Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2009, 18:27   #501
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U noemt dit 'kappen op'. Ik noem dat 'van hetzelfde laken een broek geven'. Hebben de Nederlanders kritiek op België. Of op Vlaanderen. Of op Limburg? Mij goed, dat is hun recht. Maar dat geef ik ook kritiek op onze buren. Maar... zij schijnen daar toch bitter slecht tegen te kunnen.
Men dit soort smoesjes kom je altijd aanzetten. Maar de meeste Nederlanders hier beperken zich tot kritiek op de Belgische staat, en haar functioneren. Wat jij doet gaat veel verder dan dat. Jij valt Nederlanders continu aan op hoe ze zijn als volk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 18:36   #502
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Men dit soort smoesjes kom je altijd aanzetten. Maar de meeste Nederlanders hier beperken zich tot kritiek op de Belgische staat, en haar functioneren. Wat jij doet gaat veel verder dan dat. Jij valt Nederlanders continu aan op hoe ze zijn als volk.
Neen, ik citeer gewoon dingen uit hun geschiedenis, of wat betreft hun manier van leven, of hun houding tegenover de Belgen, of hun manier van bouwen, of ik heb kritiek op Nederland zoals u kritiek hebt op België, of wanneer u zegt dat Willem een zege was voor het Zuiden, dan repliceer ik dat het toch niet allemaal peis en vree was met Willem, of wanneer u komt aandraven met de roemrijke geschiedenis van de VOC, dan zeg ik dat we dat duchtig moeten relativeren want er zaten ook veelvuldige duistere kanten aan diezelfde VOC. Maar blijkbaar neemt u dat altijd persoonlijk op en beschouwt u dat als een aanval op uw volk. Neem nu, als u kritiek hebt op het koloniaal beleid van België in Congo, dan hebt u daar wel een punt natuurlijk, maar dan mag ik toch ook wel kritiek hebben op het beleid van Nederland in zijn kolonies. Of mag dat niet? Toch wel volgens mij.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 18:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 18:45   #503
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaamse politici zijn ook zakkenwassers en profiteurs.

Binnen CVP - CD&V waren daar genoeg bewijzen van.
Milieuboxen-schandalen, Postbode's die gingen verven in een Franse Villa, enz....
Allemaal buiten, zonder uitzondering. Zelfs die wat al 30 jaar langs de kant staan te schreeuwen.
heb ik iets gezegd over corruptie?
wat ook wel een belgisch fenomeen is, maar in wallonie spannen ze wel de kroon met de ps en de mr.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 18:46   #504
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen, ik citeer gewoon dingen uit hun geschiedenis, of wat betreft hun manier van leven, of hun houding tegenover de Belgen, of hun manier van bouwen, of ik heb kritiek op Nederland zoals u kritiek hebt op België, of wanneer u zegt dat Willem een zege was voor het Zuiden, dan repliceer ik dat het toch niet allemaal peis en vree was met Willem, of wanneer u komt aandraven met de roemrijke geschiedenis van de VOC, dan zeg ik dat we dat duchtig moeten relativeren want er zaten ook veelvuldige duistere kanten aan diezelfde VOC. Maar blijkbaar neemt u dat altijd persoonlijk op en beschouwt u dat als een aanval op uw volk. Neem nu, als u kritiek hebt op het koloniaal beleid van België in Congo, dan hebt u daar wel een punt natuurlijk, maar dan mag ik toch ook wel kritiek hebben op het beleid van Nederland in zijn kolonies. Of mag dat niet? Toch wel volgens mij.
ja eej system, zo kan je blijven voortkappen hé.
Oud 7 augustus 2009, 18:47   #505
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

het wordt een beetje vermoeiend. Ik denk dat ik ga stoppen met posten op dit deel van het forum, aangezien een aantal lieden werkelijk niet kunnen lezen en vervolgens de rest nog uit hun verband trekken. Consequent, dat wel. Maar geen basis voor een goed gesprek.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 18:50   #506
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kritiek is prima. Maar bij jou krijg ik altijd het gevoel dat Hollanders minderwaardige mensen zijn. Je zegt dat niet met zoveel woorden, maar je proeft het tussen elke regel. Maar ik ken de Vlamingen inmiddels zo goed, dat ik een hollanderhater van een kilometer afstand kan herkennen. En jij bent er een hoor, geen twijfel mogelijk.
Oud 7 augustus 2009, 18:53   #507
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kritiek is prima. Maar bij jou krijg ik altijd het gevoel dat Hollanders minderwaardige mensen zijn. Je zegt dat niet met zoveel woorden, maar je proeft het tussen elke regel. Maar ik ken de Vlamingen inmiddels zo goed, dat ik een hollanderhater van een kilometer afstand kan herkennen. En jij bent er een hoor, geen twijfel mogelijk.
Dat moet u nooit hebben. En het zeker mijn bedoeling niet dit gevoelen bij u op te wekken. Waarom wel. Maar, het is misschien wel mijn bedoeling dat u zou beseffen dat de Nedelanders geen meerderwaardige mensen zijn. Want dat zijn ze dus niet.

