Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2009, 13:53   #701
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Over het schoolreglement.
"De inrichtende macht (het schoolbestuur) moet voor elk van haar scholen een schoolreglement opstellen. Dat houdt rekening met de internationaalrechtelijke en grondwettelijke beginselen over de rechten van de mens en vooral van het kind.

In het gesubsidieerd onderwijs moet de inrichtende macht overleg plegen met de schoolraad wanneer ze het schoolreglement opstelt of wijzigt. Als dat overleg niet tot een akkoord leidt, dan neemt de inrichtende macht de eindbeslissing. In het Gemeenschapsonderwijs heeft de schoolraad de bevoegdheid om met de directeur overleg te plegen over het schoolreglement. De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."
http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...lreglement.htm
"De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."

==> Dat impliceert dus niet dat elke wijziging in het schoolregelement op voorhand naar leerlingen moet gecommuniceerd worden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 13:57   #702
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Misschien in jouw tijd zo geweest. Tegenwoordig worden de leerlingen door een korte nota op de hoogte gebracht van een wijziging in het schoolreglement.
Zelfs als het waar is wat je zegt (wat ik niet geloof, maar kom) dan nog heeft de school geen enkele verplichting om op voorhand naar haar leerlingen elke wijziging in het schoolregelement te communiceren.

Citaat:
Gelukkig verwachten de schooldirecties van de meeste scholen niet dat leerlingen elk jaar in de vakantie het schoolreglement nalezen van hun huidge school. We hebben het niet over nieuwe leerlingen.
Als de leerlingen te lui zijn om het schoolregelement ook maar te bekijken dan moeten ze niet komen klagen dat er plots zaken veranderen waar ze geen weet van hebben.

Als ik op mijn werk zomaar contracten begin te ondertekenen of mij mondeling akkoord verklaar met allerlei zaken waar ik niet eens van weet over wat ze gaan, dan zou het nogal een boeltje worden.
Oud 27 juni 2009, 13:59   #703
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=artisjok;4198522]Ja, die zetelen er ook in.
Met de bedoeling "Schoolraden willen iedereen die iets te maken heeft met de school zoveel mogelijk betrekken bij de school."

In combinatie met
"In het Gemeenschapsonderwijs heeft de schoolraad de bevoegdheid om met de directeur overleg te plegen over het schoolreglement. De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."
http://forum.politics.be/showthread....34#post4198234

kunnen we ervan uitgaan dat het de bedoeling is dat een schoolreglement in overleg wordt opgemaakt.

Citaat:
Ik ben curieus of Savatage hierop nog zal reageren
Nogmaals, ik leid niet uit dat citaat af dat elke wijziging moet medegedeeld worden.

Daarbovenop weten we ook niet of de leerlingen van het atheneum elk jaar opnieuw een schoolregelement moeten ondertekenen of niet.
Oud 27 juni 2009, 14:00   #704
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Juist,
Maar als De Witte standpunt nog redelijk was tot daar aan toe
De Witte standpunt:"In de Belgische grondwet staat dat er vrijheid is om godsdienst te belijden in het privéleven én het openbaar leven. Ik zou er toch twee keer over nadenken voor we dat overboord gooien."
Vergelijk dat eens met het standpunt van Rik Pinxten, professor antropologie:"In de meeste Antwerpse scholen geldt een hoofddekselverbod. Iedereen wordt gevraagd dit te respecteren. Waarom zou voor moslims dan een uitzondering moeten gemaakt worden? Omdat het over godsdienst gaat? Heeft godsdienst dan zo'n verheven statuut dat het boven algemene regels staat?"
Wiens standpunt is het meest redelijke en het best in overeenstemming met onze democratische leken staat?

