Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2009, 20:56   #2901
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is niet wat deze man beweert die gedurende 12 jaar beroepshalve is omgegaan met Nederlanders. Of Hollanders zoals hij ze noemt.
http://www.bienvenuechezleschtis-lefilm.com/

Ga deze film maar kijken. Gaat over de moeite om je als Zuid-Fransman aan te passen aan het leven in Noord-Frankrijk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 20:58   #2902
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo hoort men het eens van een ander.
Een lezersbrief van een een zekere P.H. van 12/10/03 aan het tijdschrift 'Taalschrift'. Een onbevooroordeelde bron dus.
Hoe beoordeeld u of iemand die zich P.H. noemt een onbevooroordeelde bron is?

Iemand die de moeite neemt een LEZERSBRIEF in te sturen nog wel! Mensen die op forums posten en LEZERSBRIEVEN insturen zijn PER DEFINITIE niet onbevooroordeeld. Als IEMAND dat zou moeten weten bent u het toch wel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:02   #2903
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hoe beoordeeld u of iemand die zich P.H. noemt een onbevooroordeelde bron is?

Iemand die de moeite neemt een LEZERSBRIEF in te sturen nog wel! Mensen die op forums posten en LEZERSBRIEVEN insturen zijn PER DEFINITIE niet onbevooroordeeld. Als IEMAND dat zou moeten weten bent u het toch wel.
Zo kan men alles in vraag stellen.

Iemand die 12 jaar gewerkt heeft met Hollanders en die beroepshalve regelmatig Nederland bezocht en met Nederlanders zaken deed gedurende al die jaren, gaat dit toch niet uit zijn duim zuigen. In ieder geval zal hij het beter weten dan u.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:10   #2904
Hollander

Standaard

Citaat:
Zo kan men alles in vraag stellen.
Dat moet met ook doen, zeker als er 'bronnen' uit uw koker komen.

Citaat:
Iemand die 12 jaar gewerkt heeft met Hollanders en die beroepshalve regelmatig Nederland bezocht en met Nederlanders zaken deed gedurende al die jaren, gaat dit toch niet uit zijn duim zuigen.
Zoals gevraagd maar niet beantwoord: hoe beoordeeld u de onafhankelijkheid van deze bron. Een LEZERSBRIEF !!!

Citaat:
In ieder geval zal hij het beter weten dan u.
Ook dat weet u niet.

edoch, natuurlijk zijn er cultuurverschillen. Die bagatelliseert hier ook niemand, noch schuift iemand ze onder de mat. U maakt er echter telkens een drama van. Er zijn ook cultuurverschillen tussen Limburg en Groningen, net als die er zijn tussen Zeeland en Luxemburg. SOIT! we zitten in dezelfde boot die Nederlanden heeft en we zoeken naar de beste toekomstvaste constructie voor ons allen. En u bent een van de weinigen die uitsluitend de problemen ziet en niet de mogelijkheden. Vandaar dat u er 6 jaar oude LEZERSBRIEVEN bij moet slepen om uw punt te maken.
Oud 26 februari 2009, 21:13   #2905
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat moet met ook doen, zeker als er 'bronnen' uit uw koker komen.

Zoals gevraagd maar niet beantwoord: hoe beoordeeld u de onafhankelijkheid van deze bron. Een LEZERSBRIEF !!!

edoch, natuurlijk zijn er cultuurverschillen. Die bagatelliseert hier ook niemand, noch schuift iemand ze onder de mat. U maakt er echter telkens een drama van. Er zijn ook cultuurverschillen tussen Limburg en Groningen, net als die er zijn tussen Zeeland en Luxemburg. SOIT! we zitten in dezelfde boot die Nederlanden heeft en we zoeken naar de beste toekomstvaste constructie voor ons allen. En u bent een van de weinigen die uitsluitend de problemen ziet en niet de mogelijkheden. Vandaar dat u er 6 jaar oude LEZERSBRIEVEN bij moet slepen om uw punt te maken.
Ook u weet het niet, maar u doet alsof u het weet. En dan doet u maar net wat u me verwijt. U relativeert nu alles. En u maakt er een karikatuur van. Er is ook een cultuurverschil tussen Hasselt en Tongeren. En tussen Lutselus en Erps Kwerps.

