![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Banneling
|
![]() Ik geeg graag toe dat ik me met hand en tand zou verdedigen, en mijn onschuld proberen bewijzen, en ook dat ik dat als een grote oneerlijkheid zou beschouwen. Maar het kan inderdaad iedereen overkomen , net zoals overreden worden. Geen doodstraf ? Laat ons dan de auto's ook maar afschaffen = geen verkeersongelukken meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sprak in die post over 120 dacht ik vanaf het jaar 1976 maar soit... btw die steeds weer terugkerende grens van 1976 is niet zuiver toevallig maar ligt aan het loutere feit dat tussen 1967 en 1976 de doodstraf een tijdlang verboden was en heb je dus bijgevolg ook geen uitspraken in die zin. Als we vanaf het begin ( neem +- 1608 arbitrair ) der bestaan rekenen _ dat is dus incluis de periode van slavernij, burgeroorlog etc. _ dan schat men het aantal voltrokken vonissen op een 10.000 maar volg even op wiki met me mee als je wilt..... "Tussen 1973 en 2005 werden 7254 mensen ter dood veroordeeld. Van hen zijn er inmiddels 1000 geëxecuteerd en zitten er nog 3359 in de dodencel. 2403 mensen werden in hoger beroep vrijgesproken of tot een andere straf veroordeeld; ongeveer 270 veroordeelden stierven in de dodencel als gevolg van natuurlijke oorzaken, moord of zelfmoord en aan 176 van hen werd gratie verleend door de gouverneur van hun staat." Wat leren we daaruit ? - een kleine 3400 wachtende tov 1000 geëxecuteerden : snel en efficiënt is die doodstraf blijkbaar niet als je het VS-rechtsysteem zou implementeren maar ja jij denkt dat blijkbaar beter te kunnen - 2403 werden vrijgesproken ( <> gratie ofzo ) op dat totaal aantal veroordeelden van 7254 : dat komt dus neer _ bij nader inzien nog veel hoger dan die 10% van me eerder _ op 33% oftewel 1 op 3 die dus onschuldig wachtende waren op de voltrekking van hun vonnis en dus in jouw vooropgesteld meer efficiënt en sneller systeem al de pijp uit waren. - dan hebben we nog 270 die zo ergens in de schemerzone zitten en waar we het fijne nooit zullen van weten - even tussen de lijnen merk ik nog op dat ik eerder gelezen heb dat er 10 minderjarigen zouden geëxecuteerd zijn nadat het Federaal Hooggerecht dat in 2005 uitdrukkelijk verbood : maar dat zal je verder worst wezen - Eerlijkheidshalve zegt dit natuurlijk nog niets over het aantal dat uiteindelijk geëxecuteerd zou zijn en onschuldig waren/zijn ... da's natuurlijk het gevaar als men er vanuit gaat dat er wel genoeg backup systemen zijn om die er uiteindelijk te gaan uitfilteren ( desnoods op de vooravond van hun executie ) Citaat:
en daarom net is het totale waanzin om het dan nog meer imperfect te gaan maken. Jij spreekt altijd je bezorgdheid uit over het aantal onschuldige slachtoffers die misschien zouden kunnen vallen in een scenario waar er zo'n gek op de één of andere manier zou vrijkomen en herbeginnen... je vergeet wel makkelijkshalve al die andere onschuldigen die je in de dood wilt jagen Citaat:
en dat bovendien in een wandrochtelijke vergelijking... hoeveel keer heb ik je nu al verteld dat het niet executeren van misdadigers gelijk zou staan met ze zomaar effe vrij te gaan laten zoals jij steeds maar weer blijft insinueren ? Het zou dus al gaan over ontsnapte en recidiverende figuren ..; al de rest hoef je daar niet bij te rekenen en staat dan op het conto van het heersende systeem En het gaat niet zozeer over het aantal maar over de kans dat iemand loopt... dat is steeds zo Als je naar het pretpark gaat _ om Savatage effe achterna te gaan _ dan heb je misschien 0.00..01 kans dat uitgerekend jij wat zal meemaken op zo'n attractie doch is het een zekerheid dat er jaarlijks een aantal doden ergens zullen vallen. En als je dan toch zonodig dat spelletje wilt spelen is het aan jou om er effe een getal op te kleven in een juiste perspectie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal nogal vrij onwaarschijnlijk worden dat doel te bereiken, of dat nu via reguliere weg of via ontsnapping is, als _ zoals je steeds weer bepleit _ een doodvonnis snel, eenvoudig en niet meer te betwisten wilt gaan invoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
doodstraf hoeft immers niet dus is dus hoef je ook geen collaterale damage in beschouwing te nemen ps. verder vergeet je nog steeds de essentie van rechtspraak... Rechtspraak houdt in eerste instantie in dat we schuldigen gaan bestraffen ( beteugelen ) niet dat we mogelijke risico's zouden gaan inperken ofzo Ik merk dat meer en meer hier op 't forum dat men ergens verglijdt naar een perceptie als ware het dat het zou moeten dienen om ernstige inbreuken te gaan vermijden ... wat maakt dat men twijfelgevallen maar liever opgesloten ziet tot het tegendeel bewezen zou zijn. Dat kan nimmer de bedoeling zijn dat we de bewijslast gaan omkeren. Laatst gewijzigd door praha : 6 mei 2009 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Minister-President
