![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Banneling
|
![]() Is men onzeker van zaken (spellingsregels, ...) gaat men op zoek naar informatie, wat zich structureert in een kennissysteem. Beschikt men over een bepaald vermogen tot metacognitie, kan men ontdekken waar bepaalde kenniselementen uit komen.
Het is eenvoudiger voor zowel nomenclatuur als gebruiksvriendelijkheid om deze bronnen als aparte entiteiten te beschouwen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#523 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
Burger
|
![]() omdat geloof de basis is van alle oorlog ,dictatuur,hypocrisie,onderdrukking en al die andere smeerlaperij die er bij hoort ...het is pure belemering van geestesontwikeling en evenwicht omdat het altijd een valse perceptie weergeeft van de waarheid ...dus fuck all the godsdiensten !!!
geloof injezelf ...
![]() |
#525 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik zeg dat ik "geen Chinees" ben, is dat dan ook zelfverklaard? Of duid ik dan gewoon op een feit?
![]() |
![]() |
#526 |
Parlementslid
|
![]() Geen enkele.
![]() |
#527 |
Banneling
|
![]() Helaas spelen die mechanismen zich enkel af binnen de menselijke geest, en zijn ze dus irrelevant voor de werkelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het toestel registreert een signaal, en je hersenen bouwen het signaal dat je op het toestel afleest om in een stukje denkkader dat je daarna kan rangschikken... Maar is het signaal een onderdeel van de geest, of is het werkelijk afkomstig van daarbuiten? Bovenstaande vraag kent geen antwoorden. Bovendien is deze irrelevant. Bepaalde acties hebben bepaalde resultaten als gevolg, en meer kunnen wij niet weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien het menselijk brein niet capabel was om de werkelijkheid correct te interpreteren, konden we geen auto rijden, konden we niet onze omgeving beinvloeden.... We leren oorzaak en gevolg, mede door ervaring en door ons logisch verstand te gebruiken. Ik durf er dus op te wedden dat ons verstand marcheert grotendeels op invloeden van buitenaf, en dus is onderworpen aan de werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bijgevolg is dit informatieuniversum het enige waarover wij zeker kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Minister-President
|
![]() Als er een boom omver valt in een bos, en er is niemand in de buurt om dit te aanhoren, maakt dat dan lawaai?
![]() |
#532 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik herhaal: indien ons waarnemingsvermogen en interpretatievermogen foutief zou zijn, waren we al lang uitgestorven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is niks foutiefs aan ons vermogen. Ik bedoel: de omwereld is voor ons een informatieconstructie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als jij een flits ziet, kan je dan voorkomen dat je je ogen dicht doet ? Als je een speldenprik krijgt, kan je dan voorkomen dat je je been terugtrekt ? Die informatieverwerking is a priori vastgelegd. Pas als je bewust WEET dat een flits er aan komt, kan je proberen te ogen open te houden. Anders loopt alles zoals evolutionair bepaald. Informatie komt hier niet aan te past. Zie het als een analoog systeem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is hoogstwaarschijnlijk het geval. Geef de beginvoorwaarden en de condities en alles ligt vast. Maar wat die flits betreft: er komt een informatieimpuls binnen. De hersenen decoderen deze snel en de output is ogen.dicht(); |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is een verschil. De hersenen werken nu computerachtig, ipv sentient. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Minister-President
|
![]() Ik weet dat die vallende boom drukveranderingen zal veroorzaken en dat wij dit geluid noemen.
Maar is het niet zo dat het ook niet meer dan dat is? Het lijkt mij dat er pas geluid is wanneer wij die drukschommelingen opvangen met ons trommelvlies en deze omzetten naar een signaal dat onze hersenen kunnen verwerken. De wereld die wij kennen is maar een klein vervormd deel van de realiteit, er zijn frequenties van drukschommelingen die we zelfs niet kunnen registreren. Als we denken dat het stil is zou er evengoed een hels kabaal kunnen zijn. De werkelijkheid die wij kennen speelt zich of in ons hoofd. Dit wetende lijkt het me dat wat zich afspeelt in ons hoofd misschien zelfs belangrijker is dan de "realiteit".
![]() |
#540 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat bewustzijn eerder een toevallige illusie is. Wel, neem nu het tegenovergestelde. Dat er geen automatisme is. En dat hetgeen gebeurt wat jij denkt dat er gebeurt. Klinkt vreemd, niet? Maar is een leuke denkoefening. Heeft interessante gevolgen eens je doorhebt hoe dat mechanisme werkt. |
|
![]() |
![]() |