![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Hun manifest is te koop, maar wordt om een of andere reden niet openbaar getoond. Vreemd. Da's eigenlijk een van de redenen dat ik deze draad opende. Om te zien of er wel degelijk iets was. |
|
|
|
|
|
|
#102 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Er bestaat een beperkt aantal boeken over Franco en over Spanje.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 8 mei 2009 om 07:40. |
||
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#104 |
|
Banneling
|
We kunnen beter een wedstrijd uitschrijven : Kaap het Solidarisme.
Waar zit Jan Decleir ? Ik zou er gewoon een strik rond doen en het ding terugschenken aan postoor Daens posthuum. Laatst gewijzigd door Knipp : 8 mei 2009 om 07:50. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
|
heu... alles!
|
|
|
#106 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik zou het graag eens lezen, het zou ook een mooie toevoeging zijn aan mijn verzameling van "gevaarlijke geschriften".
|
|
|
|
#107 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Weer eennieuw soort tisten? |
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Lokaal Raadslid
|
Volgens Wikipedia (voor wat het waard is dus) is solidarisme het volgende: Solidarisme is de sociale leer die de sociale consequenties van het marxisme en kapitalisme afwijst, en zichzelf positioneert als middenweg tussen deze twee uitersten. In België werd deze stroming totaan het begin van de Tweede Wereldoorlog geleid door Joris Van Severen, leider van de politieke beweging Verdinaso, die in 1940 in Abbeville gefusilleerd werd door Franse soldaten[1]. De leden van het nadien uiteengevallen Verdinaso kwamen veelal terecht in het verzet, maar een enkeling koos of voor collaboratie met de bezetter of terugtrekken uit de politiek.
Het solidarisme heeft zijn wortels in de christelijke arbeidersbewegingen, zoals deze van priester Adolf Daens aan het einde van de 19e eeuw in Aalst. Theoretisch is het vooral geënt op de pauselijke encyclieken Rerum Novarum van paus Leo XIII en Quadragesimo Anno van Paus Pius XI, en de Thomistische wijsbegeerte. Nochtans nemen verschillende niet-confessionele organisaties het solidarisme over als sociale ideologie. Het solidarisme is enerzijds antikapitalistisch: het keurt de uitwassen van het kapitalisme af, en de sociale ongelijkheid die er eventueel ontstaat als gevolg van economische uitbuiting, en vecht het individualisme aan door een uitgebreid verenigingsleven te promoten. Solidarisme is anderzijds ook antimarxistisch: het keurt de klassenstrijd van Karl Marx af, en streeft naar klassenverzoening, door iedere klasse/groep een onderdeel te maken van de maatschappij, zoals een orgaan in een lichaam. Aldus streeft het solidarisme naar een organische samenleving. Een economische equivalent van solidarisme is het corporatisme, een andere het universalisme van Othmar Spann.
|
|
|
#109 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Minister-President
|
Zijt ge genen ist, dan zijt ge ne goeien tist.
|
|
|
#111 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Banneling
|
Maak u toch allemaal geen illusies. Het 'soldiaristisch model' is nauwelijks onverholen fascisme. Dat ziet zelfs een éénogige.
En wie Franco als sprankelend voorbeeld aanhaalt, is toch niet goed bezig. En dan zijn er de mensen die, wanneer we over het bewind van de Gaudillo spreken, nog durven zeggen: 'daar zit wel wat in'. Ge moet maar durven. Maar goed, dat zijn dan ook dezelfde soort mensen die het altijd opnemen voor de brute staat Israel. Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 19:04. |
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik hoef de zoveelste ad Hitlerum niet. Dat is erg saai. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Banneling
|
Neen, maar we hebben het helemaal niet over het Hitlerisme. We hebben het over het 'Solidarisme', het 'corporatisme' als zogenaamd maatschappelijk model. En dat is vergif, want dat is verkapt fascisme. Laat u toch niets wijsmaken. Tenzij, ja tenzij u ook behoort tot deze -hoe zal ik het diplomatisch zeggen...- naïeve, maar gevaarlijke nostalgieken.
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 19:47. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Banneling
|
Citaat:
He system |
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Banneling
|
Neen, verdiep u in het solidarisme en u zult me moeten gelijk geven. Het solidarisme is gewoon anti-democatisch. Dat zou u toch moeten weten. En als u dit niet weet, dan weet u evenmin waarover u praat.
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 19:46. |
|
|
|