Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2009, 14:25   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Volgens mij bevestigt dat een klein beetje mijn stelling; dat mensen bv stropdas aandoen om zich een hogere status aan te meten. Zeker bij die commercieel vertegenwoordigers en directeurs bij ministers... Dat is bewust gedaan om professioneler over te komen. Maar bij mij pakt zoiets niet, ik zie daar door.
Ik zou niet zeggen dat het degene met de stropdas is die zichzelf "de hogere status" aanmeet, in tegendeel. Het is eerder: "ik heb me keurig aangekleed om U korrekt te kunnen dienen en als teken van mijn onderwerpen heb ik zelfs een das aangedaan"

Wanneer doe je een das aan ? Als je gaat solliciteren, of als je naar een trouwfeest gaat, of als je vriendellijk aan je bankier wil vragen of je je lening mag hebben of zo. Niet wanneer je "baasje" speelt. Het is niet de rijkaard op zijn prive golf veld die daar staat te stoefen met zijn das, he. Die staat er ontspannen bij met zijn witte T-shirt, short en petje op. Het zijn de onderdanige gatlekkers die hun das aanhebben als ze bij Meneer moeten komen.

Als iemand zich bij mij aanmeldt met stropdas, dan zie ik dat eerder als: ah, die kent zijne wereld, hij heeft het juiste ritueel toegepast, goed zo

Citaat:
Dan is het de kunst om de juiste das te dragen, dan pas heb je status.
Te vergelijken met wijn: iedereen met een beetje geld kan nu wijn drinken, maar je hebt 'juiste' en je hebt 'foute' wijn. Een arm boereke snapt daar niets van, en drinkt waarschijnlijk de foute die hij wel het lekkerste vind; hij is geen kenner, hij heeft geen status. De wijnkenner daarentegen... Hetzelfde met bv klassieke muziek tegenover pop. Ja, wie goed oplet, ziet dat bij chocolade: je hebt 'elitaire klasse-chocolade' (Leonidas en pralines) en je hebt de chocolade voor de lagere klassen (milka,...) Ik vond die milka lekkerder (jammer genoeg moet ik me nu beperken tot bio fair trade fondant chocolade).
En dat hebt ge ook onder de scholieren die het juiste rekenmachientje, of de juiste speelconsole, of de juiste sportschoenen willen hebben om "in" te zijn.

Dat is een eigenschap van de mens, die er een hekel aan heeft om gelijkgesteld te worden aan een andere mens, en die er dus alles voor over heeft om zich te onderscheiden. Niks is verschrikkelijker voor de mensen dan een vorm van egalitarisme, allemaal dezelfde eenheidssoep, en iedereen gelijk.

Sommigen onderscheiden zich met trivialiteiten zoals de laatste i-phone, of de juiste wijn of das. Anderen trachten zich intellectueel, sportief of filosofisch te onderscheiden. Soms is dat streven ook een van de meest positieve drijfveren van een mens. Vaak vervalt het in een ietwat belachelijk gedrag om "beter te doen dan de Jones".

Citaat:
Er zijn belangrijkere waarden in het leven, er zijn belangrijkere dingen om te weten.
Ja, maar voor veel mensen rijkt hun intellect niet verder, en dan is het daarin dat ze trachten uit te blinken, zich te onderscheiden. Dat komt soms belachelijk over, maar het is omdat het een elitair streven is dat wel in de meesten van ons ergens aanwezig is, maar toegepast op zo een klein niveautje dat het ridikuul is. Maar tussen dat, en de rivaliteit (en ego) van top wetenschappers, of top voetballers of alternatievelingen die denken veel beter te leven dan al die kleinburgers, da's menselijk gezien allemaal hetzelfde, denk je niet ?
Oud 15 juni 2009, 14:26   #42
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Hoe ver kom ik als ik das weiger te dragen?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 14:31   #43
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
"Hoe ver" als in "Hoeveel geld zal ik verdienen"?
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 14:32   #44
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
"Hoe ver" als in "Hoeveel geld zal ik verdienen"?
Nee, als in: zal ik overal serieus worden genomen? Zal ik beperkt worden in bijvoorbeeld beroepskeuze? Hoeveel mensen zullen op mij neerkijken?
Oud 15 juni 2009, 14:32   #45
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Er zijn weinig mensen voor wie ik mijn pet afzet. Laat staan dat ik een plastron ga aantrekken.
Oud 15 juni 2009, 14:33   #46
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
We kunnen met zen allen hetzelfde pakje gaan dragen, op zijn Chinees van een tijdje terug? Is het uit pure nijd dat de topicstarter de "statussymbolen" wil verbieden?
Jij hebt dus geen problemen met een hoofddoek?
Oud 15 juni 2009, 14:36   #47
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee, als in: zal ik overal serieus worden genomen? Zal ik beperkt worden in bijvoorbeeld beroepskeuze? Hoeveel mensen zullen op mij neerkijken?
Ah ok.

