Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 14:03   #41
Indigo-blues
Partijlid

Indigo-blues's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ah, 13-jarigen moeten per definitie zwijgen ? Dat ze dit nadien de maatschappij voor de rest van haar leven kwalijk neemt is dus van ondergeschikt belang ?
Binnen een aantal jaartjes kan ze terugkijken en merken dat ze eigenlijk niet volwassen genoeg was om dergelijke reis alleen te maken en dat onderwijs nog altijd primeert. Ze wil persé bewijzen dat zij, 13 jaar, alleen de wereld rond kan.
En als morgen een 9 jarige dit beweert, wat ga je dan vertellen? De zee loopt niet weg eh!

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 26 augustus 2009 om 14:04.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:27   #42
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
U spreekt als volwassene , het gaat hier wel om een kind van 13 . Als een solo-zeiltocht rond de wereld al een hele uitdaging is voor een ervaren , volwassen solozeiler , dan heb ik er mijn twijfels over of een kind van 13 jaar eraan moet beginnen .

Indien er onderweg iets ernstig gebeurt , wie is dan verantwoordelijk ?
Ik heb sommige zeer jeugdigen op en met boten bezig gezien; het is een manier van leven. Met moderne voorzieningen zoals radiocontact wordt ook een redelijke veiligheid en mogelijkheid tot opsporing en toezicht bereikt. Bovendien, die kleine is moeilijk tegen te houden, anders dan door (uiteraard ontoelaatbaar) zeer zorgvuldig en kundig vastbinden want zij beheerst zonder twijfel meer knopen met gesloten ogen dan de meeste "volwassenen" zelfs uit een boekje kans zien te hanteren. Ik verwacht ieder moment bericht over haar voorlopig een paar weken spoorloze verdwijning.
Oud 26 augustus 2009, 14:28   #43
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Als discussiepunt over persoonljke prioriteiten enerzijds, en de prioriteiten van een overheid die steevast de maakbaarheid van de mensheid wil bestendigen anderzijds, kan deze historie wel tellen.
Ik zou het niet op de overheid steken, daar de overheid in de huidige omstandigheden slechts een reflectie is van de mensen.

Ik zou het op iets anders steken: een statische maatschappij waarin valhelmmentaliteit en kleinburgerlijkheid ervoor zorgt dat alle tekens van avontuurlijkheid de kop in gedrukt worden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:33   #44
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Goed idee. Ouders die zo dom zijn dat ze een 13-jarige toestemming geven om aan zo een gevaarlijk avontuur te beginnen, zouden inderdaad beter geen kinderen hebben.
Wordt er niet soms gezegd dat mensen een examen zouden moeten doen vooraleer aan het ouderschap te beginnen? Je moet een examen afleggen om een rijbewijs te krijgen en je in het verkeer te wagen maar de eerste de beste idioot die geslachtsrijp is, kan beginnen met kinderen produceren.
Ik wil niet zeggen dat deze ouders volledig achterlijk zijn, maar om het te illustreren nog deze opmerking : gisteren hoorde ik ergens dat Einstein en Socrates en nog enkele genieën waarschijnlijk autisten waren. Die mensen waren ongelooflijk verstandig en grote vernieuwers/uitvinders enzovoort, maar ik zou ze niet graag een kleuterklas toevertrouwen.
Er bestaat nog zoiets als normaal gezond verstand. Ieder mens die een beetje gezond verstand bezit - zonder daarom een IQ van 150 of wat dan ook te bezitten - laat zijn 13-jarige kinderen niet alleen over de aardbol zwerven.
Een beetje anders: voorzover ik haar taxeer zouden zelfs als zij dat zouden willen, haar ouders niet in staat zijn om haar tegen te houden. Dit karaktertje gaat uitvoeren wat ze zich in het hoofdje heeft gezet èn ze weet dat ze het kan; weet ook dat ze er niemand kwaad mee doet dus vindt zich het recht hebben. Liefst vertrekt ze in goede harmonie en vrede maar dat is geen doorslaggevende voorwaarde voor haar.
Oud 26 augustus 2009, 14:37   #45
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
............
Wat ik nog het meest spijtig vind. En wat ik nog het meest benijd: dat ik zelf die reis niet kan maken
..............
Ik begrijp je.
Oud 26 augustus 2009, 14:40   #46
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Puur en alleen omdat ze 13 is wil ze dit doen. Eerst even naar school gaan ....en neem je ouders gerust mee naar de klas. Ze hebben nog wat te leren!
Ik durf zo goed als zeker te voorspellen dat ze (ongetwijfeld tot vergroting van jouw ergernis) na terugkeer meteen examen doet en haar diploma haalt.
Oud 26 augustus 2009, 14:42   #47
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Dit is een moeilijke kwestie. In de praktijk geen probleem: ze krijgen een boete als ze het wel doet en die verdienen ze. Moet de politie het meisje manu militari tegenhouden te vertrekken? Bwa, van mij niet. Moet ze de gevolgen dragen van haar handelen? Ja, van mij wel.

Het feit dat er geen derden zijn die er rechtstreeks last van hebben vind ik een belangrijk argument om niet keihard op te treden. Maar, wat die ouders doen is niet mijn idee van 'good parenting'.
Oud 26 augustus 2009, 14:47   #48
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Dit is een moeilijke kwestie. In de praktijk geen probleem: ze krijgen een boete als ze het wel doet en die verdienen ze. Moet de politie het meisje manu militari tegenhouden te vertrekken? Bwa, van mij niet. Moet ze de gevolgen dragen van haar handelen? Ja, van mij wel.

