![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: De Vader moet rechten hebben voor een ongeboren kind. | |||
| Ja |
|
29 | 51,79% |
| Nee |
|
27 | 48,21% |
| Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bij gelijke rechten horen gelijke plichten. In het geval van zwangerschap kan dat principe niet gehandhaafd worden tussen man en vrouw. Als zij als zwangere zegt 'ik kan deze zwangerschap niet aan' en ik als partner zeg daarop 'maar ik wel', dan lijkt het me toch voor de hand liggend dat mijn stem niet doorslaggevend kan zijn in die zaak. In een liefdevolle relatie kan hierover gesproken worden en wordt een 'beslissing' samen genomen. Als de man zijn wil poogt door te drijven tegen de wensen in van degene die de zwangerschap heeft klopt er iets niet in de relatie mijns inziens, en aldus is er zelfs minder reden dat de vrouw met die wensen rekening zou moeten houden. Zaadleverancier zijn kan dus niet evenveel rechten over de 'vrucht' geven ens de zwangerschap als eicelleverancier zijn, tenzij eventueel het zou gaan om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of draagmoederzwangerschap en dergelijke, dan is er sprake van een andere 'balgame'.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 september 2009 om 21:39. |
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#103 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Éen, twee... misschien ook meer ja(a)r(en) geleden heb ik diezelfde discussie doorstaan. Het probleem is echter dat je niet van een gelijke situatie vertrekt dus ook niet over dezelfde soort 'rechten' vs. 'plichten' kan spreken tot na die bevalling (of net het ontbreken ervan ) ... maar dan zit ge gelijk met voldongen feiten. Wat mijn part betreft _ en ik denk dat de wethouder ietwat diezelfde richting wilt opgaan _ heb ik het niet zo met dat natuurlijk verwantschap waar dan 'plichten' en 'rechten' zouden moeten van uitgaan... alleen zie ik tot nu toe geen verder alternatief. En wat de vrouw betreft tijdens de zwangerschap dat staat volgens mij buiten kijf en plaats de man, als je wilt, ergens in een tweede rangspositie alleen omwille van de situatie. Laatst gewijzigd door praha : 21 september 2009 om 21:48. |
||
|
|
|
|
|
#104 |
|
Minister-President
|
Hangt af van hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik begrijp hoe je het bedoelt maar ik bekijk het als dit: Hij krijgt het recht de keuze te maken of hij inspraak krijgt en alimentatie betaalt of hij geen inspraak heeft en geen alimentatie betaalt. En natuurlijk kan je niet van gelijke rechten en plichten tijdens de zwangerschap spreken (tenzij de wetenschap nog ver vordert en een baarmoeder met vrucht zou kunnen overplanten), ik vind gewoon dat je het niet kan maken om te stellen dat de vader totaal geen rechten heeft, enkel plichten. Het heeft natuurlijk (doorgaans) meer effect op het leven van de vrouw maar je kan niet stellen dat het nooit geen invloed heeft op het leven van de man.
Laatst gewijzigd door Gwyndion : 21 september 2009 om 22:43. |
|
|
|
|
|
#105 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is behoudens dat ge dat ook kunt aantonen... achteraf is het makkelijk zat om te zeggen dat ge gene kleine wou en je volledig te onttrekken van iedere 'verantwoordelijkheid' ... wat met die vrouw kan die dat ook ? Ze kan natuurlijk 'kiezen' voor abortus om haar 'verantwoordelijkheden' dan te ontlopen ( al dien onder zachte druk bij het ontbreken van een toekomstige vader) maar da's wel een hemelsbreed verschil. Citaat:
Na de geboorte heeft ie zowel 'rechten' al 'plichten' Bij mijn weten draag je ook geen alimentatie af tijdens de zwangerschap Laatst gewijzigd door praha : 21 september 2009 om 23:09. |
||
|
|
|
|
|
#106 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vader of moeder, maakt niet uit, het kind is de eerste burger en zij nog slechts de verantwoordelijke voor hun 5minuten plezier. |
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Minister-President
|
De vrouw kan dat inderdaad altijd, ze kan haar kind afstaan als de partner en zij geen van beide voor het kind wil zorgen, daarom ben ik het dus niet eens met jou Jantje. En zoals ik eerder vermelde, de man kan het kind enkel "weigeren" binnen een bepaalde periode dat hij over het kind geïnformeerd is (of het nu al geboren is of niet).
Laatst gewijzigd door Gwyndion : 22 september 2009 om 08:25. |
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik vind het nogal straf dat vrouwen een verworven recht als moederschapsrust, opgenomen in de wetgeving ter bescherming van moeder en kind, die in de wet zelfs werd omgevormd tot een verplichting om willekeur bij werkgevers te counteren, door diezelfde vrouwen als een last zou worden beschouwd. Maar, hoe dan ook, 'k ben ondertussen wat aan het zoeken geweest naar wat aan de basis ligt van die "soevereine beslissing bij de vrouw" om een abortus te mogen uitvoeren. Het zijn de moeders die oordelen of het gaat om een "noodsituatie". De wet voorziet inderdaad geen enkele inspraak van de vader. Dat wist ik niet. Moesten de vrouwen, en de wetgever, eerlijk zijn, een kat een kat noemen, en verklaren dat de vrouwen uiteindelijk in de meeste gevallen slachtoffer zijn bij ongewenste zwangerschappen, net zoals van geweld, dan zou ik daar nog mee kunnen leven. Maar laten we dan aub niet hypocriet doen, en het soeverein recht te mogen oordelen over een abortus niet vergelijken met een noodzakelijk recht op moederschapsrust. Laatst gewijzigd door Rudy : 22 september 2009 om 08:27. |
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Staatssecretaris
|
Kinderen zijn zelf hun beste opvoeders.
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Minister-President
|
Kleine aanvulling mijnentwege:
als vermoedelijke vader van een ongeboren kind heb je het recht je gedacht te zeggen. Alle beslissingen aangaande zwangerschap, eventuele beëindiging daarvan, bevalling, ... liggen echter bij degene die fysiek en mentaal met die dingen zal moeten omgaan. En dat is, ondanks alle gezwets dat wij, mannen, daarover ook kunnen verkopen nog steeds de vrouw in kwestie. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Vrouw beslist alles, maar ik denk vooral aan het kind.
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dat kan niet volgens mij. Niet alleen voor de vader maar ook voor het kind. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 22 september 2009 om 10:17. |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De keuze en daarmee ook de verantwoordelijkheid volledig bij de vrouw leggen is niet helemaal juist. Vaders hebben ook een verantwoordelijkheid. Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#116 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
je zou denken dat er hier types rondlopen die vrouwen nog steeds zien als verlengstukken van hun mannelijk ego en niet als op zichzelf staande wezens.
|
|
|
|
#118 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Minister-President
|
Verder nog: als iemand het zou w�*gen om mijn kind, geboren of niet, te vermoorden vermoord ik hem/haar, al steken ze me voor de rest van mijn leven in de bak. Van mijn (veronderstelde) kinderen blijft men AF.
|
|
|
|