"Hoe ver" als in "Hoeveel status ga ik bekomen"
of
"Hoe ver" als in "In hoeverre zal ik de vrijheid krijgen om status te verwerven"

Is dat niet een liberale overpeinzing?
Oud 15 juni 2009, 14:37   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is heel milieu-afhankelijk. In sommige milieus wordt er afwijzend gereageerd op stropdassen en zo. Neem nu het typische informatica milieu (ik heb het niet over de commercielen, maar over de programmeurs). Daar kom je het meest overtuigend over als je in een vuile T-shirt met sloffen met gaten in komt aandraven, vooral als je excuus is dat je de ganse nacht door had geprogrammeerd en te laat gezien had dat het al morgen was en je geen tijd meer had om je te scheren
Oud 15 juni 2009, 14:38   #49
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Jij hebt dus geen problemen met een hoofddoek?
Is dat een statussymbool? Of een uiting van ideologische profilering? Dewelke echter met mijn cultuur absoluut niets te zien heeft en waar ik geen enkel raakpunt mee heb.

@Flanel :
Waar ik vroeger werkte kwam je er als kader of bediende niet in zonder das....

Laatst gewijzigd door lantjes : 15 juni 2009 om 14:40.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 14:44   #50
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah ok.

"Hoe ver" als in "Hoeveel status ga ik bekomen"
of
"Hoe ver" als in "In hoeverre zal ik de vrijheid krijgen om status te verwerven"

Is dat niet een liberale overpeinzing?
Nee, daar het eentje is uit nieuwsgierigheid. Als ik vraag of ik de kans heb om Mr Universe te worden, ben ik dan macho?

Ik vraag mij vooral af in hoeverre men moeilijkheden tegenkomt afhankelijk van kledingsstijl en dergelijke. En ja, ik ga een ingenieursdiploma hebben, waarmee ik liefst wil werken als ja, een ingenieur he. Dus ik vraag mij af in hoeverre dit tegengehouden zal worden door zaken als kledingscodes.
Oud 15 juni 2009, 14:45   #51
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is heel milieu-afhankelijk. In sommige milieus wordt er afwijzend gereageerd op stropdassen en zo. Neem nu het typische informatica milieu (ik heb het niet over de commercielen, maar over de programmeurs). Daar kom je het meest overtuigend over als je in een vuile T-shirt met sloffen met gaten in komt aandraven, vooral als je excuus is dat je de ganse nacht door had geprogrammeerd en te laat gezien had dat het al morgen was en je geen tijd meer had om je te scheren

Ja, de informatica is uiteraard ook een apart wereldje.

Hoe ervaar jij het?
Oud 15 juni 2009, 14:46   #52
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is dat een statussymbool? Of een uiting van ideologische profilering? Dewelke echter met mijn cultuur absoluut niets te zien heeft en waar ik geen enkel raakpunt mee heb.
Een hoofddoek bevestigd de status van de vrouw in kwestie als zijnde kuis en vroom en dus superieur aan een losbandige hoer. Ook is het een teken dat men de Islamitische ideologie aanhangt.
Het is dus beide.

Stropdassen hebben niets te zien met mijn cultuur en ik heb er geen enkel raakpunt mee.
Aangezien ik nog geen anarchisten met een stropdas heb gezien neem ik aan dat de plastron dus zowel een statussymbool is als een ideologisch profiel heeft.
Het is dus beide.
Oud 15 juni 2009, 14:51   #53
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee, daar het eentje is uit nieuwsgierigheid. Als ik vraag of ik de kans heb om Mr Universe te worden, ben ik dan macho?
Ah ok.
Als niet-macho kan ik me niet voorstellen dat ik me dat zou afvragen.
Net zoals ik als pacifist me niet kan voorstellen dat ik nieuwsgierig zou zijn om te weten hoe ver ik het zou schoppen in het leger.
Een beetje zoals Michel Vandebosche zich zou afvragen
"Als ik nu in Anderlecht soliciteer bij het slachthuis; hoe ver zou ik dan geraken".

