Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2009, 14:45   #441
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Wel, reageer je niet meer als ik dat voorgekauwde onzin noem?

Ik zou er nog aan toe willen voegen: als er geen volksgemeenschap kan bestaan met een politiek definieerbaar algemeen belang, hoe zit dat voor een multiculti "gemeenschap" dan?

Multiculturalisme is toch de overtreffende trap van een onbestaande belangenharmonie, een mythische gemeenschap, de ultieme ontkenning van reële, materiële (en culturele) belangenconflicten? Dus ook van fascisme, niet?
Sta jij klaar met een zweep en een chronometer om de reacties op je nietszeggende en inhoudsloze posts bij te houden misschien?
Ik reageer wanneer ik daar zin in heb.

Anyway, iets 'voorgekauwde onzin' noemen is geen argument, maar een zwaktebod.

Mijn stelling was dus:

"Het fundamenteel probleem van het solidarisme in al zijn vormen, ook de niet-fascistische varianten, is dat het uitgaat van een onbestaande belangenharmonie binnen een al even onbestaande volksgemeenschap (meestal negatief/exclusief gedefinieerd).

Dit ontkennen van de reële materiële belangenconflicten en andere tegenstellingen in de maatschappij, is een vrijbrief voor onderdrukking door een elite, die claimt het algemeen belang van die mythische gemeenschap te verdedigen. Wat natuurlijk altijd een leugen is."

Als je het hier niet mee eens bent, dan zal je moeten aantonen:

a) dat er wél een harmonie van belangen is binnen de 'volksgemeenschap', en dat alle verschilen inzake bezit, klasse, eigendom van productiemiddelen, alsook alle niet-materiële verschillen (leeftijd, religie of het gebrek daaraan, opleidingsniveau, subcultuur ...) er allemaal niet toe doen

b) dat die 'volksgemeenschap' echt bestaat, en niet louter een ideologisch construct is van hijgerige nationalistjes

c) dat niét uit alle historische voorbeelden blijkt dat het steeds een elite is die beweert te regeren in naam van de grotere gemeenschap

Maar dat kan je natuurlijk niet. Dit v�*lt niet aan te tonen, omdat het niet zo is. De stelling die ik heb verkondigd, die natuurlijk inderdaad is geïnspireerd door wat verstandige historici en politicologen hierover in het verleden hebben gezegd, wordt door de meeste rationeel denkende mensen aanvaard. Enkel voor jou is zoiets een bewijs van mijn ongelijk natuurlijk. Tja, wel, geen probleem, ga dan maar rustig in je hoekje een beetje gelijk zitten te hebben.

Verder weten mensen die mij kennen, dat ik niet geloof in het multiculturele gemeenschapsdenken. Ik voel me dus totaal niet aangesproken door jouw opmerking. Als ik het standpunt hoor van een zogezegde 'vertegenwoordiger van de joodse/moslim/...-gemeenschap, dan denk ik steeds 'man, jij spreekt enkel voor jezelf'.

Ik geloof in conflictdenken. Conflict is de basis van de vooruitgang. Harmonie is een illusie. De harmonieuze multiculturele samenleving is bullshit, maar het is zeker even dom om te denken dat alle tegenstellingen op magische wijze zullen verdwijnen wanneer iedereen hetzelfde kleurtje heeft, of dezelfde taal spreekt, of dezelfde religie heeft, whatever...

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 26 mei 2009 om 14:46.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 14:52   #442
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Ik zie een merkwaardige parallel tss Nestor Burma en ... Exodus.

Zelfde reflex. Wie niet met hen is, is meteen een lemming, een windbuil, een herkauwer, etc.
Heb jij dat ook niet, dat als sommige mensen je beledigen, dat dit als een compliment aanvoelt?
Oud 26 mei 2009, 15:32   #443
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Mijn stelling was dus:

"Het fundamenteel probleem van het solidarisme in al zijn vormen, ook de niet-fascistische varianten, is dat het uitgaat van een onbestaande belangenharmonie binnen een al even onbestaande volksgemeenschap (meestal negatief/exclusief gedefinieerd).

a) dat er wél een harmonie van belangen is binnen de 'volksgemeenschap', en dat alle verschilen inzake bezit, klasse, eigendom van productiemiddelen, alsook alle niet-materiële verschillen (leeftijd, religie of het gebrek daaraan, opleidingsniveau, subcultuur ...) er allemaal niet toe doen

b) dat die 'volksgemeenschap' echt bestaat, en niet louter een ideologisch construct is van hijgerige nationalistjes

c) dat niét uit alle historische voorbeelden blijkt dat het steeds een elite is die beweert te regeren in naam van de grotere gemeenschap
Informeer je éérst over je tegenstanders, dat probeer ik ook te doen...

