Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De Vader moet rechten hebben voor een ongeboren kind.
Ja 29 51,79%
Nee 27 48,21%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2009, 23:02   #481
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is een mening. Ik heb daarover een andere mening. We zullen elkaar nooit overtuigen.
Meent u dan dat het "mens-zijn" wel kan afgewogen worden aan het al dan niet bewustzijn of het ervaren van gevoelens?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 29 september 2009 om 23:02.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 23:03   #482
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Je drukt je verkeerd uit. De vraag was (nog maar een keer): welke kenmerken een mens tot mens moeten maken.

Niet hoe oud het moet zijn.

Paulus.
Als het foetale stadium volledig uitontwikkeld is dan pas heeft het alle kenmerken (levensvatbaar volmaakt lichaampje) om een mensje, een baby genoemd te worden.
Oud 29 september 2009, 23:07   #483
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Als het foetale stadium volledig uitontwikkeld is dan pas heeft het alle kenmerken (levensvatbaar volmaakt lichaampje) om een mensje, een baby genoemd te worden.
Al begrijp ik niet waarom je dat denkt, de eerlijkheid gebiedt mij om uw mening te respecteren.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 29 september 2009 om 23:07.
Oud 29 september 2009, 23:11   #484
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meent u dan dat het "mens-zijn" wel kan afgewogen worden aan het al dan niet bewustzijn of het ervaren van gevoelens?

Paulus.
Ja, maar ik zal je voor zijn (ik ken namelijk de klassieke drogredenering waarvoor je je nu opmaakt ): nee, dat geldt niet voor iemand die bewusteloos is en nee, dat geldt niet voor mentaal gehandicapten. Het verschil (voor mij althans) is dat een embryo nog geen bewustzijn heeft gehad en bijgevolg geen belangen heeft. Er wordt dus niemand gedood, want het fundament van een persoon (bewustzijn, niet potentie tot bewustzijn) is nog niet gevormd of geactiveerd.

Bovendien is dezelfde redenering voor mij van toepassing op mensen die bijv. hersendood zijn en geen kans op herstel maken: dan moet euthanasie kunnen. Daarom ben ik ook voorstander van het recht op een euthanasieverklaring, zoals die bijv. in Nederland bestaat:

"Indien de patiënt van zestien jaren of ouder niet langer in staat is zijn wil te uiten, maar voordat hij in die staat geraakte tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake in staat werd geacht, en een schriftelijke verklaring, inhoudende een verzoek om levensbeëindiging, heeft afgelegd, dan kan de arts aan dit verzoek gevolg geven. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in het eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing."
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 23:15   #485
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al begrijp ik niet waarom je dat denkt, de eerlijkheid gebiedt mij om uw mening te respecteren.
Paulus.
Mooie knieval.
Oud 29 september 2009, 23:20   #486
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, maar ik zal je voor zijn (ik ken namelijk de klassieke drogredenering waarvoor je je nu opmaakt ): nee, dat geldt niet voor iemand die bewusteloos is en nee, dat geldt niet voor mentaal gehandicapten. Het verschil (voor mij althans) is dat een embryo nog geen bewustzijn heeft gehad en bijgevolg geen belangen heeft. Er wordt dus niemand gedood, want het fundament van een persoon (bewustzijn, niet potentie tot bewustzijn) is nog niet gevormd of geactiveerd.

Bovendien is dezelfde redenering voor mij van toepassing op mensen die bijv. hersendood zijn en geen kans op herstel maken: dan moet euthanasie kunnen. Daarom ben ik ook voorstander van het recht op een euthanasieverklaring, zoals die bijv. in Nederland bestaat:

"Indien de patiënt van zestien jaren of ouder niet langer in staat is zijn wil te uiten, maar voordat hij in die staat geraakte tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake in staat werd geacht, en een schriftelijke verklaring, inhoudende een verzoek om levensbeëindiging, heeft afgelegd, dan kan de arts aan dit verzoek gevolg geven. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in het eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing."
De waarheid is beste Steve, (ik hou het kort want ik moet gaan slapen) dat wetenschappers er tot nog toe niet helemaal uit zijn wat 'bewustzijn' nu precies is. Laat staan of iemand het zou hebben.

Feit is echter wel (proefondervindelijk bewezen) dat men onder hypnose, tot ver voor de geboorte kan teruggaan. Voor de meeste psychoanalysten hét argument dat er weldegelijk een bewustzijn aanwezig is, voor de geboorte. Volgen sommigen staat het hebben van een bewustzijn zelfs los van het hebben van hersenen.

Feit is in elk geval dat "bewustzijn" als ijkpunt voor het mens-zijn zeer controversieel is. Moeten we dan niet de ongeboren mens, het voordeel van de twijfel geven in zijn bestaansrecht?