|
![]() Ik ben als buitenstaander tegen de doodstraf maar ik vrees dat ik plots wel pro zou zijn moest iemand uit mijn naaste familie beestachtig vermoord worden. En ik denk dat er zo velen zijn. Ze zijn tegen tot ze geconfronteerd worden met moord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik vrees dat ik zelf ook zo zou kunnen reageren, wie weet Maar daar ligt nu net het angeltje... rechtspraak zou nooit onder invloed mogen komen van wat betrokkenen ervan denken... zij zijn immers niet meer langer objectief te noemen. Een straf dient steeds vanuit de maatschappelijke ordening te komen als gevolg van een inbreuk op de regels en wetten van die samenleving. Compensatie naar slachtoffers en/of betrokkenen is een heel ander paar mouwen en staat in principe los van die straf. Dat ik vind ik tevens het perverse in de vs , gesteld dat je dan toch een ddostraf uitspreekt en uitvoert, dat het deels indirect dient als wraking voor de slachtoffers en betrokkenen. Ik doel hier uiteraard op 't recht van de bijzitting tijdens de executie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, als ze DOOD zijn, doen ze dat allemaal niet. Dan zijn we er vanaf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Banneling
|
![]() Dat is een menselijke emontionele reactie. Ik denk zou dat ook zijn in die situatie. Maar een volksgemeenschap drijven op emotionele driften is een andere zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus voor jou is de doodstraf en louter praktische economische maatregel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Doodstraf is menslievend, het belet dat mensen de rest van hun bestaan in het gevang doorbrengen, het belet dat de gevangenen na een eventuele ontsnapping opnieuw toeslaan ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gebruik de states als voorbeeld omdat het enige mijn bekende deel is waar men de doodstraf ( in bepaalde staten.. niet in alle ) hanteert en waar er voldoende gegevens over beschikbaar zijn en waar je een min of meer gelijkaardig ( daarom niet krak hetzelfde ) gang van justitie hebt. Volgens mij krijg of riskeer je daar de doodstraf voor moord, landsveraad, ernstige vormen van verkrachting en geweldpleging ( oa minderjarigen ), en nog enle andere zaken die als maatschappelijk zeer bedreigend kunnen worden aanschouwt ... weet ik veel wat nog Tegen het lijf lopen ? dat hangt ervan af.... als ik niet de keuze zou hebben dan pas ik maar als het bv een eenvoudige moord of verkrachting zou betreffen waarvoor de persoon in kwestie nipt de doodstraf heeft gekregen kan ik me inbeelden dat de in kennisneming ( zover ik er dus weet van heb ) ervan geen enkel probleem voor me zou opleveren. Allez zitten ze vol ? dat kan toch geen argument zijn ... bouw er desnoods bij of ruim diegenen die er niet of minder in thuishoren. Maak eerst werk van alle onschuldigen eerst eruit te filteren... plaats zat Je blijft weer drogredenen verzinnen.... Nu ga je de snaar weer bespelen als ware het een noodzaak dat er dringend wat geëxecuteerd moet worden teneinde te verzekeren dat er steeds voldoende en goed beveiligde plaats is voor precies die doelgroep opdat ik die nimmer tegen het lijf zou lopen. Het wordt echt wel zieliger met de minuut Laatst gewijzigd door praha : 7 mei 2009 om 00:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles draait om het bestraffen van de juiste personen en niet om het indijken van een risico Bovendien overschat je dat risico drastisch... ik heb je al eens gezegd dat recidive ( gemiddeld genomen dan ) bij de doelgroep die jij voor ogen hebt net klein is en het risico op ontsnapping + voldoende gelegenheid zeer minemaal is. Aan jou om an te tonen dat het niet zo is... maar tot nu toe hoor ik niet veel meer dan een enkel indianenverhaal ( niet al te persoonlijk nemen dat van die idiaan... ik vind je avator integendeel waarlijk zeer prachtig en je zelfs enigsinds passen ) Ook aan jou om aan te tonen dat in het geval van de invoering van de doodstraf dat risico kleiner zou blijken ... mij lijkt het net omgekeerd want dan is de drang om te ontsnappen nog groter en aan verlopen tijd tussen uitspraak van vonnis en voltrekking ervan geen gebrek. Het heeft dan ook geen