Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juli 2009, 21:51   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom is co2 taks niet via de literprijs aan de pomp dus ?
Dat is een heel pertinente opmerking. Inderdaad is dat het enige wat telt: hoeveel brandstof verstookt wordt. Die wordt op dezelfde wijze verstookt, of dat nu in een veelzuipende 4x4 is, of in een zuinig stadswagentje.

De chemische reactie die de verbranding beschrijft is inderdaad middelbare-school chemie en heel goed gekend. Het is dus niet nodig om een daadwerkelijke test met een verbrandingsmotor te doen.

Wat de andere uitstoten betreft (koolmonoxide, roetdeeltjes e.d.) hangt dat wat af van het precieze verbrandingsproces (temperatuur, druk, mengselsamenstelling, homogeneiteit...) en kan dus varieren van auto tot auto. Maar wat de CO2 uitstoot betreft, is dat tot op vrij grote nauwkeurigheid enkel maar afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die is opgestookt.
__________________
Al moordend problemen oplossen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2009, 00:07   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is een heel pertinente opmerking. Inderdaad is dat het enige wat telt: hoeveel brandstof verstookt wordt. Die wordt op dezelfde wijze verstookt, of dat nu in een veelzuipende 4x4 is, of in een zuinig stadswagentje.

De chemische reactie die de verbranding beschrijft is inderdaad middelbare-school chemie en heel goed gekend. Het is dus niet nodig om een daadwerkelijke test met een verbrandingsmotor te doen.

Wat de andere uitstoten betreft (koolmonoxide, roetdeeltjes e.d.) hangt dat wat af van het precieze verbrandingsproces (temperatuur, druk, mengselsamenstelling, homogeneiteit...) en kan dus varieren van auto tot auto. Maar wat de CO2 uitstoot betreft, is dat tot op vrij grote nauwkeurigheid enkel maar afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die is opgestookt.
De test is poepsimpel en spotgoedkoop.
Test het.

Haal me 2,4 kg co2 per liter benzine boven...puur.
Daar betalen we voor.
Dus laat het zien!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2009, 00:17   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar wat de CO2 uitstoot betreft, is dat tot op vrij grote nauwkeurigheid enkel maar afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die is opgestookt.
Ja... zonder regelbare mengkraan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 09:41   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
CO2 uitstoot
Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 2,4 kg CO2 vrij. [1]
Dit is uitsluitend de CO2 die aanwezig is in benzine zelf en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2-uitstoot die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, en dat is nogal wat, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen, daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.
----------------

Nu ben ik geen wetenschapper , maar men moet mij eens uitleggen hoe men uit benzine met een soortelijk gewicht van 0,70 per liter er in slaagt 2,4 kg co2 er uit te krijgen. Zonder de 30% extra mee te rekenen dus.

Iemand die dit kan verklaren?

Dat komt doordat zuurstof zoveel weegt.

maar zulke akkefitjes kan je in K&K opvragen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 juli 2009 om 09:43.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 10:56   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De test is poepsimpel en spotgoedkoop.
Test het.

Haal me 2,4 kg co2 per liter benzine boven...puur.
Daar betalen we voor.
Dus laat het zien!
Hiersè, test gelukt.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 17:09   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hiersè, test gelukt.
Dat mag wel wat vollediger hé?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 17:12   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat komt doordat zuurstof zoveel weegt.

maar zulke akkefitjes kan je in K&K opvragen.
Slim, dan kan je vast en zeker ook verklaren waarom de uitstoot per km even groot is bij 5 km/uur als bij 250 km/uur ?
Want zo leggen ze het ons voor.
Of zal het hier wat haperen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 17:35   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Slim, dan kan je vast en zeker ook verklaren waarom de uitstoot per km even groot is bij 5 km/uur als bij 250 km/uur ?
Want zo leggen ze het ons voor.
Man man wat een onwetendheid...
Wie is ze ? cafépraat ?

Nog nooit gehoord van de "EU-verbruikstest" op een rollenbank ?

