![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1321 | ||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Deze post is van 1 juli. Daar ga ik in op jouw vragen en argumenten. Wat scheelt er aan dat je niet reageert op die post? Ja, een redenering ophangen doe ik opzettelijk. Citaat:
Citaat:
Deze situatie is dus te danken aan sommige leerlingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In de schoolraad zit er een vertegenwoordiging van ouders, leerlingen, personeel. Ik ben niet van het principe "als je daarmee niet kan leven ga elders" Als ik ergens niet mee kan leven probeer ik het te veranderen. Als ik telkens moet wijken,.. Citaat:
Speciaal voor jou : Ik ben tegen elke beperkende maatregel, ook deze vanuit religie. Citaat:
Misschien kan de school een steentje bijdragen om haar leerlingen dit bij te brengen. Ik denk dat er daarover zelfs iets staat in de vakoverschrijdende eindtermen. |
||||||||||
|
|
|
|
|
#1322 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Sorry maar ik ben uw speeltje niet en dit doet u steeds , u maakt u zelf tot het middelpunt maar niet de inhoudelijke discussie.
Ik lees trouwens nergens een duidelijk vraag, tenzij over het programma, ik verwees hiermee naar de uitspraak van de directrice dat moslima's de school niet kiezen op basis van aangeboden schoolprogramma maar op basis van het mogen dragen van hoofddoeken, en mocht u de gebeurtenissen op de school gevolgd hebben zou u dit dus weten, vandaar mijn opmerking dat u blijkbaar niet gevolgd heeft wat de problemen waren. Maar nu spijkers met koppen! Waarom gaat u ervan uit dat de school niet heeft geprobeerd leerlingen ertoe te bewegen de afspraken rond hoofddoeken na te komen? Hoe moeten ze leerlingen tot de orde roepen?? De directie heeft de imam niet vooruit geschoven maar die meisjes deden dit zelf , hoe had de school er dan mee om moeten gaan? De school moet overleg plegen maar bepaald wel autonoom het beleid,waarom zou dit nietm ogen, Het staat je vrij een andere school te zoeken als de hoofddoek van meer belang is dan het geboden onderwijs, of hoe denkt u dat de school met afwijzing van leerstof, afwezigheid in bepaalde lessen, onderlinge druk moet omgaan? Graag concreet en niet weer vaag zoals "leren omgaan met groepsdruk"! U bent tegen gebod of verbod, van scholen en religieuze groepen, maar als gevolg van druk tussen religieuze groepen moeten er keuzes gemaakt worden, volgens u mag de school dus niets opleggen aan alle leerlingen? Dus gewoon hoofddoeken maar toelaten? Hoe moet de school dan omgaan met de problemen die dit meebrengt? Graag eens concreet nu, u draait al lang genoeg rond de pot. Wie denkt u dat trouwens de media heeft opgezocht, de school??? |
|
|
|
|
|
#1323 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1324 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mij ergert dit in ieder geval niet in het straatbeeld. En als je dit uit steunbetuiging doet in je priveleven moeten die meisjes zelf weten, zolang er maar niet verwacht wordt dat vanwege die "steun" de school van standpunt verandert.
Het dragen van hoofddoeken neemt al heel lang toe, dat proces loopt al lang voor deze discussie over de school. |
|
|
|
|
|
#1325 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1326 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Met een oplevend religieus reveill (voornamelijk van islamitische signatuur) en bijbehorende problematiek is een grondig maatschappelijk debat zonder taboe's nochtans meer dan broodnodig. Bij het éénzijdig fluwelen handschoenen dragen teneinde de tegenpartij niet te "kwetsen in de religieuze gevoelens" is echter niemand gebaat.
|
|
|
|
#1327 | ||||||||
|
Banneling
|
Volgens jou.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"@Artisjok: je vraagt de hele tijd antwoorden, maar weigert er zelf te geven." Dit misverstand is al weggewerkt? "Jij gebruikt het PPGO om te argumenteren dat alleen de eerste peiler van belang is," Dit is ook al misschien duidelijk dat dit niet correct is? Citaat:
Ik heb helemaal niet de tweede peiler verzwegen. Waar gaf ik een eenzijdige lezing? Ik gaf de link naar de PPGO. Citaat:
|
||||||||
|
|
|
|
|
#1328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1329 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of hoe extremisten ongewild elkaar steunen ...
