Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2009, 09:28   #361
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Belgen leren op school dat Ollanders onderdrukkers zijn.
Willem hebben ze als voorbeeld.
Ze zullen nog wel veel meer voorbeelden hebben.
Zo heeft ieder volk haar eigen geschiedvervalsing.
Nog heel veel meer. Ik zou bijvoorbeeld een boekje kunnen opendoen over de Atjeh-oorlogen.

http://tambarmalem.files.wordpress.c...1/kuta_reh.jpg

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 09:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:29   #362
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Holland heeft die wil helemaal niet. Waarom denk je dat we zo'n klein landje wonen. Dat het harde werken en succesvol handelen in het verleden geleid heeft tot enorme successen wil niet niet zeggen dat wij permanent op zoek zijn naar kandidaatjes om te onderdrukken he. Goede voorbeelden daarvan hebt u dan waarschijnlijk ook niet.
Nu ben je aan het uitdagen en dat is zeer gevaarlijk.
Ik ben namelijk zeer goed thuis in de opgedrongen overeenkomsten tussen België/Vlaanderen en Nederland.
1) De Schelde uitdieping word door Nederland georganiseerd, maar door Vlaanderen betaald.
2) België/Vlaanderen mag geen tol op zijn wegen eisen voor buitenlanders, want dan worden de Zeeuwen te zwaar belast voor de verbindingen tussen hun woon en werkplaats.
3) Het aantal loodsen die schepen de Schelde op en af varen moet steeds minstens 50% Nederlands zijn. Waardoor er vaak kustvaarders een loods moeten nemen omdat anders die 50% niet behaald word door gebrek aan bekwame Nederlandse loodsen voor supers, hoewel die kapiteins de Schelde beter kennen dan de loodsen zelf.
4) Nederland heeft België de TGV verbinding tussen Breda en Antwerpen opgedrongen, terwijl België ze op de lijn Rozendaal-Antwerpen wilde.
5) Nederland aanvaard geen Belgische nautische brevetten, hoewel dit door Europa wel verplicht is en de Belgische Nautische brevetten hoger staan dan de Nederlandse.
6) Nederland verhinderd de uitdieping van de Schelde om zo grotere schepen te kunnen afleiden naar Rotterdam of te dwingen eerst te lossen in de Zeeuwse havens.
7) Nederland heeft een tunnel op 15meter diepte gestoken onder het kanaal Gent -Terneuzen om te verhinderen dat Gent grotere schepen zou kunnen binnen halen zonder eerst te lossen in Nederlandse havens.
8) De IJzeren Rijn word betaald door Vlaanderen, maar de werken worden door Nederland steeds opnieuw tegen gehouden en vertraagd.
9) Nederland verplaatst zijn koffieshops naar naar de Belgische grens, in plaats van ze gewoon te sluiten, want Nederland wil wel de deugden, maar niet de lasten van deze drugshandel dragen.
10) Nederland vervalst de concurrentie met haar subsidie voor de binnenvaart en belast de buitenlandse binnenvaartschepen extra om op Nederlandse wateren te mogen varen.
Nederland, in de hoofdzaak Holland, is inderdaad niet op zoek naar een nieuw gebied, het onderdrukt en buit Vlaanderen nu reeds even hard en zelfs harder uit dan Brussel.

Laatst gewijzigd door Jantje : 7 augustus 2009 om 09:30.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:30   #363
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja ja, leg het maar uit. En probeer maar recht te praten wat krom is. Dat is nogal eens uw gewoonte.
Dat probeer ik geenszins, Nederland heeft geen smetteloze geschiedenis, maar daar ging het niet om. Ik bestrijd uw ideeën en die van uwe kompanen dat Hollanders een intrinsieke drang tot overheersen hebben. Waar u het haalt is mij een raadsel. Daarbij kunt u natuurlijk niet onbeperkt willekeurige voorbeelden uit onze koloniale geschiedenis pakken en uit hun verband rukken. Daaraan heeft u natuurlijk geen boodschap.

Gelukkig zijn er velen die door u heen zien als door glas, wat dat betreft.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:38   #364
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat probeer ik geenszins, Nederland heeft geen smetteloze geschiedenis, maar daar ging het niet om. Ik bestrijd uw ideeën en die van uwe kompanen dat Hollanders een intrinsieke drang tot overheersen hebben. Waar u het haalt is mij een raadsel. Daarbij kunt u natuurlijk niet onbeperkt willekeurige voorbeelden uit onze koloniale geschiedenis pakken en uit hun verband rukken. Daaraan heeft u natuurlijk geen boodschap.

