Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2009, 02:28   #341
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom de ene beleefdheidsregel en de andere al even oude een verschil zouden uitmaken. Wanneer jij vindt dat wat ik aan haalde belachelijk is , geeft dit enkel en alleen aan dat wat jij zelf aangaf even belachelijk is.
Snap je dan niet dat het ophouden van sommige hoofddeksels helemaal geen teken van oneerbiedigheid is? (En dat er met betrekking tot die hoofddeksels andere beleefdheidsregels gelden...) Zou het schadelijk zijn om daar een beetje rekening mee te houden?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 september 2009 om 02:29.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 02:30   #342
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het gevolg van sterk verouderde wetgeving die de gewoonten van één, met name de dominante, levensbeschouwelijke traditie tot de norm verhief voor alle burgers. De gewoonte om het hoofddeksel af te namen als teken van respect is ontsproten aan het christendom, in het jodendom is het net omgekeerd en is het dragen van een hoofddeksel een teken van nederigheid.
Ah komt dat daar van ? 'k Weet weeral iets bij se

Maakt niet uit of het een verouderde wetgeving was... denkelijk was dat in rechtbanken ( die lopen altijd wat achter ) wel de gebruikele norm al dan niet ergens vastgelegd

Citaat:
Beter zou zijn in de wet te zetten dat het publiek gepast respect moet tonen, in plaats van domweg alle hoofddeksels te verbieden.
denkt ge ? ... dat is dan weer zo subjectief
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 02:31   #343
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De joodse beleefdheidsregel dat je je hoofd dient te bedekken is minstens even oud. Snap je dan niet dat het ophouden van sommige hoofddeksels helemaal geen teken van oneerbiedigheid is? Zou het schadelijk zijn om daar een beetje rekening mee te houden?
Zou het schadelijk zijn om eerbiedig te zijn tegen ons als de beleefheidsvorm vraagt om je hoofddeksel af te zetten?
Moeten zij geen rekening houden met onze traditie ivm beleefdheidsregels die hier al duizenden jaren gelden?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 02:33   #344
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Zou het schadelijk zijn om eerbiedig te zijn tegen ons als de beleefheidsvorm vraagt om je hoofddeksel af te zetten?
Moeten zij geen rekening houden met onze traditie ivm beleefdheidsregels die hier al duizenden jaren gelden?
Ons? Staan joden die een keppeltje dragen en moslima's die een hoofddoek dragen soms buiten ons rechtssysteem?

De beleefdheid vraagt trouwens niet dat joden hun keppeltje afnemen in de rechtbank, noch dat moslima's hun hoofddoek afleggen, enkel de wet vereist dat. De beleefdheidsregels die gelden in andere situaties vereisen zulke zaken helemaal niet (anders dan bij pakweg een pet).
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 september 2009 om 02:34.
Oud 12 september 2009, 02:35   #345
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
jep... verklaart tevens waarom dat ze dat er expliciet in gezet hebben

welwel 25 jaar geleden met unfiform ( dus een volledige dresscode ) en dan een katholiek onderwijs die waren sowieso al wat strenger op zulke zaken.
Da's dan wel appelen met peren vergelijken
Mogelijk, maar het zal vast niet de enige school geweest zijn. En zoals ik al elders aangehaald heb, het binnen afzetten van je hoofddeksel is hier in onze gewoonten een vorm van elementaire beleefdheid en beleefdheidsregels zullen er ongetwijfeld overal wel in zijn opgenomen al is het zoals het zinnetje in een brandpolis " je bent gehouden je huis te onderhouden zoals het een goede huisvader past" wat zoveel betekend als dat je er voor moet zorgen dat uw schouw op tijd en stond gekuist wordt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 02:38   #346
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ons? Staan joden die een keppeltje dragen en moslima's die een hoofddoek dragen soms buiten ons rechtssysteem?