|
|
|
|
#1330 | |||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
"Waaruit blijkt dit?" In een discussie antwoordt men niet alleen op vragen, het is ook gebruikelijk te reageren op argumenten. Tenzij je er mee akkoord gaat; er niets tegen in te brengen hebt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarop doel je met "afwezigheid in bepaalde lessen"? Concreet : Ga de discussie aan. Laat hen discussiëren waarom de ene leerling wel een hoofddoek draagt en de andere niet. Waarom de ene all stars draagt en de andere niet. Laat hen zelf argumenten aanbrengen. Laat hen zelf vertellen wat het gevolg is als ze niet meedoen met de groep. Je schrijft zelf "Wij moeten dit en wij moeten dat, we moeten niets, behalve als samenleving voor onszelf gaan denken" Hoe ga je iemand voor zichzelf leren denken? Met een verbod? Citaat:
Het verbod haalt niets uit tegen de groepsdruk. Citaat:
"Die redenering begrijp ik niet: Omdat er media aandacht nodig is, springt de pers erop."? |
|||||||||
|
|
|
|
|
#1331 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als je kritiek uit mag ik toch vragen dat je meegeeft waarop je die kritiek baseert, dat je aantoont dat je kritiek gegrond is. Waarom is discussiëren niet concreet genoeg? Waarom is het niet uitvoerbaar? Waarom is het niet voldoende? Niemand geraakt verder dan de veronderstelling dat men dit al wel zal geprobeerd hebben, en dat is dan het bewijs dat het onvoldoende zou zijn. |
|
|
|
|
|
|
#1332 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Artisjok, je schrijft dat je niet vind dat de school niets mag opleggen, zoalng dit maar weldoordacht is.
Canvas heeft ooit over die school een programma gemaakt waarin de klasgesprekken die ze jaren geleden al hielden gefilmd werden, aan de hand van stellingen zoals" meisjes en jongens zijn gelijk aan mekaar en hebben dezelfde rechten" konden leerlingen keizen voor "mee eens of niet" en hun mening naar mekaar verwoorden,de school heeft dus in het verleden precies gedaan wat jij suggereert wat er gedaan moet worden. Ook hebben ze geprobeerd de hoofddoek onder een aantal voorwaarden toe te staan wat is mislukt en leidde tot onderlinge druk. Ik neem aan de een directrice uitstekend geplaatst is om aan te geven uit welke motivatie leerlingen komen, volgens haar is dit niet vanwege het aangeboden programma maar enkel om een hoofddoek te kunnen dragen, aangezien ik in het verleden nog met die school heb gewerkt zie ik geen reden om aan haar integer zijn te twijfelen, ik was eerder onder de indruk vanwege de moeite die de school deed om alle leerlingen kansen te bieden. De school heeft veel, zeer veel in dialoog geinvesteerd en nam omdat dit nergens toe leidt deze beslissing in het algemeen belang, neutraliteit! Een weloverwogen beslissing dus waarvan ik uitga dat je daar dus achter staat, gezien je commentaar. De afwijzing van de leerstof gaat over ieder begrip wat strijdig is met hun geloof, gelijkheid onder mensen bijvoorbeeld want voor deze meisjes zijn gelovigen en ongelovigen niet gelijk aan mekaar, en munten onder gelovigen degenen uit die strikt de regels volgen, ook seksuele opvoeding geeft problemen, of het bespreken van drugs en alcohol. Niet de school maar deze groep fanatici blijft in gebreke, meer bepaald hun ouders en "geestelijke leiders" die deze meisjes wijsmaken dat vrijheid van religie dus betekent dat islam op scholen oplegt wat wel of niet besproken kan worden, welke lessen wel of niet gevolgd worden ( sport en zwemmen gemengd mag niet volgens de strikte regels!) Maar gezien de jarenlange inspanning van de school om tot dialoog te komen ben je het dus met de maatregel eens? Mooi zo! |
|
|
|
|
|
#1333 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ge moet al goed zot zij iemand te volgen die de evolutietheorie , ondanks overweldigend wetenschappelijk bewijs, blijft ontkennen. Bij ons noemen ze zo iemand achterlijk.
|
|
|
|
|
|
#1334 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Volgens moslims is de mens geschapen uit klei door God, daarover heb ik ook met hoogopgeleide moslims regelmatig discussie over, ondanks hun vaak erg goede opleiding zijn ook zij hiervan overtuigd en verwerpen zij Darwin.