Gelukkig zijn er velen die door u heen zien als door glas, wat dat betreft
.
Ik constateer eerder dat u de neiging hebt door de minder fraaie episoden uit uw 'vaderlandse Nederlandse/Hollandse' geschiedenis heen te zien.

En ik haal mijn voorbeelden waar u ze niet haalt. Omdat u ze daar natuurlijk niet wil halen. De Nederlandse/Hollandse onderdrukking van de inheemse bevolking was legio in al de gebieden waarop uw voorvaderen ooit de hand op konden legden. Dus u moet ons hier niet proberen wijs te maken dat 'de Hollanders nooit wilden onderdrukken'. Dat bazerige (letterlijk dan) en arrogante zit hen in het bloed. Al eeuwen en eeuwen en eeuwen.

P.S.En nu zou ik, zoals u bijvoorbeeld, in mijn handtekening kunnen plaatsen:
Citaat:
Citaat van Hollander:
De Hollanders hebben nooit de bedoeling gehad te onderdrukken
Maar aan die infantiele praktijken zal ik me dus niet bezondigen.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 10:08.
Oud 7 augustus 2009, 09:49   #365
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Even wat "Holland" illustraties :

" Holland " is een sterk merk.
De provincies Holland ,zijn de motor van de Nederlandse economie en het hart van de Randstad.natuurlijk gebruiken bedrijven uit deze regio graag het logo "Holland"
Uit respect voor onze andere provincies ,blijven we Nederland met waardering voor onze zijn culturele variaties en verschillende dialecten.

Het Vlaamse Olland heeft echter een andere betekenis ,zoals zo veel Vlaamse woorden een ander betekenis hebben dan in de Nederlandse.

Wij Nederlanders zijn daar aan gewend en af en toe lachen we erom.
We hebben hier de uitdrukking "iedere gek heeft zijn spraakgebrek"
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:52   #366
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse Olland heeft echter een andere betekenis
Die doorgaans eerder pejoratief bedoeld is...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:57   #367
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hier lees ik iets totaal anders:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graafschap_Zeeland

Niks 'deel van Vlaanderen' dus, maar een min of meer op zichzelf staande entiteit.
Verwonderd dat dit gebeurden, de Hollanders hadden dan ook aan Franse zijde gevochten tijdens de Guldensporenslag en zoveel andere oorlogen van Vlaanderen tegen de Franse en Franstalige onderdrukking.

Citaat:
In 1297 keerde graaf Gwijde van Dampierre zich tegen de Franse invloed in Vlaanderen en sloot een militair verbond met Engeland. In 1300 was het Franse geduld op en Filips de Schone liet Vlaanderen bezetten en annexeren met hulp van Fransgezinde stadsbesturen (leliaards). Graaf Gwijde werd gevangengezet, maar kon rekenen op steun van de Liebaards: adel, ambachtslieden en boeren. Openlijk verzet vond plaats tijdens de Brugse metten op 18 mei 1302, een bloedige overval van Bruggelingen op Franse troepen die een dag eerder de onrustige stad hadden ingenomen. Het bleek de opmaat voor een bevrijdingsoffensief richting Kortrijk en op 11 juli werden de Fransen bij die stad verslagen in de Guldensporenslag onder leiding van Willem van Gulik, Gwijde van Namen, Phillipus Baelde, Pieter van Belle, en Jan III van Renesse.

Door de rust in het zuiden kon Gwijde van Dampierre, graaf van Vlaanderen, zich richten op zijn oude rivaal, Jan II van Avesnes, graaf van Holland en Henegouwen. Deze had in de Guldensporenslag meegestreden met de Fransen.
De geschiedenis tussen Vlaanderen-Brabant en Holland is nu niet direct één om veel vertrouwen te hebben als Vlaming en Brabander in de Hollanders.
En als je dan even kijkt naar wat Holland doet met zijn Nederlandse medeburgers, is het helemaal niet verwonderlijk dat Vlaanderen een afkeer heeft van deze provincie.
Zelfs vandaag de dag, zoekt Hollander steeds opnieuw naar alle mogelijke middelen en manieren om overeenkomsten en contracten met Vlaanderen en België niet te moeten naleven.
Oud 7 augustus 2009, 10:01   #368
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

allé hop en de discussie is weer verziekt. ik ben eens benieuwd wanneer de "discussie" over je en jij hier zal verschijnen.
Oud 7 augustus 2009, 10:10   #369
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
" Holland " is een sterk merk.
De provincies Holland ,zijn de motor van de Nederlandse economie en het hart van de Randstad.natuurlijk gebruiken bedrijven uit deze regio graag het logo "Holland"
Uit respect voor onze andere provincies ,blijven we Nederland met waardering voor onze zijn culturele variaties en verschillende dialecten.

