Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2009, 08:28   #921
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vermits enerzijds Oost-Limburg werd afgestaan en anderzijds West-Luxemburg werd verkregen, komt dit de facto neer op een ruil. De entiteiten "Limburg" en "Luxemburg" waren de dupe van het verhaal, maar "La Belgique était sauvée", vermits de door u zo vermaledijde Willem I uiteindelijk enkele jaren later er zich erbij neerlegde, en bijgevolg de door de Franstalige herrieschoppers van 1830 bewerkstelligde afscheuring werd bezegeld. Hetgeen u, als verwoede Belgicist en anti-Orangist, alleen maar kan behagen.
Nu zijn wij in de 21e eeuw beland met heel andere perspectieven en aspecten. Is het niet beter dat u afstand neemt van anti-Belgische of Nederlandse denkbeelden? Nederlands Limburg staat voor een belangrijke keuze; het wordt opgenomen in de agglomeratie van Monchen-Gladbach en Aken enderzijds en anderzijds door Belgisch Limburg als de provincie Luik of het blijft een staartstuk van den Haag met de gevolgen van dien.
Ik kies duidelijk voor een economische alliantie met Nordrhein-Westfalen en Vlaanderen. En een verbetering van de infrastructuur en het onderwijs is prioriteit.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 09:35   #922
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Nu zijn wij in de 21e eeuw beland met heel andere perspectieven en aspecten. Is het niet beter dat u afstand neemt van anti-Belgische of Nederlandse denkbeelden? Nederlands Limburg staat voor een belangrijke keuze; het wordt opgenomen in de agglomeratie van Monchen-Gladbach en Aken enderzijds en anderzijds door Belgisch Limburg als de provincie Luik of het blijft een staartstuk van den Haag met de gevolgen van dien.
Ik kies duidelijk voor een economische alliantie met Nordrhein-Westfalen en Vlaanderen. En een verbetering van de infrastructuur en het onderwijs is prioriteit.
Wat u hier stelt, geldt toch eigenlijk voor heel Nederland?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 09:48   #923
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Wat u hier stelt, geldt toch eigenlijk voor heel Nederland?
En voor Belgie. Strategisch liggen Vlaanderen en Nederland heel gunstig voor de oosteuropese markt. Daarom is een alliantie van Vlaanderen, Nederland en Nordrhein-Westfalen buiten de EU om heel belangrijk. Daarom heeft of krijgt Roermond een volledige autsnelweg naar Dusseldorf en verder. De omstreden ijzeren Rijn leidt ook tot een onsluiting van Midden-Limburg. Ik denk dat de Euregio Monchen-Gladbach Roermond concessies moeten doen, wil het inspelen op de handelsbetrekkingen met Oost-Europa. Daarom streven Hasselt en Antwerpen voor een railverbinding via Weert naar Venlo of Roermond. Maar politiek den Haag wil een protectie voor Rotterdam en Amsterdam behouden. Maar de EU in Brussel denkt er gelukkig anders over. Dus Vlaanderen moet inspelen op het beleid van Brussel. Daarom moet er vaart gezet worden met de aanleg van een spoorweg van Weert naar Venlo via Helmond of via Roermond. Het is maar welk kostenplaatje den Haag wil hangen aan zo'n project.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 22 april 2009 om 10:02.
Oud 22 april 2009, 20:52   #924
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En voor Belgie. Strategisch liggen Vlaanderen en Nederland heel gunstig voor de oosteuropese markt. Daarom is een alliantie van Vlaanderen, Nederland en Nordrhein-Westfalen buiten de EU om heel belangrijk. Daarom heeft of krijgt Roermond een volledige autsnelweg naar Dusseldorf en verder. De omstreden ijzeren Rijn leidt ook tot een onsluiting van Midden-Limburg. Ik denk dat de Euregio Monchen-Gladbach Roermond concessies moeten doen, wil het inspelen op de handelsbetrekkingen met Oost-Europa. Daarom streven Hasselt en Antwerpen voor een railverbinding via Weert naar Venlo of Roermond. Maar politiek den Haag wil een protectie voor Rotterdam en Amsterdam behouden. Maar de EU in Brussel denkt er gelukkig anders over. Dus Vlaanderen moet inspelen op het beleid van Brussel. Daarom moet er vaart gezet worden met de aanleg van een spoorweg van Weert naar Venlo via Helmond of via Roermond. Het is maar welk kostenplaatje den Haag wil hangen aan zo'n project.
Helemaal eens met deze alliantie.
Misschien kan Limburg een voortrekkersrol vervullen om dit doel te bereiken.
We hebben nu 3 limburgers in het kabinet ,Economie ,Verkeer en Waterstaat en Buitenlandse zaken.Beter kan het niet.
Bovendien Limburg is door de geografische ligging ,culturele en mentale verbinding tussen deze delen, het meest aangewezen, om te gaan experimenteren met grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 20:52   #925
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Helemaal eens met deze alliantie.
Misschien kan Limburg een voortrekkersrol vervullen om dit doel te bereiken.
We hebben nu 3 limburgers in het kabinet ,Economie ,Verkeer en Waterstaat en Buitenlandse zaken.Beter kan het niet.
Bovendien Limburg is door de geografische ligging ,culturele en mentale verbinding tussen deze delen, het meest aangewezen, om te gaan experimenteren met grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden.
Ik denk dat de heren gouverneurs Leon Frissen en Steve Stevearts de weg voorbereiden. De grensoverschrijdende projecten in Nederlands Limburg krijgen aansluiting op het Spartacusplan van Belgisch Limburg als op die Euregiobahn. Zover ik weet, zijn er ook grensoverschrijdende projecten in Brabant en in Zeeland. Want zo ligt Eindhoven op lijn Hasselt en de regio Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom als Zeeuws Vlaanderen sluiten aan op de provincie Antwerpen en Antwerpen agglomeratie.