enkel zin een evidentie als een koe te blijven herhalen als ware het een argument. Overigens moet je me ook eens haarfijn vertellen wie je precies tot die doelgroep neemt... want aan jouw eerdere definities, opvattingen te oordelen komt zowat half Vlaanderen ( indien gesnapt ) in aanmerking. misschien moet ik het maar eens uit je neus proberen te peuteren in een volgende post ofzo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om de doodstraf goedkoper dan levenslang te maken moet je ook aanvaarden, onschuldigen terecht te stellen: The High Cost of the Death Penalty The death penalty is much more expensive than life without parole because the Constitution requires a long and complex judicial process for capital cases. This process is needed in order to ensure that innnocent men and woman are not executed for crimes they did not commit, and even with these protections the risk of executing an innocent person can not be completely eliminated. http://www.deathpenalty.org/article.php?id=42 Hier is de berekening gemaakt voor de staat Maryland: http://standdown.typepad.com/COST-Ma...nInst-2008.pdf Ga direct naar pag 7: Key findings (e.v.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- het kost verdomd ( in de huidige implementatie van de states ) méér ... oa één van redenen waarom alsmaar meer mensen in de states ervan af schijnen te zien - je argument als ware dat het vredelievend is is gewoonweg bullshit en als iemand daar oordeel moet over vellen dan is het de betrokkenen zelf ... geef hem/haar dan gewoon de keuze...maar blijkbaar ben je daar oostindische doof voor. bovendien gaat diezelfde bullshit dan op voor zowat iedere gevangene - het belet slechts een zeer kelin deel dat ze ooit weer zouden toeslaan - je straft _ dat als reden opgegeven_ dan mensen preventief voordat ze een misdaad plegen - uit verschillende onderzoeken blijkt dat de doodstraf niet afschrikt en net omgekeerd zou werken dus méér onschuldige slachtoffers ... tenzij je naïef dacht dat de laatste moordenaar/verkrachter is opgestaan en nu reeds vastzit wachtende op de voltrekking van z'n vonnis - en last but not least : exclusief dat eerste ...wéér totaal off-topic als het gaat over de straf Laatst gewijzigd door praha : 7 mei 2009 om 01:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan ook de reden dat men het vervolgen en bestraffen van misdadigers aan het gerecht overlaat en niet aan de nabestaanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens, geregeld gaat een familielid dan aankloppen bij andere misdadigers ( maffia ) om alsnog een geschikte straf uit te voeren tegen deze vrijgekomen dader...In ruil voor een tegendienst, die de maffiosi hem op gelijk welk moment kunnen vragen... Meestal een andere moord, waaraan de misdadigers hun handen niet kunnen vuil maken omdat ze dan direct zouden verdacht worden. Alzo manipuleert de georganiseerde misdaad het volk dankzij de tekortkomingen in onze " justitie ". Deze tekortkomingen zijn georchestreerd om een wereldvreemd kiezerspubliek te plezieren, als het tenminste geen criminele kiezers zijn, die hun eigen leven zoeken te verzekeren ! De overheid moet haar werk doen , en de dolgeworden, losgeslagen en kwaadaardige elementen onder ons onschadelijk maken . Waarvoor betalen wij anders belastingen ? Dat ze mij anders een nieuwe deal voorstellen : er worden geen belastingen meer betaald, en iedereen trekt zijn plan , drijft handel zoals het hem uitkomt, verdedigt zélf zijn eigendom , zijn familie en zichzelf, met of zonder wapens, alleen of in groep , en niemand komt zagen als een gepakte misdadiger ter plekke gedood word. Zoiets heeft een naam : de wet van de jungle . Jullie ideaal ? Want je moet kiezen , beschermingsgeld betalen aan de overheid ( belastingen ), of niet betalen, en zelf voor je veiligheid verantwoordelijk zijn. Betalen én in onveiligheid leven, dat is ON-eerlijk ! De maffia is nog eerlijker dan : als je hen beschermingsgeld betaalt, en men valt je lastig , word de lastverkoper uitgeschakeld. Definitief. = een eerlijke deal . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Banneling
|
![]() Onze hele maatschappij is afgestemd op practische economische maatregels . In Amerika willen ze zelfs de doodstraf afschaffen omdat heel de paperassen tralala daarrond hen te duur uitkomt...Dit terwijl dat natuurlijk veel simpeler en spotgoedkoop te werk zou kunnen gaan . Als het op mijn manier gebeurt : een simpel spuitje vergif, dat een paar euros waard is , en één enkele nationale beul met het salaris van een gewone ambtenaar.
|
![]() |
![]() |