Citaat:
Der einst durch die Herrschenden des „Realsozialismus“ propagierte „Klassenkampf“ konnte auf weltpolitischer Ebene endgültig für beendet erklärt werden. An seine Stelle trat das Bestreben der Völker nach Identität und Souveränität …

Schwab: … dies ist nur zum Teil richtig. Ich halte die Existenz von Klassen für gegeben. Man kann die Klassen auch nennen wie man möchte, als „soziale Schichten“ oder „Stände“ usw. Das würde nichts daran ändern. Als Nationalisten streben wir allerdings keine „klassenlose Gesellschaft“ an wie der Kommunismus. In unserer Volksgemeinschaft wird es für verschiedene Begabungen verschiedene soziale Rollen geben: also Unternehmer, Freiberufler, selbständige Bauern, Industriearbeiter, Handwerksgesellen, Meister, Techniker, Ingenieure, kaufmännische Angestellte, Beamte usw. Indem der nationale Staat in einem ständigen Prozeß einen Ausgleich der wirtschaftlichen und sozialen Interessen anstrebt, soll der Klassenkampf vermieden werden. Dies ist heute natürlich völlig anders. Wir leben mitten im Klassenkampf: Das internationale Kapital ist der Feind und ist als solcher vom Nationalismus anzusprechen. Die großen Aktiengesellschaften sind heute der Feind aller nationalstaatlichen und volkswirtschaftlichen Ansätze. Das Ziel des Nationalismus ist natürlich nicht Klassenkampf, sondern Volksgemeinschaft, aber wir können den den Völkern aufgezwungenen Klassenkampf des Großkapitals nicht ignorieren. Diese Ausbeuterklasse muß bekämpft und besiegt werden. Am Ende muß die Enteignung stehen, das heißt Nationalisierung und Sozialisierung des Großkapitals. Dies läßt sich selbst mit den Artikeln 14 und 15 des Grundgesetzes rechtfertigen.

http://de.altermedia.info/general/wa...0706_6410.html
Citaat:
Maar dat kan je natuurlijk niet. Dit v�*lt niet aan te tonen, omdat het niet zo is. De stelling die ik heb verkondigd, die natuurlijk inderdaad is geïnspireerd door wat verstandige historici en politicologen hierover in het verleden hebben gezegd, wordt door de meeste rationeel denkende mensen aanvaard. Enkel voor jou is zoiets een bewijs van mijn ongelijk natuurlijk. Tja, wel, geen probleem, ga dan maar rustig in je hoekje een beetje gelijk zitten te hebben.
Aangename kennismaking, ik ben politicoloog. Wat ben jij? Historicus? Verstandig?
Citaat:
Verder weten mensen die mij kennen, dat ik niet geloof in het multiculturele gemeenschapsdenken. Ik voel me dus totaal niet aangesproken door jouw opmerking. Als ik het standpunt hoor van een zogezegde 'vertegenwoordiger van de joodse/moslim/...-gemeenschap, dan denk ik steeds 'man, jij spreekt enkel voor jezelf'.
Een gemeenschap (van welke aard ook) betekent maar iets door haar elite, die er vorm en ruggengraat aan geeft.

Citaat:
Ik geloof in conflictdenken. Conflict is de basis van de vooruitgang. Harmonie is een illusie. De harmonieuze multiculturele samenleving is bullshit, maar het is zeker even dom om te denken dat alle tegenstellingen op magische wijze zullen verdwijnen wanneer iedereen hetzelfde kleurtje heeft, of dezelfde taal spreekt, of dezelfde religie heeft, whatever...
Goed zo, maar noem jezelf dan liberaal of sociaal-darwinist.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:06   #444
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Nestor, ge hebt wel niet echt geantwoord, he.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:21   #445
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Dr. Strangelove is precies in vorm, se.
Oud 26 mei 2009, 16:39   #446
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Dit wordt spannend.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:47   #447
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Nestor, ge hebt wel niet echt geantwoord, he.
Maar die pipo discussieert gewoon met zichzelf! Hij negeert straal wat ik al beweerd heb, projecteert gewoon een gedachtegang op mij, die hij zelf bedacht heeft.

Dat ik SOCIAAL conflict zou ontkennen, is gewoon de ontkenning van ALLES wat ik hier al geschreven heb. Mijn beeld van klassenstrijd is gewoon anders, dat is alles.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 26 mei 2009 om 16:48.
Oud 26 mei 2009, 16:51   #448
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar die pipo discussieert gewoon met zichzelf! Hij negeert straal wat ik al beweerd heb, projecteert gewoon een gedachtegang op mij, die hij zelf bedacht heeft.

Dat ik SOCIAAL conflict zou ontkennen, is gewoon de ontkenning van ALLES wat ik hier al geschreven heb. Mijn beeld van klassenstrijd is gewoon anders, dat is alles.
Leg dat dan uit?
'k weet dat het lastig is alles 100 keer te moeten herhalen - ik moet tegen iemand als Condoom, of Groentje indertijd, of Jedd, of Mitgard, en nog nen hoop van dergelijken - ook alles blijven herhalen omdat ze het blijven verkeerd voorstellen en stropopkes gebruiken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 26 mei 2009, 16:52   #449
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn de anderen hier voor het debat? Knipp? Pietje? Dr. Strangelove? De meeste van die windbuilen zijn weg als het ernstig wordt. De luxe van zo'n forum. Er zijn dus massa's mogelijke infiltranten. En wat dan nog?
Welk debat? Gaat het nog over iets, dan?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:54   #450
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg dat dan uit?
2

Citaat:
'k weet dat het lastig is alles 100 keer te moeten herhalen - ik moet tegen iemand als Condoom,[...] ook alles blijven herhalen omdat ze het blijven verkeerd voorstellen en stropopkes gebruiken.
Lukte het examen over de Tao jongen?
Oud 26 mei 2009, 16:54   #451
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Dr. Strangelove is precies in vorm, se.
2
Oud 26 mei 2009, 16:58   #452
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Hmm.