Hoewel nog veel knelpunten (wetgeving) zijn, kunnen deze met behulp van de EU in elkaar geschoven of beter gezegd aangepast worden.
Maar dat minister van Balkende 3 Limburgers benoemd is, zij niet alleen Limburgers maar zij hebben ook de capaciteiten.
Maar wij Nederlanders hebben veel aan Pim Fortuyn te danken. Hij is het die het Binnenhof behoorlijk gekuisd heeft.

Dan nog dit. wist je dat leerprestaties in de zuidelijke provincies hoger liggen dan in het westen van het land. Niet alleen schoolopstellen zijn doorslaggevend; maar ook de prestaties in het algemeen. Ik dacht dat de leergedrevenheid hoog licht. Dat zegt nog niet dat het niveau in het westen lager is. Ouders in de grensstreek sturen hun kinderen naar belgische scholen omdat de "leertucht" beter is. In Nederland is dit probleem; het Ministerie van Onderwijs moet leerlingen die een vwo niveau hebben, de kans geven dat zij zich kunnen ontwikkelen. Als je scholengemeenschappen hebt van VMBO, havo en vwo, zakt het niveau. En die trent is in het westen duidelijk aanwezig. In het Ruhrgebied is men inmiddels van dat systeem afgestapt en weer de scheiding van een soort vwo ingevoerd.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 23 april 2009 om 21:16.
Oud 27 april 2009, 17:22   #926
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Meer 'semi-' dan Limburger zo te horen. Allemaal veel geblaat maar weinig wol door enkele Nederlanders op dit forum wat deze zaak betreft. Aanstellerij. Zelfs de mensen uit Maastricht (zelf Nederlanders !...) spreken over 'de Hollanders'. Waarmee ze Nederlanders aanduiden die geen Limburgers zijn en/of die uit het Noorden komen.
Een extraatje in dit verband.

Vandaag, 27 april, in het Laatste Nieuws.-

130 acteurs spelen de scheiding van Limburgen na.
Zo’n 130 acteurs hebben gisteren in Bokrijk de scheiding van Belgisch en Nederlands Limburg nagespeeld. Het is dit jaar 170 jaar geleden dat de beide Limburgen aan de Maas van elkaar werden gescheiden.../...

"De scheiding der Limburgen had nooit mogen gebeuren", zegt Marcel de Vrede, één van de 60 acteurs die uit Nederlands-Limburg komen. "Zelf ben ik van Maastricht. Ik ben geen Hollander maar een Limburger. We delen dezelfde cultuur en spreken dezelfde taal. We kallen toch allemaal plat."

Zo, nu hoort u het weer eens van een Limburger. Weer eens van een Nederlands-Limburger, een Maastrichtenaar. Ook hij spreekt over 'Hollander' om een Nederlander aan te duiden. Dus ééns en voor altijd:bij ons in Limburg is de term 'Hollander' altijd gebruikt geworden om een Nederlander aan te duiden. En ik vind dit prima.

Laatst gewijzigd door system : 27 april 2009 om 17:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 17:39   #927
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Zo’n 130 acteurs hebben gisteren in Bokrijk de scheiding van Belgisch en Nederlands Limburg nagespeeld. Het is dit jaar 170 jaar geleden dat de beide Limburgen aan de Maas van elkaar werden gescheiden.../...

"De scheiding der Limburgen had nooit mogen gebeuren", zegt Marcel de Vrede, één van de 60 acteurs die uit Nederlands-Limburg komen. "Zelf ben ik van Maastricht. Ik ben geen Hollander maar een Limburger. We delen dezelfde cultuur en spreken dezelfde taal. We kallen toch allemaal plat."