Citaat:
Ik vraag mij vooral af in hoeverre men moeilijkheden tegenkomt afhankelijk van kledingsstijl en dergelijke. En ja, ik ga een ingenieursdiploma hebben, waarmee ik liefst wil werken als ja, een ingenieur he. Dus ik vraag mij af in hoeverre dit tegengehouden zal worden door zaken als kledingscodes.
Dat zal afhangen van de dresscode van je bedrijf (verschilt nogal van sector; bij ons bv. niet belangerijk), de zichtbaarheid van je functie naar klanten toe en je positie (hoe hoger; hoe meer je Piss Off kunt zeggen )
En hoever je dan komt met/zonder plastron hangt natuurlijk ook af hoe je omspringt met de vraag om er eenen te dragen.
Maar wees gerust; Frank Dewinne zit in het ISS omdat hij bekwaam is.
Niet omdat hij schoon staat met een kosmonautenpakje.
Oud 15 juni 2009, 14:57   #54
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een hoofddoek bevestigd de status van de vrouw in kwestie als zijnde kuis en vroom en dus superieur aan een losbandige hoer. Ook is het een teken dat men de Islamitische ideologie aanhangt.
Het is dus beide.

Stropdassen hebben niets te zien met mijn cultuur en ik heb er geen enkel raakpunt mee.
Aangezien ik nog geen anarchisten met een stropdas heb gezien neem ik aan dat de plastron dus zowel een statussymbool is als een ideologisch profiel heeft.
Het is dus beide.
Het beeld dat u hier etaleert mbt de niet gehoofddoekte Westerse vrouw is er eentje om in te kaderen. Terug naar uw zandbak zou ik zeggen...

Laatst gewijzigd door lantjes : 15 juni 2009 om 14:58.
Oud 15 juni 2009, 14:59   #55
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het beeld dat u hier etaleert mbt de niet gehoofddoekte Westerse vrouw is er eentje om in te kaderen. Terug naar uw zandbak zou ik zeggen...

Ge snapt het niet hé ventje?
Oud 15 juni 2009, 15:03   #56
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Dus je bent nieuwsgierig.
Ben je ook bezorgd dat het niet dragen van een das je zou beperken in je potentiele statusverwerving?

En zou je een das dragen als dat wordt gevraagd door je werkgever?
Oud 15 juni 2009, 15:03   #57
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ge snapt het niet hé ventje?
Leg het me eens uit juffrouw...
Oud 15 juni 2009, 15:04   #58
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah ok.
Als niet-macho kan ik me niet voorstellen dat ik me dat zou afvragen.
Net zoals ik als pacifist me niet kan voorstellen dat ik nieuwsgierig zou zijn om te weten hoe ver ik het zou schoppen in het leger.
Een beetje zoals Michel Vandebosche zich zou afvragen
"Als ik nu in Anderlecht soliciteer bij het slachthuis; hoe ver zou ik dan geraken".
Oh, maar dat zijn steeds leuke gedachteexperimenten hoor. Jezelf afvragen hoe je het zou doen in iets waar je geen interesse, of beter nog, waar je een aversie voor hebt.

Ook handig om je in te leven in anderen, en om te begrijpen wat hen drijft en wat hen vormt.
Oud 15 juni 2009, 15:07   #59
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leg het me eens uit juffrouw...
Awel mijn snoezepoesje, ik zal je een paar geheimpjes verklappen: ik ben een raszuivere Vlaming en een niet in een woestijngod gelovende en politiek incorrecte rare kwast.

Laatst gewijzigd door IronChef : 15 juni 2009 om 15:09.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 15:09   #60
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus je bent nieuwsgierig.
Ben je ook bezorgd dat het niet dragen van een das je zou beperken in je potentiele statusverwerving?

En zou je een das dragen als dat wordt gevraagd door je werkgever?
Daar ik nogal een aversie heb voor dergelijke milieu's waar status en uiterlijk een grote rol speelt, zou ik opteren om ergens te werken waar niet wordt gekeken naar zulke dingen.
Schijnt dat mensen die in't onderzoek werken daar weinig last hebben.

Ik zou werk weigeren omdat ik das moet dragen, ja.

Wat status betreft: als je met status geld en positie bedoelt, dan is dit voor mij irrelevant. Als je met status bedoelt dat ik ga mogen sukkelen met narekenen terwijl ik een veel interessantere en uitdagendere job zou kunnen krijgen waarbij ik getalenteerde en interessante mensen zou kunnen leren kennen en mee samenwerken, ja, die status speelt voor mij zeker een rol. En daar ben ik een beetje bang voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be