Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2009, 21:06   #2561
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
IK BEN BELG !

BASTA !
Noord-Fransman dus.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:08   #2562
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

echte Belgen verheerlijken Frankrijk en zijn anti-Nederland.

de rest wilt liever bij Nederland (of héél nauwe samenwerking met Nederland) dan bij Frankrijk.

de echte Belgen zijn in de minderheid in Vlaanderen maar zijn in de overgrote meerderheid in Wallonië.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 februari 2009 om 21:09.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:20   #2563
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat ze de juiste weergave ni gaven van de waarheid van de splitsing van België van Nederland.

ik heb nooit geloofd dat Vlaanderen tegen Willem II was.
Wat u 'gelooft' terzake, is maar weinig van tel. Wat er echt gebeurd is, heeft waarde. En de smoesjes waarmee sommige van uw acolieten kwamen aandraven, met name, dat de Belgische revolutie het werk was van enkele heethoofden, of gepeupel, aangemoedigd door de Fransen, is je reinste larie en apekool. In Limburg waren er geen 'fransen' en de beide limburgen kozen voor het nieuwe België. Heel veel mensen waren tegen Willem. Omdat hij een dwarskop was, omdat hij zich moeide met alles, omdat er vanaf 1824 armoede troef was bij het gewone volk (niet bij de Organistische fabrieksbazen natuurlijk), omdat de kerk tegen hem was, en ga zo maar door. De talrijke petities tegen Willem getuigen hiervan. En als de man wat toegeeflijker was geweest, dan had de splitising misschien op het randje vermeden kunnen woren. Maar ik betwijfel het.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2009 om 21:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:24   #2564
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben Belg en daar ben ik trots op.

Mag dat ?
Jazeker mag u dat. Moet u zelf weten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:25   #2565
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jazeker mag u dat. Moet u zelf weten.
Ik ben graag Belg. Ik voel me hier goed. Ik zou me zéér ongemakkelijk voelen, moesten de Nederlanders mijn landgenoten worden. Maar ik vind inderdaad ook dat de gemeenschappen ruime bevoegdheden moeten krijgen.
Oud 24 februari 2009, 21:26   #2566
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
echte Belgen verheerlijken Frankrijk en zijn anti-Nederland.

de rest wilt liever bij Nederland (of héél nauwe samenwerking met Nederland) dan bij Frankrijk.

de echte Belgen zijn in de minderheid in Vlaanderen maar zijn in de overgrote meerderheid in Wallonië.
bestaan daar ook al enquetes over?
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:27   #2567
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat u 'gelooft' terzake, is maar weinig van tel. Wat er echt gebeurd is, heeft waarde. En de smoesjes waarmee sommige van uw acolieten kwamen aandraven, met name, dat de Belgische revolutie het werk was van enkele heethoofden, of gepeupel, aangemoedigd door de Fransen, is je reinste larie en apekool. In Limburg waren er geen 'fransen' en de beide limburgen kozen voor het nieuwe België. Heel veel mensen waren tegen Willem. Omdat hij een dwarskop was, omdat hij zich moeide met alles, omdat er vanaf 1824 armoede troef was bij het gewone volk (niet bij de Organistische fabrieksbazen natuurlijk), omdat de kerk tegen hem was, en ga zo maar door. De talrijke petities tegen Willem getuigen hiervan. En als de man wat toegeeflijker was geweest, dan had de splitising misschien op het randje vermeden kunnen woren. Maar ik betwijfel het.
system, in die tijd gingen er amper mensen naar school.
de bourgeoisie, de fabrieksbazen en de kerk hielden de mensen dom.
hoe kunnen ze dan weten waarom ze zo'n petitie tekenen?
tuurlijk is het dan gemakkelijk om een petitie te laten tekenen door duizenden.
petities in die tijd zijn alles behalve representatief.
Oud 24 februari 2009, 21:28   #2568
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is nu eens de grootste bullshit. En gemakkelijk te ontkrachten ook: er kwam geen democratisch regime door het volk. Indien de fabrieksbazen orangistisch waren geweest en het gepeupel anti-willem, dan was er nooit een cijnskiesstelsel ingevoerd waar alleen die fabrieksbazen konden aan deelnemen.
De geschiedenis zelf ontkracht je verhaal volledig.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:28   #2569
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik ben graag Belg. Ik voel me hier goed. Ik zou me zéér ongemakkelijk voelen, moesten de Nederlanders mijn landgenoten worden. Maar ik vind inderdaad ook dat de gemeenschappen ruime bevoegdheden moeten krijgen.
maar dat willen ze niet in Wallonië.
tis de huidige situatie behouden zoals ze is of den boel laten barsten.
aan u de keuze system.
Oud 24 februari 2009, 21:29   #2570
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dit is nu eens de grootste bullshit. En gemakkelijk te ontkrachten ook: er kwam geen democratisch regime door het volk. Indien de fabrieksbazen orangistisch waren geweest en het gepeupel anti-willem, dan was er nooit een cijnskiesstelsel ingevoerd waar alleen die fabrieksbazen konden aan deelnemen.
De geschiedenis zelf ontkracht je verhaal volledig.
das wel waar Pelgrim.
Oud 24 februari 2009, 21:30   #2571
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