Het Vlaamse Olland heeft echter een andere betekenis ,zoals zo veel Vlaamse woorden een ander betekenis hebben dan in de Nederlandse.

Wij Nederlanders zijn daar aan gewend en af en toe lachen we erom.
We hebben hier de uitdrukking "iedere gek heeft zijn spraakgebrek"
Daarom dat Holland lange tijd het Fries heeft afgedaan als een verboden taal.
Daarom dat strandjutters zelfs vandaag nog zwaar bestraft kunnen worden zelfs voor het oprapen en niet binnen brengen van een gevonden touwladder.
Daarom dat de winsten van de aardgaswinning allemaal integraal naar Holland gaan.
Daarom dat Holland verhinderd dat de havens in andere provincies kunnen uitbreiden en uit gediept worden.
Daarom dat Holland de Wester-Schelde eerst gewoon wilde dempen, zoals gebeurd is met Flevoland, waar alle oude haventjes plots niet meer aan zee lagen en de vissersdorpjes veranderen in troosteloze werklozendorpjes.
Ene ollander heeft nergens respect voor, zelfs niet voor zijn eigen cultuur.
En het is zeer spijtig dat de andere Nederlanders ook in het buitenland mee als ollanders worden bestempeld, want er zijn inderdaad grote verschillen tussen hen de de ollanders.
Oud 7 augustus 2009, 10:10   #370
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
allé hop en de discussie is weer verziekt. ik ben eens benieuwd wanneer de "discussie" over je en jij hier zal verschijnen.
Helemaal niet. Maar als Hollander beweert dat Hollanders nooit de bedoeling hebben te onderdrukken, dan moet dit toch even rechtgezet worden.
Oud 7 augustus 2009, 10:13   #371
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Nee, helemaal niet.
Want de discussie gaat over het feit dat in het document van Shadowke en Ernst staat dat Vlaanderen en Nederland één autoritair gebied moeten worden onder één bewind en geen confederatie.

Hoewel de geschiedenis ons duidelijk leert dat Holland geen haar beter is dan Brussel.
Oud 7 augustus 2009, 11:46   #372
Hollander

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Maar als Hollander beweert dat Hollanders nooit de bedoeling hebben te onderdrukken, dan moet dit toch even rechtgezet worden.
We spreken kennelijk niet dezelfde taal. Wat verstaat u onder 'de bedoeling hebben?

Ik heb nergens ontkent dat Nederland koloniën heeft gehad, en ik ontken ook nergens dat daar excessen hebben plaatsgevonden. Ik beweer nergens dat we in ons verleden geen andere volkeren hebben overheerst.

Maar ik probeer u al diverse berichten lang duidelijk te maken dat wij niet naar de andere kant van de wereld zijn gezeild met de bedoeling daar een paar volkjes te onderdrukken, maar dat de beweegredenen gelegen waren in de handel (en onze eigen vrijheidsstrijd tegen het Spaanse imperium)), en dat de kolonisatie daar een gevolg van was. Dat is kennelijk iets wat u wel weet, maar vakkundig heeft verdrongen in uw pogingen ons af te schilderen als een soort monsters. Oorzaak, gevolg en aanleiding zijn door u in andere posts ook al eens door elkaar gehaald, dus waarom me dat nog verbaast is mij eigenlijk ook een raadsel.

Laatst gewijzigd door Hollander : 7 augustus 2009 om 11:46.
Oud 7 augustus 2009, 11:55   #373
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, helemaal niet.
Want de discussie gaat over het feit dat in het document van Shadowke en Ernst staat dat Vlaanderen en Nederland één autoritair gebied moeten worden onder één bewind en geen confederatie.

