![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer doe je een das aan ? Als je gaat solliciteren, of als je naar een trouwfeest gaat, of als je vriendellijk aan je bankier wil vragen of je je lening mag hebben of zo. Niet wanneer je "baasje" speelt. Het is niet de rijkaard op zijn prive golf veld die daar staat te stoefen met zijn das, he. Die staat er ontspannen bij met zijn witte T-shirt, short en petje op. Het zijn de onderdanige gatlekkers die hun das aanhebben als ze bij Meneer moeten komen. Als iemand zich bij mij aanmeldt met stropdas, dan zie ik dat eerder als: ah, die kent zijne wereld, hij heeft het juiste ritueel toegepast, goed zo ![]() Citaat:
Dat is een eigenschap van de mens, die er een hekel aan heeft om gelijkgesteld te worden aan een andere mens, en die er dus alles voor over heeft om zich te onderscheiden. Niks is verschrikkelijker voor de mensen dan een vorm van egalitarisme, allemaal dezelfde eenheidssoep, en iedereen gelijk. Sommigen onderscheiden zich met trivialiteiten zoals de laatste i-phone, of de juiste wijn of das. Anderen trachten zich intellectueel, sportief of filosofisch te onderscheiden. Soms is dat streven ook een van de meest positieve drijfveren van een mens. Vaak vervalt het in een ietwat belachelijk gedrag om "beter te doen dan de Jones". Citaat:
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Hoe ver kom ik als ik das weiger te dragen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() "Hoe ver" als in "Hoeveel geld zal ik verdienen"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Er zijn weinig mensen voor wie ik mijn pet afzet. Laat staan dat ik een plastron ga aantrekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Jij hebt dus geen problemen met een hoofddoek?
![]() |
#47 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
"Hoe ver" als in "Hoeveel status ga ik bekomen" of "Hoe ver" als in "In hoeverre zal ik de vrijheid krijgen om status te verwerven" Is dat niet een liberale overpeinzing? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is heel milieu-afhankelijk. In sommige milieus wordt er afwijzend gereageerd op stropdassen en zo. Neem nu het typische informatica milieu (ik heb het niet over de commercielen, maar over de programmeurs). Daar kom je het meest overtuigend over als je in een vuile T-shirt met sloffen met gaten in komt aandraven, vooral als je excuus is dat je de ganse nacht door had geprogrammeerd en te laat gezien had dat het al morgen was en je geen tijd meer had om je te scheren
![]()
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is dat een statussymbool? Of een uiting van ideologische profilering? Dewelke echter met mijn cultuur absoluut niets te zien heeft en waar ik geen enkel raakpunt mee heb.
@Flanel : Waar ik vroeger werkte kwam je er als kader of bediende niet in zonder das.... ![]() Laatst gewijzigd door lantjes : 15 juni 2009 om 14:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij vooral af in hoeverre men moeilijkheden tegenkomt afhankelijk van kledingsstijl en dergelijke. En ja, ik ga een ingenieursdiploma hebben, waarmee ik liefst wil werken als ja, een ingenieur he. Dus ik vraag mij af in hoeverre dit tegengehouden zal worden door zaken als kledingscodes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ja, de informatica is uiteraard ook een apart wereldje. Hoe ervaar jij het? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is dus beide. Stropdassen hebben niets te zien met mijn cultuur en ik heb er geen enkel raakpunt mee. Aangezien ik nog geen anarchisten met een stropdas heb gezien neem ik aan dat de plastron dus zowel een statussymbool is als een ideologisch profiel heeft. Het is dus beide.
![]() |
![]() |
#53 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als niet-macho kan ik me niet voorstellen dat ik me dat zou afvragen. Net zoals ik als pacifist me niet kan voorstellen dat ik nieuwsgierig zou zijn om te weten hoe ver ik het zou schoppen in het leger. Een beetje zoals Michel Vandebosche zich zou afvragen "Als ik nu in Anderlecht soliciteer bij het slachthuis; hoe ver zou ik dan geraken". Citaat:
![]() En hoever je dan komt met/zonder plastron hangt natuurlijk ook af hoe je omspringt met de vraag om er eenen te dragen. Maar wees gerust; Frank Dewinne zit in het ISS omdat hij bekwaam is. Niet omdat hij schoon staat met een kosmonautenpakje. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lantjes : 15 juni 2009 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ge snapt het niet hé ventje?
![]() |
![]() |
#56 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ben je ook bezorgd dat het niet dragen van een das je zou beperken in je potentiele statusverwerving? En zou je een das dragen als dat wordt gevraagd door je werkgever? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook handig om je in te leven in anderen, en om te begrijpen wat hen drijft en wat hen vormt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Awel mijn snoezepoesje, ik zal je een paar geheimpjes verklappen: ik ben een raszuivere Vlaming en een niet in een woestijngod gelovende en politiek incorrecte rare kwast.
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 15 juni 2009 om 15:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Schijnt dat mensen die in't onderzoek werken daar weinig last hebben. Ik zou werk weigeren omdat ik das moet dragen, ja. Wat status betreft: als je met status geld en positie bedoelt, dan is dit voor mij irrelevant. Als je met status bedoelt dat ik ga mogen sukkelen met narekenen terwijl ik een veel interessantere en uitdagendere job zou kunnen krijgen waarbij ik getalenteerde en interessante mensen zou kunnen leren kennen en mee samenwerken, ja, die status speelt voor mij zeker een rol. En daar ben ik een beetje bang voor. |
|
![]() |
![]() |