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
Ein Fahrzyklus legt fest, unter welchen Bedingungen und mit welchen Geschwindigkeitsabläufen ein Fahrzeug bei der Ermittlung von CO2-Emission und Energieverbrauch betrieben wird.
...
Fahrzyklen in Europa
Energieverbrauch gemäß RL 93/116/EWG ]
Fahrzyklus nach NEFZ
Die Ermittlung des Kraftstoffverbrauchs von Kraftfahrzeugen in der Europäischen Union erfolgt seit dem 1. Januar 1996 im NEFZ (Neuer Europäischer Fahrzyklus), oder englisch: NEDC (New European Driving Cycle) bzw. MVEG (Motor Vehicle Emissions Group).

Der genormte Fahrzyklus dauert insgesamt 1180 Sekunden (knapp 20 minuten). Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus (außerstädtischen Bedingungen). Die Umgebungstemperatur beträgt während der Messung 20 °C bis 30 °C. Kaltstartbedingung, Beschleunigungen und Verzögerungen werden erfasst (Vergleiche Quellenangabe) und entsprechend interpoliert.

Dieses Testverfahren soll gegenüber der früher üblichen Ermittlung des Energieverbrauches gemäß der alten DIN-Norm realitätsnäher sein weil die Kaltstartphase mehr Berücksichtigung findet.
Bij de oude DIN-verbruikstest lag het verbruik of CO² ca. 0,5 liter lager als de nieuwe test, nu wordt ook met een koudstart- en rijfaze rekening gehouden.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
hier een mooie grote grafiek van de gereden snelheden en hoe lang juist.

Ge ziet dat bij deze testcyclus de dieselmotor nog eens extra bevoordeelt wordt tov vd andere motoren, want wie rijdt er nu 66 % stop en go tot 50 kmh in stadverkeer ? Dan nog eens 20 % waar men tussen 50 en 80 haalt, en een enkele procenten 90 en 120 kmh...

De hybridemotoren zijn overigens nog sterker vevoordeeld...

Maar dat heeft weer een andere topic nodig.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2009 om 17:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 17:45   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Man man wat een onwetendheid...
Wie is ze ? cafépraat ?

Nog nooit gehoord van de "EU-verbruikstest" op een rollenbank ?


Bij de oude DIN-verbruikstest lag het verbruik of CO² ca. 0,5 liter lager als de nieuwe test, nu wordt ook met een koudstart- en rijfaze rekening gehouden.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
hier een mooie grote grafiek van de gereden snelheden en hoe lang juist.
Dat er een groot verschil is weet ik ook wel.
Probeer ik al een draad lang uit te leggen.

Of had je dat nog steeds niet door?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 17:48   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat er een groot verschil is weet ik ook wel.
Dat wist je wslk niet, nadien kun je dat altijd zeggen.

Man man toch, ik ga hier niet meer reageren.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 18:33   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Of had je dat nog steeds niet door?
Al ooit H2O in de vorm van dikke hagel zien vallen ?
Voor 2,4 kg hagel heb je niet veel nodig, men kon ze onlangs tonnenwijze opscheppen in Limburg. Een goede platte schop hagel weegt gemakkelijk 5 kg extra en dat op een paar dm² oppervlakte.
2 handen vol:
http://www.hbvl.be/limburg/hagel-als...n-limburg.aspx

Op hoeveel km wordt dat prutsje 2,4 kg hagel gevormd ? 5 km ?
Hoelang duurt dat eer dat het beneden is ? enkele minuten ?

Er zijn auto´s die meer als 20 km moeten afleggen voor maar 2,4 kg CO² uit te stoten, kun je het CO2 van de rest scheiden en opvangen in een reusachtige ballon, en dan bij -78 °C invriezen, dan heb idd 2,4 kg droog ijs.

Stel voor een auto rijdt een halfuur lang aan gemiddeld 40 kmh met een ingevroren uitlaat van - xxx°C, dan "ijst" het onder de vorm van zeer kleine droge ijskorreltjes op 20.000 m lengte én verspreid 2,4 kg droogijs, je ziet het dus niet eens liggen met al die rijwind het wordt over tientallen meters breedte verspreid. Zelfs van duizenden auto´s ziet men het echt niet liggen...(hypothetische weg/Siberische winter)

De marsmannetjes op hun poolkappen weten van dat CO²-ijs.
die op Antarctica ook...
Citaat:
The lowest temperature ever recorded in nature on Earth was −89.2°C (−128.6°F) recorded on Thursday, July 21, 1983 at Vostok Station. For comparison, this is 11 °C colder than subliming dry ice.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2009 om 18:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 22:16   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat wist je wslk niet, nadien kun je dat altijd zeggen.