Het feit dat er geen derden zijn die er rechtstreeks last van hebben vind ik een belangrijk argument om niet keihard op te treden. Maar, wat die ouders doen is niet mijn idee van 'good parenting'.
Waarom verdienen die mensen een boete?
Oud 26 augustus 2009, 14:50   #49
Indigo-blues
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik durf zo goed als zeker te voorspellen dat ze (ongetwijfeld tot vergroting van jouw ergernis) na terugkeer meteen examen doet en haar diploma haalt.
Het gaat me niet alleen over onderwijs, maar over sociale relaties. Ik erger me er helemaal niet aan! Wat als morgen iemand van 9 hetzelfde wil doen?
Oud 26 augustus 2009, 14:51   #50
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Binnen een aantal jaartjes kan ze terugkijken en merken dat ze eigenlijk niet volwassen genoeg was om dergelijke reis alleen te maken en dat onderwijs nog altijd primeert. Ze wil persé bewijzen dat zij, 13 jaar, alleen de wereld rond kan.
En als morgen een 9 jarige dit beweert, wat ga je dan vertellen? De zee loopt niet weg eh!
Ik betwijfel dat een 9-jarige alleen al fysiek sterk genoeg kan zijn, maar zou dan een instantie vinden die een erg vastbesloten exemplaar uitgebreid kan testen.

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeverkenners

http://www.zeilersweblog.nl/2009/08/...-1/#comment-61
Oud 26 augustus 2009, 14:54   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

Het zal er van afhangen of bewijsbaar is dat de ouders haar (hadden) kunnen tegenhouden; ik meen dat de aansprakelijkheid voor daden van kinderen tussen 12 en 18 wettelijke beperkingen kent.
Oud 26 augustus 2009, 14:56   #52
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat me niet alleen over onderwijs, maar over sociale relaties. Ik erger me er helemaal niet aan! Wat als morgen iemand van 9 hetzelfde wil doen?
Wat Willem zei.
Oud 26 augustus 2009, 14:57   #53
Indigo-blues
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik betwijfel dat een 9-jarige alleen al fysiek sterk genoeg kan zijn, maar zou dan een instantie vinden die een erg vastbesloten exemplaar uitgebreid kan testen.
Ik denk dat er vele 9 jarige jongetjes zijn die fysiek een pak sterker staan dan dit 13 jarige meisje. Je moet de lijn ergnes trekken en 16 lijkt de minimumleeftijd voor dergelijke zaken. Persoonlijk vind ik vanaf dat men meerderjarig is doet men wat men wil.
Oud 26 augustus 2009, 14:59   #54
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet de lijn ergnes trekken ...
Wat is dat gedoe met die bejaarden die zeggen dat "er moeten grenzen zijn!"?
Oud 26 augustus 2009, 15:00   #55
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Waarom verdienen die mensen een boete?
Simpel, omdat er leerplicht is voor iedereen.
Oud 26 augustus 2009, 15:02   #56
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Simpel, omdat er leerplicht is voor iedereen.
Aah, wettendraverij.

Je mag het ook zeggen als je geen mening hebt maar enkel de wet hanteert. Dan kan ik in de codex zelf die dingen opzoeken, en zijn jouw bijdragen niet nodig.
Oud 26 augustus 2009, 15:02   #57
Indigo-blues
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat is dat gedoe met die bejaarden die zeggen dat "er moeten grenzen zijn!"?
Grappig wel Flanelcondoom dat grenzen al dan niet tellen als het je uitkomt.

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 26 augustus 2009 om 15:03.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:04   #58
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zijn dezelfde grenzen die ervoor zorgen dat ik je kop niet inslaag of dat een 10 jarige geen seks kan hebben met een 60 jarige na wederzijdse goekeuring en maar goed ook.

Ik ben niet bejaard en voel me niet bejaard. Grappig wel Flanelcondoom dat grenzen al dan niet tellen als het je uitkomt.
Grenzen zorgen voor niks. Het zijn andere factoren, lichtjes boven je intellectueel bereik, die de dynamiek van een maatschappij bepalen.

En ik heb nooit gezegd een libertijn te zijn. Wat ik wel zeg is dat ik de oudjesmentaliteit van "er moeten grenzen zijn want het hoort zo" afwijs.
Oud 26 augustus 2009, 15:05   #59
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er vele 9 jarige jongetjes zijn die fysiek een pak sterker staan dan dit 13 jarige meisje. Je moet de lijn ergnes trekken en 16 lijkt de minimumleeftijd voor dergelijke zaken. Persoonlijk vind ik vanaf dat men meerderjarig is doet men wat men wil.
Haar vriendelijk geduld werkt in dit geval enigszins in haar nadeel; anders dan door zeer voortvarende opsluiting kan dit kind helemaal niet worden tegengehouden, ze glipt uit vingers en door mazen en het eerste dat dan van haar vernomen wordt is een ansichtkaartje uit Panamá of meteen NieuwZeeland.

Vergelijk het met een vliegverbod op te jong geachte vogels.
Oud 26 augustus 2009, 15:07   #60
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Mij kwam die vader heel anders over : een arrogante man die graag zijn zegje doet. De dochter : een verwende tiener die een gril volgt.
Als aan die gril wordt toegegeven dan ga ik toch erg aan het verstand van dochter, ouders en rechter twijfelen. Een kind van 13 hoort onder toezicht van haar ouders te zijn en te studeren.
Ieder die kinderen heeft en zich ooit bezorgd heeft gemaakt om hen, vraagt zich af of dit ouders zijn die werkelijk verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor hun dochter.
Ja, want elk kind is hetzelfde. Laat ieder zijn eigen huishouden is doen, ipv te moeien..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be