Die lezersbrief haal ik er uit omdat ik dat reeds veschillende keren heb gehoord van zakenlui die zakendoen met Nederlanders. Die laatste hebben een andere manier in het zakendoen, spreken een andere taal en de Nederlanders zijn wel degelijk arrogant. En dat wordt bevestigd door Philop Charls.

Philip Charls, de directeur van de NKVK, heeft een duidelijke boodschap aan de Nederlanders: (anno 2006)

Nederlandse ondernemers die naar België gaan en denken dat ze het daar allemaal wel ongeveer hetzelfde kunnen doen als in eigen land, vergissen zich. België is een ander land, waar Nederlanders weinig van weten. Ja, we spreken dezelfde taal als de Vlamingen. „Maar zelfs daar kun je nog vraagtekens bij zetten”, zegt Charls. „Flikken wordt ondertiteld in Nederland. En Baantjer in België ook.”

Nederlandse ondernemers die zaken willen doen in België moeten zich realiseren dat ze beginnen met een achterstand, stelt Charls. „Wij vinden Belgen aardig en gezellig. En we denken: dat is omgekeerd ook zo. Maar Belgen hebben geen enkel warm gevoel bij Nederlanders. Ze vinden ons arrogant. Über-Hollanders.”

Een van de fouten die Nederlanders maken, zegt Philip Charls (58) Philip Charls, de directeur van de NKVK, is dat ze de vooroordelen bevestigen. Dat ze inderdaad arrogant doen. Enige tijd geleden, vertelt hij op zijn kantoor in Brussel, was er een bijeenkomst van Nederlandse ambtenaren met Belgische ondernemers. „Het was een zwaar gezelschap. Ze kregen een typisch Nederlands verkoopverhaal te horen. Nederland is groot in dit en dat. Nederland is na Japan de belangrijkste investeerder in de VS. Dat soort dingen. Je zag de Belgen in de zaal steeds kleiner worden. Ze vroegen zich af: waarom vertelt men ons dit? D�*t weten we allemaal al. Een Belgische ondernemer, niet de minste, liep tijdens het diner weg. Hij zei: ik heb nog een andere afspraak. Die man had helemaal geen andere afspraak zo laat op de avond. Hij liep boos weg. Maar om dat te snappen moet je weten dat een Belg niet zo snel zegt: ik ben boos.”

Nu hoort u het ook weer eens van nog een ander. Een topman uit de zakenwereld nog wel. En nu is het dus geen eenmalige lezersbrief... Arrogante Nederlandse hoge ambtenaren deze keer, van het kaliber van Kabouter Wouter Bos. Ben benieuwd welke uitvluchtsels u nu weer gaat bedenken. Want daar bent u sterk in. Eilaas, zoals u boven kunt zien, niet sterk genoeg.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 21:38.
Oud 26 februari 2009, 21:14   #2906
Shadowke

Standaard

heeft u een boa constrictor in jouw woning die afgericht is om Nederlanders te wurgen, system
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:26   #2907
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
heeft u een boa constrictor in jouw woning die afgericht is om Nederlanders te wurgen, system
Ik hou me aan de feiten. Feiten die bevestigd worden door de zakenlui zelf. Zie hierboven.
Oud 26 februari 2009, 21:34   #2908
Shadowke

Standaard

het gaat wel over vandaag en morgen en niet over gisteren hé system.
dus gelieve met beetje recenter materiaal af te komen ipv 6 jaar geleden want er kan veel veranderen in 6 jaar.

alvast dank bij voorbaat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2009 om 21:35.
Oud 26 februari 2009, 21:39   #2909
system
Banneling

Standaard

Citaat:
het gaat wel over vandaag en morgen en niet over gisteren hé system.
dus gelieve met beetje recenter materiaal af te komen ipv 6 jaar geleden want er kan veel veranderen in 6 jaar.

alvast dank bij voorbaat.