Man man toch, ik ga hier niet meer reageren.
Herbegin de draad eens van in het begin.
Ik zeg al gans de tijd dat de cijfers niet kloppen volgens de opgave/ fiscaal gezien/ opgave constructeurs.
Over wat dacht je dat ik hier bezig was anders?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 22:25   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Al ooit H2O in de vorm van dikke hagel zien vallen ?
Voor 2,4 kg hagel heb je niet veel nodig, men kon ze onlangs tonnenwijze opscheppen in Limburg. Een goede platte schop hagel weegt gemakkelijk 5 kg extra en dat op een paar dm² oppervlakte.
2 handen vol:
http://www.hbvl.be/limburg/hagel-als...n-limburg.aspx

Op hoeveel km wordt dat prutsje 2,4 kg hagel gevormd ? 5 km ?
Hoelang duurt dat eer dat het beneden is ? enkele minuten ?

Er zijn auto´s die meer als 20 km moeten afleggen voor maar 2,4 kg CO² uit te stoten, kun je het CO2 van de rest scheiden en opvangen in een reusachtige ballon, en dan bij -78 °C invriezen, dan heb idd 2,4 kg droog ijs.

Stel voor een auto rijdt een halfuur lang aan gemiddeld 40 kmh met een ingevroren uitlaat van - xxx°C, dan "ijst" het onder de vorm van zeer kleine droge ijskorreltjes op 20.000 m lengte én verspreid 2,4 kg droogijs, je ziet het dus niet eens liggen met al die rijwind het wordt over tientallen meters breedte verspreid. Zelfs van duizenden auto´s ziet men het echt niet liggen...(hypothetische weg/Siberische winter)

De marsmannetjes op hun poolkappen weten van dat CO²-ijs.
die op Antarctica ook...

We draaien hier serieus in cirkels hé.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 22:33   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat wist je wslk niet, nadien kun je dat altijd zeggen.

Man man toch, ik ga hier niet meer reageren.
Zie post 20
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 00:00   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Herbegin de draad eens van in het begin.
Ik zeg al gans de tijd dat de cijfers niet kloppen volgens de opgave/ fiscaal gezien/ opgave constructeurs.
Over wat dacht je dat ik hier bezig was anders?
Tjonge tjonge, hopeloos.

De constructeurs zijn gebonden aan de geldige EU-cyclus.
Dat respectievelijk CO2-cijfer plakken ze op hun respectievelijke modellen.

Natuurlijk liggen die CO2 waarden in de praktijk veel hoger als die EU-cycluswaarden zeker zo´n gemiddeld 25 -30 %, kun je overal googlen.

En wat heeft dat te maken met uw topic of het begin ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu ben ik geen wetenschapper , maar men moet mij eens uitleggen hoe men uit benzine met een soortelijk gewicht van 0,70 per liter er in slaagt 2,4 kg co2 er uit te krijgen. Zonder de 30% extra mee te rekenen dus.

Iemand die dit kan verklaren?
:r oll:

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 00:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 00:26   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 755 gram, en omdat de molecuulmassa van CO2 44 is, en die van benzine ongeveer 14 per C-atoom, moet deze massa met 44/14 vermenigvuldigd worden.

Met dit regeltje heeft men voor alle wagens krak dezelfde uitstoot berekend, volgens het verbruik. Je kan het zelfs omdraaien, via de co2 uitstoot kan je zijn verbruik evengoed ook uitrekenen, klopt altijd als een bus.
Daarvoor heb je geen berekening nodig CO2 is altijd rechtevenredig met het verbruik.
Citaat:
En het veranderd fiscaal zelfs niet ook al verbruik je het driedubbel meer of minder.
Wat bedoel je, je betaalt accijnzen en btw en kosten toch aan de pomp, hoe meer je verbruikt hoe meer CO2 je uitstoot, hoe meer je betaalt.

