![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een kapitalistisch-liberaal systeem atomiseert die gift. Daar waar het voorgaande (traditionele systeem) giften geeft wanneer het individu er na het totaal der giften beter van wordt, eist een liberaal dat iedere gift haar geld waard is (die fameuze 'voor redenen die jij zelf goed vind'). Dat betekent twee dingen: (1) je geeft minder, aangezien je zelf ongeveer evenveel zekerheid denkt te kunnen kopen met beduidend minder giften, (2) tal van mensen vallen uit de boot, waardoor je zelf ook minder zekerheid verwerft. Tot die laatste groep behoort iedereen waarvan jij denkt dat de aalmoes niet goed besteed is. Dat denken is meestal nogal... fragmentarisch. Concreet: Verzekeringsmaatschappijen laten je een premie betalen op basis waarvan zij menen dat je hen netto geld gaat opleveren. Ben je jong, maar toch ervaren en bijzonder voorzichtig, dan zal een autoverzekeraar je desalniettemin de hogere premie van een jongere aanrekenen.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 14 oktober 2009 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In jouw voorbeeld is het niet de kapitalist die dit verlies draagt maar de 'alle aangesloten eenheden' of 'de andere (bedrijven)'. Wat eigenlijk wil zeggen 'de arbeiders van de andere bedrijven', wantja in een communistisch systeem zijn de arbeiders eigenaar. Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. De ene arbeider offert zijn winst op om het verlies van de andere arbeider te compenseren. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Inderdaad het zou beter zijn moesten externaliteiten wel opgenomen worden in de beslissingen. Of overheden dit beter doen dan de markt is de vraag. Want die externaliteiten zorgen voor tegengestelde belangen. Bvb hoge energieprijzen is lagere vervuiling en dus minder externaliteiten, maar hoge energieprijzen is ook niet goed voor de armsten onder de bevolking, dus sociale externaliteiten. Tis niet omdat het door de overheid gedaan wordt dat het in het algemeen belang is he. Overheden worden gedreven door individuen en belangengroepen met hun eigen belang, en geef toe dat beetje democratische controle om de 4 of 6 jaar maakt echt het verschil niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mensen willen inderdaad et eigen lot verbeteren, daarom zal het kapitalisme ooit ook verdwijnen. En nee, ik deel mijn geld niet uit aan profitariaat, 't is te zeggen toch niet vrijwillig. Ik moet wel geld afdokken aan de grootkapitalisten, die wel een paar gradaties erger zijn dan de dakloze die in de kroeg zit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De moralisering die je terecht aanhaalt is echter geen oorzaak van de selectiviteit, maar een post-factum rationalisering. Een verzekeraar rekent mij geen hogere premie aan omdat ze graag zouden hebben dat ik voorzichtiger rijd. Een individueel loopbaan-traject wordt niet gehanteerd door onze overheid omdat ze het belangrijk vindt dat mensen lang werken. In beide gevallen gaat het om een beslissing die ervoor moet zorgen dat elk verzekeringscontract en elk pensioen dat uitgekeerd wordt, gedekt wordt door inkomsten die minstens even groot zijn dan de uitkeringen. 'Te lang op uw gat zitten' is de wijze waarop men dat verkoopt. Als ik te lang op mijn gat blijf zitten, dan zal de overheid niet veel meer doen dan mij weinig of geen pensioen betalen. Tot daar de overheidsbekommernis om mijn activiteiten.
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar ik wel in geloof is de mogelijkheid om vanuit een overheid naar uw bedrijven toe dwingende richtlijnen op te leggen (zoals: zorg voor voldoende energiebevoorrading, ongeacht de kostprijs van de grondstoffen zodat niemand in de kou blijft staan). Een overheid is immers dermate grootschalig dat ze ook in staat zou moeten zijn de meest complexe berekeningen te maken binnen de meest complexe modellen. Citaat:
En wat dat beetje democratische controle betreft: met een beetje democratische controle over je bedrijven zou je in de openingspost een chantage lezen van je overheid door een bedrijf. Als ik als individu iemand chanteer, dan maak ik een inbreuk op het strafrecht, en kan ik daarvoor gestraft worden. Welke gevolgen heeft die bewuste mail voor Suez?
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]() Neen. Het onderscheid tussen 'overleven' en het financieren van iemands alcoholverslaving is geheel arbitrair.
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Richt de politieke partij DGZ op (de gesubsidiëerde zuiper), misschien kan u enig succes boeken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar zolang die wetgeving er niet is, zie ik geen wezenlijk verschil tussen iemand die zichzelf doodeet en iemand die zich dooddrinkt. Tot dan blijft het onderscheid tussen het laten overleven van iemand en het subsidiëren van een alcoholverslaving arbitrair.
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is enkel maar chantage als de daad waarmee gedreigd wordt, onwettelijk zou zijn. Als ik jouw buur ben, en jij zegt me: "Kijk, ik wil 20% van je inkomsten die je van je maisveld wint, want anders ga ik bij de burgemeester ervoor zorgen dat je geen mais meer mag telen", en ik antwoord: "als dat zo is, wel dan verkoop ik mijn veld aan de eerste de beste en kan het goed zijn dat je hier een verkaveling krijgt", pleeg ik dan chantage ? Ga je me daarvoor gerechterlijk kunnen vervolgen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Groot gelijk van Suez... ik vind het al straf dat ze nog niet eerder vertrokken zijn...
net zoals hun initiatief project voor de derde kerncentrale al "verhuisd" is naar nederland. Nochtans had dit de Belgische staat véééééél meer opgebracht op lange termijn op een rendabele manier, i.p.v. met afpersing zoals ze nu heeft gedaan. Om nog te zwijgen van de honderden jobs in alles... bouwvakkers, ingenieurs, catering personeel, administratief personeel, ...
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U leeft duidelijk niet in de hedendaagse realiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat dat beetje democratische controle betreft: met een beetje democratische controle over je bedrijven zou je in de openingspost een chantage lezen van je overheid door een bedrijf. Als ik als individu iemand chanteer, dan maak ik een inbreuk op het strafrecht, en kan ik daarvoor gestraft worden. Welke gevolgen heeft die bewuste mail voor Suez?[/quote] Patrickve gaf al een erg goed antwoord hierop. |
|||
![]() |
![]() |