Nu kunt u al niet meer tellen. Het artikel is van juli 2006 , dus 2,5 jaar geleden. Het is voor u hoogtijd om te gaan slapen.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 21:40.
Oud 26 februari 2009, 21:41   #2910
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nu kunt u al niet meer tellen. Het jaar 2006 is geen zels jaar geleden. Het is hoogtijd om te gaan slapen.
slapen doe ik na het voetbal op tv.
het is mss maar 2,5 jaar geleden maar in 2,5 jaar tijd kan er ook veel veranderen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2009 om 21:41.
Oud 26 februari 2009, 21:46   #2911
system
Banneling

Standaard

Citaat:
slapen doe ik na het voetbal op tv.
het is mss maar 2,5 jaar geleden maar in 2,5 jaar tijd kan er ook veel veranderen.
Ja en morgen kan de wereld vergaan. En als het dat niet is maakt ge me wat anders wijs.
Oud 26 februari 2009, 21:48   #2912
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja en morgen kan de wereld vergaan. En als het dat niet is maakt ge me wat anders wijs.
had jij gedacht dat 6 maanden geleden een financiële crisis uitbrak?
ik alvast niet.
Oud 26 februari 2009, 21:52   #2913
system
Banneling

Standaard

Citaat:
had jij gedacht dat 6 maanden geleden een financiële crisis uitbrak?
ik alvast niet.
Wat heeft dat nu ermee te maken. De Nederlanders zijn gewoon arrogant. En die arrogantie straalt ook af op de zakenwereld, op het zakendoen met Hollanders. Geef dat toch toe. Dat wordt nu toch zeer duidelijk bevestigd door topmensen die er geen enkel belang bij hebben zoiets te zeggen. Integendeel juist, ze zeggen: als u Nederlanders zaken willen doen in België, dan moet u niet zo arrogant zijn. Want in de praktijk bent u dat wel degelijk. Dat zegt die man eigenlijk. Waarom moet u dat nu altijd blijven ontkennen. Dat pleit niet voor u in ieder geval.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 21:55.
Oud 26 februari 2009, 21:54   #2914
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat nu ermee te maken. De Nederlanders zijn gewoon arrogant. En die arrogantie straalt ook af op de zakenwereld, op het zakendoen met Hollanders. Geef dat toch toe. Dat wordt nu duidelijk bevestigd door topmensen die er geen enkel belang bij hebben zoiets te zeggen. Integendeel juist, ze zeggen: als u Nederlanders zaken willen doen in België, dan moet u niet zo arrogant zijn. Want in de praktijk bent u dat wel degelijk. Dat zegt die man eigenlijk. Waarom moet u dat nu altijd blijven ontkennen.
omdat niet alle Nederlanders arrogant zijn.
dat hangt vooral af van de opvoeding.

ik ken een paar Nederlanders en die doen alles behalve arrogant.
ook die afkomstig zijn van Holland.

u bent wééééér aan het veralgemenen om Hollanderhaat te kunnen rondstrooien.
sommige Belgen kunnen ook arrogant overkomen, waar dat ontkent u tuurlijk met klem.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2009 om 21:55.
Oud 26 februari 2009, 22:01   #2915
system
Banneling

Standaard

Citaat:
omdat niet alle Nederlanders arrogant zijn.
dat hangt vooral af van de opvoeding.

ik ken een paar Nederlanders en die doen alles behalve arrogant.
ook die afkomstig zijn van Holland.

Neen, dat is steevast een algemene mentaliteit in Nederland.

"Van Rotterdam naar Brussel is mentaal even ver als van Rotterdam naar Bolivia. Belgen kijken naar Nederlanders zoals Nederlanders naar Duitsers kijken. Ze zien de Nederlanders als overheersend, arrogant en altijd alles beter wetend".

Dat komt dus uit de mond van dezelfde Philip Charls. De nagel op de kop.

En het komt dus niet van mij, want ik zou zogezegd 'bevooroordeeld' zijn volgens u. Wel, als ik vooringenomen ben, dan is Philip Charls het ook. En dat geloof ik niet, want hij -als voorzitter van Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg- wordt dagelijks geconfronteerd met het zakendoen tussen Belgen en Hollanders. Dus hij is niet bevooroordeeld en ik evenmin. Integedeel, hij bevestigt alleen maar wat ik hier altijd heb geponeerd.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 22:05.
Oud 26 februari 2009, 22:04   #2916
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen, dat is steevast een algemene mentaliteit in Nederland.

