Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2009, 18:43   #421
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Fout geredeneerd van jou, niet van rikbe. Een oneindig aantal sterren moet verdeeld zijn over een oneindig volume. Een oneindig aantal sterren in een eindig volume zou een solide massa zijn.
Nope.

Rikbe had het over een "oneindig afstand" van een ster (en niet "oneindig volume" van aantal sterren) en hij was fout want geen ster is "oneindig ver" van (bvb.) de aarde.

volume is volume
een ster is een ster
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 18:48   #422
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Het is: er zouden oneindig veel sterren zijn
Natuurlijk. En wat is jouw probleem daarmee?
Oud 6 augustus 2009, 18:54   #423
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope.

Rikbe had het over een "oneindig afstand" van een ster (en niet "oneindig volume" van aantal sterren) en hij was fout want geen ster is "oneindig ver" van (bvb.) de aarde.

volume is volume
een ster is een ster
Dit is wat ik schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Sorry, foutje dat ik iets te laat gecorrigeerd heb. Lees maar opnieuw.

Als het universum oneindig zou zijn zouden er sterren oneindig ver staan.

En er is het feit dat lichsterkte kwadratisch afneemt met de afstand en niet zichtbaar zijn als ze te ver weg zijn.

Als ik me goed herinner dachten de Grieken dat de sterren allemaal op dezelfde afstand stonden.
Sorry, ik was niet volledig. Als het universum oneindig zou zijn met een oneindig aantal sterren, zouden er een oneindig aantal oneindig ver weg zijn. Maar dat oneindig aantal zou niet zichtbaar zijn omdat ze oneindig ver weg staan.

Laatst gewijzigd door rikbe : 6 augustus 2009 om 18:56.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 19:32   #424
Bertie
Parlementslid

Standaard

@Travis66, Rikbe en consorten

Citaat:
"Another objection to an infinite static universe is normally ascribed to the German philosopher Heinrich Olbers, who wrote about this theory in 1823. In fact, various contemporaries of Newton had raised the problem, and the Olbers article was not even the first to contain plausible arguments against it. It was, however, the first to be widely noted. The difficulty is that in an infinite static universe nearly every line of sight would end on the surface of a star. Thus one would expect that the whole sky would be as bright as the sun, even at night. Olbers’s counterargument was that the light from distant stars would be dimmed by absorption by intervening matter. However, if that happened the intervening matter would eventually heat up until it glowed as brightly as the stars. The only way of avoiding the conclusion that the whole of the night sky should be as bright as the surface of the sun would be to assume that the stars had not been shining forever but had turned on at some finite time in the past. In that case the absorbing matter might not have heated up yet or the light from distant stars might not yet have reached us. And that brings us to the question of what could have caused the stars to have turned on in the first place..."

--Stephen Hawking A brief history of time
Aldus een atheist

Lees het boek van jullie eigen held voordat jullie vastklampen aan blunders

Laatst gewijzigd door Bertie : 6 augustus 2009 om 19:38.
Oud 6 augustus 2009, 19:55   #425
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Travis66, Rikbe en consorten

Citaat:
Citaat:
"Another objection to an infinite static universe is normally ascribed to the German philosopher Heinrich Olbers, who wrote about this theory in 1823. In fact, various contemporaries of Newton had raised the problem, and the Olbers article was not even the first to contain plausible arguments against it. It was, however, the first to be widely noted. The difficulty is that in an infinite static universe nearly every line of sight would end on the surface of a star. Thus one would expect that the whole sky would be as bright as the sun, even at night. Olbers’s counterargument was that the light from distant stars would be dimmed by absorption by intervening matter. However, if that happened the intervening matter would eventually heat up until it glowed as brightly as the stars. The only way of avoiding the conclusion that the whole of the night sky should be as bright as the surface of the sun would be to assume that the stars had not been shining forever but had turned on at some finite time in the past. In that case the absorbing matter might not have heated up yet or the light from distant stars might not yet have reached us. And that brings us to the question of what could have caused the stars to have turned on in the first place..."

--Stephen Hawking A brief history of time
Aldus een atheist

Lees het boek van jullie eigen held voordat jullie beginnen te blunderen
Een filosoof, hé. En van 1823.
Zou je niet wat hedendaagse wetenschap gaan studeren?

"intervening matter"?

Dat de licht een eindige snelheid heeft was toen al vermoed maar werd pas later met succes gemeten.
Natuurlijk branden sterren niet altijd: ze worden geboren en doven weer uit.