wel system?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De vraag of er een standaard is is niet belangrijk in de klassering van talen. Het Fries is geen dialect van het Nederlands, het Waals is geen dialect van het Frans. Het Fries is een aparte taal binnen de west-germaanse groep, het Waals is een aparte taal binnen de Oil-groep.

Er is overigens wel degelijk een genormaliseerd Waals, het Rfondou, maar dankzij uw geliefde Belze staat kan het Rfondou niet op de steun van de politieke wereld rekenen. Het rfondou is immers een bedreiging voor het monopolie van het Frans.

Met andere woorden system, Nederland is vandaag toleranter tegenover taalminderheden dan Belgique, dat nog steeds volop bezig is met culturele genocides.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:31   #2572
system
Banneling

Standaard

Citaat:
system, in die tijd gingen er amper mensen naar school.
de bourgeoisie, de fabrieksbazen en de kerk hielden de mensen dom.
hoe kunnen ze dan weten waarom ze zo'n petitie tekenen?
tuurlijk is het dan gemakkelijk om een petitie te laten tekenen door duizenden.
petities in die tijd zijn alles behalve representatief.
En waarom zijn er dan geen petities geweest ten gunste van Onwijze Willem en tegen de afscheiding? De Orangistische bazen (en die zaten zowel in Vlaanderen als in Wallonië en omgekeerd) hadden zulke petities toch ook kunnen organiseren en hun arbeiders onder 'zachte dwang' verplichten een kruisje te zetten. Niets daarvan.Tenminste, voorzover ik weet.
Oud 24 februari 2009, 21:31   #2573
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou me zéér ongemakkelijk voelen, moesten de Nederlanders mijn landgenoten worden.
Het is jammer dat u geen vriendelijk woord over de lippen kan krijgen. En dan wordt ons Hollanders lompheid, arrogantie en directheid verweten. U heeft mij hier nog geen onvertogen woord zien zeggen over Belgen, Vlamingen, Limburgers of wie dan ook, maar u ratelt maar door met uw afkeer van Nederlanders.

U maakt zich zo niet geloofwaardiger voor uw 'goede zaak'

Laatst gewijzigd door Hollander : 24 februari 2009 om 21:31.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 21:35   #2574
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is jammer dat u geen vriendelijk woord over de lippen kan krijgen. En dan wordt ons Hollanders lompheid, arrogantie en directheid verweten. U heeft mij hier nog geen onvertogen woord zien zeggen over Belgen, Vlamingen, Limburgers of wie dan ook, maar u ratelt maar door met uw afkeer van Nederlanders.

