![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Minister
|
![]() Citaat:
ABN was de taal van de wijsneuzen. Van de mensen die men niet verstond, niet omwille van de taal, maar omwille van wat 'de wijsneuzen' kwamen te vertellen. ABN was de taal van zij die gestudeerd hadden. Van die sociale laag waar men zich niet mee identificeerde. Het dialect was de taal van het gezonde verstand. Alles wat je in 't dialect kon uitleggen werd aanvaard, al de rest was vreemd en vooral geen 'gezond verstand'.
![]() |
![]() |
#262 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Een Hasselaar die een Gentenaar tegenkomt in Brussel zal AN met hem spreken. Geen Frans of Engels, waarom niet? Omdat ze beiden in een andere "cirkel" horen wat betreft hun dialect, maar in dezelfde "cirkel" wat betreft hun taal: ze zijn beiden Vlamingen. Citaat:
Het zijn nooit de Vlaams-nationalisten geweest die een minachting hadden over de Vlaamse dialecten, maar wel de Belgicisten en de Franskiljons. Mensen als Rodenbach beschouwden de dialecten nog als een spiegel voor het pure en edele karakter van de Vlamingen. Iemand kan niet fier zijn op zijn taal en tegelijkertijd zijn taalgeschiedenis verloochenen. Dat kan enkel een AN-franskiljon zoals u. Laat me nog even duidelijk stellen: ik heb niets tegen het AN, maar het AN en het dialect kunnen perfect naast elkaar bestaan. Het één hoeft het andere niet te verdringen.
"When every benefit received is a right, there is no place for good manners, let alone for gratitude." - T. Dalrymple Laatst gewijzigd door Schuppezot : 7 maart 2009 om 18:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb er hoegenaamd geen begrip voor wanneer iemand zit te emmeren over het Nederlands in termen van "vreemde taal". Dan is dat voor mij net hetzelfde als een Waal zou beweren dat het Frans voor hem/haar een vreemde taal zou zijn. De Vlaming moet er dus maar voor zorgen dat hij zijn taal, het Nederlands, beter kent en consequent gebruikt. Pleidooien houden voor dialect is je reinste achterlijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat mij wel zeer tegen de borst stoot is het politiek verkavelen van een taal. Ik ben zelf overwegend naïef en mij meestal van geen kwaad bewust. Ik spreek wat ik spreek. En als 't er mij iemand zegt dat ik Vlaams spreek, dan zie ik daar niks in dat aanstoot geeft. Als 't er mij iemand vraagt of ik Nederlands spreek, dan zal ik ook beamen. 't Zelfde voor Engels. Maar op de vraag of ik Chinees spreek zal ik ontkennend GEBAREN. Dat wordt anders wanneer ik schrijf. Zoals hier. Of discussieer in het Standaardnederlands. Dan loop ik op de tippen van mijn tenen. Dan luister en lees ik tussen de regels. En ik lees hier dat jij een taal politiek verkavelt. Je komt te beweren dat wij allemaal, zowel Vlamingen en Nederlanders, Nederlands spreken. En op zich is dat wel een bewering die klopt. Die ik dus ook niet aanval, strikt genomen. Zij het dat jij dat dogmatisch neerzet als argument om Vlaanderen (België) en Nederland op die basis samen te voegen tot een staat waarin het volk dezelfde taal spreekt. Jouw bewering heeft politieke gronden. En ik ben die niet genegen. Helemaal niet. Nu kunnen wij daar ruzie over maken. En ik zal gedwongen worden om een karikatuur te maken van de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Alleen al daarom zal ik deze discussie uit de weg gaan. Toch is er een verschil tussen het Nederlands dat in België gesproken wordt en dit dat in Nederland gesproken wordt, zelfs