![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Zie de titel. | |||
| ja |
|
13 | 38,24% |
| nee |
|
21 | 61,76% |
| Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De munt heeft altijd twee kanten. Ik ken nu beide visies en persoonlijk kan ik me meer vinden in de gedachte die Baarle heeft over Wallonie. Zij hebben ook vanuit de geschiedenis een volwaardige plaats in de Lage landen. Hopelijk krijgt de waalse bevolking kans zich echt uit te spreken en horen ze die te krijgen. Zodat ze vrij kunnen kiezen, ook hun moedertaal het waals met zijn diverse dialecten krijgt een eerlijk plaats in de lage landen. Het moet eens gedaan zijn met dat frans door iemand zijn strot te duwen. Dat is de oneerlijkheid, de apartheid waar ik als gewone man in de straat tegen vocht en nu nog: ik moet frans kennen in Belgie om een goeie baan te krijgen maar omgekeerd niet. Wel als middelbaar scholier was mijn eenvoudig protest hiertegen, ik verrekte het om frans te leren. Tja kmoest altijd een herexamen doen om erdoor te zijn. Het is de minachting van de fransgezinden voor onze taal en cultuur. Die is er al eeeeeeeeeeuwen al van voor 1302. Hopelijk wordt de straatWaal wakker geschud. Heeft de Baarlegroep contacten in wallonie en is hun doc ook voor hun vertaald ? Ik vind het smerig dat die mensen zo hun eigen is gestolen door Frankrijk en waarom hebben ze niet terug gevochten zoals als Vlaanderen? Miss omdat hun taal oorsprong ook latijnse romaase groep is? Ben ffkes rap gaan googlen over Waals. http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 5 augustus 2009 om 08:37. |
|
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#223 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zij willen perse het koninkrijk van 1830 herstellen. Belgie is niet voor niets ontstaan. De Franstaligen zullen voor Frankrijk kiezen en niet voor een opgaan in een Nederlandse staat. |
|
|
|
|
|
|
#224 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
"La Wallonie sera beaucoup plus forte en tant qu’entité au sein des Bas Pays qu’au sein d’une association avec la France … et les relations avec la Flandre seraient aussi beaucoup plus directes et plus amicales". Het is juist het tegenoverstelde! Er zijn al nu veel betere contacten tussen Franstalige Belgen en Fransen dan tussen Franstalige Belgen en Vlamingen! Als België splitst, zullen de contacten tussen Franstaligen en Vlamingen juist nog slechter zijn dat ze nu al zijn. Vergeet niet dat de splitsing vooral in Vlaanderen gevraagd is en bijna niet in Franstalig België!
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Baarle groep staat meer in de realiteit, een herstel in de Nederlanden. De frans politici ja, die zullen bij papa Sarko op schoot willen; maar of de bevolking dat wil? Durft ge die vragen een eerlijk referendum?
|
|
|
|
#226 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#227 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
"La Wallonie devra vraiment bien tenir compte du caractère essentiellement néerlandais de la confédération. Cela signifie qu’il n’y aura plus de place pour l’arrogance francolâtre et que la représentation francophone dans la structure étatique sera aussi �* l’avenant ... Cela signifie bien la fin du Français comme langue dominante dans les niveaux plus élevés des structures de l’Etat."
Ze vragen dus de Walen hun taal en hun cultuur te verwaarlozen om "pure Vlamingen" te worden. Geen enkel volk zou dit willen accepteren en dus ook niet de Walen. Die Baarlebrol heeft geen enkele zin van de realiteit en beseft zelfs niet dat wat ze willen totaal onmogelijk is. Een bende zieligaards in feit, niets anders. |
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...0-621577.shtml |
|
|
|
|
|
|
#230 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Sidharta heeft gelijk. Als er een werkgroep zou bestaan om de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland te bevorden, dan zou ik daaraan meedoen. De Baarlegroep is te hobbyistisch en utopisch en daardoor schrikken ze de Nederlanders hier af. |
|
|
|
|
|
|
#231 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Met voortdurend landjepik komen de Belgen nooit verder. Brussel is een geval appart en een zelfstandig Gewest. De Brusselaars zullen zelf over hun toekomst beslissen. |
|
|
|
|
|
|
#232 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Dit is de letterlijke tekst: Citaat:
Uit de zin: "de Franstalige vertegenwoordiging in de staatsstructuur is navenant" leid ik af dat de BW tegen pariteit is. Laatst gewijzigd door stropdrager : 5 augustus 2009 om 09:07. |
||
|
|
|
|
|
#233 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Wel stelt de tekst dat er een einde moet komen aan de Fransdolle expantiedrift. Aangezien jij van mening bent dat de BW vraagt dat de Franstaligen hun cultuur verwaarlozen zeg je dus impliciet dat imperialisme en racisme onderdeel is van de Franstalige cultuur. Dat weten we dan ook weeral. |
||
|
|
|
|
|
#234 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#235 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
bon, 1 staat betekent 1 federaal niveau. dus hoe ga je knopen doorhakken? hoe ga je er voor zorgen dat de Vlaamse minderheid niet verzuipt in die overgrote meerderheid Nederlanders? eigenheid, sociale zekerheid, belgische schuldenberg, brussel,... dit zijn legitieme vragen. maar zelfs een concept moet enigszins uitgewerkt zijn. Daar moet ookover nagedacht zijn. als ik maar 40 000 heb voor een renovatie ga ik geen concept opstellen dat 50 000 kost om dan tegen moeder de vrouw te zeggen dat een ander dat verschil wel zal oplossen. |
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En wa gij suggereert staat er niet. Kunt nie lezen of wilde nie lezen? Wat ge beweert is puur inlegkunde. Er staat NERGENS dat ze vlamingen moeten worden of hun ëigen cultuur" verwaarlozen. En als ge mij niet gelooft wel kmail u de tekst wel door.
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 5 augustus 2009 om 09:12. |
|
|
|
|
|
|
#237 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|