Citaat:
Waarom is co2 taks niet via de literprijs aan de pomp dus ?
Betaal je in feite wel, het heeft gewoon een andere naam zie hierboven.
Maar ze kunnen de acciijnzen nog wel eens verhogen, en diesel eens gelijkstellen met benzine bvb om te beginnen, en dan nog eens wat extra "mom CO²".

Maar binnenkort zal er wel eens een Ecotaks komen, waar naargelang CO² en andere schaadstoffen de verkeersbelasting per cc berekend wordt, zoiets gelijk het Duits systeem.

Was het dat ?

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 00:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 00:35   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tjonge tjonge, hopeloos.

De constructeurs zijn gebonden aan de geldige EU-cyclus.
Dat respectievelijk CO2-cijfer plakken ze op hun respectievelijke modellen.

Natuurlijk liggen die CO2 waarden in de praktijk veel hoger als die EU-cycluswaarden zeker zo´n gemiddeld 25 -30 %, kun je overal googlen.

En wat heeft dat te maken met uw topic of het begin ?
:r oll:
Je snapt het niet of je wil het niet snappen.

Fiscaal worden we belast op een mengverhouding van 14 delen zuurstof op 1 deel benzine (liter)
Voor alle type wagens in alle omstandigheden zelfs.

Klopt dus niet.

En als dit niet klopt, dan klopt geen enkele meting meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 00:38   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarvoor heb je geen berekening nodig CO2 is altijd rechtevenredig met het verbruik.

Draai eens aan het zuurstof kraantje van een brander.
Niet evenredig dus.
Bijlange in de verste verte zelfs niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 10:42   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Draai eens aan het zuurstof kraantje van een brander.
Niet evenredig dus.
Bijlange in de verste verte zelfs niet.
dus een zuurstofkraantje vergelijkt gij met een electronisch geoptimaliseerde ...

Dan studeer nog maar een beetje is echt nodig, vooral over de electronische regeling van de luchtmassameter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtmassameter
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 13:26   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je snapt het niet of je wil het niet snappen.
Mss stel je wel de vraag verkeerd, of ben je niet duidelijk ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Fiscaal worden we belast op een mengverhouding van 14 delen zuurstof op 1 deel benzine (liter)
Neen dat snap ik al niet omdat het gemiddeld 14,7 delen LUCHT is en geen zuurstof.
http://de.wikipedia.org/wiki/St%C3%B...erh%C3%A4ltnis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor alle type wagens in alle omstandigheden zelfs.
Waar staat dat ?

Het zijn voor alle type wagens dezelfde omstandigheden namelijk die EU-rollenbanktest - elke auto 1180 sec lang bepaalde snelheden te rijden -, ik heb je toch die link gegeven. Dat de omstandigheden in de praktijk totaal anders zijn van auto tot auto (aerodynamica ?), is toch irrelevant, niet dat er betere oplossingen kunnen zijn, maar voorlopig is dat de standaardtest waar "ze" het mee doen

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
Energieverbrauch gemäß RL 93/116/EWG
Fahrzyklus nach NEFZ

Die Ermittlung des Kraftstoffverbrauchs von Kraftfahrzeugen in der Europäischen Union erfolgt seit dem 1. Januar 1996 im NEFZ (Neuer Europäischer Fahrzyklus), oder englisch: NEDC (New European Driving Cycle) bzw. MVEG (Motor Vehicle Emissions Group).

Eine rechtlich verbindliche Messung kann nur durch zertifizierte EG-prüflaboratorien durchgeführt werden.

Der genormte Fahrzyklus dauert insgesamt 1180 Sekunden (knapp 20 Minuten). Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus (städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus (außerstädtischen Bedingungen). Die Umgebungstemperatur beträgt während der Messung 20 °C bis 30 °C. Kaltstartbedingung, Beschleunigungen und Verzögerungen werden erfasst (Vergleiche Quellenangabe) und entsprechend interpoliert.
Fiscaal wordt ge hypothetisch belast dmv een EU-rollenbanktest die het verbruik -*of in vaste evenredige verhouding tov CO² naargelang brandstof- van elke aparte auto vastlegt.