Meneer de Witte maakt dan ook een kollosale denkfout, nergens is het verbod op scholen in tegenspraak met deze wetgeving. Je kunt immers in het openbare leven rondlopen met hoofddoek en niemand verbiedt om de vijf pijlers van het geloof binnen islam in alle vrijheid te belijden.
Zoals meneer Pinxten terecht aanhaalt staat religie niet boven de wet omdat het religie is, dat is dan ook het verschil tussen een theocratische en democratische staatsvorm.
Welk argument dus doorslaggevend is lijkt me duidelijk, dit van meneer Pinxten. Het gaat om acceptatie van diversiteit waar de groep radicale moslims niets over wil weten
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 14:01   #705
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het nieuwe schoolreglement gaat pas in vanaf 1 september 2009, dus ze hebben nog alle tijd om het in te kijken en te beslissen naar welke school ze gaan!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 14:02   #706
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Witte zegt wel dat we beter twee keer zouden nadenken, maar zegt niet waarom.

Het blijkt nu dat in Europa enkel Frankrijk en Turkije grondwettelijke lekenstaten zijn, en dus beschermd zijn tegen eventuele opheffingen van het verbod op religieuze tekenen in openbare situaties door het Europees Hof en tutti quanti.

Wel De Witte, ik heb nagedacht en ik ben, als gelovige, tot de conclusie gekomen dat het hoog tijd wordt dat België de derde grondwettelijke lekenstaat van Europa wordt.
Dat twee keer nadenken slaat op rel, afwijzing van de samenleving, en verlies van stemmen voor de linkse vleugel en oprichting eigen moslimpartij met ijver voor eigen scholen, apartheid dus
Oud 27 juni 2009, 14:06   #707
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met het eerste heb ik geen probleem, zelf als de steun komt van Wahhabisten of Salafisten ze doen maar, kan alleen maar leiden tot versterking van eigen identiteit(Europese) en waarden. Maar als overheidsdiensten die waarden beginnen te minimaliseren dan heb ik een probleem en wordt het tijd om mijn mouwen op te tropen.
Er geen probleem mee hebben is denk ik niet verstandig, wist u dat in Antwerpen salafisten onder jongeren de grootste aanhang heeft en regelrecht opruit tegen de samenleving?
Heel vele agressie, in wijken, tegen politie, een onaanvaardbare houding tegenover vrouwen hangt daar sterk mee samen.

Overheden hangen samen met politiek en stemmenwinst, de mouwen opstropen samen met moslims die evenzeer verontrust zijn is de enige mogelijkheid wachten tot het beleid op het punt is dat er zaken werkelijk veranderen kan te lang duren alhoewel er bemoedigende tekenen zijn
Oud 27 juni 2009, 14:06   #708
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Witte zegt wel dat we beter twee keer zouden nadenken, maar zegt niet waarom.

Het blijkt nu dat in Europa enkel Frankrijk en Turkije grondwettelijke lekenstaten zijn, en dus beschermd zijn tegen eventuele opheffingen van het verbod op religieuze tekenen in openbare situaties door het Europees Hof en tutti quanti.

Wel De Witte, ik heb nagedacht en ik ben, als gelovige, tot de conclusie gekomen dat het hoog tijd wordt dat België de derde grondwettelijke lekenstaat van Europa wordt.

Gezien de huidige situatie lijkt mij dat het beste, maar is dat niet beter op Europees niveau te doen voor alle Europese staten.
Oud 27 juni 2009, 14:10   #709
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[/b]

Gezien de huidige situatie lijkt mij dat het beste, maar is dat niet beter op Europees niveau te doen voor alle Europese staten.
Dat zou inderdaad het beste zijn
Oud 27 juni 2009, 14:35   #710
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Er geen probleem mee hebben is denk ik niet verstandig, wist u dat in Antwerpen salafisten onder jongeren de grootste aanhang heeft en regelrecht opruit tegen de samenleving?
Heel vele agressie, in wijken, tegen politie, een onaanvaardbare houding tegenover vrouwen hangt daar sterk mee samen.

Overheden hangen samen met politiek en stemmenwinst, de mouwen opstropen samen met moslims die evenzeer verontrust zijn is de enige mogelijkheid wachten tot het beleid op het punt is dat er zaken werkelijk veranderen kan te lang duren alhoewel er bemoedigende tekenen zijn
Ik weet dat wel alice, maar dit is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de overheid en niet van de burger, daarom ben ik ook zo verontwaardigd betreft hun incapaciteit en niet adequaat handelen. Het gaat veel verder dan stemmen ronselen, er lijkt mij een diepe verdeeldheid betreft de houding die men moet aannemen op deze provocaties. Als het moet ben ik bereid om samen de mouwen opstropen met verontruste moslims. Voor de wolven zich op straat begeven. Hoort U de wolven niet huilen op dit forum alice?
Oud 27 juni 2009, 14:53   #711
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
"De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."