Maar voor de rest, 'leven en laten leven', dat is mijn devies.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 18:54.
Oud 7 augustus 2009, 18:54   #508
Hollander

Standaard

Citaat:
Hij komt helemaal niet aandraven met de roemrijke geschiedenis. U kletst uit uw nek. Wij zeggen echter consequent dat er ook een indrukwekkende component is in die geschiedenis, als u weer eens zevert over de zoveelste vermeende slechte bedoelingen van die Ollanders. U bent zonder twijfel de eenzijdigste persoon op dit forum. Kritiek werkt maar één kant op, en dat is richting Olland. Maar zo werkt het niet in de echte wereld. Daar blijkt namelijk altijd dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten. Wellicht komt u daar nog ooit achter. Hopelijk voor het te laat is.
Oud 7 augustus 2009, 18:57   #509
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat moet u nooit hebben. En het zeker mijn bedoeling niet dit gevoelen bij u op te wekken. Waarom wel. Maar, het is misschien wel mijn bedoeling dat u zou beseffen dat de Nedelanders geen meerderwaardige mensen zijn. Want dat zijn ze dus niet.

Maar voor de rest, 'leven en laten leven', dat is mijn devies.
U verdenkt ons van arrogante, van superioriteitsgevoelens. Maar ook daar heeft u het mis. Nederlanders zijn bescheiden mensen. Kennelijk mogen wij hier niet meepraten over de Belgische politiek. U heeft liever een hollanderrein forum, lijkt het wel.
Oud 7 augustus 2009, 18:59   #510
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hij komt helemaal niet aandraven met de roemrijke geschiedenis. U kletst uit uw nek. Wij zeggen echter consequent dat er ook een indrukwekkende component is in die geschiedenis, als u weer eens zevert over de zoveelste vermeende slechte bedoelingen van die Ollanders. U bent zonder twijfel de eenzijdigste persoon op dit forum. Kritiek werkt maar één kant op, en dat is richting Olland. Maar zo werkt het niet in de echte wereld. Daar blijkt namelijk altijd dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten. Wellicht komt u daar nog ooit achter. Hopelijk voor het te laat is.
Begrijpt u het dan nog steeds niet?? In hoeverre kan men nog in onze tijd, in de XXI eeuw, spreken van het 'roemrijke' of het 'indrukwekkende' van een onderneming of component uit het verleden zoals de VOC of van de 'Trek naar het Westen' in de VSA, (om nu enkele voorbeelden te noemen), indien deze ondernemingen uiteindelijk (lees: in de praktijk) gesteund bleken te zijn op de verregaande minachting voor de andere medemens.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 19:02.
Oud 7 augustus 2009, 19:01   #511
Hollander

Standaard

Citaat:
Begrijpt u het dan nog steeds niet?? In hoeverre kan men nog in onze tijd, in de XXI eeuw spreken van het 'roemrijke' of het 'indrukwekkende' van een onderneming uit het verleden zoals de VOC of van de 'Trek naar het Westen' in de VSA, (om nu enkele voorbeelden te noemen), indien deze ondernemingen gesteund blijken te zijn op de verregaande minachting voor de andere medemens.
Kortom, een zeer eenzijdige benadering, zoals ik al zei.

probeert u eens een meer gebalanceerde analyse, gewoon voor de lol en om te kijken of u niet ploft.
Oud 7 augustus 2009, 19:09   #512
Shadowke

Standaard

Citaat:

probeert u eens een meer gebalanceerde analyse, gewoon voor de lol en om te kijken of u niet ploft.
hehe, ik ben benieuwd of het zal lukken
Oud 7 augustus 2009, 19:11   #513
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U verdenkt ons van arrogante, van superioriteitsgevoelens. Maar ook daar heeft u het mis. Nederlanders zijn bescheiden mensen. Kennelijk mogen wij hier niet meepraten over de Belgische politiek. U heeft liever een hollanderrein forum, lijkt het wel.
Natuurlijk moogt u meepraten. Het is een vrij forum. Hoe meer mensen van andere nationaliteiten, hoe interessanter dat het kan worden. Maar dan moet u ook kritiek dulden op uw eigen land.
Oud 7 augustus 2009, 19:12   #514
Shadowke

Standaard

Citaat:
Natuurlijk moogt u meepraten. Het is een vrij forum. Hoe meer mensen van andere nationaliteiten, hoe interessanter dat het kan worden. Maar dan moet u ook kritiek dulden op uw eigen land.
maar jouw kritiek trekt op niets system.
totaal uit de lucht gegrepen.
Oud 7 augustus 2009, 19:16   #515
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar jouw kritiek trekt op niets system.
totaal uit de lucht gegrepen.
dat hij niet doorheeft dat Nederlanders best wel kritiek kunnen hebben. Maar dan wel opbouwend. En daar ontbreekt het nog wel eens aan.
Oud 7 augustus 2009, 19:16   #516
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Persoonlijk vind ik dat woorden zoals 'hollands glorie', 'roemrijk', 'indrukwekkend', enz, kwalificaties dus, om ondernemingen zoals de VOC aan te duiden, volkomen achterhaald in onze tijd. Men moet de dingen nuchter durven bekijken met zijn plussen en zijn minnen. En een onderneming die uiteindelijk gesteund was op knevelarij (om niets ergers te zeggen), kan nooit in de plussen meer komen. Niet in de XXIste eeuw in ieder geval.