Ik heb voorlopig wel redelijke gesprekken gehad met Nestor Burma. Lijkt erop dat het hier weer ontaardt.

Hoewel dat het niet eenzijdig is.
Oud 26 mei 2009, 17:11   #453
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Hmm.

Ik heb voorlopig wel redelijke gesprekken gehad met Nestor Burma.
Zolang het over niets ging.

Citaat:
Lijkt erop dat het hier weer ontaardt.

Hoewel dat het niet eenzijdig is.
Op het moment dat er daadwerkelijk weer inhoudelijk gediscussierd gaat worden slaat Nestor stil.
Oud 26 mei 2009, 17:19   #454
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Wij Willen Bwanni Weer!
Oud 26 mei 2009, 17:20   #455
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg dat dan uit?
'k weet dat het lastig is alles 100 keer te moeten herhalen - ik moet tegen iemand als Condoom, of Groentje indertijd, of Jedd, of Mitgard, en nog nen hoop van dergelijken - ook alles blijven herhalen omdat ze het blijven verkeerd voorstellen en stropopkes gebruiken.
Ik heb al eerder pogingen gedaan.

Nogmaals heel kort: een Volksgemeinschaft is voor mij geen Lalaland, ook niet de "Grote Avond" van Marx, zelfs geen zuiver natuurlijk gegeven, maar een revolutionair strijdconcept, iets wat aaneengesmeed moet worden door de wil van revolutionaire elites (deels oude, deels nieuwe).

Als Strangelove dus echt wil discussiëren, dan weet hij niet waar hij aan begint, denk ik.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 26 mei 2009 om 17:20.
Oud 26 mei 2009, 17:23   #456
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder pogingen gedaan.

Nogmaals heel kort: een Volksgemeinschaft is voor mij geen Lalaland, ook niet de "Grote Avond" van Marx, zelfs geen zuiver natuurlijk gegeven, maar een revolutionair strijdconcept, iets wat aaneengesmeed moet worden door de wil van revolutionaire elites (deels oude, deels nieuwe).

Als Strangelove dus echt wil discussiëren, dan weet hij niet waar hij aan begint, denk ik.
Ok, concreet:

Hoe doet men een dergelijk gemeenschap ontstaan. Vertrek vanuit de huidige randvoorwaarden.

Unificatie rond charismatische leider? Unificatie tegen gemeenschappelijke vijand?

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 26 mei 2009 om 17:23.
Oud 26 mei 2009, 17:31   #457
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, concreet:

Hoe doet men een dergelijk gemeenschap ontstaan. Vertrek vanuit de huidige randvoorwaarden.

Unificatie rond charismatische leider? Unificatie tegen gemeenschappelijke vijand?
Ik probeer zoveel mogelijk mijn overtuiging te objectiveren door bij de feiten te blijven. Niet de feiten van 60 of 70 jaar geleden, maar bij ons land in een wereld die aan het veranderen is, het lot en de zekere ondergang die we lijdzaam tegemoet gaan.

Leiders en leidertjes zijn out: Welf Herfurth: Against the Reductio Ad Hitlerum
Oud 26 mei 2009, 17:36   #458
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik probeer zoveel mogelijk mijn overtuiging te objectiveren door bij de feiten te blijven. Niet de feiten van 60 of 70 jaar geleden, maar bij ons land in een wereld die aan het veranderen is, het lot en de zekere ondergang die we lijdzaam tegemoet gaan.

Leiders en leidertjes zijn out: Welf Herfurth: Against the Reductio Ad Hitlerum
Ja, uiteraard. Wanneer mensen zullen ontdekken dat there's a leak in the boiler room, hoe krijg je die dan in de juiste oever?

Pakweg nu interculturele vervlochtenheid. Ik ga niet beweren dat assimilatie plaats vindt, maar zoals ik reeds eerder aanhaalde: er is een vervlochtenheid tussen de inheemse en de uitheemse culturen. Als je ze uiteen zal trekken komen er scheuren.
Eveneens zit je met een groot aantal kosmopolitische elementen die, hoewel ze dezelfde vijand en deels hetzelfde doel hebben als jij, bepaalde zaken niet ondertekenen.
En de twee aangehaalde groepen zijn reeds sterker dan het Volksgevoel-groepje, gabbers niet meegerekend.
Oud 26 mei 2009, 17:39   #459
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

En de hoofdvraag: hoe ga jij mij uit je maatschappij verwijderen?
Oud 26 mei 2009, 17:44   #460
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lukte het examen over de Tao jongen?
Doktersbriefje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be