erkend door de Taalunie. En het is slecht één van de duizenden kleine verschillen. Het Belgisch-Nederlands is GEEN dialect van het Nederlands. Het is een volwaardige taal. Net zoals ik gedwongen zal zijn om een karikatuur te maken van de kleine verschillen om mijn slag thuis te halen, maar dat ook besef, maak jij een karikatuur van die ene arbitraire overeenkomst om je slag thuis te halen. Wel, ik gun je die slag niet. Net zomin als ik dit gun aan diegenen die 't Nederlands zien als een dialect van het Duits. Met als politieke agenda een aansluiten bij Duitsland. Er zijn genoeg dialecten in Duitsland die dichter bij het Nederlands aanleunen, en daardoor deze stelling kunnen steunen. Net zomin als ik dit gun aan de harde Vlamingen die zich op basis van het Vlaams en de dialecten willen onderscheiden en afscheuren van de Waalse dialecten en het Frans. Citaat:
Op basis van de dialecten delen wij Vlamingen een rijk verleden met Wallonië. Het Vlaams van het voormalig graafschap verbind Frankrijk, België en Nederland. De dialecten verbinden ons met Duitsland. Het zijn de dialecten en hun zachte overgangen die ons Europees maken. Bovendien is er geen enkele andere taal die, gesproken, kan tippen aan het intieme dat een dialect biedt. Het 'wij-gevoel' is duidelijker en verdraagzamer wanneer je dialect spreekt. Terwijl de standaard talen staan voor en zijn ontstaan uit een verleden van oorlog en grens-betwistingen, staat het dialect voor een rijk verleden van gedogen, overeenkomen, eigenheid, vrede ,volksheid en bewaren.
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is wel heel naïef. Dialecten ontstaan even goed door territoriale betwistingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Computerles voor Gentenaars... Na windows voor Westvlamingen, is er nu .. Een les Gentse computertaal (Oas ge ' t nie verstoat, toens zijde gienen echte !) Save : Smijt da doar ieveranst da ge ' t nog keunt wérevinde Shut down : Aawd ui muile ( kleppe toe) Uitloggen : A schuppe afkoisen Username : Oe ietè g�* manneke ? View : Kier kaaken Delete : Smaat moar in de voailb�*k Icon : Prentsen Floppy disk : Plakoatse dade der insteekt Hard disk : Plakoat da ter al inzit Cd-rom : Plakoatse da blinkt Keybord : Planke mé knopkes Options : Wa kunde doar allemoal mé doene Replace all : Gruute kois Format C :\\\\ : Nog gruutere kois Crash : Pataat, t 'es noar de kluute Click : Duuwe Double click : Nog ne kier duuwe Muisknop : Vuile proat over de wijve Cut and paste : Een kollage moaken Attachment : Iet da ter an angt Backspace : E vette kont Laptop : Veur op uiwe schuut Microsoft : Serjeuzen bucht Windows 98 : Program veur ui machien noar de kluten ' t elpen Windows ME : Aawe wijn in niewe z�*kke Apple : Van de groenselboer Browser : Kerjeuzeneuzemosterdpot (teirenteyn) Chatten : Kafféklets Dot : Puntse At : En a mé e krullewietse Escape : Wegluupen Help : Legd-uit oe da ge ' t zelf keunt doene Internet : Café dad-eigeleik nie echt bestoat Tab : Doar komme pintjes oit Home : Noar-uis Insert : Iet tusse pl�*kke Print Screen : Op papier zettè wa-da-ter op uiwe tv stoat Ctrl-Alt-Del : Veur oas eu machien nie mier wil loisterè Motherboard : Ne schuune balkon Processor : Nog slimmer dan iene van ' t unief (professor) RAM : E schoap mé kluute WWW : Ne kleine die vrie oant blèten es Paralelle poort : névest de Brugse puurte (nie verre van de Muie) ![]() ![]() Trouwens ons Limburgs is geen dialect maar een eigen taal. Kijk eens bij google naar: taal limburgs.