Dat is mijn mening terzake. Maar blijkbaar ziet u dat (nog ?) niet zo.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 19:16.
Oud 7 augustus 2009, 19:18   #517
Hollander

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat woorden zoals 'hollands glorie', 'roemrijk', 'indrukwekkend', enz, kwalificaties dus, om ondernemingen zoals de VOC aan te duiden, volkomen achterhaald in onze tijd. Men moet de dingen nuchter durven bekijken met zijn plussen en zijn minnen. En een onderneming die uiteindelijk gesteund was op knevelarij (om niets ergers te zeggen), kan nooit in de plussen meer komen. Niet in de XXIste eeuw in ieder geval. Dat is mijn mening terzake. Maar blijkbaar ziet u dat (nog ?) niet zo.
U vindt dus ook niets indrukwekkends aan het Romeinse rijk? Even een voorbeeld van een verschijnsel waar ook nare bijverschijnselen aan kleven. En wat anno 2009 niet meer acceptabel zou zijn. Of vindt net als de rest van de wereld dat daar iets interessants, iets indrukwekkends gebeurde, waarbij gebeurtenissen in hun eigen tijd moeten worden bezien en niet direct getoetst aan limburgse normen en waarden anno 2009?
Oud 7 augustus 2009, 19:25   #518
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik kan prima tegen kritiek op mijn eigen land. Maar voor alles is een tijd en plaats. Dit forum is er specifiek voor de Belgische politiek. Op een geschikt forum, of in een toepasselijk draadje wil ik graag met u praten over de wantoestanden in Nederland. Maar u sleept de toestand in Nederland er te pas en te onpas bij. Alsof de problemen van Belgie daardoor kleiner worden.
Oud 7 augustus 2009, 19:28   #519
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U vindt dus ook niets indrukwekkends aan het Romeinse rijk? Even een voorbeeld van een verschijnsel waar ook nare bijverschijnselen aan kleven. En wat anno 2009 niet meer acceptabel zou zijn. Of vindt net als de rest van de wereld dat daar iets interessants, iets indrukwekkends gebeurde, waarbij gebeurtenissen in hun eigen tijd moeten worden bezien en niet direct getoetst aan limburgse normen en waarden anno 2009?
Men kan men plussen en minnen vinden tijdens de Romeinse periode. Maar uiteindelijk blijft het toch maar allemaal een grote min. Want vaak werden de bevolkingen in vele provincies zonder scrupules, systematisch uiterst gewelddadig onderdrukt op alle vlakken met de gekende technieken: kuiperijen, knevelarij, corruptie, juridische spitsvondigheden allerhande, drukkende belastingen en zo meer. De rijkdom stapelde zich toen op in handen van enkelen; de handel was voor een groot stuk een weeldehandel die uiteindelijk diende voor een gigantische verkwisting van enkele uitbuiters in Rome. Dat is in het kort de de bestaansreden van het Romeinse Rijk.

En dan kunt u zeggen, ja maar we hebben toch ook genoten van de weldaden van het Romeinse rijk zoals het Romeinse recht, de bouwkunst, het Latijn en dergelijke. Ja, maar daar bleef niet meer zoveel van over tijdens de vroege Middeleeuwen. Uiteindelijk is het Romeinse beschaving voor ons een minpunt gebleken.
Oud 7 augustus 2009, 19:32   #520
Hollander

Standaard

Citaat:
Men kan men plussen en minnen vinden tijdens de Romeinse periode. Maar uiteindelijk blijft het toch maar allemaal een grote min. Want vaak werden de bevolkingen in vele provincies zonder scrupules, systematisch uiterst gewelddadig onderdrukt op alle vlakken met de gekende technieken: kuiperijen, knevelarij, corruptie, juridische spitsvondigheden allerhande, drukkende belastingen en zo meer. De rijkdom stapelde zich toen op in handen van enkelen; de handel was voor een groot stuk een weeldehandel die uiteindelijk diende voor een gigantische verkwisting van enkele uitbuiters in Rome. Dat is in het kort de de bestaansreden van het Romeinse Rijk.

En dan kunt u zeggen, ja maar we hebben toch ook genoten van de weldaden van het Romeinse rijk zoals het Romeinse recht, de bouwkunst, het Latijn en dergelijke. Ja, maar daar bleef niet meer zoveel van over tijdens de vroege Middeleeuwen. Uiteindelijk is het Romeinse beschaving voor ons een minpunt gebleken.
Akkoord, in elk geval beoordeelt u het Romeinse Rijk even eerlijk als de VOC.

Is er iets in de geschiedenis wat wel uw achting heeft?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be