Die *vaste verhoudingen kunt ge in de links vinden.
Citaat:
Neben Wasser und geringen Mengen anderer Verbrennungsprodukte entsteht bei der Verbrennung aus

* 1 l Diesel etwa 2,65 kg CO2[3]
* 1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
* 1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
* 1,16 l Autogas etwa 2,1 bis 2,3 kg CO2 (entspricht etwa der Energie in 1 l Benzin, da die Energiedichte von Benzin höher ist)

Man erkennt, dass bei der Verbrennung von 1 l Diesel 13 % mehr CO2 entsteht als bei 1 l Benzin, d. h. wenn ein Ottomotor einen Mehrverbrauch von 13 % gegenüber einem Dieselmotor hat, sind die Motoren hinsichtlich CO2-Ausstoß gleichwertig. Daher können Benzin- und Dieselfahrzeuge nicht nur über den Kraftstoffverbrauch gemessen in Litern verglichen werden. Die Ursache sind Unterschiede im spezifischen Gewicht sowie im Verhältnis zwischen Kohlenstoff- und Wasserstoffatomen in den Molekülen beider Kraftstoffe. Der von der Europäischen Kommission vorgeschlagene Richtwert von 130 g CO2 pro km entspricht einem Verbrauch von 5,0 l/100 km Diesel bzw. 5,6 l/100 km Benzin. Das im Jahr 2012 in Kraft tretende EU-Emissionsgesetz schreibt eine Flottenemission von 120 g CO2/km vor.

http://de.wikipedia.org/wiki/Treibst...toffverbrauchs
In een decreet betreffende de ecobonus kun je dat allemaal ook terugvinden voor benzine, diesel en LPG:
Citaat:
http://staatsbladclip.zita.be/staats...480-print.html

MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST

17 JANUARI 2008
Decreet houdende invoering van een ecobonus op de CO2-emissies van de autovoertuigen van natuurlijke personen (1)
....

15° "CO2-emissies van het autovoertuig" : voor de voertuigen die het voorwerp uitmaken van een communautaire goedkeuring in de zin van de Europese Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, is het aantal gram kooldioxide (CO2) dat door het betrokken autovoertuig per km (g/km) wordt uitgestoten het aantal dat gemeten wordt tijdens een beproevingscyclus van gesimuleerde ritten binnen en buiten de stad overeenkomstig de Europese Richtlijn 80/1268/EEG van de Raad van 16 december 1980 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het brandstofverbruik van motorvoertuigen, omgezet in België bij het koninklijk besluit van 26 februari 1981 houdende uitvoering van de richtlijnen van de Europese Gemeenschappen betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen, hun bestanddelen alsook hun veiligheidsonderdelen; behalve tegenbewijs uit het EG- goedkeuringsformulier van het voertuig is het emissiecijfer voor een bepaald voertuig het cijfer dat wordt vermeld voor gemengde of gecombineerde (binnen en buiten de stad) emissies op het document bedoeld in artikel 10, §§ 4 en 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Als het aantal gram kooldioxide (CO2) dat door het betrokken autovoertuig per km (g/km) wordt uitgestoten niet wordt bepaald overeenkomstig het vorige lid, wordt verondersteld dat de CO2-emissies van het autovoertuig het resultaat is van de toepassing van onderstaande formule, naar beneden afgerond als dit resultaat een eenheid overschrijdt en geen geheel getal is :
- voor de voertuigen die op benzine rijden :
CO2-emissies = FC x 23,9
- voor de voertuigen die op diesel rijden :
CO2-emissies = FC x 26,4
- voor de voertuigen die op vloeibaar petroleumgas rijden :
CO2-emissies = FC x 17,0
waarbij :
FC = het gecombineerde of gemengde brandstofverbruik bij stadsverkeer en bij verkeer buiten de stad, per liter, per 100 km, zoals berekend overeenkomstig bovengenoemde Europese Richtlijn 80/1268/EEG van de Raad van 16 december 1980 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het brandstofverbruik van motorvoertuigen;

....

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 13:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be