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 8 maart 2009 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#268 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1. Echte keuterboeren beseffen uiteraard niet dat ze keuterboeren zijn, daarom zijn het nu eenmaal... keuterboeren. 2. Mijn kritiek is niet TEGEN de Vlaamse cultuur gericht. Intengendeel, ik wil enkel dat men zich hier bewust word van zijn zwakheden. Alleen dan kan men er iets aan doen. Maar ik vrees ervoor. Wat wil je, met al die k******b***** hier op dit forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Schepen
|
![]() Seg jom, nij hemme kik altij gedoecht da ze in Limburg "kalle" zeen tege klappe...
Mò ja, 'k zenne kik mò e keuterboerreke ùt de Keempe schent.. ![]() (Eens controleren of dialecten echt zo'n taalbarière vormen als Queensburry ons wil doen geloven..)
![]() |
#272 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet logisch dat een West-Vlaming en een Brabander elkaar amper begrijpen. Er zijn renners die in 1 dag Kuurne-Brussel-Kuurne fietsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Schepen
|
![]()
![]() |
#274 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb het geprobeerd bij een goede vriend uit Schotland (die zelf Oxbridge Engels spreekt en een afkeer heeft van het Schotse accent.) Ik heb hem gezegd dat ik de volgende versies van het Nederlands spreek: 1. Plat Limburgs met enkele vrienden van héél vroeger. 2. Gekuist limburgs bij Limburgers die ik niet ken. 3. Verkavelingsvlaams met Vlamingen in het algemeen. 4. Mooi Nederlands met een rijke woordenschat met alle Nederlanders en met Vlaamse intellectuelen. Geloof me, dat krijg je écht niet uitgelegd. Ze vragen allemaal waarom ik niet altijd mijn best mogelijke Nederlands spreek. Weten zij veel dat je als arrogante klootzak wordt beschouwd in Vlaanderen als de de eigen taal goed spreekt. Ik geef toe dat ik door mijn dagelijkse contacten met anderstaligen een 'empathische' visie heb ontwikkeld. Ik ga de situatie vaak door de ogen van de ander bekijken - hetgeen de meeste Vlamingen helemaal niet doen - en dan is het resultaat niet al te fraai. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#277 |
Minister-President
|
![]() Ook het aanpassen van je taal aan de andere Vlaming is empathisch, Q.
Ik heb me er al op betrapt dat ik lichtjes begin mee te 'zingen' bij Limburgers, dat mijn klinkers scherper worden bij een Antwerpenaar en dat ik plots het verschil tussen g en h niet meer ken bij een West-Vlaming. Onbewust, allemaal, maar ik hoef er me toch niet voor te schamen? Ik ben niet beschaamd dat ik soms tussentaal spreek, dat is, hoe je het nu draait of keert, de meest gangbare taal in Vlaanderen. Ik ben er wel trots op dat ik ook goed en vaak AN spreek. En in gezelschap met anderstaligen let ik nog meer op mijn taal, ook in het Nederlands. Als ze al de moeite doen om mijn taal te leren, moet ik het hen niet moeilijker maken dan het al is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik soms moeite met het Limburgs, het plat-Antwerps of het West-Vlaams, maar dat taaltje dat mijn overleden tante uit Zalk tegen me sprak was volkomen onverstaanbaar.