Enfin...slaapwel.

Paulus.
Oud 29 september 2009, 23:22   #487
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooie knieval.
Door dergelijke reacties verraad je je leeftijd. Dat zul je later vast wel begrijpen.

Paulus.
Oud 29 september 2009, 23:42   #488
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Vraagje voor Paulus:

Is dit een huis?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  huis.jpg‎
Bekeken: 80
Grootte:  51,0 KB
ID: 56419  

Oud 29 september 2009, 23:45   #489
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Vraagje voor Paulus:

Is dit een huis?
*proest*
Oud 30 september 2009, 01:14   #490
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit is echter wel (proefondervindelijk bewezen) dat men onder hypnose, tot ver voor de geboorte kan teruggaan. Voor de meeste psychoanalysten hét argument dat er weldegelijk een bewustzijn aanwezig is, voor de geboorte. Volgen sommigen staat het hebben van een bewustzijn zelfs los van het hebben van hersenen.
Hoe kan je dat nu proefondervindelijk aantonen? Voor deze verregaande uitspraken wil ik toch graag enkele bronnen, want dat lijkt me wereldnieuws. Het idee van een bewustzijn zonder brein lijkt mij avast bijzonder ongeloofwaardig. Slaapwel!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 06:02   #491
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Vraagje voor Paulus:

Is dit een huis?
Is dit een mens?

Paulus.
Oud 30 september 2009, 06:45   #492
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dit een mens?

Paulus.
Ja, deze persoon was sinds zijn geboorte een volgroeid 'zelfstandig' en levensvatbaar mens! Tot er bij hem op 21? jarige leeftijd de ongeneeselijke ziekte 'ALS' werd vastgesteld.

Laatst gewijzigd door Andro : 30 september 2009 om 06:54.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 08:19   #493
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een betere vraag in het abortusdossier is of vrouwen niet verantwoordelijkheid dienen te nemen voor hun eigen bezwangering.
Lijkt mij nogal evident. Het gaat om een gedeelde verantwoordelijkheid. Ondanks het overaanbod aan Deense spermadonoren gebeuren ongelukjes nog steeds met z'n tweetjes.
Kijk, als vrouwen soeverein mogen beslissen over abortus, dan zou je met kwade tong inderdaad kunnen stellen dat ze dan ook maar alleen op de blaren moeten kunnen zitten. Maar mijn inziens zou dit iets te egoïstisch klinken. Dit kan toch niet de bedoeling zijn ?
Zou het dan niet beter zijn zich af te vragen hoe de overheid een ongewenste zwangerschap benadert ? Wordt enkel met de vinger naar de moeder gewezen, zoals enkele decennia geleden ? Wordt de vader niet op het matje geroepen en gewezen op zijn verantwoordelijkheid ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:00   #494
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Medisch gezien is dat een belachelijke redenering. Alle organen zijn immers reeds zeer vroeg in de zwangerschap aanwezig. Nog niet volledig ontwikkeld, dat is waar. Maar een geboren kind is ook nog niet volledig ontwikkeld. Waar leg je dan de grens? Je kan die grens niet leggen omdat er geen medische grens is.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:01   #495
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maw: volgens hen zijn ernstig verstandelijk gehandicapten en hoogdemente bejaarden ook geen "mensen" en kan je ze ook rustig zonder enige verdoving levend in stukjes hakken (zoals dat gebeurt met een curretage).
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:42   #496
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Medisch gezien is dat een belachelijke redenering. Alle organen zijn immers reeds zeer vroeg in de zwangerschap aanwezig. Nog niet volledig ontwikkeld, dat is waar. Maar een geboren kind is ook nog niet volledig ontwikkeld. Waar leg je dan de grens? Je kan die grens niet leggen omdat er geen medische grens is.
Vertel misschien eens welke organen al allemaal aanwezig zijn op pakweg 2 weken?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:49   #497
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand is baas over zijn eigen lichaam, het is een utopie om dat te denken. Maar sommigen zijn wel baas over het lichaam van iemand anders en dat is vreselijk om dat te bedenken.

Paulus.
En de machos en godsdienstfanatici zullen dan wel baas over haar lichaam komen spelen? In welke eeuw leven jullie?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 09:51   #498
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Volgens u en volgens de wet niet.
Medisch en biologisch gezien wel.
Geef jij maar eerst een bron dat een embryo een mens is.
Oud 30 september 2009, 09:53   #499
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dit is duidelijk later dan 12 weken, ja zelfs later dan 14 weken.
D�*�*r stoort Paulus zich niet aan als 't voor zijn "argumentatie" zijn publiek maar kan beïnvloeden.
Oud 30 september 2009, 09:55   #500
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef jij maar eerst een bron dat een embryo een mens is.
bron
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be