Zo, nu hoort u het weer eens van een Limburger. Weer eens van een Nederlands-Limburger, een Maastrichtenaar. Ook hij spreekt over 'Hollander' om een Nederlander aan te duiden. Dus ééns en voor altijd:bij ons in Limburg is de term 'Hollander' altijd gebruikt geworden om een Nederlander aan te duiden. En ik vind dit prima.
dus alle Nederlands Limburgers zijn Hollanders in de ogen van system
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 17:52   #928
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus alle Nederlands Limburgers zijn Hollanders in de ogen van system
Met 'Hollanders' worden vaak de niet-Limburgse Nederlanders aangeduid, en speciaal die uit het Noorden. En het prototype van de 'Hollanders' -maar dan in de pejoratieve zin- zijn Dibbets en zijn kornuiten.

Laatst gewijzigd door system : 27 april 2009 om 17:53.
Oud 27 april 2009, 18:38   #929
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met 'Hollanders' worden vaak de niet-Limburgse Nederlanders aangeduid, en speciaal die uit het Noorden. En het prototype van de 'Hollanders' -maar dan in de pejoratieve zin- zijn Dibbets en zijn kornuiten.
Hollanders zijn Hollanders.

Alhoewel de Hollanders uit bv Maastricht wel te pruimen zijn.

Die waren verplicht om Hollander te worden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 19:02   #930
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Merkwaardig toch. De heer Marcel de Vrede houdt een pleidooi voor het wedersamenvoegen van beide Limburgen. Anders gezegd, hij is voorstander van het herenigen van een stuk Nederland met een stuk Vlaanderen. En, zo te lezen, krijgt dat uw zegen. Wel kijk, ik pik daarop in. Ik ben voorstander van een confederaal samengaan van Nederland en Vlaanderen. Daarin begrepen Limburg. Jij hebt niet het recht om dat alleen maar toe te kennen aan Limburg en niet aan de rest van Nederland en Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 april 2009 om 19:03.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 00:01   #931
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

Ik ben geboren in Nederlands-Limburg. Als ik in Belgie ben, zeg ik dat ik een Nederlander ben en dat ik daar woon. En als ik in Duitsland of in een ander land ben, zeg ik dat ik een Hollander ben en dat ik in Holland woon. Wat weten veel Europeanen over het verschil tussen Limburg en Holland, laat staan de problematiek tussen Vlaanderen en Wallonie. Dus ik ben Hollander, Nederlander en Limburger tegelijk.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 28 april 2009 om 00:02.
Oud 22 mei 2009, 18:10   #932
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geboren in Nederlands-Limburg. Als ik in Belgie ben, zeg ik dat ik een Nederlander ben en dat ik daar woon. En als ik in Duitsland of in een ander land ben, zeg ik dat ik een Hollander ben en dat ik in Holland woon. Wat weten veel Europeanen over het verschil tussen Limburg en Holland, laat staan de problematiek tussen Vlaanderen en Wallonie. Dus ik ben Hollander, Nederlander en Limburger tegelijk.
U bent erg flexibel.
Oud 22 mei 2009, 18:30   #933
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
hehe
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 18:31   #934
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hehe
En in de VS ben je niets meer dan ''European''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 18:53   #935
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Indien jij niet bestaan had, hadden ze jou uitgevonden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 22:42   #936
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Indien jij niet bestaan had, hadden ze jou uitgevonden.
Dan zijn we met twee hé......
Oud 22 mei 2009, 23:21   #937
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

er bestaat helemaal geen 'limburgse identiteit'.
ze praten hier om de 5 kilometer een ander dialect.
'limburggevoel' mijn kloten.
een geforceerde politiek dada.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 01:58   #938
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
er bestaat helemaal geen 'limburgse identiteit'.
ze praten hier om de 5 kilometer een ander dialect.
'limburggevoel' mijn kloten.
een geforceerde politiek dada.
U bent dan de uitzondering in Limburg, niet de regel. Ikzelf ben wel voor het nog meer cultiveren van de Limburgse identiteit, al was het maar omdat ik ook Limburgse wortels heb en me met die streek verbonden voel; net als met Friesland.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 06:17   #939
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Inderdaad. Niet voor niets dat het een geplogenheid werd op het graf van Dibbets in Maastricht te gaan spuwen.
Oud 23 mei 2009, 07:46   #940
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Inderdaad. Niet voor niets dat het een geplogenheid werd op het graf van Dibbets in Maastricht te gaan spuwen.
De zoveelste uiting van ultra-montaanse en contrareformatorische katholieke Belgicistisch-Limburgse engheid en frustratie. Dat gecombineerd met een boers anti-"Ollander" syndroom. Ik krijg het benauwd wanneer ik dergelijk proza lees. Maar ja, ik was even vergeten dat ik verdacht sujet ben, een "Quisling" naar het schijnt...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be