.000 Belgische facturen.

Duidelijker kan moeilijk.
Dus het aantal Nederlanders dat zich in Belgische ziekehuizen laat behandelen, is een maat voor de kwaliteit? Er wordt in dat onderzoek waarnaar ik verwijs, duidelijk gemaakt waarom dat niet zo is. In Belgie sterven er jaarlijks bijvoorbeeld meer mensen door resistente bacterieen dan in Nederland. Het aantal onnodige sterfgevallen ligt volgens sommige schattingen zelfs hoger dan het aantal mensen dat omkomt in het verkeer. Dat lijkt me toch een zeer ernstige zaak, minstens zo erg als de wachtlijsten in Nederland. En dan zwijgen we nog maar over de verouderde behandelmethoden en medicijnen, de lagere overlevingskans bij kanker, en de hoge kosten van de Belgische gezondheidszorg. Nee vriend, het is mischien pijnlijk om toe te geven na jaren in een illusie te hebben geleefd. Maar de Nederlandse gezondheidszorg is toch echt beter dan die in Belgie.
Oud 21 februari 2009, 11:18   #2317
Hollander

Standaard

Citaat:
Is Cuba een democratie omdat een goedkope geneeskunde ter beschikking staat van vele mensen?
Ik sprak over Cuba noch over geneeskunde.

u draait er weer omheen.
Oud 21 februari 2009, 11:21   #2318
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus het aantal Nederlanders dat zich in Belgische ziekehuizen laat behandelen, is een maat voor de kwaliteit? Er wordt in dat onderzoek waarnaar ik verwijs, duidelijk gemaakt waarom dat niet zo is. In Belgie sterven er jaarlijks bijvoorbeeld meer mensen door resistente bacterieen dan in Nederland. Het aantal onnodige sterfgevallen ligt volgens sommige schattingen zelfs hoger dan het aantal mensen dat omkomt in het verkeer. Dat lijkt me toch een zeer ernstige zaak, minstens zo erg als de wachtlijsten in Nederland. En dan zwijgen we nog maar over de verouderde behandelmethoden en medicijnen, de lagere overlevingskans bij kanker, en de hoge kosten van de Belgische gezondheidszorg. Nee vriend, het is mischien pijnlijk om toe te geven na jaren in een illusie te hebben geleefd. Maar de Nederlandse gezondheidszorg is toch echt beter dan die in Belgie.
U komt altijd terug bij het geval van de bacteriële infectie in de Belgische hosptalen. De MRSA-besmetting is een beetje- hoe paradoxaal het ook klinkt- het gevolg van ons goed gezondsheidssysteem. We zijn wat te gul omgesprongen met antibioticum. We zijn dus eigenlijk een beetje het slachtoffer geworden van ons degelijk gezondheidsysteem. Uw zuinigheid heeft gemaakt dat de MRSA-besmetting wat minder is bij u. Maar ook in Nederland rukt ze op. Overlaatst (2008) moest er nog een intensive careafdeling van het Refaja Ziekenhuis en een ziekenhuisafdeling in Meppel in Nederland gesloten worden voor een paar dagen om te ontsmetten.

STADSKANAAL - De intensive care van het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal is gesloten omdat bij een patiënt en een medewerker de MRSA-bacterie is ontdekt. Dat maakte het ziekenhuis donderdag bekend.
De MRSA-bacterie is zeer gevaarlijk voor patiënten met een verzwakt afweersysteem. De intensive care blijft in elk geval tot woensdag gesloten. Patiënten worden doorverwezen naar ziekenhuizen in Assen, Emmen en Winschoten
.

DIACONESSENHUIS MEPPEL-Deel verpleegafdeling interne/dermatologie (B6) gesloten wegens MRSA-besmetting

Een patiënt op de verpleegafdeling interne/dermatologie (B6) heeft twee medewerkers besmet met de MRSA-bacterie. Deze patiënt heeft de MRSA-besmetting opgelopen in een buitenlands ziekenhuis. Na overplaatsing uit dit buitenlandse ziekenhuis is de patiënt direct volgens de geldende voorschriften strikt geïsoleerd verpleegd. Ondanks de goede voorzorgsmaatregelen zijn toch twee medewerkers van het ziekenhuis besmet. De betrokken patiënt en medewerkers zijn inmiddels thuis.

ENSCHEDE, 11 februari 2009-. Bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede is op de longafdeling de mrsa-bacterie ontdekt

2009 MAASZIEKENHUIS BOXMEER -heeft maandag een opnamestop ingesteld voor een chirurgieafdeling wegens de ontdekking van de MRSA-bacterie. Tot dusver zijn twee patiënten besmet geraakt, zei een woordvoerster dinsdag.

VENLO 2005-Het VieCuriziekenhuis heeft al wekenlang last van mrsa, een bacterie die voor gezonde mensen geen problemen oplevert, maar voor verzwakte mensen fataal kan zijn. Eerst moesten de cardiologische eerste hulp en verpleegafdeling en de hartbewaking dicht na ontdekking van mrsa bij twee patiënten. Deze afdelingen waren nauwelijks opengesteld toen de bacterie zich aandiende bij patiënten op de afdelingen interne geneeskunde en chirurgie, de intensive care en de medium care.

Enz, enz. Dus Nederland, niet te hoog van de toren blazen.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 11:37.
Oud 21 februari 2009, 11:21   #2319
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het maken van sommige kazen.

Het binnenhalen van dubieuze figuren als gemaal van de Koningin.

Het binnenhalen van een vrouw voor de Kroonprins waarvan haar vader geen onbesproken blad is.
Heeft u zich ooit al eens degelijk geïnformeerd over de Saxe-Cobourgs?

Of durft u niet?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 11:22   #2320
Hollander

Standaard

PERSBERICHT
Belgen massaal naar Duitsland voor een Total Body Scan
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be