==> Dat impliceert dus niet dat elke wijziging in het schoolregelement op voorhand naar leerlingen moet gecommuniceerd worden.
Wat impliceert het dan wel?
Weet je eigenlijk wie er in de schoolraad zit? En hoe ze daar in geraken?
Enige notie wat participatie van leerlingen, ouders en personeel betekent?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 15:00   #712
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Citaat:
Ja, die zetelen er ook in.
Met de bedoeling "Schoolraden willen iedereen die iets te maken heeft met de school zoveel mogelijk betrekken bij de school."

In combinatie met
"In het Gemeenschapsonderwijs heeft de schoolraad de bevoegdheid om met de directeur overleg te plegen over het schoolreglement. De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."
http://forum.politics.be/showthread....34#post4198234

kunnen we ervan uitgaan dat het de bedoeling is dat een schoolreglement in overleg wordt opgemaakt.

Nogmaals, ik leid niet uit dat citaat af dat elke wijziging moet medegedeeld worden.

Daarbovenop weten we ook niet of de leerlingen van het atheneum elk jaar opnieuw een schoolregelement moeten ondertekenen of niet.
Het moet niet alleen meegedeeld worden, het moet ook opgemaakt worden in overleg met de schoolraad; en in de schoolraad zit een vertegenwoordiging van leerlingen ouders personeel en lokale gemeenschap.
http://forum.politics.be/showthread....84#post4198484

Natuurlijk moeten de ouders van de leerlingen, of de leerlingen als ze meerderjarig zijn; jaarlijks het schoolreglement tekenen.
In het gemeenschapsonderwijs krijg je ook ieder jaar het pedagogisch project ter ondertekening.
http://www.g-o.be/sites/portaal_nieu...s/default.aspx
Lees het eens.
Oud 27 juni 2009, 15:07   #713
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Geen schijn van kans hebben ze. Als er een rechtszaak komt zullen ze bovendien nog moeten opdraaien voor de kosten van de tegenpartij. Ze doen dus maar. Een school bepaalt in haar reglement nog altijd welke kledij is toegelaten en welke niet. Als de directie morgen beslist dat iedereen een uniform moet dragen, dan hebben ze zich daar bij neer te leggen, indien niet moeten ze maar naar een andere school gaan. Zo eenvoudig is deze zaak in feite.
Als één van de scholen waar mijn kinderen ingeschreven zijn plotseling een uniform invoeren zal ik toch ook protesteren en kijken welke stappen ik kan ondernemen.

"Ze moeten maar naar een andere school gaan" is geen optie.
Ik wil nog altijd het net en de richting vrij kiezen.
Oud 27 juni 2009, 15:09   #714
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als één van de scholen waar mijn kinderen ingeschreven zijn plotseling een uniform invoeren zal ik toch ook protesteren en kijken welke stappen ik kan ondernemen.

Maar je moet je aanpassen aan de schoolregelmenten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 15:12   #715
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie houdt je tegen?
Het is niet omdat JIJ vrij mag en kan kiezen, dat de scholen zich aan jouw keuze moeten aanpassen!

JIJ hebt de vrijheid om naar de school van jouw keuze te gaan.

Dat is iets anders.

Veel islamietjes hebben daar precies moeite mee om dat verschil te herkennen. Iets met een gebrek aan "eigen verantwoordelijkheid" of zo?

Het staat je ook vrij om te gaan solliciteren voor werk waar je maar wenst, maar dat impliceert dus ook niet dat JIJ gaat beslissen welke eisen je aan het arbeidsreglement wenst toe te voegen.

Zelfde redenering.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 27 juni 2009, 15:28   #716
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Maar je moet je aanpassen aan de schoolregelmenten.
Ik heb me al aangepast daar ze geen zichtbare tattoo's en peircings (behalve in de oren) toelaten.