"Van Rotterdam naar Brussel is mentaal even ver als van Rotterdam naar Bolivia. Belgen kijken naar Nederlanders zoals Nederlanders naar Duitsers kijken. Ze zien de Nederlandes als overheersend, arrogant en altijd alles beter wetend".

Dat komt dus uit de mond van dezelfde Philip Charls. De nagel op de kop.

En het komt dus niet van mij, want ik zou zogezegd 'bevooroordeeld' zijn volgens u. Wel, als ik vooringenomen ben, dan is Philip Charls het ook. En dat geloof ik niet, want hij -als voorzitter van Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg- wordt dagelijks geconfronteerd met het zakendoen tussen Belgen en Hollanders. Dus hij is niet bevooroordeeld en ik evenmin. Integedeel, hij bevestigt alleen maar wat ik hier altijd heb geponeerd.
en als ik rond mij kijk zie ik het tegendeel.
Oud 26 februari 2009, 22:05   #2917
system
Banneling

Standaard

Citaat:
en als ik rond mij kijk zie ik het tegendeel.
Ook u moet naar de oogarts. Of misschien niet zijnde een lakei van de Nederlanders.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 22:06.
Oud 26 februari 2009, 22:06   #2918
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ook u moet naar de oogarts. Of misschien niet zijnde een lakei van de Nederlanders.
ik ben geen lakei van Nederland.
ik ben een modale Vlaming maar ik noem me liever Zuid-Nederlander dan Vlaming.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2009 om 22:07.
Oud 26 februari 2009, 22:08   #2919
Hollander

Standaard

Citaat:
Ook u weet het niet, maar u doet alsof u het weet. En dan doet u maar net wat u me verwijt. U relativeert nu alles. En u maakt er een karikatuur van. Er is ook een cultuurverschil tussen Hasselt en Tongeren. En tussen Lutselus en Erps Kwerps.

Die lezersbrief haal ik er uit omdat ik dat reeds veschillende keren heb gehoord van zakenlui die zakendoen met Nederlanders. Die laatste hebben een andere manier in het zakendoen, spreken een andere taal en de Nederlanders zijn wel degelijk arrogant. En dat wordt bevestigd door Philop Charls.

Nu hoort u het ook weer eens van nog een ander. Een topman uit de zakenwereld nog wel. En nu is het dus geen eenmalige lezersbrief... Arrogante Nederlandse hoge ambtenaren deze keer, van het imago van Kabouter Wouter Bos. Ben benieuwd welke uitvluchtsels u nu weer gaat bedenken. Want daar bent u sterk in. Eilaas, zoals u boven kunt zien, niet sterk genoeg.
Ik zeg regelmatig dat ik erken dat er cultuurverschillen zijn. Maar op de een of andere manier leest u daar een ontkenning in en ontsteekt u in furie en komt u met allerlei bewijzen (lees: LEZERSBRIEVEN) die het tegendeel moeten aantonen. Kortom, u leest niet goed, want u wilt aantonen wat wij allemaal al weten.

Voorlopig kunt u op geen enkele wijze aantonen dat Nederlanders arrogant zijn. U roept het heel hard, maar u komt op mij MINSTENS zo arrogant over als waarvan u ons beschuldigd. Want dat doet u, ons beschuldigen, keer op keer op keer. En onterecht. Ja, Nederlanders zijn wellicht extroverter, en wellicht ook zelfbewuster, maar u stigmatiseert dat BEWUST door het onterechte woord arrogantie te gebruiken, en dat waardeer ik niet. U kan in veel veel opzichten een les leren van hoe de meeste Nederlanders zich hier gedragen. Geen enkele beschuldiging of kwaad woord komt over onze lippen en u daarentegen, u blijft maar emmeren over al onze vermeende kwalen.

Dat siert u niet.
Oud 26 februari 2009, 22:09   #2920
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben geen lakei van Nederland.
ik ben een modale Vlaming maar ik noem me liever Zuid-Nederlander dan Vlaming.
Walen zijn ook Zuid-Nederlanders.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be