PS Ik heb geen helden, martelaren of heiligen, ik laat dat privilegie aan gelovigen.
Oud 6 augustus 2009, 20:22   #426
Bertie
Parlementslid

Standaard

Jij hebt het nog altijd niet gesnapt, hé? Hawking is aan het beweren (samen met de rest van de "mainstream" wetenschap) dat het universum juist wel eindig is, anders zou het namelijk zo zijn dat (Ik citeer Hawking zelf) in an infinite static universe nearly every line of sight would end on the surface of a star. Thus one would expect that the whole sky would be as bright as the sun, even at night.

Vandaar dat ze hun toevlucht zochten in de Big Bang theorie, met zn gigantische explosie en de uitbreiding van het universum en bla bla bla (om uit de "witte heelal" dilemma te geraken).

Dus samenvattend:

- Materie is eindig
- Het heeft grenzen, is dus gesloten
- 2e wet van thermodynamica treedt op

- God is geen materie dus
- Hij heeft geen grenzen, is dus niet gesloten
- 2e wet is dus niet van toepassing

Kortom "checkmate"

Laatst gewijzigd door Bertie : 6 augustus 2009 om 20:23.
Oud 6 augustus 2009, 20:47   #427
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

Dus samenvattend:

- Materie is eindig.
Dat is niet waar materie verdwijnt niet.
als jij dood bent betekent niet dat jij plots kompleet weg bent.

klopt niet zie hier boven.

snap niet goed wat dat er mee te maken heeft?
kan u dat is uitleggen aan leken zoals ik.

Er is geen bewijs voor god ...zodus.

Kortom "checkmate"[/quote]

Neen ik vrees vere van checkmate
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 21:08   #428
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt het nog altijd niet gesnapt, hé? Hawking is aan het beweren (samen met de rest van de "mainstream" wetenschap) dat het universum juist wel eindig is,
Kerel, echt. Het universum is eindig maar onbegrensd. Dat staat volstrekt vast, en er is niemand die daaraan twijfelt. Niemand in deze thread heeft ooit iets anders beweerd, enkel dat jouw gevolgtrekkingen voor hoe een 'oneindig' universum eruit zou zien compleet van de pot gerukt waren.

Citaat:
anders zou het namelijk zo zijn dat (Ik citeer Hawking zelf) in an infinite static universe nearly every line of sight would end on the surface of a star. Thus one would expect that the whole sky would be as bright as the sun, even at night.
Dat is niet wat hij zegt. Hij spreekt over een "infinite, static universe". Dat is eventueel wat men zou verwachten volgens het Bijbels scheppingsverhaal, maar geenszins binnen de hedendaagse cosmologie. Het heelal dijdt uit, sterren worden geboren en doven uit.

Citaat:
Vandaar dat ze hun toevlucht zochten in de Big Bang theorie, met zn gigantische explosie en de uitbreiding van het universum en bla bla bla (om uit de "witte heelal" dilemma te geraken).
Er is geen toevlucht, dat is gewoon waargenomen uit cosmologische evenementen (doppler shift, etc) en recenter via de achtergrondstraling van het universum (Hubble telescoop). Dit wist men reeds lang voor Hawking's geboorte.

Citaat:
- Materie is eindig
Hoe maak je deze stap? Er is op dit moment niemand die kan zeggen of het universum een gesloten systeem is, dus ik betwijfel dat jij met je lagere-school wetenschap hier uitsluitsel gaat brengen hoor.

Citaat:
Nogmaals, hoe leidt jij uit de 2e wet af dat het universum eindig in de tijd moet zijn? Nog een groot cosmologisch mysterie dat jij blijkbaar hebt opgelost.

Citaat:
Het ging er nooit over of god al dan onderhevig is aan de thermodynamica, maar of hij geschapen moest zijn of niet. Als hij ongeschapen kan zijn, kan het universum dat ook. Als hij eeuwig kan zijn, kan het universum dat ook.

Citaat:
Kortom "checkmate"
Zelden weze zelfingenomenheid zo misplaatst.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 21:38   #429
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

'k was in 't slaap gevallen voor 't tv.

Ik zie dat er al uitvoerig geantwoord is.

Citaat:
Jij hebt het nog altijd niet gesnapt, hé? Hawking is aan het beweren (samen met de rest van de "mainstream" wetenschap) dat het universum juist wel eindig is, anders zou het namelijk zo zijn dat (Ik citeer Hawking zelf) in an infinite static universe nearly every line of sight would end on the surface of a star. Thus one would expect that the whole sky would be as bright as the sun, even at night.
Hawking is juist maar voor de verkeerde redenen.
Citaat:
ZIe vorige post van Nyquist.
Citaat:
Dus samenvattend:

- Materie is eindig
Nee, eerste wet van de thermodynamica + E=mc².
Citaat:
Ik dacht dat het over het universum ging.
Citaat:
Voor wat? Materie of Universum?
Citaat:
Noch de eerste wet, noch de tweede, noch de derde is van toepassing op iets wat niet bestaat. Zelfs E=mc² niet. Maar wel enkele wetten van Freud betreffende het Oedippuscomplex.
Citaat:
Kortom "checkmate"
Oh, je geeft het toe?
Oud 6 augustus 2009, 21:52   #430
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Bullshit

2e wet van thermodynamica bewijst dat het universum niet oneindig is - kortom 't is geschapen

Nu jij weer
Wat the fuck voor bullshit zijt ge hier aant verkondigen ?