Neen u zit verkeerd. Waarom zou ik nu een afkeer hebben van Nederlanders. Ik vind gewoon dat ze zich teveel moeien met onze problemen in België op dit forum. Ik doe dat toch ook niet met Nederland. U vindt dat precies normaal u zo te moeien. Bovendien,ik wil gewoon niet met Nederlanders in één land zitten. En dan zeg ik dat ook. En u wil dat maar niet begrijpen. Spinoza wil toch ook niet met Belgen in één land zitten, voorzover ik dat goed begrijp. Goed, dat is zijn recht. Dat heeft niets met 'Belgenhaat' te maken.

En wat de lompheid betreft: het zijn eerder de Nederlanders die ons Belgen verwijten 'lomp' en 'dom' te zijn. Belgenmoppen genoeg op dit punt. Zo was het toch, niet?

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2009 om 21:41.
Oud 24 februari 2009, 21:36   #2575
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

System is gewoon vastgeroest in conservatisme. Verandering is slecht. Volgens hem gaat de wereld ten onder als de aanspreekvorm 'gij' naar 'jij' verandert.
Oud 24 februari 2009, 21:37   #2576
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
System is gewoon vastgeroest in conservatisme. Verandering is slecht. Volgens hem gaat de wereld ten onder als de aanspreekvorm 'gij' naar 'jij' verandert.
Zie boven.
Oud 24 februari 2009, 21:42   #2577
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen u zit verkeerd. Ik wil gewoon niet met Nederlanders in één land zitten. En dan zeg ik dat ook. En u wil dat maar niet begrijpen.

En wat de lompheid betreft: het zijn eerder de Nederlanders die ons Belgen verwijten 'lomp' en 'dom' te zijn. Zo was het toch, niet?
Alleen dom. Maar daar zijn de Nederlanders niet de enigen in. Amerikaanse impressie van een Belg:
''You never wear any colour brighter than dark green. You automatically assume anyone who does is either
a. Dutch
b. Scandinavian
c. American or
d. Extremely childish or rude''

http://www.thehumorarchives.com/joke/Belgium_Jokes
Oud 24 februari 2009, 21:43   #2578
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen u zit verkeerd. Waarom zou ik nu een afkeer hebben van Nederlanders. Ik vind gewoon dat ze zich teveel moeien met onze problemen in België op dit forum. Ik doe dat toch ook niet met Nederland. U vindt dat precies normaal u zo te moeien. Bovendien,ik wil gewoon niet met Nederlanders in één land zitten. En dan zeg ik dat ook. En u wil dat maar niet begrijpen. Spinoza wil toch ook niet met Belgen in één land zitten, voorzover ik dat goed begrijp. Goed, dat is zijn recht. Dat heeft niets met 'Belgenhaat' te maken.

En wat de lompheid betreft: het zijn eerder de Nederlanders die ons Belgen verwijten 'lomp' en 'dom' te zijn. Belgenmoppen genoeg op dit punt. Zo was het toch, niet?
en hoe zou dat komen? omdat de Vlamingen hun laten doen door de Walen.
zodra we ons losscheuren van België zullen de Nederlanders ons meer respecteren.
Oud 24 februari 2009, 21:43   #2579
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie boven.
Lijkt me een geen relevant antwoord. Uw verklaring voor uw gedrag vertaalt zich niet in het werkelijke gedrag.
Oud 24 februari 2009, 21:43   #2580
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Alleen dom. Maar daar zijn de Nederlanders niet de enigen in. Amerikaanse impressie van een Belg:
''You never wear any colour brighter than dark green. You automatically assume anyone who does is either
a. Dutch
b. Scandinavian
c. American or
d. Extremely childish or rude''

http://www.thehumorarchives.com/joke/Belgium_Jokes
Toch niet in de zwartekousendorpen van de bijbelbelt dan.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2009 om 21:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be