De beleefdheid vraagt trouwens niet dat joden hun keppeltje afnemen in de rechtbank, noch dat moslima's hun hoofddoek afleggen, enkel de wet vereist dat. De beleefdheidsregels die gelden in andere situaties vereisen zulke zaken helemaal niet (anders dan bij pakweg een pet).
Buiten de wet die voor iedereen geldt is het de beleefdheid hier dat men een hoofddeksel afneemt bij het binnenkomen of bij het begroeten van iemand.
Oud 12 september 2009, 02:39   #347
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar die wet voorziet dat uit eerbetoon net zoals het moeten rechtop staan wanneer de rechtbank aantreed. Maar blijf jij maar zitten zoals de eerste de beste boeren kinkel.
Oud 12 september 2009, 02:41   #348
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buiten de wet die voor iedereen geldt is het de beleefdheid hier dat men een hoofddeksel afneemt bij het binnenkomen of bij het begroeten van iemand.
Voila; maar spijtig genoeg krijg je opvoeding niet cadeau bij de aankoop van een Mercedes, dat moet ge van thuisuit mee krijgen.
Oud 12 september 2009, 02:41   #349
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Goh, ik zou deze maatregel niet zien als straf, maar eerder als een maatregel om verdere escalatie van de problemen te voorkomen. De gematigde joodse jongens met keppeltjes zitten veelal in Joodse scholen (in Antwerpen toch, waar veruit de grootste concentratie Joden in België wonen). Een belangrijk punt vind ik dat die hoofddoek helemaal geen vereiste is om moslim te zijn: zelfs imam Taouil komt dat geregeld vertellen op tv. Die man blaast warm en koud tegelijk: het is niet strikt noodzakelijk, maar als het niet meer mag dan kunnen de meisjes niet meer naar school. Het lijkt me niet onnuttig jonge Belgen aan te leren dat geloof een privé-aangelegenheid is. Dat is nu eenmaal - tot spijt van wie het benijdt - de Belgische realiteit op dit moment.
Ik zei ... je kan dat als straf aanzien... eerder in dit topic werd daar ook zo over gesproken
Dat het wel of geen vereiste is volgens de islam duidt dan alleen maar op een niet-bereidheid om enige flexibiliteit aan de dag te leggen en de plaatselijke 'normen' tegemoet te komen... doch da's geen argument om het plots te gaan afschaffen

En wat die joodse jongens betreft.... ik heb toch weet van een drietal destijds ( OLV-college Antwerpen )
Een Jezuïeten-school ... 'k weet niet of het daar iets mee te maken had
En later op RUCA ook eentje
Er zijn er dus wel wat... de meerderheid zal inderdaad wel naar Joods onderwijs gaan

Citaat:
Leuteren op een forum verschilt fundamenteel van echt actie voeren. Helemaal als dat actievoeren gepaard gaat met bedreiging en intimidatie.
Uiteraard ... maar leuteren hier op 't forum is al meermaals bewezen een reflectie te zijn van wat er politiek bedisseld werd
Wat hier leeft leeft reeds ergens in het collectief en vertaalt zich naar politiek.
Ik weet niet hoelang je hier al rondloopt ( toch ook al vrij lang dacht ik ) maar op de vooravond van dat verbod in Gent werd er hier ook flink gediscussieerd.
Zöook krijg ik de indruk dat alsmaar meer stemmen opkomen en politieke druk wordt uitgeoefend om het publiek ook in te tomen.
Men zal dat natuurlijk wel een handige draai moeten geven maar beginnende met de burka is alvast een start ( btw die is strikt genomen verboden )

Citaat:
Dat vind ik bijzonder jammer omdat op die manier de indruk gewekt wordt dat alle voorstanders van het hoofddoekverbod in die scholen platte racisten zijn. Over dit onderwerp kan best met een beetje respect gediscussieerd worden. Natuurlijk zijn er ook veel mensen die niet zoeken naar een oplossing, maar die liever genieten omdat 'de moslim nu verloren heeft, moehahaha'. In andere draden klagen diezelfde forummers dan over het respect dat tegenover hen getoond wordt. Maar goed, ik heb al eerder gezegd dat ik voor een uitbreiding van de vrijheid van meningsuiting ben: zo haal je de idioten en randfiguren (aan alle kanten) er zo uit.
²

Laatst gewijzigd door praha : 12 september 2009 om 02:42.
Oud 12 september 2009, 02:42   #350
Geert C

Standaard

Citaat:
Dat geldt evenwel niet wanneer het hoofddeksel een keppeltje of een hoofddoek betreft.

Of denk je soms dat moslima's die een hoofddoek dragen stuk voor stuk onbeleefde wichten zijn?
Citaat:
Maar die wet voorziet dat uit eerbetoon net zoals het moeten rechtop staan wanneer de rechtbank aantreed. Maar blijf jij maar zitten zoals de eerste de beste boeren kinkel.
Relevantie?

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 september 2009 om 02:43.
Oud 12 september 2009, 02:46   #351
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snap je dan niet dat het ophouden van sommige hoofddeksels helemaal geen teken van oneerbiedigheid is? (En dat er met betrekking tot die hoofddeksels andere beleefdheidsregels gelden...) Zou het schadelijk zijn om daar een beetje rekening mee te houden?
Klopt ... maar ergens zal het ooit botsen, Geert C
Dat zou door een kleine uitzondering, een teken van begrip gedoogd kunnen worden... maar wat doe je met zaken waarbij een vrouw in burka binnenkomt of vrouwen die geen niet willen praten met een man ed in zo'n rechtbank ?
Oud 12 september 2009, 02:47   #352
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat geldt evenwel niet wanneer het hoofddeksel een keppeltje of een hoofddoek betreft.