De tweede wet is gebaseerd op de aanname dat het universum een gesloten systeem is, de facto eindig dus. Maar omgekeerd werkt deze wet helemaal niet !

Ergo, het feit dat de entropie stijgt in een systeem hoeft niet per see te bewijzen dat een systeem gesloten is....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 21:53   #431
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bullshit

2e wet van thermodynamica bewijst dat het universum niet oneindig is - kortom 't is geschapen

Nu jij weer
Juist
Oud 6 augustus 2009, 21:54   #432
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Naar andere denkexperiment-producten van Einstein-believers?
Singulariteiten zijn bewezen en waargenomen.
Oud 6 augustus 2009, 21:55   #433
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Dus samenvattend:

- Materie is eindig

Kortom "checkmate"
1/20 voor uw naam, kom volgend jaar maar eens terug....
Oud 6 augustus 2009, 22:00   #434
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom op zeg - als het universum oneindig was dan zou er oneindig veel sterren zouden zijn (en je zou blind worden als resultaat daarvan (vanwege de hagelwitte hemel die in alle richtingen net zo fel moeten zijn als de zon)

Zelfs de oud Grieken wisten dat
Dude....

De snelheid van licht is eindig. Alles wat dus verder ligt als de leeftijd van het heelal zien we niet. Alles wat jonger is als de afstand tot de aarde in ly zien we ook niet....en ster die 1 jaar geleden gevormd is op 1000 ly afstand nemen we NIET waar.

Ten tweede neemt de intensiteit van sterlicht af naarmate de afstand, gemeten in steradians. Veel sterren zien we dus gewoonweg niet met het blote oog omdat de "detector" oog te zwak is om die signalen waar te nemen (daar gebruiken we ubergekoelde CCD's in IR band voor)
Oud 6 augustus 2009, 22:06   #435
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat the fuck voor bullshit zijt ge hier aant verkondigen ?

De tweede wet is gebaseerd op de aanname dat het universum een gesloten systeem is, de facto eindig dus. Maar omgekeerd werkt deze wet helemaal niet !

Ergo, het feit dat de entropie stijgt in een systeem hoeft niet per see te bewijzen dat een systeem gesloten is....
Ik geloof dat Travek een heel lange negeerlijst heeft.
Oud 6 augustus 2009, 22:41   #436
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Als jij beweert dat God ongeschapen is, beweer ik dat van het universum, en sta je weer nergens met je betoog.
Als u beweert dat een standbeeld spontaan is gekomen door de speling van regen en wind, beweer ik dat Michael Jackson Latijns kent.

Die vergelijking is niet logisch, en ik ga niet voor 100 keer herhalen waarom dat dat zo moet zijn, lees maar nog eens grondig de reacties in deze thread.

Laatst gewijzigd door porpo : 6 augustus 2009 om 22:42.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 23:10   #437
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Als u beweert dat een standbeeld spontaan is gekomen door de speling van regen en wind, beweer ik dat Michael Jackson Latijns kent.

Die vergelijking is niet logisch, en ik ga niet voor 100 keer herhalen waarom dat dat zo moet zijn, lees maar nog eens grondig de reacties in deze thread.
Waarom zou een eeuwig Universum onlogisch zijn?
Oud 6 augustus 2009, 23:56   #438
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Ik ben atheist omdat mijn oudste dochter een extreem zeldzame terminale genetische afwijking heeft, en geen enkele god die naam waardig een kind zo zou doen lijden.

There is no god. Only suffering and pain.
Oud 7 augustus 2009, 00:04   #439
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Ik ben atheist omdat mijn oudste dochter een extreem zeldzame terminale genetische afwijking heeft, en geen enkele god die naam waardig een kind zo zou doen lijden.

There is no god. Only suffering and pain.
Hiermee bewijs je dat je helemaal geen atheist bent, maar christen en nihilist.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 00:07   #440
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Hiermee bewijs je dat je helemaal geen atheist bent, maar christen en nihilist.
Hoezo? Christenen gebruiken de argument from beauty om hun geloof te beargumenteren, waarom zouden atheïsten niet de argument from pain mogen gebruiken voor hun opvatting?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be