Om op het Limburgs terug te komen. De bakker uit Noordbeek, net boven de Voerstraak, kom mijn Hollands maar moeilijk verstaan en ik had ook moeite met haar Limburgs, een dialect van een dialect. 5 km verderop in Margaten spraken ze dan weer gewoon Nederlands, wel met een zachte G, maar goed verstaanbaar. Wat een enorme verschillen in dialect op zulke kleine afstanden. Nog maar 70 jaar geleden had een Kattenburger een tolk nodig als tie in Wittenburg of De Jordaan op bezoek ging en dat zijn dus wijken in Amsterdam. Voor plat-Amsterdams moet je trouwens tegenwoordig voor naar Purmerend of Almere.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 9 maart 2009 om 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Zo heb ik duidelijk gesteld dat het Zuid-Nederlands, ook wel Belgisch-Nederlands genoemd of Vlaams, ook Nederlands is. Het is mij een volslagen raadsel waarom je mij tracht in te pakken alsof ik dat niet zo gesteld heb. Waarom daar op hameren ? Terwijl de werkelijke verschillen tussen ons in een nuance liggen die jij uit de weg gaat. Dus ja. Noordelijk Nederland is Nederlands, net zoals Zuidelijk Nederlands ook Nederlands is. En op basis van die overeenkomst, die ge karikaturaal vergroot, wilt ge Noord en Zuid samenvoegen. Wel nu. Ik zeg dat er verschillen zijn. Netjes erkend door de taalunie. En dat die verschillen zich ook niet beperken tot enkel de taal. Overigens. Als je zo happig bent op 't samen brengen in één staat van iedereen die Nederlands spreekt, dan hoort daar ook een deel van Frankrijk bij, en een deel van Duitsland. Gebaseerd op de dialecten uiteraard. Want ook de dialecten zijn Nederlands. En omdat de vage grenzen van de dialecten niet overeenkomen met de scherpe grenzen die jij voorop stelt, doet ge al die moeite om de dialecten niet als Nederlands, en daardoor ook niet als een volwaardige taal te erkennen. Dus nogmaals, hoewel ik de ruwe bewering dat zowel Noordelijk Nederlands als Zuidelijk Nederlands gewoon Nederlands zijn erken, stel ik vast dat jouw motieven, om dat zo te stellen, puur politiek zijn. En in de politiek gaat 't over mensen en groepen van mensen. Over wat hun bindt en uit mekaar drijft. Geheel in tegenstelling met wat jij komt te beweren zijn de verschillen tussen Noord Nederlands en Zuid Nederlands wel degelijk bepalend. Zet mij midden een groepje Nederlanders en Belgen, en ik hoor wie er Nederlander is en wie er Belg is. Meer nog, ik hoor 't verschil tussen een Franstalige die Nederlands spreekt en een Vlaming die Nederlands spreekt. En als dat een tussen taaltje is, dan hoor ik zelfs de provincies in het gesproken woord. Ten op zichte van 't volledige prentje hoor ik Vlaams. En bovendien zie ik een zelfstandige Vlaamse eigenheid. Die eigenheid ontkennen is een politiek standpunt, en ik ben 't daar niet mee eens. Citaat:
Citaat:
Bovendien toonde ik al aan dat jouw wens tot samenvoegen op niks stoelt. Als je alles wat natuurlijk Nederlands spreekt wil samenvoegen, dan zijn de grenzen niet de grenzen die jij wil laten uitschijnen. Dus ja, wat jij wil samenvoegen is, gebaseerd op de dialecten en op de Vlaamse eigenheid, zeer agressief en kunstmatig te noemen. Overigens, als je 't Vlaams omschrijft als de taal die men sprak in 't voormalig graafschap, dan kan je ook daar gebieden samen voegen die de grenzen van 't oorspronkelijke graafschap markeren. Waarom niet die samenvoeging ? Dan heb je een staat die Vlaams spreekt. Ondertussen blijft mijn bewering netjes staan. De dialecten, die toch ook Nederlands zijn, kennen geen scherpe grenzen zoals jij die legt. Ze zijn afgelijnd in zachte, uitwaaierende omtrekken. Dialecten maken geen aanspraken op territorium, zij binden over de staats-grenzen heen. En dat in contrast met de gebiedende wijs van de scherpe standaardtaal. Een standaardtaal is een politiek gegeven. Het is iets dat een staat bepaalt, een taal die een staat uitroept als de taal binnen haar kunstmatige grenzen.
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 9 maart 2009 om 11:33. |
|||
![]() |
![]() |