![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#601 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb de Taalcommissie hier nog nooit gezien, en de 'inspection' drie keer. Het allereerste jaar dat ik lesgaf kwam ze twéé keer om mij te controleren en te zaniken over het gebrek aan voorbereiding (al de rest was positief). De derde keer gaf ze een 'formation'. De verschrikkelijk storende fouten in de fiches van de presentatie (te wijten aan een manifest gebrek aan voorbereiding !!!) hebben mij er toe gedreven zelfs de aperitief vlak voor het middagmaal af te slaan en de plaat te poetsen. Dat is nu al een paar jaar geleden, en ik heb sindsdien NIKS MEER van mijn 'inspection' gehoord of gezien. Good riddance! Ondertussen ga ik dapper verder met mijn leerlingen Nederlands te onderrichten. Het Noord-Nederlands, het Zuid-Nederlands, het Antwerps, het West-Vlaams, ... Ik ben nog op zoek naar goede liedjes in het Limburgs. Tot nu toe vond ik enkel 'Sollicitere' van de Jansse Bagge Band. Als je suggesties hebt, laat maar weten. Ik zal je er dankbaar om zijn. Het programma is weinig 'dwingend', zeker waar het woordenschat betreft. Ik doe dus wat ik leuk vind, en mijn leerlingen vinden d�*t helemaal niet erg, integendeel zelfs!
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#602 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Je zogenaamde 'ander Nederlands' werd overwogen maar vervolgens democratisch verworpen (op het Grote Taalcongres van 1841). |
||
|
|
|
|
|
#603 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
'Schoon' gebruiken als 'mooi' kennen wij wel en gebruikten wij vroeger meer dan tegenwoordig. Vaak wordt het gebruikt in combinatie met het zwakke geslacht: 'vrouwelijk schoon', 'schone dame', 'schone jonkvrouw'. Binnen Nederland gebruikt de ene regio 'bieten', de andere 'kroten', beide is goed. De één gaat op vakantie, de ander met vakantie. De één heeft een ijskast, de ander een koelkast. De één eet een krentenbrood, de ander een 'wegge' of 'mik'. Het één is nu eenmaal meer streekgebonden dan het ander. Het één is nu eenmaal meer in gebruik dan het ander. |
|
|
|
|
|
|
#604 | |
|
|
Citaat:
Rowen Heze (Bestel moar, kwestie van geduld), Gé Reinders (Bloasmuziek)? http://www.youtube.com/watch?v=QufOh...eature=related Feestje met Rowwen heze en Los Lobos: http://www.youtube.com/watch?v=6lrjv...eature=related Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 25 augustus 2009 om 18:02. |
|
|
|
|
|
|
#605 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#606 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#607 |
|
Banneling
|
Neen, u bent alweer bezig op zijn 'hollands'.
Onze Vlaamse kinderen kennen het Nederlandse woord 'droogkuis' en niet 'stomerij'. En ze hoeven dus 'stomerij' niet aan te leren. En indien u een eenheidstaal wil tussen Noord en Zuid, dan zult u moeten afstappen van uw arrogantie. Want eigenlijk zegt u: wat voor ons goed is in het Noorden (hic: stomerij) moet ook maar goed zijn voor u in het Zuiden. En wanneer u vervolgens stelt dat de Vlaamse kinderen maar 'stomerij' moeten aanleren, omdat 'het een Nederlands woord is', dan zeg ik: dan moeten uw Nederlandse kinderen ook maar 'droogkuis' aanleren, want dat is 'ook een Nederlands woord'. Maar voor dat laatste bent niet zo happig en past u eigenlijk. Meer nog, u draait om de hete brei heen en u geeft tenslotte een niets terzake doend antwoord zonder enige inhoud. Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 18:20. |
|
|
|
|
|
#608 | |
|
|
Citaat:
U zult echter moeten erkennen dat sommige woorden in het gehele taalgebied worden gebruikt en andere woorden slechts in gebruik zijn in bijvoorbeeld het oosten of het zuiden. |
|
|
|
|
|
|
#609 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat erken ik. En daarom zie ik de noodzaak ook niet in waarom men de Vlaamse kinderen het woord 'stomerij' doet aanleren. Het wordt hier nooit gebruikt. |
|
|
|
|
|
|
#610 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zal die suggesties eens zeer goed ter harte nemen.
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 18:31. |
|
|
|
|
|
|
#611 | |
|
|
Citaat:
Ik las in mijn jongere jaren de strips van Marc Sleen: Nero. In tegenstelling tot Suske & Wiske erg Vlaams. De strips zijn warmer, volkser ook. Mede door het taalgebruik. |
|
|
|
|
|
|
#612 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door quercus : 25 augustus 2009 om 18:50. |
|
|
|
|
|
|
#613 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij het scrabbelen zal dat ongelooflijk veel punten opleveren !
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 19:13. |
|
|
|
|
|
|
#614 |
|
Banneling
|
Zwak. Zeer zwak.
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 19:15. |
|
|
|
|
|
#615 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 19:24. |
|
|
|
|
|
|
#616 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat vond je van Jommeke? En ken je Piet Pienter en Bert Bibber?
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#617 | |
|
|
Citaat:
Voor Jommeke voelde ik me toen ik ermee kennismaakte een beetje te oud, hoewel het wél leuke strips waren. Piet Pienter en Bert Bibber heb ik weleens gelezen maar bij ons was er toen niet zo gemakkelijk aan te komen. Ik kan me wel herinneren dat ze vol humor zaten. |
|
|
|
|
|
|
#618 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hier is er eentje uit Limburg, maar zonder accent:
http://www.youtube.com/watch?v=V7QAq...eature=related Da silva ft. Boef b - In mijn wijk Uw leerlingen zullen het Nederlands weer leuk vinden. |
|
|
|
|
|
#619 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
PP & BB waren wel grappig, op z'n GazetvanAntwerpens.
|
|
|
|
|
|
#620 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dank u wel, Eberhard Leclerc. Ik vind dat het accent er toch nog wel door komt, hoor, en net d�*t maakt het nummer wel bruikbaar. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Vriendelijke groet, djimi
|
|
|
|