Of denk je soms dat moslima's die een hoofddoek dragen stuk voor stuk onbeleefde wichten zijn?
Voor mij is dat wel relevant, hierdoor tonen ze juist aan dat hun religie belangerijker is dan respect en in feite gewoon onbeleefd zijn.
Oud 12 september 2009, 02:49   #353
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mogelijk, maar het zal vast niet de enige school geweest zijn.
absoluut niet ... zeg ik ook niet
Ik sprak dan ook over scholen waar het voormalig perfect kon in de lijnen van het reglement

Citaat:
En zoals ik al elders aangehaald heb, het binnen afzetten van je hoofddeksel is hier in onze gewoonten een vorm van elementaire beleefdheid en beleefdheidsregels zullen er ongetwijfeld overal wel in zijn opgenomen
niet echt hoor... of toch niet zo expliciet en dan komt die dag dat je beleefdheid en beleefdheid dient af te wegen

Citaat:
al is het zoals het zinnetje in een brandpolis " je bent gehouden je huis te onderhouden zoals het een goede huisvader past" wat zoveel betekend als dat je er voor moet zorgen dat uw schouw op tijd en stond gekuist wordt.
Da's iets compleets anders
Oud 12 september 2009, 02:53   #354
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
da's absoluut niet waar... hangt van situatie tot situatie en plaats tot plaats af.
Alleen bij organisaties waar het gebruikelijk is dat men voorstoelt op traditie ed is dat zo
kerk, leger

Mijn grootvader die deed dat ook ... bij de notaris, bij de advocaat zelfs bij de bank maar niet bij de bakker of bij het binnekomen van 't café
Oud 12 september 2009, 02:55   #355
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet zelfs niet of dat dat wettelijk zo geregeld is , Garry
Er staat hoogswaarschijnlijk wel iets in over respect voor het hof en rechtstaan en hoofddeksel af zijn daar nu traditioneel onderdeel van... en verder denk ik dat een rechter zelf kan uitmaken dat hij/zij vindt dat iets of wat van geen respect getuigt
Oud 12 september 2009, 02:56   #356
Vorenus
Banneling

Standaard

Moslims hebben voor mij 3 keuzes.

* Ze volgen school in het Officiële onderwijs waarbij ze aanvaarden dat levensbeschouwelijke symbolen verboden zijn.

* Ze volgen school waarbij islamitische levensbeschouwelijke symbolen toegelaten zijn.

* Ze volgen school waarbij ze het katholieke onderwijs als voorbeeld nemen en Islamitische scholen oprichten.
Oud 12 september 2009, 02:56   #357
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is dat wel relevant, hierdoor tonen ze juist aan dat hun religie belangerijker is dan respect en in feite gewoon onbeleefd zijn.
Ik vind het dragen van een keppeltje bovendien niet te vergelijken met het als een mummie ingepakt zitten in een hoofddoek of zelfs een boerka. Morgen komt er een Noorse aangespoelde in de klas zitten met een helm met koehorens. Moeten we dat maar aanvaarden omdat dat bij die kerel deel uit maakt van zijn traditionele kledij. Of een Tirooldie als lesgever komt in zijn billenkletsersbroek. Ik heb het al gezegd, dan is dat geen school meer maar een carnavalsvereniging.
Oud 12 september 2009, 02:58   #358
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor jou misschien niet voor de rechter of anderen.
En hoever jan dat gaan moet je je ook afvragen... stel dat ze je vragen je even te ontkleden als wijze van nederigheid naar het hof toe... vind je dat dan ook moet kunnen ?
Oud 12 september 2009, 03:00   #359
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Voor jou misschien niet voor de rechter of anderen.
En hoever jan dat gaan moet je je ook afvragen... stel dat ze je vragen je even te ontkleden als wijze van nederigheid naar het hof toe... vind je dat dan ook moet kunnen ?
Ik zorg ervoor dat ik zoiets niet moet meemaken.
Oud 12 september 2009, 03:00   #360
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het dragen van een keppeltje bovendien niet te vergelijken met het als een mummie ingepakt zitten in een hoofddoek of zelfs een boerka. Morgen komt er een Noorse aangespoelde in de klas zitten met een helm met koehorens. Moeten we dat maar aanvaarden omdat dat bij die kerel deel uit maakt van zijn traditionele kledij. Of een Tirooldie als lesgever komt in zijn billenkletsersbroek. Ik heb het al gezegd, dan is dat geen school meer maar een carnavalsvereniging.
Nu gaan we d'r komen hoor !
t' Had dus niks vandoen met respect, opvolgen van elementaire beleefdheidregels maar van persoonlijke voorkeur wat het gros niet graag ziet
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be