Hoewel de geschiedenis ons duidelijk leert dat Holland geen haar beter is dan Brussel.
'moeten worden' staat nergens.

een confederatie is onstabiel en zal op termijn een federatie of gewoon 2 aparte landen worden.

en er is geen 'autoritair' gebied want de provincies hebben het vooral voor het zeggen.
Den Haag dient enkel voor de nationale belangen, dus niet de regionale belangen, zoals oa defensie en de communicatie naar het buitenland.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 augustus 2009 om 11:56.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 12:09   #374
Hollander

Standaard

Citaat:
Daarom dat strandjutters zelfs vandaag nog zwaar bestraft kunnen worden zelfs voor het oprapen en niet binnen brengen van een gevonden touwladder.
Daarom dat de winsten van de aardgaswinning allemaal integraal naar Holland gaan.
Daarom dat Holland verhinderd dat de havens in andere provincies kunnen uitbreiden en uit gediept worden.
Daarom dat Holland de Wester-Schelde eerst gewoon wilde dempen, zoals gebeurd is met Flevoland, waar alle oude haventjes plots niet meer aan zee lagen en de vissersdorpjes veranderen in troosteloze werklozendorpjes.
En het is zeer spijtig dat de andere Nederlanders ook in het buitenland mee als ollanders worden bestempeld, want er zijn inderdaad grote verschillen tussen hen de de ollanders.
wat een vreemd wereldbeeld hebt u.
Oud 7 augustus 2009, 12:10   #375
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We spreken kennelijk niet dezelfde taal. Wat verstaat u onder 'de bedoeling hebben?

Ik heb nergens ontkent dat Nederland koloniën heeft gehad, en ik ontken ook nergens dat daar excessen hebben plaatsgevonden. Ik beweer nergens dat we in ons verleden geen andere volkeren hebben overheerst.

Maar ik probeer u al diverse berichten lang duidelijk te maken dat wij niet naar de andere kant van de wereld zijn gezeild met de bedoeling daar een paar volkjes te onderdrukken, maar dat de beweegredenen gelegen waren in de handel (en onze eigen vrijheidsstrijd tegen het Spaanse imperium)), en dat de kolonisatie daar een gevolg van was. Dat is kennelijk iets wat u wel weet, maar vakkundig heeft verdrongen in uw pogingen ons af te schilderen als een soort monsters. Oorzaak, gevolg en aanleiding zijn door u in andere posts ook al eens door elkaar gehaald, dus waarom me dat nog verbaast is mij eigenlijk ook een raadsel.
Dat zou er nog moeten bijkomen dat u met deze bedoeling op reis zoudt zijn gegaan. Maar waar u ook aanmeerde hebt u wel de inheemse bevolking uitgezogen en een regime ingesteld van meester-knecht. En drie keren raden wie de meester was. En in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden was u ook al zoiets van plan, meer bepaald u als 'bazen' op te dringen. Edoch, het heeft bij ons niet gepakt. We hebben u aan de deur gezet. Alleen, we hebben u wat vlugger aan de deur gezet dan de Indonesiërs.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 12:15.
Oud 7 augustus 2009, 12:15   #376
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs na al die jaren schrik ik nog steeds van zoveel haat richting de Hollander.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 12:17   #377
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zelfs na al die jaren schrik ik nog steeds van zoveel haat richting de Hollander.
Is het waar wat de man zegt of niet?

Als het niet waar is, dan is het een hetze tegen Hollanders of Nederlanders. Als het wel waar is, dan heeft de man gelijk en kunt u gewoon niet verdragen dat u een koekje krijgt van eigen deeg.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 12:19.
Oud 7 augustus 2009, 12:18   #378
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb geen geschiedenis nodig om te weten hoe jullie Vlamingen zijn. Altijd maar een ander de schuld geven en zelf het slachtoffer spelen, daar zijn jullie goed in. Men weet in Vlaanderen altijd precies wat er niet deugd aan de Hollanders. Maar hebben jullie wel eens naar jezelf gekeken? Vlamingen hebben ook een aantal weerzinwekkende karaktertrekken.
Oud 7 augustus 2009, 12:20   #379
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als het niet waar is, dan is het een hetze tegen Hollanders of Nederlanders. Als het wel waar is dan heeft de man gelijk en kunt u gewoon niet verdragen dat u een koekje krijgt van eigen deeg.
Hollanderhaters beweren altijd dat hun haat terecht is. Hun ongelijk aantonen is vergeefse moeite.
Oud 7 augustus 2009, 12:20   #380
Hollander

Standaard

Citaat:

Als het niet waar is, dan is het een hetze tegen Hollanders of Nederlanders. Als het wel waar is, dan heeft de man gelijk en kunt u gewoon niet verdragen dat u een koekje krijgt van eigen deeg.
Spijtig dat u niet vanuit een neutraal standpunt naar zijn post kan kijken, maar anders zou ik u vragen een scheiding aan te brengen in zaken die mogelijk waar zijn en zaken die mogelijk onwaar zijn.

Dat zou de discussie verrijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be