Opleiding zorgt dus niet automatisch voor ontwikkeling, persoonlijk vind ik het dan weer hallucinant dat iemand denkt door een schepper uit klei gemaakt te zijn, soms gaan overtuiging en logica nu eenmaal niet samen; |
|
|
|
|
|
#1335 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1336 | |||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Volgens mij, de directie van het KA Antwerpen, het onderwijzend personeel van het KA Antwerpen, de directie van het KA Hoboken, het onderwijzend personeel van het KA Hoboken en blijkbaar de koepel van het GO, want anders waren die directies allang teruggefloten.
Citaat:
Uit een interview met PVDA: "Hebt u geen andere mogelijkheden om dat soort problemen aan te kaarten, de ouderraad en de leerlingenraad,...? Karin Heremans. We hebben een schoolraad en een moedergroep. Een moedergroep om gemakkelijker ouders te betrekken, als tussenstap naar een oudergroep. We voeren over al die problemen al negen jaar een dialoog, maar we blijven maar in datzelfde rondje ronddraaien. Op een bepaald moment moet je iets doen, niet omdat we iets tegen moslims hebben, zeker niet, maar om ons project van gelijke kansen en pluralisme te verdedigen. Dat is wat we vandaag doen. Veel ouders zijn daardoor vandaag echt in shock. Maar misschien is dat ook eens nodig." Of, als je het over het al dan niet bestaan van druk wil hebben, een interview met De Standaard van 27 juni: 'Verschillende meisjes hebben aan hun klastitularis verteld dat ze zich onder druk gezet voelden. We merkten ook dat sommige leerlingen buiten op straat geen hoofddoek droegen en hier op school wel. Leerlingen zonder hoofddoek gingen weg van het Atheneum. Deze week nog kwamen een paar jongens me vragen of ze niet apart van de meisjes les kunnen volgen als ze volgend jaar geen hoofddoek meer dragen. Dat soort incidenten sterkt me in mijn overtuiging dat we de juiste beslissing hebben genomen.' Ook in tv-interviews met de betrokkenen kwam hetzelfde beeld naar voren: net om het pluralistische karakter (volgens jou het onderdeel van het PPGO waarmee het hoofddoekverbod strijdig is, zie een van je eerste posts in deze draad voor je me ervan beticht je woorden in de mond te leggen) van de school te beschermen moest er ingegrepen worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het PPGO kan gebruikt worden (blij nu?) om te argumenteren dat vooral (voil�*) de eerste peiler van belang is, terwijl directie en andere betrokkenen stellen dat de tweede peiler in het gedrang komt. De tekst staat vol van dergelijke tegenstellingen en kan derhalve (min of meer succesvol) gebruikt worden door beide zijden in het debat. Toch zijn er aanwijzingen in de tekst (bij de paragraaf 'concrete toepassingen') dat er bij het opstellen al twijfels bestonden over de praktische werkbaarheid: "Het PPGO # vindt zijn concrete vertaling in het schoolwerkplan, het schoolreglement en de schoolcultuur in het algemeen; # heeft een dynamisch karakter: het kan worden aangepast als gevolg van een wijzigende context (maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe wetenschappelijke inzichten, veranderende pedagogische behoeften enz.)." Laat dat nu precies zijn wat er gebeurd is: door een toename van groepsdruk vanwege hoofddoekdraagsters tegenover niet-hoofddoekdraagsters kwam de pluraliteit in die scholen in het gedrang. Tenzij jij een school met alleen hoofddoekdraagsters pluralistisch vindt? Daarom past men het schoolreglement nu aan, zonder twijfel in samenspraak met de top van het gemeenschapsonderwijs: ik heb uit die hoek eigenlijk nog maar weinig commentaar gehoord in de media. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#1337 | |||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
De koepel van het GO heeft reeds lang geleden gezegd dat iedere school daarin zelf moet beslissen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier ga je weer, waar heb ik geschreven dat ik het hoofddoekverbod strijdig acht met dat onderdeel? Citaat:
Citaat:
Ik vind dat het verbod tegenstrijdig is met de beide "peilers" Citaat:
Waarom "zonder twijfel in samenspraak met de top" Die top heeft reeds lang geleden gesteld dat de school daarover beslist. Anders had de top een richtlijn opgesteld voor alle scholen. Citaat:
Ik hou er inderdaad niet van dat men mij meningen/stellingen toeschrijft die ik niet uitte. Waaruit blijkt nu dat ik boos werd? Citaat:
Wat is daar verkeerd aan? Citaat:
Velen denken dat iedere religie er gebannen/verboden is, terwijl de GO pluralistisch is. Aan hen, vroeg ik dan ook hoe het verbod in overeenstemming is met het PPGO. Uit het PPGO (beide peilers) : "Het PPGO staat voor een dynamisch mens- en maatschappijbeeld en het beoogt de vorming van vrije mensen, die: * een fundamenteel zelfvertrouwen hebben, dat steunt op authenticiteit en integriteit; * een open geest hebben, zonder vooroordelen, met belangstelling en respect voor ieders mening; * mondig zijn, zodat ze hun ideeën helder en juist kunnen vertolken; * bereid zijn tot levenslang en levensbreed leren; * getuigen van intellectuele, emotionele, esthetische en ethische bewogenheid; * zich betrokken weten bij de sociale werkelijkheid en de maatschappelijke ongelijkheden: opkomen voor de eerbiediging van de Rechten van de Mens en zijn fundamentele vrijheden, voor sociale rechtvaardigheid en voor democratische instellingen; * de gelijkwaardigheid van mensen en de emancipatie van elk individu niet enkel als principe huldigen, maar zich ook inspannen om ze te verwezenlijken. Neutraliteit naar actief pluralisme Het GO! is gehouden tot neutraliteit. Dat houdt in: de eerbiediging van de filosofische, ideologische en godsdienstige opvattingen van de leerlingen en hun ouders. ‘Neutraal’ wordt door de grondwetgever niet opgevat als ‘waardevrij’ of ‘vrijblijvend’. Het GO! is niet gebonden aan een levensbeschouwelijke ‘richting’. Het is evenmin verbonden met een ideologische groep. Mensen van alle overtuigingen zijn welkom in het GO! en hun eigenheid wordt er gerespecteerd." Laatst gewijzigd door artisjok : 8 juli 2009 om 16:58. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
#1338 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Het was voorspeld Xenophobic tendencies instilled in us at birth are misabled racism hostilities getting worse accept the fact my distant cousin we cannot live in peace isolated environments may just be the key Human beings suspicious soon fear grows to hate we'll have each other by the throat when forced to integrate mothers watch their children die at each other's hand Cain and Able set the course ethnocentric command
|
|
|
|
#1339 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Carnivore ![]() |
|
|
|
|
|
|
#1340 | ||||||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Als ik schrijf dat: "Als de directie en het onderwijzend personeel daar meermaals zeggen dat ze al drie jaar (!!) iets aan het probleem proberen te doen, wie ben ik (of jij) dan om daar aan te twijfelen. Denk je nu zelf niet dat directie en personeel als eerste stap heeft geprobeerd de discussie op gang te brengen?" En jij antwoordt daar op dat: "Dat is een veronderstelling. Heb je een bron om aan te tonen dat dit meer dan een veronderstelling is?" Door te claimen dat het maar een veronderstelling is dat er gepraat werd, trek je dat feit impliciet in twijfel. Zeker als dat je enige tegenargument is. Citaat:
Je had natuurlijk ook gewoon even Karin Heremans kunnen googlen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Het PPGO is een referentiekader waarbinnen leerlingen begeleid worden in hun persoonlijke ontplooiing enerzijds en in hun ontwikkeling naar samenleven in diversiteit en harmonie anderzijds." In het KA Antwerpen botsten deze twee vrijheden met elkaar en heeft men ervoor gekozen in te grijpen. |
||||||||||
|
|
|