Nu moeten ze niet plotseling afkomen met een uniform.

Een schoolreglement moet ook rekening houden met leerlingen.
Waarvoor dient een schoolreglement?
Oud 27 juni 2009, 15:38   #717
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wie houdt je tegen?
Het is niet omdat JIJ vrij mag en kan kiezen, dat de scholen zich aan jouw keuze moeten aanpassen!

JIJ hebt de vrijheid om naar de school van jouw keuze te gaan.

Dat is iets anders.

Veel islamietjes hebben daar precies moeite mee om dat verschil te herkennen. Iets met een gebrek aan "eigen verantwoordelijkheid" of zo?

Het staat je ook vrij om te gaan solliciteren voor werk waar je maar wenst, maar dat impliceert dus ook niet dat JIJ gaat beslissen welke eisen je aan het arbeidsreglement wenst toe te voegen.

Zelfde redenering.
Mijn kinderen zitten in het net, richting en school van hun keuze.
Ik vraag helemaal niet aan de school om zich aan mij aan te passen.
Maar als ze plots een uniform invoeren zal ik protesteren en ik zal niet de enige zijn.

Je zou verwachten dat een schoolreglement opgemaakt wordt in het belang van de leerlingen, de school en het personeel.

Vooraleer ik een arbeidscontract tekende heb ik uiteraard het arbeidsreglement gelezen.
De vertegenwoordiging van het personeel heeft er over onderhandeld met de directie? Als het nodig is hebben we een stakingsrecht.
Oud 27 juni 2009, 17:18   #718
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn kinderen zitten in het net, richting en school van hun keuze.
Ik vraag helemaal niet aan de school om zich aan mij aan te passen.
Maar als ze plots een uniform invoeren zal ik protesteren en ik zal niet de enige zijn.

Je zou verwachten dat een schoolreglement opgemaakt wordt in het belang van de leerlingen, de school en het personeel.

Vooraleer ik een arbeidscontract tekende heb ik uiteraard het arbeidsreglement gelezen.
De vertegenwoordiging van het personeel heeft er over onderhandeld met de directie? Als het nodig is hebben we een stakingsrecht.
een schoolreglement is niet hetzelfde als een arbeidsreglement en dient niet enkel het belang van leerlingen en personeel.

Als er teveel moeilijkheden zijn met afwijkend gedrag van leerlingen die zich niet wensen aan te passen, dan lijkt het me normaal dat men een uniform oplegt zodat iedereen wéét waaraan zich te houden.

Oud 27 juni 2009, 17:28   #719
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat wel alice, maar dit is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de overheid en niet van de burger, daarom ben ik ook zo verontwaardigd betreft hun incapaciteit en niet adequaat handelen. Het gaat veel verder dan stemmen ronselen, er lijkt mij een diepe verdeeldheid betreft de houding die men moet aannemen op deze provocaties. Als het moet ben ik bereid om samen de mouwen opstropen met verontruste moslims. Voor de wolven zich op straat begeven. Hoort U de wolven niet huilen op dit forum alice?
Erger nog, veel politieke wolven ken ik persoonlijk.
Ik heb dan ook geen greintje respect voor politici, een uitzondering te na gelaten. Politiek is geld en macht, idealen zijn er ver te zoeken laat staan moed.
Oud 27 juni 2009, 17:30   #720
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
een schoolreglement is niet hetzelfde als een arbeidsreglement en dient niet enkel het belang van leerlingen en personeel.
Een schoolreglement is inderdaad niet hetzelfde als een arbeidsreglement. Jij was het die met de vergelijking afkwam.

Citaat:
Als er teveel moeilijkheden zijn met afwijkend gedrag van leerlingen die zich niet wensen aan te passen, dan lijkt het me normaal dat men een uniform oplegt zodat iedereen wéét waaraan zich te houden.
Als er te veel moeilijkheden zijn met afwijkend gedrag, moet je dat afwijkend gedrag aanpakken. Dan moet je niet alle leerlingen straffen die wel weten waaraan ze zich moeten houden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be